Med enbart bakhjulsdrift slipper de komplexiteten med dubbla motorer. Utan P kan de ha enklare drivkretsar. Båda är hårdvara, dyr hårdvara som måste utvecklas. Enklare släppa en första modell med endast en elmotor och enklare drivkretsar, som inte utnyttjas till max.
Tesla har en mycket forcerad tidsplan, ju enklare första bilarna är hårdvarumässigt desto enklare att släppa dem i tid.
+1
Inte en chans att de slänger med extra motorer och extra batterier utan att ta betalt för det. Dessutom är ju anledningen till att börja med RWD att de ska vara enklare bilar hela den poängen missas om de skickar med allt ändå.
Med enbart bakhjulsdrift slipper de komplexiteten med dubbla motorer. Utan P kan de ha enklare drivkretsar. Båda är hårdvara, dyr hårdvara som måste utvecklas. Enklare släppa en första modell med endast en elmotor och enklare drivkretsar, som inte utnyttjas till max.
Tesla har en mycket forcerad tidsplan, ju enklare första bilarna är hårdvarumässigt desto enklare att släppa dem i tid.
+1
Inte en chans att de slänger med extra motorer och extra batterier utan att ta betalt för det. Dessutom är ju anledningen till att börja med RWD att de ska vara enklare bilar hela den poängen missas om de skickar med allt ändå.
Jag kan även tänka mig att AWD inte är så jättemycket eftertraktat i Kalifornien som det är här. Eftersom dom nu skulle börja med deras egna delstat menar jag.
Tror du verkligen på fullaste allvar att en rwd skulle få frammotor. drivaxlar samt inverter som orkar P-modellen? Förutom att Tesla aldrig skulle kunna få ekonomi i en $35k bil så är det rejält onödigt dödvikt.
Jag kan även tänka mig att AWD inte är så jättemycket eftertraktat i Kalifornien som det är här. Eftersom dom nu skulle börja med deras egna delstat menar jag.
Det kan mycket väl stämma. När man läser en del kommentarer här kan man ju nästan få intrycket att en tvåhjulsdriven bil anses okörbar på svenska vägar. Jag begriper ärligt talat inte vad detta krav på fyrhjulsdrift bygger på. En standard Svensson-bil, dvs majoriteten av bilarna, är tvåhjulsdriven, och jag kan intyga att det fungerar mycket bra. Även i djup snö och på leriga skogsvägar har jag alltid haft god framkomlighet med min RWD.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Vilken verklighet lever du i? En bil som gör 0-100 under 6 sekunder är knappast slö om man jämför med 95% av alla ICE-bilar som rullar idag. Och hur många som reserverat en Model 3 tror du är "petrolheads" som kör en BMW 330 eller motsvarande idag jämfört med hur många som bara är vanliga människor som vill ha en rimligt prissatt praktisk bil som går på el?
Jag lever i 2000-talet.
På 1900-talet så var 6 sekunder snabbt. Sen i början av 2000-talet kom en bunt bilar som gjorde det runt 5 (evo 6, imprezan) som kostade under 400k. Sen började S3 och A 45 flytta det snabba neråt 4 sekunder. Fortfarande "överkomligt" prissatt. Senaste åren har Tesla flyttat referensramarna rejält. Ser man till en normal elbil i Model 3's segment så har vi Bolt som referens. Den ligger på 6.någonting, fömodligen där en enkel 3 med minsta batteriet kommer hamna.
edit: jämfört med häst och vagn så är dock 6 sekunder brutalt fort!
Det kan mycket väl stämma. När man läser en del kommentarer här kan man ju nästan få intrycket att en tvåhjulsdriven bil anses okörbar på svenska vägar. Jag begriper ärligt talat inte vad detta krav på fyrhjulsdrift bygger på. En standard Svensson-bil, dvs majoriteten av bilarna, är tvåhjulsdriven, och jag kan intyga att det fungerar mycket bra. Även i djup snö och på leriga skogsvägar har jag alltid haft god framkomlighet med min RWD.
Allt beror ju på vad man ska ha bilen till.
Kommer det en rwd P75 som orkar 0-100 på under 4 sek så skulle den duga gott för mig - då kommer jag inte vänta på D.
Vilken verklighet lever du i? En bil som gör 0-100 under 6 sekunder är knappast slö om man jämför med 95% av alla ICE-bilar som rullar idag. Och hur många som reserverat en Model 3 tror du är "petrolheads" som kör en BMW 330 eller motsvarande idag jämfört med hur många som bara är vanliga människor som vill ha en rimligt prissatt praktisk bil som går på el?
Jag lever i 2000-talet.
På 1900-talet så var 6 sekunder snabbt...
