Inte alls, det är av yttersta vikt att de får ut bilar som kostar 35000. Hade de fått ut fetaste bilarna först så hade de kostat runt halvmiljonen och det hade gett fel signaler. Jag tror att det är anledningen att de släpper basmodellen först. För det var det som var hela tanken att de skulle accelerera övergången till billiga elbilar. Annars skulle nog någon journalist kunna håna dem som i kejsarens nya kläder. Men jag tror att de som väntar (eller står längre bak i kön) kommer få en mycket bättre bil som bas än de som är först ut från bandet.Surfaren skrev:Det låter som att dom vänt ut och in på planen. Istället för att de fetaste (och dyraste) bilarna kommer först så kommer enklare och billigare bilar först. Hoppas man iaf får veta lite mer detaljer om de senare/fetare varianterna i förväg så man kan ta nån sorts beslut för sina två reservationer.
Elon twittrar video och info
Moderator: Redaktion
Re: Elon twittrar video och info
Re: Elon twittrar video och info
+1Rickenbacker1 skrev:Jag blir lite konfunderad på er herrar...
Jag håller med, och jag har sagt det förut. Alla "sanningar" som under året har kretsat kring Model 3 bygger på rena spekulationer från Youtube och liknande källor. Vi vet ingenting egentligen, förutom hur bilen ser ut. Ungefär. Allt annat är/var gissningar och önsketänk. För en gångs skull har Elon inte lovat en massa saker i förväg. Det enda man kan beskylla honom för är att han inte tillräckligt tidigt har satt stopp för alla spekulationer som saknar verklighetsförankring.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7396
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Elon twittrar video och info
Är det bara jag som känner precis tvärtom? Tur att jag kan köpa en bil utan onödiga grejer. Jag var rädd jag skulle vara tvungen att köpa fyrhjulsdrift, stor batteri och annat "i onödan".
Tesla kanske gjort en undersökning bland sina fabriksarbetare (som ska få bilen först) och insåg att det inte är en P75D de vill ha eller har råd med.
Dessutom är enklaste modellen snabbast att få i produktion.
Tesla kanske gjort en undersökning bland sina fabriksarbetare (som ska få bilen först) och insåg att det inte är en P75D de vill ha eller har råd med.
Dessutom är enklaste modellen snabbast att få i produktion.
Re: Elon twittrar video och info
Framförallt, varför kannibalisera på sina egna modeller när det finns en helt ny äng att beta av? Men sedan skall man nog ha i åtanke att det här är en strategi också för att hindra folk från att ställa sig sist i kön för en 3 istället för att köpa en S/X idag.Mickep skrev:Inte alls, det är av yttersta vikt att de får ut bilar som kostar 35000. Hade de fått ut fetaste bilarna först så hade de kostat runt halvmiljonen och det hade gett fel signaler. Jag tror att det är anledningen att de släpper basmodellen först. För det var det som var hela tanken att de skulle accelerera övergången till billiga elbilar. Annars skulle nog någon journalist kunna håna dem som i kejsarens nya kläder. Men jag tror att de som väntar (eller står längre bak i kön) kommer få en mycket bättre bil som bas än de som är först ut från bandet.Surfaren skrev:Det låter som att dom vänt ut och in på planen. Istället för att de fetaste (och dyraste) bilarna kommer först så kommer enklare och billigare bilar först. Hoppas man iaf får veta lite mer detaljer om de senare/fetare varianterna i förväg så man kan ta nån sorts beslut för sina två reservationer.
Suger för mig för jag vill själv ha en maxad 3 så snart som möjligt, men jag förstår att Tesla gör vad som är smartast. Känn lite vänstertänk att inte inse det.
Re: Elon twittrar video och info
Smutt skrev:Jag är nöjd bara jag får en dragkrok
Håller helt med om detta! Basbilen blir dyr nog som det är ändå med dagens dollarkurs.TiborBlomhall skrev:Är det bara jag som känner precis tvärtom? Tur att jag kan köpa en bil utan onödiga grejer. Jag var rädd jag skulle vara tvungen att köpa fyrhjulsdrift, stor batteri och annat "i onödan".
