Elon twittrar video och info

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elon twittrar video och info

Inlägg av LarsL »

TiborBlomhall skrev:
Med enbart bakhjulsdrift slipper de komplexiteten med dubbla motorer. Utan P kan de ha enklare drivkretsar. Båda är hårdvara, dyr hårdvara som måste utvecklas. Enklare släppa en första modell med endast en elmotor och enklare drivkretsar, som inte utnyttjas till max.
Tesla har en mycket forcerad tidsplan, ju enklare första bilarna är hårdvarumässigt desto enklare att släppa dem i tid.
+1
Inte en chans att de slänger med extra motorer och extra batterier utan att ta betalt för det. Dessutom är ju anledningen till att börja med RWD att de ska vara enklare bilar hela den poängen missas om de skickar med allt ändå.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Elon twittrar video och info

Inlägg av Teslaspolen »

LarsL skrev:
TiborBlomhall skrev:
Med enbart bakhjulsdrift slipper de komplexiteten med dubbla motorer. Utan P kan de ha enklare drivkretsar. Båda är hårdvara, dyr hårdvara som måste utvecklas. Enklare släppa en första modell med endast en elmotor och enklare drivkretsar, som inte utnyttjas till max.
Tesla har en mycket forcerad tidsplan, ju enklare första bilarna är hårdvarumässigt desto enklare att släppa dem i tid.
+1
Inte en chans att de slänger med extra motorer och extra batterier utan att ta betalt för det. Dessutom är ju anledningen till att börja med RWD att de ska vara enklare bilar hela den poängen missas om de skickar med allt ändå.
Jag kan även tänka mig att AWD inte är så jättemycket eftertraktat i Kalifornien som det är här. Eftersom dom nu skulle börja med deras egna delstat menar jag.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Elon twittrar video och info

Inlägg av dstr »

18650 skrev:
Nej det blir samma men strypt med mjukvara.
Tror du verkligen på fullaste allvar att en rwd skulle få frammotor. drivaxlar samt inverter som orkar P-modellen? Förutom att Tesla aldrig skulle kunna få ekonomi i en $35k bil så är det rejält onödigt dödvikt.

Nu får du sluta trolla.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elon twittrar video och info

Inlägg av mati »

Teslaspolen skrev:
Jag kan även tänka mig att AWD inte är så jättemycket eftertraktat i Kalifornien som det är här. Eftersom dom nu skulle börja med deras egna delstat menar jag.
Det kan mycket väl stämma. När man läser en del kommentarer här kan man ju nästan få intrycket att en tvåhjulsdriven bil anses okörbar på svenska vägar. Jag begriper ärligt talat inte vad detta krav på fyrhjulsdrift bygger på. En standard Svensson-bil, dvs majoriteten av bilarna, är tvåhjulsdriven, och jag kan intyga att det fungerar mycket bra. Även i djup snö och på leriga skogsvägar har jag alltid haft god framkomlighet med min RWD.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Elon twittrar video och info

Inlägg av dstr »

StefL skrev:
Vilken verklighet lever du i? En bil som gör 0-100 under 6 sekunder är knappast slö om man jämför med 95% av alla ICE-bilar som rullar idag. Och hur många som reserverat en Model 3 tror du är "petrolheads" som kör en BMW 330 eller motsvarande idag jämfört med hur många som bara är vanliga människor som vill ha en rimligt prissatt praktisk bil som går på el?
Jag lever i 2000-talet.

På 1900-talet så var 6 sekunder snabbt. Sen i början av 2000-talet kom en bunt bilar som gjorde det runt 5 (evo 6, imprezan) som kostade under 400k. Sen började S3 och A 45 flytta det snabba neråt 4 sekunder. Fortfarande "överkomligt" prissatt. Senaste åren har Tesla flyttat referensramarna rejält. Ser man till en normal elbil i Model 3's segment så har vi Bolt som referens. Den ligger på 6.någonting, fömodligen där en enkel 3 med minsta batteriet kommer hamna.

edit: jämfört med häst och vagn så är dock 6 sekunder brutalt fort! :)
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Elon twittrar video och info

Inlägg av dstr »

mati skrev:
Det kan mycket väl stämma. När man läser en del kommentarer här kan man ju nästan få intrycket att en tvåhjulsdriven bil anses okörbar på svenska vägar. Jag begriper ärligt talat inte vad detta krav på fyrhjulsdrift bygger på. En standard Svensson-bil, dvs majoriteten av bilarna, är tvåhjulsdriven, och jag kan intyga att det fungerar mycket bra. Även i djup snö och på leriga skogsvägar har jag alltid haft god framkomlighet med min RWD.
Allt beror ju på vad man ska ha bilen till.

