Elon twittrar video och info

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Elon twittrar video och info

Inlägg av Legato »

dstr skrev:
pegs skrev:
Dom har lyckats preiodisera kön. "Igår" stod 400.000 i kö för Model 3. Idag har den krympt till 100.000 (kanske mindre) som ska börja byggas i sommar
100 000 i kö idag? Det var ganska häftigt. Spekulation eller fakta? (Referens?)
Jag syftar till det som kommer kunna levereras. Jag gissar att det är under en fjärdedel som kan tänka sig en slö rwd. P och D kommer om 1-2 år, kanske. Alltså är det bara 100 000 som behöver byggas 2017 och 2018.
I så fall skulle ju Elon vara helt ute och cyklar... Han nämnde väl $41k eller $42k som förväntat genomsnittspris på en 3a med tillval. Om de inte väljer att prissätta tillvalen extremt lågt så bör det innebära att snarare 75% eller så kommer nöja sig med en väldigt sparsamt specad trea.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Elon twittrar video och info

Inlägg av dstr »

Tidigare i tråden så "bekräftar" Laban mina siffror.

Vad Elon tror snittet kommer landa på om 5 år spelar ingen roll nu.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Elon twittrar video och info

Inlägg av pegs »

Legato skrev:
Jag tror ni båda har rätt ;-)
Jo :D
Legato skrev:
Medellångt perspektiv:
Model 3, Y och powerwalls
Tror att powerwall/powerpack är något dom räknar med att kan ge positiv effekt på mycket kort perspektiv (i vår). I och med att det är jämförelsevis enklare produkter skulle både försäljning och produktion kunna rampa upp snabbt det bara går, och det oberoende av bilarna som är mer komplexa produkter (min gissning givetvis).
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Elon twittrar video och info

Inlägg av vigge50 »

Frågan är om det nu är 70% som valt att de vill ha fyrhjulsdrift, har alla gjort det för att de behöver ha fyrhjulsdrift eller är det många som kan tänkas betala extra för det då de trodde de skulle låta de få bilen tidigare?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Elon twittrar video och info

Inlägg av Legato »

pegs skrev:
Legato skrev:
Jag tror ni båda har rätt ;-)
Jo :D
Legato skrev:
Medellångt perspektiv:
Model 3, Y och powerwalls
Tror att powerwall/powerpack är något dom räknar med att kan ge positiv effekt på mycket kort perspektiv (i vår). I och med att det är jämförelsevis enklare produkter skulle både försäljning och produktion kunna rampa upp snabbt det bara går, och det oberoende av bilarna som är mer komplexa produkter (min gissning givetvis).
Ja kanske, tror priserna behöver gå ner en bit innan det blir massmarknads-produkter. Men visst tillverkningskostnaden för batterierna faller nog snabbt nu när de rampar up Giga1.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Elon twittrar video och info

Inlägg av dstr »

Laban skrev:
pegs skrev:
2. Hålla uppe intresset för Model S som kanske har dom högsta marginalerna och förblir modellen som ska dra in pengar
I förlängningen är det nog Model 3 och Y som ska dra in pengar. Annars blir det svårt för Tesla att överleva.
Jag tror Roadster 2.0 kommer ha bra marginaler.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Elon twittrar video och info

Inlägg av Legato »

dstr skrev:
Tidigare i tråden så "bekräftar" Laban mina siffror.

Vad Elon tror snittet kommer landa på om 5 år spelar ingen roll nu.
Ehhrm. Bekräftar? Han gör en mer eller mindre kvalificerad gissning precis som alla andra. Han drar ju slutsatsen baserat på Model 3 trackers data. Personligen tror jag trackern har en extrem överrepresentation av personer som redan äger Teslas och andra Teslafans. Dessa personer kommer rimligtvis välja en betydligt dyrare/högre specad Model 3 än "average Joe". Jag tror det är jättemånga Model 3-köpare för vilka priset är extremt avgörande, sådana som aldrig tidigare övervägt Tesla pga prisbilden.