Alltså jag tycker fortfarande att 6 sekunder är snabbt. Kanske inte i jämförelse med min P85, men jämfört med typ alla andra. Och vem säger att alla vill ha en snabb bil? De flesta vill ha en praktisk bil som inte kostar skjortan. Om den bilen råkar klara 0-100 på omkring 6 sekunder så tror jag att de flesta tar det som en välkommen bonus. Men det är knappast så att folk väljer bort Model 3 bara för att den är något slöare än Model S. Som StefL säger är det fortfarande jävligt mycket snabbare än vad de allra flesta kör idag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Alltså jag tycker fortfarande att 6 sekunder är snabbt. Kanske inte i jämförelse med min P85, men jämfört med typ alla andra. Och vem säger att alla vill ha en snabb bil? De flesta vill ha en praktisk bil som inte kostar skjortan. Om den bilen råkar klara 0-100 på omkring 6 sekunder så tror jag att de flesta tar det som en välkommen bonus. Men det är knappast så att folk väljer bort Model 3 bara för att den är något slöare än Model S. Som StefL säger är det fortfarande jävligt mycket snabbare än vad de allra flesta kör idag.
Absolut. Det handlar hela tiden om referensramarna. Som sagt, jämfört med häst och vagn...
Diskussionen handlade dock om i vilken takt de olika Model 3-modellerna kommer att börja produceras. Som det låter så är det den enklaste dom kommer börja med, alltså den den "slöaste".
Vilken verklighet lever du i? En bil som gör 0-100 under 6 sekunder är knappast slö om man jämför med 95% av alla ICE-bilar som rullar idag. Och hur många som reserverat en Model 3 tror du är "petrolheads" som kör en BMW 330 eller motsvarande idag jämfört med hur många som bara är vanliga människor som vill ha en rimligt prissatt praktisk bil som går på el?
Jag lever i 2000-talet.
På 1900-talet så var 6 sekunder snabbt. Sen i början av 2000-talet kom en bunt bilar som gjorde det runt 5 (evo 6, imprezan) som kostade under 400k. Sen började S3 och A 45 flytta det snabba neråt 4 sekunder. Fortfarande "överkomligt" prissatt. Senaste åren har Tesla flyttat referensramarna rejält. Ser man till en normal elbil i Model 3's segment så har vi Bolt som referens. Den ligger på 6.någonting, fömodligen där en enkel 3 med minsta batteriet kommer hamna.
edit: jämfört med häst och vagn så är dock 6 sekunder brutalt fort!
Wow. Nog för att jag personligen gillar och alltid valt liknande bilar som de du nämner, men för medel-Svensson som ju Tesla hoppas nå med M3 så är detta extrema bilar!
Om vi slår ihop alla fyra modeller du nämner, hur stor marknadsandel är vi då uppe i? Antagligen under 1%... Det är nischbilar för oss som är extremt prestandaorienterade. Utan att ha kollat så tror jag ingen av Sveriges topp 20 mest säljande bilar gör 0-100 på 6 sekunder. Så det är klart som tusan att den kundgrupp som Tesla vänder sig mot med trean tycker det är snabbt!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Absolut. Det handlar hela tiden om referensramarna. Som sagt, jämfört med häst och vagn...
Diskussionen handlade dock om i vilken takt de olika Model 3-modellerna kommer att börja produceras. Som det låter så är det den enklaste dom kommer börja med, alltså den den "slöaste".
Tack och lov finns det ju en liten (kanske marginell?) gråzon mellan säg en P100D och en häst. Annars kvalar min slöa P85 in som häst, men det är okej för mig i så fall.
Jag tror att den stora majoriteten av alla som väntar på Model 3 vill ha en rimligt prissatt elbil med bra räckvidd. De Model 3 som byggs initialt möter den största kundgruppen. Enklare, hyfsat prisvärda bilar utan vansinnesprestanda och en massa lull-lull. Ponera att Tesla hade valt att göra tvärtom, alltså byggt dyra värstingbilar först och väntat med billig-versionen ytterligare nåt år. Folk hade blivit rasande.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Vilken verklighet lever du i? En bil som gör 0-100 under 6 sekunder är knappast slö om man jämför med 95% av alla ICE-bilar som rullar idag. Och hur många som reserverat en Model 3 tror du är "petrolheads" som kör en BMW 330 eller motsvarande idag jämfört med hur många som bara är vanliga människor som vill ha en rimligt prissatt praktisk bil som går på el?
Jag lever i 2000-talet.
På 1900-talet så var 6 sekunder snabbt. Sen i början av 2000-talet kom en bunt bilar som gjorde det runt 5 (evo 6, imprezan) som kostade under 400k. Sen började S3 och A 45 flytta det snabba neråt 4 sekunder. Fortfarande "överkomligt" prissatt. Senaste åren har Tesla flyttat referensramarna rejält. Ser man till en normal elbil i Model 3's segment så har vi Bolt som referens. Den ligger på 6.någonting, fömodligen där en enkel 3 med minsta batteriet kommer hamna.
edit: jämfört med häst och vagn så är dock 6 sekunder brutalt fort!