Kommer det en rwd P75 som orkar 0-100 på under 4 sek så skulle den duga gott för mig - då kommer jag inte vänta på D.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elon twittrar video och info

Inlägg av mati »

dstr skrev:
StefL skrev:
Vilken verklighet lever du i? En bil som gör 0-100 under 6 sekunder är knappast slö om man jämför med 95% av alla ICE-bilar som rullar idag. Och hur många som reserverat en Model 3 tror du är "petrolheads" som kör en BMW 330 eller motsvarande idag jämfört med hur många som bara är vanliga människor som vill ha en rimligt prissatt praktisk bil som går på el?
Jag lever i 2000-talet.

På 1900-talet så var 6 sekunder snabbt...
Alltså jag tycker fortfarande att 6 sekunder är snabbt. Kanske inte i jämförelse med min P85, men jämfört med typ alla andra. Och vem säger att alla vill ha en snabb bil? De flesta vill ha en praktisk bil som inte kostar skjortan. Om den bilen råkar klara 0-100 på omkring 6 sekunder så tror jag att de flesta tar det som en välkommen bonus. Men det är knappast så att folk väljer bort Model 3 bara för att den är något slöare än Model S. Som StefL säger är det fortfarande jävligt mycket snabbare än vad de allra flesta kör idag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Elon twittrar video och info

Inlägg av dstr »

mati skrev:
Alltså jag tycker fortfarande att 6 sekunder är snabbt. Kanske inte i jämförelse med min P85, men jämfört med typ alla andra. Och vem säger att alla vill ha en snabb bil? De flesta vill ha en praktisk bil som inte kostar skjortan. Om den bilen råkar klara 0-100 på omkring 6 sekunder så tror jag att de flesta tar det som en välkommen bonus. Men det är knappast så att folk väljer bort Model 3 bara för att den är något slöare än Model S. Som StefL säger är det fortfarande jävligt mycket snabbare än vad de allra flesta kör idag.
Absolut. Det handlar hela tiden om referensramarna. Som sagt, jämfört med häst och vagn...

Diskussionen handlade dock om i vilken takt de olika Model 3-modellerna kommer att börja produceras. Som det låter så är det den enklaste dom kommer börja med, alltså den den "slöaste".
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Elon twittrar video och info

Inlägg av Smutt »

Frågan är ju också hur många som köpt m3 till fru anställda barn osv för dom snålar gärna bort allt extravagant
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Elon twittrar video och info

Inlägg av Legato »

dstr skrev:
StefL skrev:
Vilken verklighet lever du i? En bil som gör 0-100 under 6 sekunder är knappast slö om man jämför med 95% av alla ICE-bilar som rullar idag. Och hur många som reserverat en Model 3 tror du är "petrolheads" som kör en BMW 330 eller motsvarande idag jämfört med hur många som bara är vanliga människor som vill ha en rimligt prissatt praktisk bil som går på el?
Jag lever i 2000-talet.

På 1900-talet så var 6 sekunder snabbt. Sen i början av 2000-talet kom en bunt bilar som gjorde det runt 5 (evo 6, imprezan) som kostade under 400k. Sen började S3 och A 45 flytta det snabba neråt 4 sekunder. Fortfarande "överkomligt" prissatt. Senaste åren har Tesla flyttat referensramarna rejält. Ser man till en normal elbil i Model 3's segment så har vi Bolt som referens. Den ligger på 6.någonting, fömodligen där en enkel 3 med minsta batteriet kommer hamna.

edit: jämfört med häst och vagn så är dock 6 sekunder brutalt fort! :)
Wow. Nog för att jag personligen gillar och alltid valt liknande bilar som de du nämner, men för medel-Svensson som ju Tesla hoppas nå med M3 så är detta extrema bilar!

Om vi slår ihop alla fyra modeller du nämner, hur stor marknadsandel är vi då uppe i? Antagligen under 1%... Det är nischbilar för oss som är extremt prestandaorienterade. Utan att ha kollat så tror jag ingen av Sveriges topp 20 mest säljande bilar gör 0-100 på 6 sekunder. Så det är klart som tusan att den kundgrupp som Tesla vänder sig mot med trean tycker det är snabbt!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elon twittrar video och info

Inlägg av mati »

dstr skrev:

Absolut. Det handlar hela tiden om referensramarna. Som sagt, jämfört med häst och vagn...

