Aha, och nu ser jag vigge50:s inlägg att detta redan är gjortbylund skrev:Så, om någon uppdaterar, håll ögonen om räckvidden ändras utan att ni laddat mellan då ni hade ett 60-batteri och ni får ert nya glänsande 75-batteri.Legato skrev:Är det någon som vet att den lediga kapaciteten låses upp "ovanpå"? Jag hamnade i en intressant diskussion på Facebook med en person som hävdade (med rätta) att det mest logiska nog vore om de låste kapacitet både "nedåt" och "uppåt", dvs att S/X60 skulle ha mer reservkapacitet i batteriet när det är tomt...
Jag har bara läst sedan tidigare att all "ledig" kapacitet är låste "över", men vet man detta med säkerhet?
Ni som uppgraderat idag, fick ni en höjning av er range direkt vid uppdatering, eller krävs det laddning först? Om rangen ökade direkt vid uppdatering så bör det ju varit kapacitet låst "under"
Ingen ändring = låsningen i toppen, om de nu inte på något infernaliskt sätt försöker dölja var låsningen ligger genom manipulera siffrorna så att det sakta justeras när man laddar eller något.
60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Moderator: Redaktion
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Fick ca 5,3 mil mer typical efter uppdateringen.jos32 skrev:Någon som vet?Agusten skrev:Hur mycket förlänger man räckvidden?
Jag tror 5 mil
Du borde få 10kw extra vid 100% laddning
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Nej. Den skulle hypotetiskt kunna ligga på både botten och toppen och vi skulle ändå kunna ha samma situation på SuCs.e5m1r skrev:Vi vet detta pga laddhastighet på SuC så låsning ligger på toppenLegato skrev:Är det någon som vet att den lediga kapaciteten låses upp "ovanpå"? Jag hamnade i en intressant diskussion på Facebook med en person som hävdade (med rätta) att det mest logiska nog vore om de låste kapacitet både "nedåt" och "uppåt", dvs att S/X60 skulle ha mer reservkapacitet i batteriet när det är tomt...
Jag har bara läst sedan tidigare att all "ledig" kapacitet är låste "över", men vet man detta med säkerhet?
Ni som uppgraderat idag, fick ni en höjning av er range direkt vid uppdatering, eller krävs det laddning först? Om rangen ökade direkt vid uppdatering så bör det ju varit kapacitet låst "under"
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Tack! Därmed bekräftatvigge50 skrev:Såg denna videon nu där en köper uppdateringer och de tar 2-3 minuter innan bilen har uppgraderats. På den ser de ut som att all extra kapacitet ligger över då räkvidden inte ökar efter uppgraderingen och det plötsligt är möjligt att ladda mer.Legato skrev:Är det någon som vet att den lediga kapaciteten låses upp "ovanpå"? Jag hamnade i en intressant diskussion på Facebook med en person som hävdade (med rätta) att det mest logiska nog vore om de låste kapacitet både "nedåt" och "uppåt", dvs att S/X60 skulle ha mer reservkapacitet i batteriet när det är tomt...
Jag har bara läst sedan tidigare att all "ledig" kapacitet är låste "över", men vet man detta med säkerhet?
Ni som uppgraderat idag, fick ni en höjning av er range direkt vid uppdatering, eller krävs det laddning först? Om rangen ökade direkt vid uppdatering så bör det ju varit kapacitet låst "under"
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Ingen ändring, fick meddelande nästa direkt efter beställningbylund skrev:Så, om någon uppdaterar, håll ögonen om räckvidden ändras utan att ni laddat mellan då ni hade ett 60-batteri och ni får ert nya glänsande 75-batteri.Legato skrev:Är det någon som vet att den lediga kapaciteten låses upp "ovanpå"? Jag hamnade i en intressant diskussion på Facebook med en person som hävdade (med rätta) att det mest logiska nog vore om de låste kapacitet både "nedåt" och "uppåt", dvs att S/X60 skulle ha mer reservkapacitet i batteriet när det är tomt...
Jag har bara läst sedan tidigare att all "ledig" kapacitet är låste "över", men vet man detta med säkerhet?
Ni som uppgraderat idag, fick ni en höjning av er range direkt vid uppdatering, eller krävs det laddning först? Om rangen ökade direkt vid uppdatering så bör det ju varit kapacitet låst "under"
Ingen ändring = låsningen i toppen, om de nu inte på något infernaliskt sätt försöker dölja var låsningen ligger genom manipulera siffrorna så att det sakta justeras när man laddar eller något.
