Kvd

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5995
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Kvd

Inlägg av Remuz »

Det har diskuterats förr hur Kvd skriver ner bilarna de får in en hel del. Jag har nu fått protokoll från testerna av min Toyota och dom har misslyckats med det mesta.

* Passagerarairbag ej avstängningsbar (ok, den var avstängd tom när jag lämnade in bilen som är från 2014, öppnar man dörren ser man det stora röda nyckelhålet där man kör i nyckeln för att slå av och på)

* Servicebok saknas, ingen service utförd (protokollen låg i handskfacket, Toyota har haft digital servicebok i 8år, hur kan man inte veta det?)

* Dragkroksnyckel saknas (nej, jag lämnade den i handskfacket som det stod i pappren jag fick)

* Servicelampa lyser (detta är den skönaste, när jag lämnade in den lyste ingen servicelampa så vad har dom gjort med bilen?!)

Det blir spännande när auktionen kommer upp vid 20 hur många av felen dom åtgärdat i protokollet efter att jag påpekade. Känns som det var en 12årig PRAO som testade bilen.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kvd

Inlägg av LarsL »

Ja, de skriver ner bilar. :cry:
Ska bli spännade att se om de tar åt sig av dina kommentarer.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 892
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Kvd

Inlägg av Delta »

Jag ska sälja min på Netbil i stället.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kvd

Inlägg av LarsL »

Delta skrev:
Jag ska sälja min på Netbil i stället.
Netbil har varit ganska hopplösa när jag försökt köpa där. Skulle bara köpa begangnad via KVD.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5995
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Kvd

Inlägg av Remuz »

Delta skrev:
Jag ska sälja min på Netbil i stället.
Testade netbil förra gången, även garantibil. Sämst var netbil. Sämre än Kvd. Slutade med att jag sålde via blocket själv den gången
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kvd

Inlägg av Bjelke »

Remuz skrev:
Det har diskuterats förr hur Kvd skriver ner bilarna de får in en hel del. Jag har nu fått protokoll från testerna av min Toyota och dom har misslyckats med det mesta.

* Passagerarairbag ej avstängningsbar (ok, den var avstängd tom när jag lämnade in bilen som är från 2014, öppnar man dörren ser man det stora röda nyckelhålet där man kör i nyckeln för att slå av och på)

* Servicebok saknas, ingen service utförd (protokollen låg i handskfacket, Toyota har haft digital servicebok i 8år, hur kan man inte veta det?)

* Dragkroksnyckel saknas (nej, jag lämnade den i handskfacket som det stod i pappren jag fick)

* Servicelampa lyser (detta är den skönaste, när jag lämnade in den lyste ingen servicelampa så vad har dom gjort med bilen?!)

Det blir spännande när auktionen kommer upp vid 20 hur många av felen dom åtgärdat i protokollet efter att jag påpekade. Känns som det var en 12årig PRAO som testade bilen.
Låter ju mer som att dom blandat ihop den med ngn annan bil ju, eller inte ens testat bilen alls :(
Helt oacceptabelt :evil:
Om dom ska (ge sken av?) att vara mest professionella i branschen så borde detta vara en omöjlighet lixom :?
Hur gick det sedan?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Jerka
Inlägg: 944
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Kvd

Inlägg av Jerka »

Jag har aldrig riktigt fattat grejen med att inte sälja bilen själv. Man tvättar och städar ur den, tar några bilder, lägger upp på Blocket. Tar max ett par timmar. Sen blir det lite telefonsamtal, sms och mail, och kanske 1-3 provkörningar innan affären är i hamn. Då fyller man i en blankett och skickar in. Totalt jobb typ en halv dag. Förtjänst från 10 000 och uppåt jämfört med att sälja via bilhandlare, kvd etc. Det tycker jag det är värt lite omak för.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Kvd

Inlägg av e5m1r »

De kan ju inte alla bilar utrustning blir fel
På min bil BMW 6 så anmärkte de att lådan hugger i växlarna när man växlar i med paddlar i sport läge
Det är liksom hela grejen växeln ska in fort som satan inga mjuka övergångar
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
+46
Teslaägare
Inlägg: 1786
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Kvd

Inlägg av +46 »

Jerka skrev:
Jag har aldrig riktigt fattat grejen med att inte sälja bilen själv. Man tvättar och städar ur den, tar några bilder, lägger upp på Blocket. Tar max ett par timmar. Sen blir det lite telefonsamtal, sms och mail, och kanske 1-3 provkörningar innan affären är i hamn. Då fyller man i en blankett och skickar in. Totalt jobb typ en halv dag. Förtjänst från 10 000 och uppåt jämfört med att sälja via bilhandlare, kvd etc. Det tycker jag det är värt lite omak för.
Det var nog några år sedan som det gick till så som du beskriver, i alla fall om man bor i Stockholm med omnejd. Idag blir man totalt nedringd av bilskojare, besserwissers, däcksparkare och kusiner från landet som vet allt om just min bils alla fel och brister. Alla framställer sig som barmhärtiga samariter och vill snabbt boka en tid för att mot en billig penning rädda mig att bli av med världens sämsta bil...
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Kvd

