Brand på bilfirma

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Brand på bilfirma

Inlägg av Teslaspolen »

HelectriC skrev:
Efter att försäkringsbolaget löst in den, så säljs den säkert till någon dubiös handlare från Baltikum, går på släp dit, får diverse plastdelar utbytt och säljs sen tillbaks som en perfekt bil. Så köper någon ovetande grisen i säcken map batteri, elektronik etc. :(
Går det med Teslor? Om man talar om för Tesla att bilen är "skrot" så antog jag att man stängde ned datorsystemet? Eller något liknande.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Brand på bilfirma

Inlägg av Tars »

lator skrev:
kangru skrev:
Tars skrev:
Försäkringsbolaget som bilfirman hade, har gjort ett preliminärt utlåtande att bilarna i lokalen kommer att lösas och ej bli reparerade.
Det där låter ju betryggande. Då hoppas vi att du får ut en ny bil på motsvarande sätt som Boreno fick.
Fast denna var ju till försäljning så då får vi väl anse den såld nu då! ;)
Ja verkligen.
Det måste gått hett till i diskussionen.
Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Brand på bilfirma

Inlägg av lator »

Har diskussionerna svalnat nu eller hettar det till i kontakterna med försäkringsbolag? Här kan det ju knappast anses vara ett fabrikationsfel som har orsakat skadan... ;-)
Skulle vara intressant att få höra lite om hur resonemangen går. Måste du betala en självrisk t.ex? Får du ut nyvärde på bilen då den gått så lite eller kommer de slutligen fram till att den går att laga??? :?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Brand på bilfirma

Inlägg av Tars »

Det börjar hetta till.
Än så länge så är det en utredning som håller på.
Självrisken får jag stå för, men kommer i sin tur skicka den till bilfirman.
Hoppas jag får vad en ny kostar idag -milen som körts.
Den är som sagt var bara 4 månader gammal.
Först så gjorde team 1 en besiktning av alla bilar på bilfirman och dömde ut alla bilarna.

RM fick in den i början av förra veckan, skickade den direkt till Team 1 i Årsta för sanering, men de kom fram till att det blir svårt att sanera, tvättade bilen ordentligt, och skickade en rapport till RM att bilen bör lösas enligt deras undersökning pga att förmodligen behöver inredning och elektronik i taket bytas.
(ja, den har undersökts 2 ggr av team 1)

RM fick bilen sen tillbaka i torsdags har jag för mig.
Pratade med en person idag om min bil, och de hade inte hunnit göra någon undersökning än pga att tydligen är det extra många Teslaägare som fått sina bilar skadade så de ligger efter.

Men det han kunde se var att bilen ser ok ut, men han kunde bara gissa sig till idag vad som behöver göras.

Tex lacka om bilen, byta elektroniken i taket, ny ruta, nya lister, ev byta all inredning då det inte (enligt mig går att ta bort denna lukt) går att köra en ozonmaskin för att ta bort lukten.

Tesla skulle testa hur batterierna mår. Men gissar att de klarat sig utan några skador IOM att de är vattenkylda.

Sen vet jag inte om jag eller någon annan är så sugen på att äga en bil som varit med om en kraftig brand.

Mina 21:tummare fick en inbränd gul hinna så dessa måste lackas om och sen så kommer jag kräva nya däck. Har provat att polera, men det blev ingen skillnad.

Däcken har inte rullat något så de är nya.

Får förhoppningsvis får jag mer info på fredag.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Brand på bilfirma

Inlägg av Herr X »

Fy vad tråkigt. Så nu kommer bilen tvättas av och putsas upp lite och sedan får du tillbaka den? Varför skulle du sälja den från början om den bara är fyra månader gammal?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Brand på bilfirma

Inlägg av Surfaren »

Vi får hoppas att inlösen av bilen inte brinner inne...
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Brand på bilfirma

Inlägg av Tars »

Herr X skrev:
Fy vad tråkigt. Så nu kommer bilen tvättas av och putsas upp lite och sedan får du tillbaka den? Varför skulle du sälja den från början om den bara är fyra månader gammal?
Kommer inte acceptera det att de bara fixar upp bilen lite. Har sett förödelsen och gissar att plast smälter vid några 100 grader. Någon som vet?

