Jag tror inte på den mer, där står det att det inte kommer någon performance version och de svarade Elon för några timmar sedan på twitter att det ska komma nästa år, skulle vara intressant att veta vad den infon kommer ifrån.LarsL skrev:Risken är att vi får vänta tills EU-versionen släpps. Har den inte dragkrok är det nog kört och Model 3 blir lika värdelös som S när det gäller att ersätta fossiler.
Är inte hundra på Norska, men det här låter inte alls bra.
http://www.tv2.no/broom/9268044
Model 3 specifikationer
Moderator: Redaktion
Re: Model 3 specifikationer
Re: Model 3 specifikationer
Det ska bli väldigt spännande att se vad som händer med möjliga tillval under året och nästa år tills vi får möjlighet att beställa. Det där glastaket fram är i princip ett måste för mig dock. Riktigt läckert.
Model S85D -15, "Voltaire"
Model 3 specifikationer
Model 3 till skillnad från S och X har hållt tidplanen. Och, det har säkert funnits ett pris för det.
Jag tror inte det är en slump att man har kört flera olika presentationer där man bara visat upp det man varit 100% säker på är med och hållit tillbaka resten.
Skulle inte förvåna mig om det efterhand kommer fram att kastat ut mycket från första versionen för att hålla tidplanen. Att inte få ut model 3 i tid (tror jag) skulle varit förödande både i form av missat marknadsfönster och rent ekonomiskt.
Det kommer säkert en hel del spännande uppdateringar dom närmsta åren och någon av dom kastar kanske lite mer ljus på vad Elon egenligen menade med "spaceship".
Och en dragkrok såklart...
Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Jag tror inte det är en slump att man har kört flera olika presentationer där man bara visat upp det man varit 100% säker på är med och hållit tillbaka resten.
Skulle inte förvåna mig om det efterhand kommer fram att kastat ut mycket från första versionen för att hålla tidplanen. Att inte få ut model 3 i tid (tror jag) skulle varit förödande både i form av missat marknadsfönster och rent ekonomiskt.
Det kommer säkert en hel del spännande uppdateringar dom närmsta åren och någon av dom kastar kanske lite mer ljus på vad Elon egenligen menade med "spaceship".
Och en dragkrok såklart...
Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Re: Model 3 specifikationer
Dragkrok påverkar ju inte produktionen alls. Det enda som krävs är ett typgodkännande och fyra hål för bultarna.... Skärp dig Elon, du lovade mig.
Re: Model 3 specifikationer
Fast varför? Bilarna ska levereras i USA och "ingen" där efterfrågar dragkrok på småbilar (med amerikanska mått mätt).LarsL skrev:Dragkrok påverkar ju inte produktionen alls. Det enda som krävs är ett typgodkännande och fyra hål för bultarna.... Skärp dig Elon, du lovade mig.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Model 3 specifikationer
Hoppas verkligen informationen stämmer om att det blir en dragkrok. Samma sak för mig, ingen dragkrok = ingen Tesla. Fortsätter vänta på officiell information.peken skrev:Har inte läst igenom tråden och vet inte om det tagits upp men jag tar upp det iallafall, dragkrok!
Här specar dom model 3 ganska utförligt men det står inget om dragkrok. Det är ju en deal breaker för mig!!! Nu när frun bytt bil till e-golf måste min bil ha drag.
https://electrek.co/2017/07/29/tesla-mo ... -revealed/
=========
MYP-Pilot
MYP-Pilot
Re: Model 3 specifikationer
Undrar om de medvetet undanhåller infon med förhoppning att någon ska slå till på en X så länge det finns osäkerhet?Old_O skrev:Hoppas verkligen informationen stämmer om att det blir en dragkrok. Samma sak för mig, ingen dragkrok = ingen Tesla. Fortsätter vänta på officiell information.peken skrev:Har inte läst igenom tråden och vet inte om det tagits upp men jag tar upp det iallafall, dragkrok!
Här specar dom model 3 ganska utförligt men det står inget om dragkrok. Det är ju en deal breaker för mig!!! Nu när frun bytt bil till e-golf måste min bil ha drag.
https://electrek.co/2017/07/29/tesla-mo ... -revealed/
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Model 3 specifikationer
Verkar ju märkligt om samma kund är intresserad av antingen MX eller M3. Extrem skillnad på många sätt mellan de två modellerna.Legato skrev:Undrar om de medvetet undanhåller infon med förhoppning att någon ska slå till på en X så länge det finns osäkerhet?Old_O skrev:Hoppas verkligen informationen stämmer om att det blir en dragkrok. Samma sak för mig, ingen dragkrok = ingen Tesla. Fortsätter vänta på officiell information.peken skrev:Har inte läst igenom tråden och vet inte om det tagits upp men jag tar upp det iallafall, dragkrok!