Inlägg av Johnalm »

+46 skrev:
Jerka skrev:
Jag har aldrig riktigt fattat grejen med att inte sälja bilen själv. Man tvättar och städar ur den, tar några bilder, lägger upp på Blocket. Tar max ett par timmar. Sen blir det lite telefonsamtal, sms och mail, och kanske 1-3 provkörningar innan affären är i hamn. Då fyller man i en blankett och skickar in. Totalt jobb typ en halv dag. Förtjänst från 10 000 och uppåt jämfört med att sälja via bilhandlare, kvd etc. Det tycker jag det är värt lite omak för.
Det var nog några år sedan som det gick till så som du beskriver, i alla fall om man bor i Stockholm med omnejd. Idag blir man totalt nedringd av bilskojare, besserwissers, däcksparkare och kusiner från landet som vet allt om just min bils alla fel och brister. Alla framställer sig som barmhärtiga samariter och vill snabbt boka en tid för att mot en billig penning rädda mig att bli av med världens sämsta bil...
:lol:
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Kvd

Inlägg av Swede1 »

Johnalm skrev:
+46 skrev:
Jerka skrev:
Jag har aldrig riktigt fattat grejen med att inte sälja bilen själv. Man tvättar och städar ur den, tar några bilder, lägger upp på Blocket. Tar max ett par timmar. Sen blir det lite telefonsamtal, sms och mail, och kanske 1-3 provkörningar innan affären är i hamn. Då fyller man i en blankett och skickar in. Totalt jobb typ en halv dag. Förtjänst från 10 000 och uppåt jämfört med att sälja via bilhandlare, kvd etc. Det tycker jag det är värt lite omak för.
Det var nog några år sedan som det gick till så som du beskriver, i alla fall om man bor i Stockholm med omnejd. Idag blir man totalt nedringd av bilskojare, besserwissers, däcksparkare och kusiner från landet som vet allt om just min bils alla fel och brister. Alla framställer sig som barmhärtiga samariter och vill snabbt boka en tid för att mot en billig penning rädda mig att bli av med världens sämsta bil...
:lol:
Jag hade.inga problem med.konstigt folk som ringde, var inget jätteintresse öht.
Kom en och tittade som senare köpte bilen. Mkt seriös, men blev nog en dags jobb. En enkel bilmodell men fin.

Kanske annorlunda beroende på bilmodell och prisklass?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Kvd

Inlägg av danni »

Jerka skrev:
Jag har aldrig riktigt fattat grejen med att inte sälja bilen själv. Man tvättar och städar ur den, tar några bilder, lägger upp på Blocket. Tar max ett par timmar. Sen blir det lite telefonsamtal, sms och mail, och kanske 1-3 provkörningar innan affären är i hamn. Då fyller man i en blankett och skickar in. Totalt jobb typ en halv dag. Förtjänst från 10 000 och uppåt jämfört med att sälja via bilhandlare, kvd etc. Det tycker jag det är värt lite omak för.
Mitt intryck är att det är långt jobbigare än så. Det är jobbigt nog att sälja en telefon på Blocket, liksom. Dessutom kan det finnas komplicerande faktorer. Har man en leasad företagsbil som är värd flera hundra tusen så går komplexiteten upp rätt rejält. Du måste ha tungan rätt i mun för att få rätt på pappersarbetet med att hävda leasingspärren, lösa leasingen, och byta ägarskapet, och dessutom lyckas hantera allt gentemot köparens finansieringsbolag. Och säljer du som företag till en privatperson så blir du dessutom skyldig enligt konsumentköplagen att hantera alla reklamationer köparen kan tänkas ha i tre år framåt.

Jämför det med att bara köra bilen till KVD, lämna över nycklarna, och sen glömma bort den. Avräkningsnota och pengar på kontot några veckor senare. Sjukt smidigt, klart värt mycket, och jag tycker faktiskt de får ut rätt bra priser för bilarna överlag, inte säker på att jag hade kunnat få så mycket mer själv via Blocket. Det jag jämför med är snarare att lämna bilen i inbyte till en handlare, och då är KVD nästan lika smidigt men man får mer betalt (sist jag utvärderade bägge alternativen fick jag 30 000 kr mer för att gå via KVD).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Kvd

Inlägg av bullen »

Håller med bägge sidor beroende på förutsättningar. Privat är blocket helt klart att föredra. Att sälja en leasingbil med restvärde kvar är inte lika enkelt.
Jerka
Inlägg: 944
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Kvd

Inlägg av Jerka »

Tack för bra svar! Då förstår jag varför det kan vara värt att använda dessa företag.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10496
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Kvd

Inlägg av Legato »