Men framförallt har jag svårt att se vem som skulle göra mer kvalificerade gissningar än Elon själv... Elon uppgav inte heller någon tidsram i sin tweet, så vet inte var du får 5 år ifrån.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Elon twittrar video och info

Inlägg av vigge50 »

pegs skrev:
Legato skrev:
Jag tror ni båda har rätt ;-)
Jo :D
Legato skrev:
Medellångt perspektiv:
Model 3, Y och powerwalls
Tror att powerwall/powerpack är något dom räknar med att kan ge positiv effekt på mycket kort perspektiv (i vår). I och med att det är jämförelsevis enklare produkter skulle både försäljning och produktion kunna rampa upp snabbt det bara går, och det oberoende av bilarna som är mer komplexa produkter (min gissning givetvis).
I kvartalsrapporten för fjärde kvartalet så stod deras batteri och solceller för 5,8% av omsättningen och hade en vinstmarginal på 2,7% men de tror att både omsättningen och vinstmarginalerna kan växa betydligt snabbare än bilförsäljningen. Vi får se i de kommande kvartalsrapporterna hur siffrorna utvecklar sig.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Elon twittrar video och info

Inlägg av dstr »

Legato skrev:
dstr skrev:
Tidigare i tråden så "bekräftar" Laban mina siffror.

Vad Elon tror snittet kommer landa på om 5 år spelar ingen roll nu.
Ehhrm. Bekräftar? Han gör en mer eller mindre kvalificerad gissning precis som alla andra. Han drar ju slutsatsen baserat på Model 3 trackers data. Personligen tror jag trackern har en extrem överrepresentation av personer som redan äger Teslas och andra Teslafans. Dessa personer kommer rimligtvis välja en betydligt dyrare/högre specad Model 3 än "average Joe". Jag tror det är jättemånga Model 3-köpare för vilka priset är extremt avgörande, sådana som aldrig tidigare övervägt Tesla pga prisbilden.

Men framförallt har jag svårt att se vem som skulle göra mer kvalificerade gissningar än Elon själv... Elon uppgav inte heller någon tidsram i sin tweet, så vet inte var du får 5 år ifrån.
5 år var höftat eftersom det är lika irrelevant eftersom han inte angav om snittpriset är enbart för rwd eller även P och D-modeller.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Elon twittrar video och info

Inlägg av Limbster »

TiborBlomhall skrev:
Är det bara jag som känner precis tvärtom? Tur att jag kan köpa en bil utan onödiga grejer. Jag var rädd jag skulle vara tvungen att köpa fyrhjulsdrift, stor batteri och annat "i onödan".

Tesla kanske gjort en undersökning bland sina fabriksarbetare (som ska få bilen först) och insåg att det inte är en P75D de vill ha eller har råd med.

Dessutom är enklaste modellen snabbast att få i produktion.
Håller helt med, mitt intresse för andra elbilar har minskat kraftigt. Alla dessa spekulationer har gjort att man mest blivit orolig över allt som kan gå fel och höga priser, bra med tydligheten att M3 är en billigare bil än MS. Ext
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Elon twittrar video och info

Inlägg av Bjelke »

Tur man inte har bokat någon model 3 :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: Elon twittrar video och info

Inlägg av 18650 »

TiborBlomhall skrev:

Dessutom är enklaste modellen snabbast att få i produktion.
Nej de enkla modellerna tar längre tid eftersom de ändå skall byggas, testas fullt ut och sen skall nån stå och mjukvarulåsa dem till instegsmodeller i Tillburg dessutom. Förstår inte hur du tänker.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Elon twittrar video och info

Inlägg av dstr »

18650 skrev:
TiborBlomhall skrev:

Dessutom är enklaste modellen snabbast att få i produktion.
Nej de enkla modellerna tar längre tid eftersom de ändå skall byggas, testas fullt ut och sen skall nån stå och mjukvarulåsa dem till instegsmodeller i Tillburg dessutom. Förstår inte hur du tänker.
P, D och P75D blir annan/mer hårdvara än vanlig rwd.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Elon twittrar video och info

Inlägg av Legato »

dstr skrev:
Legato skrev:
dstr skrev:
Tidigare i tråden så "bekräftar" Laban mina siffror.