Skickat från min F8131 via Tapatalk
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Samma här. Räckvidden ökade inte efter uppgraderingen. Dock hade jag precis laddat till min limit 90% innan och direkt efter uppgraderingen började bilen ladda igen. Satt såklart i bilen under hela processen
MY LR, Pearl White
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Ändras dekalen på bakluckan också automatiskt? Eller trillar den gamla bara av och man får sätta dit en ny?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Får man en S75D dekal?mati skrev:Ändras dekalen på bakluckan också automatiskt? Eller trillar den gamla bara av och man får sätta dit en ny?
Om man köper en S75 nu, är det egentligen ett 100kwh batteri?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Om du uppgraderar till 75 så byter service center dekalen vid nästa besök.Zalman3 skrev:Får man en S75D dekal?mati skrev:Ändras dekalen på bakluckan också automatiskt? Eller trillar den gamla bara av och man får sätta dit en ny?
Om man köper en S75 nu, är det egentligen ett 100kwh batteri?
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Jag antar att topphastigheten ökade också.
Det är väl bara att säga grattis till de förståndiga 60 köparna som nu får en 75 för en betydligt mindre peng än de som gick all-in på 75 från början. (om dekalen byts ut så kan de lika gärna byta till 85d, så folk tror att man är lite rikare, eller mindre snål än vad man egentligen är)
trycker det nya priset för uppgraderingen är betydligt rimligare än när den först erbjöds (även om den på intet sätt är billigt)
ofantligt häftigt att det gick så snabbt att uppgradera. hoppas verkligen att detta inte var sista gången vi såg mjukvarukappade batterier. (skulle gärna sett sådana på 85-100 kärror också)
Det är väl bara att säga grattis till de förståndiga 60 köparna som nu får en 75 för en betydligt mindre peng än de som gick all-in på 75 från början. (om dekalen byts ut så kan de lika gärna byta till 85d, så folk tror att man är lite rikare, eller mindre snål än vad man egentligen är)
trycker det nya priset för uppgraderingen är betydligt rimligare än när den först erbjöds (även om den på intet sätt är billigt)
ofantligt häftigt att det gick så snabbt att uppgradera. hoppas verkligen att detta inte var sista gången vi såg mjukvarukappade batterier. (skulle gärna sett sådana på 85-100 kärror också)
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Jag känner Inter är jag behöver uppgradera nu men kan vara värt att göra det innan man skall sälja
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Känslan att ladda förbi 60-sträcket var värt minst 24500kr.chpaulin skrev:Jag känner Inter är jag behöver uppgradera nu men kan vara värt att göra det innan man skall sälja
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Lite sugen är man men jag behöver det inte alls. För se efter första resan i -30 om jag ångrar migbeef skrev:Känslan att ladda förbi 60-sträcket var värt minst 24500kr.chpaulin skrev:Jag känner Inter är jag behöver uppgradera nu men kan vara värt att göra det innan man skall sälja
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Verkar som att hela begränsningen låg i toppen. Hade 172km range innan uppgraderingen och något över halva batteriet laddat. Efter hade jag fortfarande 172km range och under halva batteriet laddat
2016 Model S 75
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Nu har även jag uppgraderat. 23.500 kr tyckte jag var överkomligt.
Även om jag högst sällan behöver mer än 60 kWh så känns det bra att ha tillgång till den bufferten samt att värdeökningen bör hålla i sig ett bra tag framöver.
Nu kan man göra en balansering av cellerna också vid tillfälle
Även om jag högst sällan behöver mer än 60 kWh så känns det bra att ha tillgång till den bufferten samt att värdeökningen bör hålla i sig ett bra tag framöver.
Nu kan man göra en balansering av cellerna också vid tillfälle
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Nu har även jag uppgraderat min 60D till 75D.
Före uppgraderingen så var det:
61%, 203 km (332 km max, normalt så är 90% 300 km vilket blir 333 km max)
Efter uppgraderingen (den stod och värmde, så räckvidden ändrades lite):
52%, 201 km (386 km max).
En halv procents skillnad, upp eller ner, i vad den visar ger ganska stor uppfattad skillnad, för mig i alla fall (jag tänker att det beror på hur den avrundar). 52.5% 383 km max. 51.6% 389.5 km max, nästan 390 km. Men räknar man på 386 km max, så gav det 53 km extra ungefär.
Före uppgraderingen så var det:
61%, 203 km (332 km max, normalt så är 90% 300 km vilket blir 333 km max)
Efter uppgraderingen (den stod och värmde, så räckvidden ändrades lite):
52%, 201 km (386 km max).
En halv procents skillnad, upp eller ner, i vad den visar ger ganska stor uppfattad skillnad, för mig i alla fall (jag tänker att det beror på hur den avrundar). 52.5% 383 km max. 51.6% 389.5 km max, nästan 390 km. Men räknar man på 386 km max, så gav det 53 km extra ungefär.
Senast redigerad av bjelkeman, redigerad totalt 1 gånger.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Samma förmånsvärde som 60, 18 800 känns rimligt. Risken finns att de höjer priset också
Skickat från min F8131 via Tapatalk
Skickat från min F8131 via Tapatalk
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Mycket intressant med prissänkningen för oss S60-ägare! Har inte bestämt mig än, men måste erkänna att det är lockande! Jag har ju en fäbless att köra ganska fort vilket som bekant drar ned räckvidden rejält. Dessutom saknar jag fn hemmaladdning, och laddar bara på jobbet - så att ladda det "riktiga" batteriet fullt 75 kwh och slippa oroa sig lika mycket för laddning öve helgerna vore inte så dumt.
En sak som inte tagits upp i tidigare kommentarer här är att alla vi som leasar S60 idag faktiskt redan betalar förmånsvärde för en 75 kwh - det är ett ganska starkt ekonomiskt argument för uppgradering skulle jag säga...
En sak som inte tagits upp i tidigare kommentarer här är att alla vi som leasar S60 idag faktiskt redan betalar förmånsvärde för en 75 kwh - det är ett ganska starkt ekonomiskt argument för uppgradering skulle jag säga...
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.
Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Och vad menar Elon med detta?
,Tesla will soon be offering a compelling means of upgrading a 60 to a 75@elonmusk I posted in the tesla forum that the 60->75kHw upgrade was discounted to $2k. >10 surprised people bought so far! Needs a tweet?
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Hm... Kanske nån annan bonus om man uppgraderarvigge50 skrev:Och vad menar Elon med detta?
,Tesla will soon be offering a compelling means of upgrading a 60 to a 75@elonmusk I posted in the tesla forum that the 60->75kHw upgrade was discounted to $2k. >10 surprised people bought so far! Needs a tweet?
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
De kanske via 8.2 lägger låsning i bottenchpaulin skrev:Hm... Kanske nån annan bonus om man uppgraderarvigge50 skrev:Och vad menar Elon med detta?
,Tesla will soon be offering a compelling means of upgrading a 60 to a 75@elonmusk I posted in the tesla forum that the 60->75kHw upgrade was discounted to $2k. >10 surprised people bought so far! Needs a tweet?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Jaha, 23500kr. Nu är det klart lockande. Får se hur jag gör. Undrar vad Elon menar med tweeten?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Kan tänka mig att de bjussar på bättre prestanda i form av effekt/acceleration. Borde vara möjligt om effekten också är mjukvarustrypt och då kostar det inte Tesla något extra.chpaulin skrev:Hm... Kanske nån annan bonus om man uppgraderarvigge50 skrev:Och vad menar Elon med detta?
,Tesla will soon be offering a compelling means of upgrading a 60 to a 75@elonmusk I posted in the tesla forum that the 60->75kHw upgrade was discounted to $2k. >10 surprised people bought so far! Needs a tweet?
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Arrggg. Är redan lite tiltad över att vi med X60 får betala mer än 3 gånger så mycket för upgrade. Blir det effekthöjning på köpet så kommer det verkligen svida...ellerstrom skrev:Kan tänka mig att de bjussar på bättre prestanda i form av effekt/acceleration. Borde vara möjligt om effekten också är mjukvarustrypt och då kostar det inte Tesla något extra.chpaulin skrev:Hm... Kanske nån annan bonus om man uppgraderarvigge50 skrev:Och vad menar Elon med detta?
,Tesla will soon be offering a compelling means of upgrading a 60 to a 75@elonmusk I posted in the tesla forum that the 60->75kHw upgrade was discounted to $2k. >10 surprised people bought so far! Needs a tweet?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr
Vad spännande! Jag väntar nog nån vecka eller så innan jag uppgraderar, så kanske det blir ännu billigare eller ännu hellre mer effekt.
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld