Sida 1 av 2

Re: Wall Connector - 2,5 eller 7,5m sladd?

Postat: 04 mar 2017 10:20
av Martinen
Arild skrev:
EnTraktor skrev:
Den vänstra är 7,5 och högra 2,5

Bild
Om du har 2 st. Wall Connectors på samma kabel, kan de dra teoretiskt 64 A i tre faser. Ska sedan laga mat och driva värmepumpen kommer huset att behöva riktigt feta säkringar. :o

Nu kanske du inte har dubbelladdare i Teslan och heller inte drar mer än enfas på 16 A i den andra laddaren. Det gäller att räkna rätt :oops: och ställa ned strömstyrkan om du laddar båda bilarna samtidigt. :geek:
Ser ut som ganska klen Matning till båda.

Re: Wall Connector - 2,5 eller 7,5m sladd?

Postat: 16 apr 2017 17:26
av Tars
bjelkeman skrev:
mati skrev:
Jag tänkte precis tvärtom. Jag valde den långa sladden för då kan jag parkera bilen precis hur som helst, till och med utanför om det skulle behövas.
Jag tog den långa så jag kan ladda någon annans bil utan att behöva flytta min. Välkomna på besök. ;)
Kan man inte ta sin typ-2 kabel och skarva med?

Re: Wall Connector - 2,5 eller 7,5m sladd?

Postat: 16 apr 2017 21:21
av mati
Nä, den frågan har ställts tidigare. Det verkar inte som att det går att göra så trots att det rent mekaniskt är möjligt. Jag tror att kablarna innehåller motstånd eller vad det nu var. Bilen kontrollerar resistansen innan laddningen. Om det är en skarvad kabel stämmer inte värdena.
Kan vara fel beskrivet, jag har inte kollat hur standarden fungerar.

Re: Wall Connector - 2,5 eller 7,5m sladd?

Postat: 16 apr 2017 21:40
av Nyren
mati skrev:
Nä, den frågan har ställts tidigare. Det verkar inte som att det går att göra så trots att det rent mekaniskt är möjligt. Jag tror att kablarna innehåller motstånd eller vad det nu var. Bilen kontrollerar resistansen innan laddningen. Om det är en skarvad kabel stämmer inte värdena.
Kan vara fel beskrivet, jag har inte kollat hur standarden fungerar.
Jag hade för mig att det är för att kontakten är utformad så att polerna inte möts på grund av för mycket plast emellan. Om man skär av en bit av typ2-kontakten så ska det tydligen funka, men det vill nog få göra gissar jag...

Re: Wall Connector - 2,5 eller 7,5m sladd?

Postat: 20 apr 2017 13:30
av tr1
Är det ngn som kommit på en bra hållare till kontakten? Har 7,5 m och vill inte behöva gå med kontakten till WCn.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Wall Connector - 2,5 eller 7,5m sladd?

Postat: 04 jun 2017 22:50
av Smutt
Är det nån som monterat av laddsladen? Var det svårt? Kan man korta av den?

Re: Wall Connector - 2,5 eller 7,5m sladd?

Postat: 04 jun 2017 23:16
av peken
IMG_9194.JPG
Jag monterade min idag. Tog faktiskt ett kort. Tyvärr ser man inte inte var kablarna tar vägen upp i laddboxen på denna bilden. Men allt är väl möjligt.

Re: Wall Connector - 2,5 eller 7,5m sladd?

Postat: 24 aug 2017 08:41
av pal_kindblom
Hej!

Kan man ladda övriga elbilar med TWC utan adapter? Tex en Leaf, Zoe eller E-golf för de har väl Typ-2 uttag. TWC:en uppfyller enligt Tesla kraven som beskrivs i EN 62196-2.

Är Tesla Destination chargers öppna för andra elbilar eller låsta till Tesla?

/Pål (i väntan på Model 3)

Re: Wall Connector - 2,5 eller 7,5m sladd?