Vad Elon tror snittet kommer landa på om 5 år spelar ingen roll nu.
Ehhrm. Bekräftar? Han gör en mer eller mindre kvalificerad gissning precis som alla andra. Han drar ju slutsatsen baserat på Model 3 trackers data. Personligen tror jag trackern har en extrem överrepresentation av personer som redan äger Teslas och andra Teslafans. Dessa personer kommer rimligtvis välja en betydligt dyrare/högre specad Model 3 än "average Joe". Jag tror det är jättemånga Model 3-köpare för vilka priset är extremt avgörande, sådana som aldrig tidigare övervägt Tesla pga prisbilden.

Men framförallt har jag svårt att se vem som skulle göra mer kvalificerade gissningar än Elon själv... Elon uppgav inte heller någon tidsram i sin tweet, så vet inte var du får 5 år ifrån.
5 år var höftat eftersom det är lika irrelevant eftersom han inte angav om snittpriset är enbart för rwd eller även P och D-modeller.
Jo det gjorde han, och 5 år är helt omöjligt. Han skrev $42.000 som snittpris på de 180.000 första bokningarna.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: Elon twittrar video och info

Inlägg av 18650 »

dstr skrev:
18650 skrev:
TiborBlomhall skrev:

Dessutom är enklaste modellen snabbast att få i produktion.
Nej de enkla modellerna tar längre tid eftersom de ändå skall byggas, testas fullt ut och sen skall nån stå och mjukvarulåsa dem till instegsmodeller i Tillburg dessutom. Förstår inte hur du tänker.
P, D och P75D blir annan/mer hårdvara än vanlig rwd.
Nej det blir samma men strypt med mjukvara.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Elon twittrar video och info

Inlägg av TiborBlomhall »

Med enbart bakhjulsdrift slipper de komplexiteten med dubbla motorer. Utan P kan de ha enklare drivkretsar. Båda är hårdvara, dyr hårdvara som måste utvecklas. Enklare släppa en första modell med endast en elmotor och enklare drivkretsar, som inte utnyttjas till max.
Tesla har en mycket forcerad tidsplan, ju enklare första bilarna är hårdvarumässigt desto enklare att släppa dem i tid.
Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare
Inlägg: 374
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Elon twittrar video och info

Inlägg av Wilson »

18650 skrev:
dstr skrev:
18650 skrev:
TiborBlomhall skrev:

Dessutom är enklaste modellen snabbast att få i produktion.
Nej de enkla modellerna tar längre tid eftersom de ändå skall byggas, testas fullt ut och sen skall nån stå och mjukvarulåsa dem till instegsmodeller i Tillburg dessutom. Förstår inte hur du tänker.
P, D och P75D blir annan/mer hårdvara än vanlig rwd.
Nej det blir samma men strypt med mjukvara.
Spännande om det stämmer! Har detta bekräftats någonstans? Har jag missat en Tweet? :o
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Elon twittrar video och info

Inlägg av StefL »

dstr skrev:
pegs skrev:
Dom har lyckats preiodisera kön. "Igår" stod 400.000 i kö för Model 3. Idag har den krympt till 100.000 (kanske mindre) som ska börja byggas i sommar
100 000 i kö idag? Det var ganska häftigt. Spekulation eller fakta? (Referens?)
Jag syftar till det som kommer kunna levereras. Jag gissar att det är under en fjärdedel som kan tänka sig en slö rwd. P och D kommer om 1-2 år, kanske. Alltså är det bara 100 000 som behöver byggas 2017 och 2018.
Vilken verklighet lever du i? En bil som gör 0-100 under 6 sekunder är knappast slö om man jämför med 95% av alla ICE-bilar som rullar idag. Och hur många som reserverat en Model 3 tror du är "petrolheads" som kör en BMW 330 eller motsvarande idag jämfört med hur många som bara är vanliga människor som vill ha en rimligt prissatt praktisk bil som går på el?
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Elon twittrar video och info

Inlägg av Jerker »

I den här tråden har det visat sig att det nog är en del som har haft lite för höga förväntningar på 3:an. Det är ju helt logiskt att en bil som ska kosta typ hälften av vad en S gör inte har samma extravagans. Jag hoppas verkligen att den i de flesta delar är mycket billigare än S och X annars blir det en dyr bil att äga. Jag tänker på försäkring, t.ex., som ju visat sig vara väldigt dyr, eller däck och fälgar etc. Såna kostnader skulle jag helst se vara mer som på "vanliga" bilar. Jag oroar mig faktiskt för just försäkringen, att bilen ska klassas som en allt för motorstark bil dyr.
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: Elon twittrar video och info

Inlägg av 18650 »

Wilson skrev:
Har detta bekräftats någonstans?
Det är bekräftat
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare
Inlägg: 374
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Elon twittrar video och info

Inlägg av Wilson »

18650 skrev:
Wilson skrev:
Har detta bekräftats någonstans?
Det är bekräftat
Mina Google-skillz verkar inte vara tillräckliga för att hitta något som styrker detta. Har du någon källa? Är det något som Tesla kommenterat?
Sorry om jag är jobbig, men om det stämmer är det ganska häpnadsväckande. Det skulle ju tyda på att cellproduktionen i GF verkligen inte är någon trång sektor, och att även det lägre priset på Model 3 har tillräckliga marginaler för att tillåta att man ”bjuder” på de extra cellerna.
I din kommentar tolkar jag det som att all hårdvara skulle vara densamma över hela linjen. Verkar iofs enkelt ur tillverkningsperspektiv, men inverters och närvaron av främre motor lär väl ändå vara annorlunda mellan modellerna?
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Elon twittrar video och info

Inlägg av Smutt »

Vill man ha gratis batterier så får man skynda sig att köpa en s60 det är nog sista gången man kan få det om inte försäljningen dyker
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Elon twittrar video och info

Inlägg av Bjelke »

Jag har iaf mycket svårt att tro på en mjukvaru-strypt batteripack på instegsmodellen, men däremot kan jag tänka mig att det kommer att finnas en
strypt effektmässigt där dom kör med samma motor bak (eller fram) på alla och säljer en variant med högre effekt ungefär som med S85 & P85 osv,
det känns lite mer logiskt för samma motor och drivkretsar kan jag faktiskt tänka mig att dom kör med på dom första bilarna innan PxxD kommer osv.
Dom kan ju bara skylla på ngn liten del i kylningen eller säkringar eller nåt annat skit för att rättfärdiga olika effekter i två till synes likvärdigt bestyckade bilar
(vilket jag ff vill hävda att dom gjort med model S rwd till stor del).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Elon twittrar video och info

Inlägg av Smutt »

Personligen tror jag att polletten ramlat ner. Alltså leverera produkter som fungerar uppenbarligen hinner dom inte med o testa 4hjulsdrift alltså hinner dom inte heller testa hur effekten av p påverkar resten av bilen, kvar blir m55 och m70 som dom vet kommer fungera fint :D
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3192
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Elon twittrar video och info

Inlägg av Leo »

...eller kan det faktiskt vara så att Elon VILL att en "Folkbil"=hyfsat billig och helst snabbt ska komma ut på marknaden. Har för mig att det liksom är hela iden med hans "Masterplan" =mer överkomliga elbilar åt folket...

Sen tror jag man tänker rätt. Visst en dyr premium/prestanda M3 hade gett bättre marginal/bil men det är liksom delvis samma målgrupp som redan idag kör MS/X så inte ens säkert att det är mest lönsamt för Tesla som bolag om försäljningen av fram för allt MS sjunker pga de som kastar sig på det "senaste häftiga"

Genom att börja med "basversionen" når man istället en ny målgrupp och där finns ju i princip ingen annan idag. (Möjligtvis ampera-e...) Så där är det en stor poäng att vara snabb att gå in i och säkerställa att man kommer igång.

Nu förenklar man produktionsstarten, förlänger utprovningstiden av vissa avancerade/komplicerade tillval/versioner, håller liv i intresser för MS, skapar bättre förutsättningar att hålla tidsramar och minska kvalitetsproblem, når ny målgrupp osv

Så det känns både strategiskt och genomtänkt vilket jag personligen gillar.

Sen hade det så klart varit kul med en fullmatad M3 tidigt för många inklusive mig själv. Men min P85 kändes plötsligt ännu lite bättre att behålla ett tag till. Kanske man då kan avvakta med att utnyttja förhandsreservationen ett tag.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Skriv svar