Rätta mig om jag har fel, men jag gjorde en ny beräkning baserad på dagens bilpriser:
I USA kostar en Tesla S75 $74.500 före moms och andra skatter. I Sverige kostar samma bil SEK 795.440 före moms. Detta ger en "dollarkurs" eller "exportkurs" på 10:68. Om man då multiplicerar $35.00 med 10,68 får man SEK 373.697 och inkl. moms blir det 467.121:-
Efter supermiljöbilspremie blir det runt 420.000:- och det är alldeles tillräckligt för mig. Lägg på dragkrok och AP så är man utan vidare uppe över halvmiljonen...
Re: Elon twittrar video och info
Det låter fullt rimligt. Jag räknar med ett instegspris på en halvmiljon. Ungefär hälften av vad billigaste Model S kostar. Ingen billig folkabil med andra ord.Jerker skrev:Efter supermiljöbilspremie blir det runt 420.000:- och det är alldeles tillräckligt för mig. Lägg på dragkrok och AP så är man utan vidare uppe över halvmiljonen...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Elon twittrar video och info
Usch jag känner att min "vill ha"-faktor för 3:an helt klart är svagare än för iPacen just nu. Känns dessutom inte alls otroligt att jag blir erbjuden iPace före Model 3 (står nog bland de första i kö på iPace, men lååångt ner på listan för Model 3). Just nu tycker jag 3:an känns lite för slätstruken, kanske är det klokt när den ska säljas till "massorna", men för mig personligen känns det inte rätt. Jag hoppas jag får anledning att omvärdera, jag vill egentligen vara Tesla trogen
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Elon twittrar video och info
man kan jämföra med bas ioniq kommer kosta ca 37900 USD i USA (beräknat då den inte släps än ). Det är ung 35 000 så priserna kan vara i paritet med dessa här. faktiskt i ung samma prissegment som leaf (ca 35 000 USD). Kan man jämföra vad motsvarande bilar kostar här så är det mellan instegspriserna för leaf och ioniq som priset borde vara. (fast priserna blir helt annorlunda om man importerar)
Re: Elon twittrar video och info
Men där pratar vi nog om bilar i helt olika prisklasser. Gissar på runt 800k för iPace, kanske mer.Legato skrev:Usch jag känner att min "vill ha"-faktor för 3:an helt klart är svagare än för iPacen just nu. Känns dessutom inte alls otroligt att jag blir erbjuden iPace före Model 3
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Elon twittrar video och info
Lite beroende på exakt hur lång tid vi får vänta på 3:an kan också Volvos elbil/elbilar som ska släppas 2019 bli intressant. Dom har ju också lovat priser på kring $35k och räckvidd på +200 miles.
Volvo brukar generellt också vara billigare i Sverige..
Volvo brukar generellt också vara billigare i Sverige..
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Elon twittrar video och info
Man får inte glömma att det kommer en uppsjö, nåja några fler intressanta bilar inom ett år. Inte minst Ipacen, Opeln till Sverige. Golfen, Iqonic med större batteri. Kön kan sjunka snabbt med lite dåliga recensionerDom har lyckats preiodisera kön. "Igår" stod 400.000 i kö för Model 3. Idag har den krympt till 100.000 (kanske mindre) som ska börja byggas i sommar
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7396
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Elon twittrar video och info
Volvo har inte lovat $35k. Volvos USA försäljningschef önskade sig $35k, just för att kunna möta konkurrensen från Model 3 och Bolt. Önska kan man.joel80 skrev:Lite beroende på exakt hur lång tid vi får vänta på 3:an kan också Volvos elbil/elbilar som ska släppas 2019 bli intressant. Dom har ju också lovat priser på kring $35k och räckvidd på +200 miles.
Volvo brukar generellt också vara billigare i Sverige..