Jerka skrev:
Tack för bra svar! Då förstår jag varför det kan vara värt att använda dessa företag.
En viktig faktor tycker jag är att kvd, bilförmedlingen mfl erbjuder finansiering. Är ju svårt att lösa det privat och gör man inte det så reduceras ju antalet potentiella köpare drastiskt. Dessutom vill ju en del ha garanti, det går ju förvisso att erbjuda via Blocket men det äter ju i så fall upp flera tusen av de där 10.000:- man tänkte spara från början.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 987
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Kvd

Inlägg av Toja »

Jag sålde min förra bil via KVD.
Det gick alldeles utmärkt. Fick bättre betalt ön jag trodde
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10496
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Kvd

Inlägg av Legato »

Kan tillägga att jag har en bil ute på kvd nu. De skriver inte bara ner bilar, de skriver upp dem ibland också tyvärr. Jag köpte den nämligen därifrån med ett par odokumenterade fel, orkade dock aldrig strida om det.

Mitt intryck är att de blivit för dominanta. De kvder jag besökt på sista tid har varit proppfulla av bilar att sälja. Tror att de blivit slarviga med tiden pga att konkurrensen är så svag inom nischen.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Kvd

Inlägg av mahulkp »

+46 skrev:
Jerka skrev:
Jag har aldrig riktigt fattat grejen med att inte sälja bilen själv. Man tvättar och städar ur den, tar några bilder, lägger upp på Blocket. Tar max ett par timmar. Sen blir det lite telefonsamtal, sms och mail, och kanske 1-3 provkörningar innan affären är i hamn. Då fyller man i en blankett och skickar in. Totalt jobb typ en halv dag. Förtjänst från 10 000 och uppåt jämfört med att sälja via bilhandlare, kvd etc. Det tycker jag det är värt lite omak för.
Det var nog några år sedan som det gick till så som du beskriver, i alla fall om man bor i Stockholm med omnejd. Idag blir man totalt nedringd av bilskojare, besserwissers, däcksparkare och kusiner från landet som vet allt om just min bils alla fel och brister. Alla framställer sig som barmhärtiga samariter och vill snabbt boka en tid för att mot en billig penning rädda mig att bli av med världens sämsta bil...
Sålde min MS i somras via blocket. Inga beskymmer gjorde en fin förtjänst och en nöjd köpare. Inte ett samtal med skamliga förslag.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1499
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Kvd

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Sälj på blocket, är inte så besvärligt. Överföring mellan två olika banker görs fyra gånger per dag idag, så betalningen är inte heller nåt problem.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Kvd

Inlägg av Tars »

Jag lämnar in alla våra bilar på Enbbil i Vallentuna. Proffsigt och snabbt. Rekommenderas.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5995
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Kvd

Inlägg av Remuz »

Status nu är att jag får ta en halv dag ledigt imorgon och åka till Åkersberga. Kvd hävdar att jag inte lämnat in grejer samt att bilens servicelampa var igång när jag lämnade den, jag hävdar motsatsen.

Om vi inte är överens imorgon kommer jag upprätta polisanmälan om stöld (nycklar och papper) samt skadegörelse (servicelampa).

Jag dokumenterar just nu allt noggrant och bokför tid jag inte debiterar på jobbet så Kvd kan betala det.

Juristerna på jobbet sa att det nog är hopplöst då det är ord mot ord men ju mer anmälningar dom får på sig desto bättre för statistiken.

Förutom detta måste jag givetvis kontakta ARN, men min förhoppning är att dom erkänner sina brister imorgon, åtgärdar dom och sedan säljer dom bilen så jag slipper ha med dom att göra mer.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5995
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Kvd

Inlägg av Remuz »

När jag var där idag hittade man plötsligt serviceprotokollen. Lite magi sådär när man har en arg kund i receptionen.

Saknas nu, nyckel dragkrok.

Servicelampa lyser.

En chef ska ringa senare i eftermiddag alt imorgon förmiddag och diskutera en lösning. Jag ser två lösningar
1) Sälja utan att tala om felen och sedan lösa det med köparen
2) Sälja och addera på en rejäl hög pengar i handen till mig
P85D svart/svart med gratis SuC
widell
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 aug 2016 15:54

Re: Kvd

Inlägg av widell »

Hur menar du att KVD är ansvariga för att service-lampan börjat lysa? Betyder inte den bara att det snart är dags för service?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5995
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Kvd

Inlägg av Remuz »

widell skrev:
Hur menar du att KVD är ansvariga för att service-lampan börjat lysa? Betyder inte den bara att det snart är dags för service?
Bilen är servad enligt bok, det är 1400mil kvar till nästa (alt 6mån). Den lyste inte i min ägo, men nu lyser den efter 10d hos KVD.

KVD har kommit till en bra ok lösning för mig nu dock. När jag fick prata med chefer så var kundbemötandet bra.
P85D svart/svart med gratis SuC
Skriv svar