Kan väl tilläggas att det är i alla fall tanken att köpa en P100D. Får se om Dnb ändrar sitt beslut om 40 % i ffh på bilen. Annars har jag lite olika bilar som är på önskelistan. Bl.a. en p85d, en 85d och en 90d.
Nämner inga namn, men dessa finns här på forumet. Bild
Senast redigerad av Tars, redigerad totalt 2 gång.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Brand på bilfirma

Inlägg av Tars »

Surfaren skrev:
Vi får hoppas att inlösen av bilen inte brinner inne...
Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Brand på bilfirma

Inlägg av Herr X »

Tars skrev:
Annars har jag lite olika bilar som är på önskelistan. Bl.a. en p85d, en 85d och en 90d.
Nämner inga namn, men dessa finns här på forumet. Bild
Jag fattar fortfarande inte - varför ville du sälja din sprillans nya 90D och köpa en begagnad 90D?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Brand på bilfirma

Inlägg av Tars »

Herr X skrev:
Tars skrev:
Annars har jag lite olika bilar som är på önskelistan. Bl.a. en p85d, en 85d och en 90d.
Nämner inga namn, men dessa finns här på forumet. Bild
Jag fattar fortfarande inte - varför ville du sälja din sprillans nya 90D och köpa en begagnad 90D?
Tanken från början var en p100d.
Men sen har dnb ändrat sig om den ffh och krävde 40%.
Så därför får jag kolla efter en 90d bla
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: Brand på bilfirma

Inlägg av Haglund »

Detta verkar ju jättemystiskt. Jag förstår varför de dömde ut den med en gång. Att de ändrar sig verkar konstigt. Elektronik som brinner avger frätande gaser. Så även plaster och liknande för att inte tala om släckningsmaterial. Gaser som fräter på befintlig (av själva branden ej påverkad) elektronik, lack, plaster och liknande. Jag skulle inte vilja äga den bilen efter en sådan brand. Även om de får den att fungera i första läget så skulle jag vilja ha en ny 10 års heltäckande garanti på alla fel som kan uppkomma i efterhand om jag skulle godta det där.

Nä, se till att de löser in den. Processa om nödvändigt.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Brand på bilfirma

Inlägg av Tars »

Haglund skrev:
Detta verkar ju jättemystiskt. Jag förstår varför de dömde ut den med en gång. Att de ändrar sig verkar konstigt. Elektronik som brinner avger frätande gaser. Så även plaster och liknande för att inte tala om släckningsmaterial. Gaser som fräter på befintlig (av själva branden ej påverkad) elektronik, lack, plaster och liknande. Jag skulle inte vilja äga den bilen efter en sådan brand. Även om de får den att fungera i första läget så skulle jag vilja ha en ny 10 års heltäckande garanti på alla fel som kan uppkomma i efterhand om jag skulle godta det där.

Nä, se till att de löser in den. Processa om nödvändigt.
Precis vad jag anser och ja, jag kommer att göra det mot mitt försäkringsbolag. (Protector)
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Brand på bilfirma

Inlägg av Tars »

Nu har jag pratat med försäkringsbolaget och de har beslutat att laga bilen .

Jag håller på och knåpar ihop ett brev där jag tydligt och bestämt skriver att de kan självklart laga bilen, men då lösa in den istället.

Vem är sugen på en omlackad och föredetta rökskadad bil? Inte jag i alla fall, och jag skulle känna att jag lurade personen i fråga som skulle vara intresserad av min bil om jag inte berättar vad den har varit med om.

I övrigt så har de agerat proffsigt vid varje samtal och mail, så inget ont om att de ger dålig service. Snarare så har de gett mig mycket bra info.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Brand på bilfirma

Inlägg av Tars »

Kan väl tillägga att det inte luktade brand i bilen enligt teknikern från Protector och RM. Säkert pga HEPA filtret.
Jag är dock nyfiken hur allt i innertaket mår. Det sitter väl en massa prylar där som inte ska utsättas för höga temperaturer.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3638
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Brand på bilfirma

Inlägg av jonasl »

Vore intressant med ett utlåtande från Tesla själva.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Brand på bilfirma

Inlägg av Tars »

jonasl skrev:
Vore intressant med ett utlåtande från Tesla själva.
De kommer och ska testa saker imorgon fredag. Testa batteriet osv.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: Brand på bilfirma

Inlägg av mjwahl »

Hur började branden?
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Brand på bilfirma

Inlägg av Tars »

Har forskat lite och plasten till takräckena har smält, och hittade på nätet att tex platsen i Petflaskor smälter vid 265 grader, och tydligen är det plast på sidan om panoramataket, och teknikern undrade varför den inte hade smält, men det har jag hittat info om.
När det är en härdplats typ, 2-komp epoxy eller annan, så förkolnar den istället, men vid en högre temperatur.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Brand på bilfirma

Inlägg av Tars »

mjwahl skrev:
Hur började branden?
Uppbruten dörr, sen så sprang det in någon som tuttade eld på bil/bilarna mittemot min.
Det var ca 1 billängd från min som elden härjade.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Brand på bilfirma

Inlägg av DSV »

Tars skrev:
Har forskat lite och plasten till takräckena har smält, och hittade på nätet att tex platsen i Petflaskor smälter vid 265 grader, och tydligen är det plast på sidan om panoramataket, och teknikern undrade varför den inte hade smält, men det har jag hittat info om.
När det är en härdplats typ, 2-komp epoxy eller annan, så förkolnar den istället, men vid en högre temperatur.
Vet inte om PET är relevant för takräckesluckorna men efter att ha försökt skölja ur en PET flaska med thevatten så kan jag konstatera att de smälter vid klart lägre temp än 265grader. Eller smälter kanske de inte gör men blir åtminstone väldigt mjuk och deformeras kraftigt.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Brand på bilfirma