Vet du, idag kör jag en Skoda Octavia med minsta snikmotorn - en bensin/etanolflexi på 102 hk. Jag har ingen aning om hur fort den accelerar 0-100, gissningsvis är det en bra bit norr om 10 s, men jag har aldrig någonsin upplevt den som otillräcklig. Den tar mig säkert och komfortabelt dit jag vill och det är inga problem att hålla alla tillåtna hastighetsgränser (med viss marginal uppåt, host host).
Därför menar jag fortfarande att för de flesta "vanliga" bilister är acceleration och motorstyrka på den nivå som många här diskuterar och intresserar sig för fullkomligt irrelevant och fyller ingen funktion i det dagliga användandet av bilen. Om somliga sen tycker att det vore meningsfullt med en bil som gjorde 0-100 på en sekund ändrar det knappast på detta faktum...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Vet du, idag kör jag en Skoda Octavia med minsta snikmotorn - en bensin/etanolflexi på 102 hk. Jag har ingen aning om hur fort den accelerar 0-100, gissningsvis är det en bra bit norr om 10 s, men jag har aldrig någonsin upplevt den som otillräcklig. Den tar mig säkert och komfortabelt dit jag vill och det är inga problem att hålla alla tillåtna hastighetsgränser (med viss marginal uppåt, host host).
Därför menar jag fortfarande att för de flesta "vanliga" bilister är acceleration och motorstyrka på den nivå som många här diskuterar och intresserar sig för fullkomligt irrelevant och fyller ingen funktion i det dagliga användandet av bilen. Om somliga sen tycker att det vore meningsfullt med en bil som gjorde 0-100 på en sekund ändrar det knappast på detta faktum...
Håller med!
Min Zoe gör 0-100 på 15-16 sek. Men just det omedelbara vridmomentet gör att jag aldrig har haft en bil med så bra omkörningsegenskaper som denna. Att då få en bil som gör 0-100 runt 6 sek kommer att kännas som jag kör runt i stans hottaste sportkärra. Kommer antagligen att göra några accelerationer i början för att testa och glädjas åt, och visa några få vänner som kan uppskatta sånt, men det kommer jag att sluta med ganska snart eftersom det är för dyrt med däck för att hålla på med.
Nej, grundprestanda på model 3 kommer att vara alldeles tillräckligt för de allra flesta!
Jag hadde en låne-P90DL (MS) en vecka och den var sjukt snabb. Men efter att gjort några klassiska launches med familjeskrik, så var det liksom över med vrålkörningen. Mot slutet av veckan, så körde jag precis likadant som med min vanliga 85:a. Tips! Köp en mindre accelerationstark variant och låna en stark nån dag för att köra av sig med
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag är mest orolig för att det kommer ta extra tid för krok och tackräcke. Annars tillhör jag de som hyllar att de gör en elbil som är lite enklare och simplare för oss som inte bryr oss om det senaste och coolaste
Jag är mest orolig för att det kommer ta extra tid för krok och tackräcke. Annars tillhör jag de som hyllar att de gör en elbil som är lite enklare och simplare för oss som inte bryr oss om det senaste och coolaste
Jag förstår inte vad du menar med att det ska ta extra tid?
Jag är mest orolig för att det kommer ta extra tid för krok och tackräcke. Annars tillhör jag de som hyllar att de gör en elbil som är lite enklare och simplare för oss som inte bryr oss om det senaste och coolaste
Jag förstår inte vad du menar med att det ska ta extra tid?
Att bilar som beställts utan dragkrok kommer levereras före de som beställts med dragkrok.
Nja, det tror jag inte. Det är 4-hjulsdrift och performancemodellerna som dröjer. Vanliga tillbehör kommer man säkert att kunna välja fritt bland, annars kommer de inte att sälja många bilar.
Jag är mest orolig för att det kommer ta extra tid för krok och tackräcke. Annars tillhör jag de som hyllar att de gör en elbil som är lite enklare och simplare för oss som inte bryr oss om det senaste och coolaste
Jag förstår inte vad du menar med att det ska ta extra tid?
Att bilar som beställts utan dragkrok kommer levereras före de som beställts med dragkrok.
Ja, en bil ska väl typgodkännas för drag, säkert lite tester och pappersarbete som ska till innan det blir klart. Takräcke inbillar jag mig i vart fall att det är mindre jobb med? Men vi lär få vänta ett tag i Sverige oavsett, så visst hoppas jag på dragkrok och takräcke tills det är dags för oss.
Är det sagt att den ska ha dragkrok?
Med tanke på hur förbukningen påverkas på en X så lär man ju på sin höjd kunna åka med lite buskar till tippen.
Cykeln kan man ju antagligen ha på takräcket till 3:an iaf.