Här specar dom model 3 ganska utförligt men det står inget om dragkrok. Det är ju en deal breaker för mig!!! Nu när frun bytt bil till e-golf måste min bil ha drag.
https://electrek.co/2017/07/29/tesla-mo ... -revealed/
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Model 3 specifikationer
Stor skillnad såklart, men är kravet en elbil med drag så finns inte så mycket alternativ... Kan ju även gå i två steg, någon som bestämmer sig för en S pga lång väntan på tre men sen inser att de inte kan få drag på S:en.HelectriC skrev:
Verkar ju märkligt om samma kund är intresserad av antingen MX eller M3. Extrem skillnad på många sätt mellan de två modellerna.
Men ja, min huvudteori står kvar, nämligen att nära nog ingen i USA vill ha drag till sin trea och att man därför skjutit det på framtiden till Europalansering.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Model 3 specifikationer
Tror den är byggd för dragkrok från början precis som X. Däremot var S inte konstruerad så, därför tycker de att det blir för komplicerat att ändra konstruktionen nu. Det kommer på nästa gen S. Angående spaceship controls tror jag ambitionen var att introducera en Yoke som delvis fälls invid autonom körning. På allas vår "token of appreciation" skissen på model 3 är det en Yoke. Men de har inte lyckats få den driftsäker nog, se den kommer inom obestämt framtid. Med tanke på dörrhandtagen på S är det bäst att infällbara saker fungerar bättre innan de lanseras. Många utbytta switchar där
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Model 3 specifikationer
Nej det är inte särskilt märkligt, jag är en sådan kund tex. Mitt första filter är dragkrok och då finns det två bilar att välja mellan eller tre om Model 3 får drag. Det är en prisskillnad mellan dem men Model X är ju faktiskt mer bil än en Model 3, den ha tex mer plats för ungarna. Men ja, den har blivi på tok för dyr fast faller dollarn så kanske.HelectriC skrev:
Verkar ju märkligt om samma kund är intresserad av antingen MX eller M3. Extrem skillnad på många sätt mellan de två modellerna.
Re: Model 3 specifikationer
Sorry, men man kan nog räkna antalet kunder ganska snabbt som står i valet och kvalet mellan MX och M3.LarsL skrev:Nej det är inte särskilt märkligt, jag är en sådan kund tex. Mitt första filter är dragkrok och då finns det två bilar att välja mellan eller tre om Model 3 får drag. Det är en prisskillnad mellan dem men Model X är ju faktiskt mer bil än en Model 3, den ha tex mer plats för ungarna. Men ja, den har blivi på tok för dyr fast faller dollarn så kanske.HelectriC skrev:
Verkar ju märkligt om samma kund är intresserad av antingen MX eller M3. Extrem skillnad på många sätt mellan de två modellerna.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Model 3 specifikationer
Ja, det är så få att det inte är en vettig anledning till att hålla tillbaka dargkroken.
Sanningen är väl att ingen i USA är intresserade drag till en kompakt bil.
Sanningen är väl att ingen i USA är intresserade drag till en kompakt bil.
Re: Model 3 specifikationer
Förutom JB Straubel
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Model 3 specifikationer
Hur kan drag vara så viktigt? Finns ju bilar att hyra också de ggr man behöver...LarsL skrev:Nej det är inte särskilt märkligt, jag är en sådan kund tex. Mitt första filter är dragkrok och då finns det två bilar att välja mellan eller tre om Model 3 får drag. Det är en prisskillnad mellan dem men Model X är ju faktiskt mer bil än en Model 3, den ha tex mer plats för ungarna. Men ja, den har blivi på tok för dyr fast faller dollarn så kanske.HelectriC skrev:
Verkar ju märkligt om samma kund är intresserad av antingen MX eller M3. Extrem skillnad på många sätt mellan de två modellerna.
Re: Model 3 specifikationer
det blir en helsikes dyr dragkrok om man köper en MX bara för den hade jag haft ett extremt behov för dragkrok, men egentligen vill ha en M3, så hade jag nog köpt M3 och en annan billig bil med drag för de gånger det behövs. Man ska ju dessutom inte tro att M3 med drag kommer kunna dra lika tungt som MX.Verdi skrev:Hur kan drag vara så viktigt? Finns ju bilar att hyra också de ggr man behöver...LarsL skrev:Nej det är inte särskilt märkligt, jag är en sådan kund tex. Mitt första filter är dragkrok och då finns det två bilar att välja mellan eller tre om Model 3 får drag. Det är en prisskillnad mellan dem men Model X är ju faktiskt mer bil än en Model 3, den ha tex mer plats för ungarna. Men ja, den har blivi på tok för dyr fast faller dollarn så kanske.HelectriC skrev:
Verkar ju märkligt om samma kund är intresserad av antingen MX eller M3. Extrem skillnad på många sätt mellan de två modellerna.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Model 3 specifikationer
Det är ju två olika bilar som täcker olika behov, vi har behov av bägge varianterna. Men det måste inte uppfyllas i en bil. Tyvärr är som sagt Model X sjukt dyr just nu så den faller bort.HelectriC skrev:det blir en helsikes dyr dragkrok om man köper en MX bara för den hade jag haft ett extremt behov för dragkrok, men egentligen vill ha en M3, så hade jag nog köpt M3 och en annan billig bil med drag för de gånger det behövs. Man ska ju dessutom inte tro att M3 med drag kommer kunna dra lika tungt som MX.