Inlägg av Tars »

DSV skrev:
Tars skrev:
Har forskat lite och plasten till takräckena har smält, och hittade på nätet att tex platsen i Petflaskor smälter vid 265 grader, och tydligen är det plast på sidan om panoramataket, och teknikern undrade varför den inte hade smält, men det har jag hittat info om.
När det är en härdplats typ, 2-komp epoxy eller annan, så förkolnar den istället, men vid en högre temperatur.
Vet inte om PET är relevant för takräckesluckorna men efter att ha försökt skölja ur en PET flaska med thevatten så kan jag konstatera att de smälter vid klart lägre temp än 265grader. Eller smälter kanske de inte gör men blir åtminstone väldigt mjuk och deformeras kraftigt.
Ok. Va det som jag hittade på nätet.
Någon som vet?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 372
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Re: Brand på bilfirma

Inlägg av Nyren »

Jag 3D printar ibland med PETG, vilket i princip är samma sak. Den brukar mjukna vid ca 200 grader och jag printar med ca 230 på munstycket.
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Brand på bilfirma

Inlägg av DSV »

Tars skrev:
DSV skrev:
Tars skrev:
Har forskat lite och plasten till takräckena har smält, och hittade på nätet att tex platsen i Petflaskor smälter vid 265 grader, och tydligen är det plast på sidan om panoramataket, och teknikern undrade varför den inte hade smält, men det har jag hittat info om.
När det är en härdplats typ, 2-komp epoxy eller annan, så förkolnar den istället, men vid en högre temperatur.
Vet inte om PET är relevant för takräckesluckorna men efter att ha försökt skölja ur en PET flaska med thevatten så kan jag konstatera att de smälter vid klart lägre temp än 265grader. Eller smälter kanske de inte gör men blir åtminstone väldigt mjuk och deformeras kraftigt.
Ok. Va det som jag hittade på nätet.
Någon som vet?
Enligt wiki så mjuknar PET vid 82 och blir formbar men smälter först vid 265. Men plast är en djungel och svårt att dra några slutsatser utan att veta vad det är för plast. Som Nyren konstarerat finns ju termoplaster som tål betydligt högre värme innan de mjuknar också.

Vill man veta så är det ju inte så svårt att testa vid vilken temp plasten blir formbar, bara ta loss en lucka, stoppa in i ugnen och långsamt öka temperaturen. 80grader utgör nog ingen fara för elektronik, de flesta kretsar är testade för att fortfarande vara funktionella vid den temperaturen men över är mer tveksamt. Har lite svårt att tro att Tesla testat sina prylar vid högre temp.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Brand på bilfirma

Inlägg av lator »

Jag såg att du (Tars) skrev i en annan tråd att det inte är säkert att de löser bilen. Om det skulle vara så att de tänker "laga" den så skulle inte jag gå med på det annat än om de också lägger en kontantdel då man inte kan annat än att vara ärlig inför en eventuell köpare och riskerna med att köpa en bil som varit utsatt för inte bara hetta utan också frätande syror från plastbrand är väsentliga. Man kan också ifrågasätta hur eventuella elektronikproblem i framtiden kommer att hanteras av Teslas garantiavdelning... Nej! Begär att bilen löses eller att de kontantersätter dig med ett lämpligt belopp (ca 50% av bilens värde) samtidigt som de reparerar bilen till okulärt nyskick så att bilen går sälja ärligt till någon för ett acceptabelt pris samtidigt som bilens historia görs offentlig och bunden till fordonet så att ingen kan försöka lura en senare kund.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Brand på bilfirma

Inlägg av Tars »

lator skrev:
Jag såg att du (Tars) skrev i en annan tråd att det inte är säkert att de löser bilen. Om det skulle vara så att de tänker "laga" den så skulle inte jag gå med på det annat än om de också lägger en kontantdel då man inte kan annat än att vara ärlig inför en eventuell köpare och riskerna med att köpa en bil som varit utsatt för inte bara hetta utan också frätande syror från plastbrand är väsentliga. Man kan också ifrågasätta hur eventuella elektronikproblem i framtiden kommer att hanteras av Teslas garantiavdelning... Nej! Begär att bilen löses eller att de kontantersätter dig med ett lämpligt belopp (ca 50% av bilens värde) samtidigt som de reparerar bilen till okulärt nyskick så att bilen går sälja ärligt till någon för ett acceptabelt pris samtidigt som bilens historia görs offentlig och bunden till fordonet så att ingen kan försöka lura en senare kund.
Tack. Låter vettigt.
Har aldrig tänkt på det där med kontantdel.
Har aldrig hört att man fått det och bilen lagad.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Skriv svar