Re: Elon twittrar video och info
Ja du har nog rätt, jag har nog underskattat prisdiffen mentalt. Har räknat med 450-500 som bas för Model 3, men 400 är nog mer korrekt. Jag tror iPace kommer starta på 750. Sen har ju iPacen 90kwh-batteri, så man bör väl jämföra med en Model 3 med "mellan" eller "stort" batteri beroende på hur alternativen ser ut. Så jag gissar att 500 vs 750 blir relevant jämförelse, dvs uppåt 60% dyrare efter bonus.Laban skrev:Men där pratar vi nog om bilar i helt olika prisklasser. Gissar på runt 800k för iPace, kanske mer.Legato skrev:Usch jag känner att min "vill ha"-faktor för 3:an helt klart är svagare än för iPacen just nu. Känns dessutom inte alls otroligt att jag blir erbjuden iPace före Model 3
Sen vet man väl väldigt lite om vad som kommer vara standardutrustning i respektive bil, men är väl inget som talar för någon fördel för någon av dem ännu kanske.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Elon twittrar video och info
Mmm, det blir "wake up and smell the coffee" när de ska börja köpa in batterier från underleverantörer samtidigt som "alla" andra. Tror Jaguar har större chans att hålla sin prisbild, dels självfallet för att den är högre, men även för att de bör komma före den stora anstormningen av batteriinköpare.TiborBlomhall skrev:Volvo har inte lovat $35k. Volvos USA försäljningschef önskade sig $35k, just för att kunna möta konkurrensen från Model 3 och Bolt. Önska kan man.joel80 skrev:Lite beroende på exakt hur lång tid vi får vänta på 3:an kan också Volvos elbil/elbilar som ska släppas 2019 bli intressant. Dom har ju också lovat priser på kring $35k och räckvidd på +200 miles.
Volvo brukar generellt också vara billigare i Sverige..
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Elon twittrar video och info
iPacen?? vänta lite.. litet i framför något med Stor bokstav det är inte... ? neej... fruktföretaget skulle inte släppa något utan en stor presskonferens.
men vad är det för något en google sökning ger inget resultat... iPac ? iPace?
men vad är det för något en google sökning ger inget resultat... iPac ? iPace?
Re: Elon twittrar video och info
Det är Jaguars kommande elbilMickep skrev:iPacen?? vänta lite.. litet i framför något med Stor bokstav det är inte... ? neej... fruktföretaget skulle inte släppa något utan en stor presskonferens.
men vad är det för något en google sökning ger inget resultat... iPac ? iPace?
http://www.jaguar.se/om-jaguar/konceptbilar/i-pace
Re: Elon twittrar video och info
På vilket sätt är det här uttalandet bara en önskan?TiborBlomhall skrev:Volvo har inte lovat $35k. Volvos USA försäljningschef önskade sig $35k, just för att kunna möta konkurrensen från Model 3 och Bolt. Önska kan man.joel80 skrev:Lite beroende på exakt hur lång tid vi får vänta på 3:an kan också Volvos elbil/elbilar som ska släppas 2019 bli intressant. Dom har ju också lovat priser på kring $35k och räckvidd på +200 miles.
Volvo brukar generellt också vara billigare i Sverige..
"I en intervju med tidningen under motormässan i Geneve sa Kerssemaker att bilen kommer ha ett grundpris på mellan 35 000 och 40 000 dollar – cirka 400 000 till 450 000 kronor med moms. Räckvidden ska bli ”minst 400 kilometer”."
http://m3.idg.se/2.1022/1.678095/volvos ... ande-elbil
Ser inte det som mindre "bekräftat" än Teslas M3 introduktionspris.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Elon twittrar video och info
100 000 i kö idag? Det var ganska häftigt. Spekulation eller fakta? (Referens?)Dom har lyckats preiodisera kön. "Igår" stod 400.000 i kö för Model 3. Idag har den krympt till 100.000 (kanske mindre) som ska börja byggas i sommar
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Re: Elon twittrar video och info
Min gissning är att Elons senaste tweet-storm har två grundorsaker.
1. Man tar bort verkligen ALLT från de initiala Model 3 för att om det bara går, hålla tidplanen. Hellre en basal version som säljs i tid, än en försening. Tyvärr missar man chansen att börja med premium-modeller som kan säljas till höga marginaler och dra nytta av det astronomiska intresset som kommer att finns när den introduceras.