Diskussionen handlade dock om i vilken takt de olika Model 3-modellerna kommer att börja produceras. Som det låter så är det den enklaste dom kommer börja med, alltså den den "slöaste".
Tack och lov finns det ju en liten (kanske marginell?) gråzon mellan säg en P100D och en häst. Annars kvalar min slöa P85 in som häst, men det är okej för mig i så fall. ;)

Jag tror att den stora majoriteten av alla som väntar på Model 3 vill ha en rimligt prissatt elbil med bra räckvidd. De Model 3 som byggs initialt möter den största kundgruppen. Enklare, hyfsat prisvärda bilar utan vansinnesprestanda och en massa lull-lull. Ponera att Tesla hade valt att göra tvärtom, alltså byggt dyra värstingbilar först och väntat med billig-versionen ytterligare nåt år. Folk hade blivit rasande.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Elon twittrar video och info

Inlägg av StefL »

dstr skrev:
StefL skrev:
Vilken verklighet lever du i? En bil som gör 0-100 under 6 sekunder är knappast slö om man jämför med 95% av alla ICE-bilar som rullar idag. Och hur många som reserverat en Model 3 tror du är "petrolheads" som kör en BMW 330 eller motsvarande idag jämfört med hur många som bara är vanliga människor som vill ha en rimligt prissatt praktisk bil som går på el?
Jag lever i 2000-talet.

På 1900-talet så var 6 sekunder snabbt. Sen i början av 2000-talet kom en bunt bilar som gjorde det runt 5 (evo 6, imprezan) som kostade under 400k. Sen började S3 och A 45 flytta det snabba neråt 4 sekunder. Fortfarande "överkomligt" prissatt. Senaste åren har Tesla flyttat referensramarna rejält. Ser man till en normal elbil i Model 3's segment så har vi Bolt som referens. Den ligger på 6.någonting, fömodligen där en enkel 3 med minsta batteriet kommer hamna.

edit: jämfört med häst och vagn så är dock 6 sekunder brutalt fort! :)
Vet du, idag kör jag en Skoda Octavia med minsta snikmotorn - en bensin/etanolflexi på 102 hk. Jag har ingen aning om hur fort den accelerar 0-100, gissningsvis är det en bra bit norr om 10 s, men jag har aldrig någonsin upplevt den som otillräcklig. Den tar mig säkert och komfortabelt dit jag vill och det är inga problem att hålla alla tillåtna hastighetsgränser (med viss marginal uppåt, host host).
Därför menar jag fortfarande att för de flesta "vanliga" bilister är acceleration och motorstyrka på den nivå som många här diskuterar och intresserar sig för fullkomligt irrelevant och fyller ingen funktion i det dagliga användandet av bilen. Om somliga sen tycker att det vore meningsfullt med en bil som gjorde 0-100 på en sekund ändrar det knappast på detta faktum...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Elon twittrar video och info

Inlägg av Jerker »

StefL skrev:
Vet du, idag kör jag en Skoda Octavia med minsta snikmotorn - en bensin/etanolflexi på 102 hk. Jag har ingen aning om hur fort den accelerar 0-100, gissningsvis är det en bra bit norr om 10 s, men jag har aldrig någonsin upplevt den som otillräcklig. Den tar mig säkert och komfortabelt dit jag vill och det är inga problem att hålla alla tillåtna hastighetsgränser (med viss marginal uppåt, host host).
Därför menar jag fortfarande att för de flesta "vanliga" bilister är acceleration och motorstyrka på den nivå som många här diskuterar och intresserar sig för fullkomligt irrelevant och fyller ingen funktion i det dagliga användandet av bilen. Om somliga sen tycker att det vore meningsfullt med en bil som gjorde 0-100 på en sekund ändrar det knappast på detta faktum...
Håller med!
Min Zoe gör 0-100 på 15-16 sek. Men just det omedelbara vridmomentet gör att jag aldrig har haft en bil med så bra omkörningsegenskaper som denna. Att då få en bil som gör 0-100 runt 6 sek kommer att kännas som jag kör runt i stans hottaste sportkärra. Kommer antagligen att göra några accelerationer i början för att testa och glädjas åt, och visa några få vänner som kan uppskatta sånt, men det kommer jag att sluta med ganska snart eftersom det är för dyrt med däck för att hålla på med.

