Det är en grej jag har lust att prova..
Om jag sätter mig i bilen i garaget och lägger i D-läget med garageporten stängd. Sedan trampar "gasen i botten"... Kommer bilen att rusa rakt genom garageporten?
Eller är den smart nog att känna att garageporten är stängd och låta bli att köra, eller bara köra fram till stop-läget som den visar när jag sakta kör fram mot ett hinder.
Någon som redan provat... och vet svaret..??
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Det är en grej jag har lust att prova..
Om jag sätter mig i bilen i garaget och lägger i D-läget med garageporten stängd. Sedan trampar "gasen i botten"... Kommer bilen att rusa rakt genom garageporten?
Eller är den smart nog att känna att garageporten är stängd och låta bli att köra, eller bara köra fram till stop-läget som den visar när jag sakta kör fram mot ett hinder.
Någon som redan provat... och vet svaret..??
Rakt genom
Du får prova själv om du inte tror mig
Bilen kommer inte köra override på dig som förare
Kör du summon däremot så stannar bilen
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Det är en grej jag har lust att prova..
Om jag sätter mig i bilen i garaget och lägger i D-läget med garageporten stängd. Sedan trampar "gasen i botten"... Kommer bilen att rusa rakt genom garageporten?
Eller är den smart nog att känna att garageporten är stängd och låta bli att köra, eller bara köra fram till stop-läget som den visar när jag sakta kör fram mot ett hinder.
Någon som redan provat... och vet svaret..??
Rakt genom
Du får prova själv om du inte tror mig
Bilen kommer inte köra override på dig som förare
Kör du summon däremot så stannar bilen
Jag anar att det är så... det är därför jag dragit mig för att prova...
Men varför kör den inte override i detta läge? Den har ju kunskapen och förmågan att rädda en sådan situation, varför gör den inte det? Det skulle säkert förhindra många plåtskador på t.ex parkeringar. Det är ju helkorkat att den accepterar att man med berått mod kör in i någonting. När kan det tänkas vara någon nytta med det.. annat än för en terrorist som vill meja ned folk?
Det är en grej jag har lust att prova..
Om jag sätter mig i bilen i garaget och lägger i D-läget med garageporten stängd. Sedan trampar "gasen i botten"... Kommer bilen att rusa rakt genom garageporten?
Eller är den smart nog att känna att garageporten är stängd och låta bli att köra, eller bara köra fram till stop-läget som den visar när jag sakta kör fram mot ett hinder.
Någon som redan provat... och vet svaret..??
Rakt genom
Du får prova själv om du inte tror mig
Bilen kommer inte köra override på dig som förare
Kör du summon däremot så stannar bilen
Jag anar att det är så... det är därför jag dragit mig för att prova...
Men varför kör den inte override i detta läge? Den har ju kunskapen och förmågan att rädda en sådan situation, varför gör den inte det? Det skulle säkert förhindra många plåtskador på t.ex parkeringar. Det är ju helkorkat att den accepterar att man med berått mod kör in i någonting. När kan det tänkas vara någon nytta med det.. annat än för en terrorist som vill meja ned folk?
Huset brinner elnätet utslaget och bilen vägrar du dör
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Borde inte autobromsen reagera i detta läget? Vad är den till för annars? Den ska ju bromsa när föraren inte gör det själv.
Jag har haft en Mazda CX5 och den tvärnitade några gånger när den tyckte att jag hade kört för nära saker. Ska inte Teslas autobroms fungera på ett liknande sätt?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ja den borde bromsa men jag är också tveksam till att den gör det. Autobromsa sedan fortsätta om man typ håller in gasen i 3 sekunder och kanske komma ihåg till nästa gång att garageporten vill min ägare gärna köra på.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Frågan är ju hur det fungerar med autobroms. På många bilar är det en laser som vid lägre hastighet scannar vägen efter hinder. Vid högre farter är det väl radarn i kombination med kameran som tar över. Teslan har väl ingen laser, den måste alltså alltid förlita sig på kameran eller troligen radarn.
Idag låg det en papplåda på vägen, ingen jättestor, kanske 50x50cm. Den upptäcktes faktiskt och visades i displayen i form av en bil. Nåväl, med AP2 visas allting som bilar, men man kan väl utgå ifrån att bilen förhoppningsvis inte hade kört över pappkartongen.
Däremot så förmår den inte att upptäcka djur, varken stora eller små. Det har jag märkt upprepade gånger. Förmodligen absorberas radarn av pälsen och enbart kameran är inte tillräckligt smart för att se att det är ett hinder på vägen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag provade med att ställa upp koner och köra sakta fram mot dem utan AP eller farthållare aktiverad. Hade hoppats på att bilen skulle stanna, men icke, den körde på konerna. Samma sak när jag backade. Jag är förbryllad över varför det är så här. När bilen kan indikera att den närmar sig ett hinder och till och med skriva STOPP... varför stannar den då inte..?
Jo den ser skillnad på bil och mc även på min utan ap2 aktiverad
Va???? Det gör inte min. Jag hamnade bakom en lite bredare tant på cykel häromdagen. Hon visades också som bil. Annars ser den inga cyklar alls. Jag har aldrig sett nåt annat än bilar i displayen. Lastbilar och bussar kan däremot visas som två bilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14