Postat: 24 aug 2017 09:02
av e5m1r
pal_kindblom skrev:
Hej!

Kan man ladda övriga elbilar med TWC utan adapter? Tex en Leaf, Zoe eller E-golf för de har väl Typ-2 uttag. TWC:en uppfyller enligt Tesla kraven som beskrivs i EN 62196-2.

Är Tesla Destination chargers öppna för andra elbilar eller låsta till Tesla?

/Pål (i väntan på Model 3)
Bilar som följer type 2 standard och att wc är inte satt i bara tesla läge så funkar den fint
Leaf har däremot type1 och det krävs en övergång där innan det funkar

Re: Wall Connector - 2,5 eller 7,5m sladd?

Postat: 24 aug 2017 12:56
av Svenssons
e5m1r skrev:
pal_kindblom skrev:
Hej!

Kan man ladda övriga elbilar med TWC utan adapter? Tex en Leaf, Zoe eller E-golf för de har väl Typ-2 uttag. TWC:en uppfyller enligt Tesla kraven som beskrivs i EN 62196-2.

Är Tesla Destination chargers öppna för andra elbilar eller låsta till Tesla?

/Pål (i väntan på Model 3)
Bilar som följer type 2 standard och att wc är inte satt i bara tesla läge så funkar den fint
Leaf har däremot type1 och det krävs en övergång där innan det funkar
Vissa destinationsladdare som delats ut gratis från Tesla till destinationer är dock satta till att endast stödja Teslas bilar. Köper en destination WC från Tesla så är den dock satt till att kunna ladda alla bilar som kan ta emot effekt från Typ 2 Mode 3-boxar. Det brukar följa med röd eller vit skylt som kan sättas upp tillsammans med Wall Connector så att man vet om det går att ladda även andra bilar.

Re: Wall Connector - 2,5 eller 7,5m sladd?

Postat: 25 aug 2017 17:36
av Generalbogge
Jag skulle vilja haft 10 m om jag haft en. Har en laddbox ifrån en annan leverantör, med 7,5 m sladd, och den känns lite väl sträckt ibland, när man inte har parkerat optimalt. Med 10 m hade jag kunnat stå hur som helst på våran uppfart, och ändå kommit till.

Re: Wall Connector - 2,5 eller 7,5m sladd?

Postat: 18 sep 2017 15:45
av pal_kindblom
Tack för svar!

Re: Wall Connector - 2,5 eller 7,5m sladd?

Postat: 17 okt 2017 11:31
av pal_kindblom
Fick detta svar från Nissan:

"Tack för att du har kontaktat Nissan Kundservice.
När det gäller din förfrågan, så vill jag informera dig om att the Tesla Wall Connector inte är godkänd av Nissan, och vi rekommenderar endast att använda laddare som godkända av Nissan."

De rekommenderar inte laddning med TWC, men det fungerar alltså med en adapter om jag förstår rätt?

Re: Wall Connector - 2,5 eller 7,5m sladd?

Postat: 17 okt 2017 11:44
av bonath
pal_kindblom skrev:
Fick detta svar från Nissan:

"Tack för att du har kontaktat Nissan Kundservice.
När det gäller din förfrågan, så vill jag informera dig om att the Tesla Wall Connector inte är godkänd av Nissan, och vi rekommenderar endast att använda laddare som godkända av Nissan."

De rekommenderar inte laddning med TWC, men det fungerar alltså med en adapter om jag förstår rätt?
Jag funderade också på detta när jag fick "Lille Lalle" medans jag väntar på Model3. Dock är adapterna på tok för dyra.
Tycker nu när jag haft den snart sju månader att det räcker med vanlig 230v slöladdning.
Har två stycken ChaDeMo i närheten om det krisar, vilket inte hänt än så länge.
Har sett nån adapter där det står "fungerar inte med Tesla Wallbox".
Hur man kollar utan att ha en är frågan... ;)