Nej, grundprestanda på model 3 kommer att vara alldeles tillräckligt för de allra flesta!
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Elon twittrar video och info

Inlägg av Smutt »

Min s60 har såna siffror som m3 ska få och det är sjukt vad den accelererar
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Elon twittrar video och info

Inlägg av HelectriC »

Jag hadde en låne-P90DL (MS) en vecka och den var sjukt snabb. Men efter att gjort några klassiska launches med familjeskrik, så var det liksom över med vrålkörningen. Mot slutet av veckan, så körde jag precis likadant som med min vanliga 85:a. Tips! Köp en mindre accelerationstark variant och låna en stark nån dag för att köra av sig med :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Elon twittrar video och info

Inlägg av gellerstam »

Förvånad över att ni inte hyllat detta ännu!! :-)

Både dragkrok OCH takräcke. :-)
M3roofrack.jpg
Tesla Model Y
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Elon twittrar video och info

Inlägg av Limbster »

Jag är mest orolig för att det kommer ta extra tid för krok och tackräcke. Annars tillhör jag de som hyllar att de gör en elbil som är lite enklare och simplare för oss som inte bryr oss om det senaste och coolaste :roll:
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Elon twittrar video och info

Inlägg av Jerker »

gellerstam skrev:
Förvånad över att ni inte hyllat detta ännu!! :-)

Både dragkrok OCH takräcke. :-)

Det hade jag missat! Så bra!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Elon twittrar video och info

Inlägg av Jerker »

Limbster skrev:
Jag är mest orolig för att det kommer ta extra tid för krok och tackräcke. Annars tillhör jag de som hyllar att de gör en elbil som är lite enklare och simplare för oss som inte bryr oss om det senaste och coolaste :roll:
Jag förstår inte vad du menar med att det ska ta extra tid?
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Elon twittrar video och info

Inlägg av Feddan »

Jerker skrev:
Limbster skrev:
Jag är mest orolig för att det kommer ta extra tid för krok och tackräcke. Annars tillhör jag de som hyllar att de gör en elbil som är lite enklare och simplare för oss som inte bryr oss om det senaste och coolaste :roll:
Jag förstår inte vad du menar med att det ska ta extra tid?
Att bilar som beställts utan dragkrok kommer levereras före de som beställts med dragkrok.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Elon twittrar video och info

Inlägg av Jerker »

Nja, det tror jag inte. Det är 4-hjulsdrift och performancemodellerna som dröjer. Vanliga tillbehör kommer man säkert att kunna välja fritt bland, annars kommer de inte att sälja många bilar.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Elon twittrar video och info

Inlägg av Limbster »

Feddan skrev:
Jerker skrev:
Limbster skrev:
Jag är mest orolig för att det kommer ta extra tid för krok och tackräcke. Annars tillhör jag de som hyllar att de gör en elbil som är lite enklare och simplare för oss som inte bryr oss om det senaste och coolaste :roll:
Jag förstår inte vad du menar med att det ska ta extra tid?
Att bilar som beställts utan dragkrok kommer levereras före de som beställts med dragkrok.
Ja, en bil ska väl typgodkännas för drag, säkert lite tester och pappersarbete som ska till innan det blir klart. Takräcke inbillar jag mig i vart fall att det är mindre jobb med? Men vi lär få vänta ett tag i Sverige oavsett, så visst hoppas jag på dragkrok och takräcke tills det är dags för oss.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Elon twittrar video och info

Inlägg av jonasl »

Men oklart om det kommer krävas något dyrt tillval (glastak resp luftfjädring) vilket jag gissar på. Tyvärr.

Kommer nog hoppa krok. Sedan vi flyttade från hus har behovet minskat, körs cyklar ibland och båten i och ur vattnet.

Det förstnämnda kan ske på taket även om det kostar mer räckvidd, och båten kan jag få hjälp med.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
janni
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 25 jan 2017 01:00
Ort: Solna

Re: Elon twittrar video och info

Inlägg av janni »

Är det sagt att den ska ha dragkrok?
Med tanke på hur förbukningen påverkas på en X så lär man ju på sin höjd kunna åka med lite buskar till tippen.
Cykeln kan man ju antagligen ha på takräcket till 3:an iaf.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Elon twittrar video och info

Inlägg av jonasl »

Litar man på Elons Twitterlöften så är dragkrok utlovat.

Det är lite mera meck att sätta på räcke, hållare och lyfta upp cyklar än att fälla utkroken, häkta på stället och ställa på cykeln.

Dessutom skissar en lerig MTB ner taket en del, speciellt om det regnar.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar