Sida 1 av 2

Re: Myfc range extender

Postat: 21 maj 2017 14:37
av greencars
Länk när vd presenterar nyheten om satsning på bilindustrin:


Re: Myfc range extender

Postat: 21 maj 2017 14:53
av Jerker
429 Wh/kg jämfört med 180-200 för litium-jonbatterier. Inte illa!

Re: Myfc range extender

Postat: 21 maj 2017 15:06
av vigge50
greencars skrev:
Här visar det sig att myFC har utvecklat en ny bränslecell kallad LAMINA. Världens tummaste och mest energitäta bränslecell.
Här blandas det nog i hop lite, en bränslecell är inte energität, den är snarare effektät. Det är snarare deras bränsle som är energitätt.
Jerker skrev:
429 Wh/kg jämfört med 180-200 för litium-jonbatterier. Inte illa!
Problemet med detta är att vi inte har en aning om hur hög verkningsgraden är på hela kedjan bränsle>vätgas>el, om denna är på strax över 50% så är det inte så mycket bättre än Teslas batterier. Nu tror jag det är det, annars skulle de antagligen inte gå ut med den informationen men det känns som ett lätt sätt att få de mindre insatta att bara kolla på siffrorna. Vi vet alla att avståndet mellan bensin och batterier i energitäthet är gigantisk men att en elbil är tre gånger så effektiv vilket minskar skillnaderna en del. Hur stor är skillnaden här om man räckar med eventuella försluter för båda drivlinor?

Re: Myfc range extender

Postat: 21 maj 2017 15:28
av greencars
Finns givetvis frågetecken angående en mängd saker, men uppenbarligen är de något på spåren när bilindustrin de facto visat stort intresse.
Jag VET att de som jobbar med denna teknik på myFC är mycket mycket kompetenta.

Detta ska inte ersätta batterier, utan komplettera! Glöm inte det.

Om Tesla är intresserade...ingen aning. Men någon eller några är.

Re: Myfc range extender

Postat: 21 maj 2017 20:43
av SR-71-BlackBird
Jag hoppas att Tesla fortsätter med sina rena och effektiva elbilar och inte adderar annan komplicerad teknik.

Re: Myfc range extender

Postat: 21 maj 2017 20:47
av mati
SR-71-BlackBird skrev:
Jag hoppas att Tesla fortsätter med sina rena och effektiva elbilar och inte adderar annan komplicerad teknik.
Jag tror inte du behöver oroa dig för det. Jag håller f ö med.

Re: Myfc range extender

Postat: 22 maj 2017 16:54
av ochso
Låter lite som att någon här sitter med lite för mycket aktier i bolaget...

Känns som att bolaget försöker lösa ett problem som folk inte har, och nu hittar en ny marknad att satsa på för att kunna motivera fler nyemissioner. Eller är det bara jag som är för cynisk?

Re: Myfc range extender

Postat: 22 maj 2017 17:00
av vigge50
ochso skrev:
Låter lite som att någon här sitter med lite för mycket aktier i bolaget...

Känns som att bolaget försöker lösa ett problem som folk inte har, och nu hittar en ny marknad att satsa på för att kunna motivera fler nyemissioner. Eller är det bara jag som är för cynisk?
Nä, nuvarande elbilsägare har kanske inte detta problemet, de har ju redan elbil men detta kanske är för de som idag inte är villiga att ta steget över till elbilar. På så sätt så är detta kanske inte rätt ställe att ragga potentiella kunder men samtidigt så finns det säkert många teknikintresserade som kan vara intresserade av den anledningen på detta forumet.

Re: Myfc range extender

Postat: 22 maj 2017 17:08
av Jerker
Om man känner att man måste ha en räckviddsförlängare så är detta väl det enda rätta. Jag tror ju att många kunder och många tillverkare anser att man måste ha nåt mer än batterierna i bilen och så kommer det att vara för en relativt lång tid framöver. Så jag tror att detta koncept har en marknad.

Re: Myfc range extender

Postat: 22 maj 2017 17:29
av Smutt
Jerker skrev:
Om man känner att man måste ha en räckviddsförlängare så är detta väl det enda rätta. Jag tror ju att många kunder och många tillverkare anser att man måste ha nåt mer än batterierna i bilen och så kommer det att vara för en relativt lång tid framöver. Så jag tror att detta koncept har en marknad.
Samtidigt är det när jag säger att alla kan tanka elbilen hemma för 2kr milen som den jag pratar med fattar grejen sen avslutar jag med gratis resor hela Europa

Det här skulle bara förstöra

Re: Myfc range extender

Postat: 22 maj 2017 17:39
av ochso
Med "lösa problem som ingen har" syftade jag på mobilanvändare.

Jo visst, idén i sig är det väl inget fel på, men jämför med dagens produkt där det kostar 15 kr att ladda en mobiltelefon, jag tror ärligt talat inte att detta kommer bli någon succé. Dels ska man som konsument betala för tekniken och sedan för dessa dyra "puckar" anpassade för bilar. Alternativet är väl att företaget i princip bjuder på tekniken för att låsa upp folk att köpa just deras "puckar" men ärligt talat tror jag inte på det.

Har hört så många köpa i3 med REX och sedan konstatera att man aldrig använder den. Eller har jag fått fel uppfattning här kanske, det är mycket möjligt.

Nej, jag är fortsatt negativ till detta som lösning, tror att batterierna och laddningsmöjligheterna kommit så långt när "gemene man" ska köpa elbil.

Re: Myfc range extender

Postat: 22 maj 2017 18:34
av LarsL
Den enda räckviddsförlängaren jag skulle betala för är mer batterier allt annat är ju meningslöst.
Eller säg så här hur många bärgningar får man för de där tusenlapparna som extendern kostar? Fler än jag någonsin kommer behöva i alla fall.

Re: Myfc range extender

Postat: 22 maj 2017 18:38
av Jerker
Jag ser ju också den invändningen som är giltig emot alla liknande initiativ att om produkten hade funnits färdigutvecklad idag och satt i bilar som såldes nu så hade den kunna fått en tids giltighet på marknaden. Men jag tror ju att den dagen den här sitter i en bil så finns inte längre behovet av den eftersom batterikostnaden gått ner, laddtiderna kortats osv. Gjorde samma reflektion när jag såg en fransmans om byggt en släpvagn med en bensindriven generator speciellt för Renault Zoe. Den kommer aldrig att komma ut på marknaden nu när bilen har 41 kWh.

Re: Myfc range extender

Postat: 22 maj 2017 18:45
av Smutt
Jerker skrev:
Jag ser ju också den invändningen som är giltig emot alla liknande initiativ att om produkten hade funnits färdigutvecklad idag och satt i bilar som såldes nu så hade den kunna fått en tids giltighet på marknaden. Men jag tror ju att den dagen den här sitter i en bil så finns inte längre behovet av den eftersom batterikostnaden gått ner, laddtiderna kortats osv. Gjorde samma reflektion när jag såg en fransmans om byggt en släpvagn med en bensindriven generator speciellt för Renault Zoe. Den kommer aldrig att komma ut på marknaden nu när bilen har 41 kWh.
Oj 41 kWh

Kunde inte låta bli :lol:

Re: Myfc range extender

Postat: 22 maj 2017 19:29
av Jerker
Smutt skrev:
Jerker skrev:
Jag ser ju också den invändningen som är giltig emot alla liknande initiativ att om produkten hade funnits färdigutvecklad idag och satt i bilar som såldes nu så hade den kunna fått en tids giltighet på marknaden. Men jag tror ju att den dagen den här sitter i en bil så finns inte längre behovet av den eftersom batterikostnaden gått ner, laddtiderna kortats osv. Gjorde samma reflektion när jag såg en fransmans om byggt en släpvagn med en bensindriven generator speciellt för Renault Zoe. Den kommer aldrig att komma ut på marknaden nu när bilen har 41 kWh.
Oj 41 kWh

Kunde inte låta bli :lol:
Det är mycket för en Zoe! :cry:

Re: Myfc range extender

Postat: 23 maj 2017 08:16
av greencars
Jättebra med diskussion för/emot.

Alltså igen, detta ska komplettera batterierna i en citybil.

Fördelen är att tillverkarna exempelvis kan göra mindre batterier, "två bilar för samma mängd litium", och sen ha REXEN som backup.

Om det slår eller inte, vi får se.

Re: Myfc range extender

Postat: 23 maj 2017 09:31
av tobbeturbo
Jag tänkte också att det kan bli en bra diskussion när jag skapade tråden. Jag tycker själv att det känns onödigt att göra en ren elbil till en hybrid. Onödigt.

Re: Myfc range extender

Postat: 23 maj 2017 10:41
av Svenssons
Vad är vinsten med Myfc range extender? Den tar plats, vikt och kostar pengar som istället skulle kunna nyttjas till batterier, måste tankas med något slags bränsle som inte är nämnt vad det är eller var man kan köpa det och sedan skall detta bränsle göras om till vätgas för att sedan nyttjas i bränslecell för att sedan kunna ge el till batteri, el som du kan ladda från vilket eluttag som helst om du har en elbil.

För mig låter det som en mycket dum lösning som dessutom inte är en lösning på själva problemet, längre räckvidd för batterielbilar.

Re: Myfc range extender

Postat: 28 maj 2017 18:33
av greencars
Fördelar med hybrid?

Jodå det finns. Exempelvis bristen på litium och det som krävs att bygga batterier.
Ett mycket påtagligt problem när elbilsmarknaden exploderar, vilket den kommer att göra.

Tillverka två elbilar för samma mängd batterikomponenter, och släng in en REX.

Re: Myfc range extender

Postat: 28 maj 2017 19:21
av Svenssons
greencars skrev:
Fördelar med hybrid?

Jodå det finns. Exempelvis bristen på litium och det som krävs att bygga batterier.
Ett mycket påtagligt problem när elbilsmarknaden exploderar, vilket den kommer att göra.

Tillverka två elbilar för samma mängd batterikomponenter, och släng in en REX.
Det finns ingen brist på litium, det är bland jordens mest vanliga grundämne och man eldar inte upp det som man gör med oljan. Se #11 här: http://teslaclubsweden.se/elbilsmyter/

Vad är fördelen med hybrid? Ingen! Hybriddrift innebär alltid konsumtion av något alternativt bränsle och detta bränsle är alltid mindre effektivt än eldrift. Vad för bränsle som Myfc ska använda sig verkar vara höljt i dunkel eftersom man verkar vilja producera vätgasen från något obestämt bränsle för att slippa tryckgastankning m.m. Detta bränsle innebär ännu mer förlust än ren vätgas till bränslecellen.

Vad har en REX för nytta om den tar större plats och kostar mer än batteri, gör bilen mer komplicerad och måste tankas på speciella platser?

Re: Myfc range extender

Postat: 26 jun 2018 18:45
av flodis
Om man inte kommer dit man ska med en Tesla beror det på att det saknas en laddare längs den körda sträckan.

Elbilar har laddningsbara batterier och får sin energi via elnätet. Elbilen ska inte ha något annat bränsle. Då är det ingen elbil.

Punkt.

Att någon elbilstillverkare skulle välja att installera ett elverk ombord som drivs med något salt, metallpulver är fullkomligt uteslutet.

De har ju precis gjort sig besväret att kasta ut en bensinmotor. Varför skulle man ens fundera på en liknande apparat som drivs med något leverantörsspecifikt kemiskt pulver som reagerar med vatten och lämnar ett par kg restprodukter som man måste lämna till återvinning!!!!!!

Inte ens som mobilladdare är det realistiskt att använda kemiska förbrukningsbatterier, energikassetter eller behållare. Vilken dåre prenumererar på förbrukningsbatterier för flera dollar som skickas hem med posten. Ett batteri som bara räcker en urladdning och sedan måste återvinnas?

:)

Re: Myfc range extender

Postat: 13 jul 2019 21:43
av SR-71-BlackBird
Ser ut som detta helt onödiga bolag som aldrig borde satts på börsen öht snart slänger in handduken.