2. Hålla uppe intresset för Model S som kanske har dom högsta marginalerna och förblir modellen som ska dra in pengar.
Kanske lite dystra spekulationer. Men, håller verkligen tummarna för att det här går bra.
1. Man tar bort verkligen ALLT från de initiala Model 3 för att om det bara går, hålla tidplanen. Hellre en basal version som säljs i tid, än en försening. Tyvärr missar man chansen att börja med premium-modeller som kan säljas till höga marginaler och dra nytta av det astronomiska intresset som kommer att finns när den introduceras.
2. Hålla uppe intresset för Model S som kanske har dom högsta marginalerna och förblir modellen som ska dra in pengar.
Kanske lite dystra spekulationer. Men, håller verkligen tummarna för att det här går bra.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Re: Elon twittrar video och info
I förlängningen är det nog Model 3 och Y som ska dra in pengar. Annars blir det svårt för Tesla att överleva.pegs skrev:2. Hålla uppe intresset för Model S som kanske har dom högsta marginalerna och förblir modellen som ska dra in pengar
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7396
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Elon twittrar video och info
Problemet är bara att en tidning felciterar en annan. Följer man citattråden tillbaka från tidning till tidning hamnar man till slut hos originalkällan där han sa: "That's what I put in as the prerequisite for the United States," Kerssemakers said. "If I want to make a point in the United States, if I want to make volumes, that's what I believe I need."joel80 skrev:På vilket sätt är det här uttalandet bara en önskan?TiborBlomhall skrev:Volvo har inte lovat $35k. Volvos USA försäljningschef önskade sig $35k, just för att kunna möta konkurrensen från Model 3 och Bolt. Önska kan man.joel80 skrev:Lite beroende på exakt hur lång tid vi får vänta på 3:an kan också Volvos elbil/elbilar som ska släppas 2019 bli intressant. Dom har ju också lovat priser på kring $35k och räckvidd på +200 miles.
Volvo brukar generellt också vara billigare i Sverige..
"I en intervju med tidningen under motormässan i Geneve sa Kerssemaker att bilen kommer ha ett grundpris på mellan 35 000 och 40 000 dollar – cirka 400 000 till 450 000 kronor med moms. Räckvidden ska bli ”minst 400 kilometer”."
http://m3.idg.se/2.1022/1.678095/volvos ... ande-elbil
Ser inte det som mindre "bekräftat" än Teslas M3 introduktionspris.
Re: Elon twittrar video och info
Jag tror ni båda har rättLaban skrev:I förlängningen är det nog Model 3 och Y som ska dra in pengar. Annars blir det svårt för Tesla att överleva.pegs skrev:2. Hålla uppe intresset för Model S som kanske har dom högsta marginalerna och förblir modellen som ska dra in pengar
My take:
Kort perspektiv:
Model S och X
Medellångt perspektiv:
Model 3, Y och powerwalls
Långt perspektiv:
Nya "premiumbilar" a la S och X samt powerwalls
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Elon twittrar video och info
Jag tycker det här låter riktigt smart sälja bilar som fungerar direkt. Och få många att hoppa upp till en S oväntat och genialt
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Elon twittrar video och info
På sikt... ja, håller helt med. Min kommentar var på det korta perspektivet (2017).Laban skrev:I förlängningen är det nog Model 3 och Y som ska dra in pengar. Annars blir det svårt för Tesla att överleva.pegs skrev:2. Hålla uppe intresset för Model S som kanske har dom högsta marginalerna och förblir modellen som ska dra in pengar
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Re: Elon twittrar video och info
Jag syftar till det som kommer kunna levereras. Jag gissar att det är under en fjärdedel som kan tänka sig en slö rwd. P och D kommer om 1-2 år, kanske. Alltså är det bara 100 000 som behöver byggas 2017 och 2018.pegs skrev:100 000 i kö idag? Det var ganska häftigt. Spekulation eller fakta? (Referens?)Dom har lyckats preiodisera kön. "Igår" stod 400.000 i kö för Model 3. Idag har den krympt till 100.000 (kanske mindre) som ska börja byggas i sommar