Re: Model 3 specifikationer
När jag hade bil med drag körde jag minst en till två gånger i månaden med släp, ibland ännu oftare. Till tippen, till brädgården, till stugan osv. Att hyra eller låna en bil varje gång är inte aktuellt.Verdi skrev:Hur kan drag vara så viktigt? Finns ju bilar att hyra också de ggr man behöver...
Nu har jag en S och har inte kunnat köra med släp i snart 1,5 år. Skräpet lastar jag numera i bilen. Jätteskoj att fylla en 1,2-miljonerskärra med trädgårds- eller byggavfall. Gräsklipparen får också åka med i bilen. Det är långt ifrån optimalt men jag har inget val.
Det som inte går är saker som t ex brädor, skivmaterial, grus och jord. Och ja, det är ett problem.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Model 3 specifikationer
Om du tror att jag kan ersätta en bil med dragkrok genom att hyrabil så har du inte riktigt förstått hur jag använder kroken. Grejen med att ha eget släp och egen dragkrok är flexibilitet. Jag kan dra iväg och köpa virke tex när som helst, utan att åka dubbelt för att först hämta släpet tex. Sedan kan släpet stå med vireket på tills jag har använt färdigt det osv.Verdi skrev:
Hur kan drag vara så viktigt? Finns ju bilar att hyra också de ggr man behöver...
Dessutom är det väldigt ovanligt med hyrbilar som har dragkrok.
Men det är klart jag kan göra som Amerikanarna och köpa mig en pick-up. Då har jag en bil för att lasta byggvaror på och som kan dra släp... då måste vi tyvärr ha tre bilar i familjen men va sjutton.
Re: Model 3 specifikationer
Ved. Jag glömde ved såklart. Har fortfarande ingen aning hur jag ska få hem veden inför vintern.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Model 3 specifikationer
Har förståelse om man bor ute på landet. I större städer finns det ju ett antal tjänster som tar hand om skräp billigt. Nästan alla stora bygghandlare osv har hemleverans. Som vanligt tycker jag folk underskattar värdet av sin egen tid, men det är ju inget nytt. Det finns massor av folk som inte ens köpt robotgräsklippare ännu...
Obs, jag dissar absolut ingen med låg inkomst osv, har man tillräckligt låg inkomst ska man givetvis putta gräsklipparen själv. Har dock svårt att tro att det finns så många medel och höginkomsttagare som gillar att klippa gräs vilket skulle motivera att fortsätta "rasta klipparen".
Men men, folk röstar på SD, kör fossilbil, tecknar försäkringar osv så att människor är irrationella visste vi ju iofs redan.
End of rant.
Obs, jag dissar absolut ingen med låg inkomst osv, har man tillräckligt låg inkomst ska man givetvis putta gräsklipparen själv. Har dock svårt att tro att det finns så många medel och höginkomsttagare som gillar att klippa gräs vilket skulle motivera att fortsätta "rasta klipparen".
Men men, folk röstar på SD, kör fossilbil, tecknar försäkringar osv så att människor är irrationella visste vi ju iofs redan.
End of rant.
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Model 3 specifikationer
Men det är väl att ge sig iväg in till Lidköping och hyra sig en bil med släp och sedan åka till grannen och lasta ock sedan tillbaka med kärran efter att du lastat av... borde gå att fixa med en dygnshyra, tycker jag.mati skrev:Ved. Jag glömde ved såklart. Har fortfarande ingen aning hur jag ska få hem veden inför vintern.
Re: Model 3 specifikationer
Man har nog olika behov av krok. Satte dit det demonterbara draget när jag köpte bilen och det sitter där än. Blir lite orolig om det kan kärva när det sitter där jämt? Jag kör släp minst en gång i veckan och ofta flera gånger. Bil utan drag funkar inte för mig iaf. Hoppas verkligen model 3 får drag från början.
Model S P85DL+
Re: Model 3 specifikationer
Jag frågade försäljaren som jag köpte Automowern av om folk fortfarande köpte åkgräsklippare. Tydligen gjorde de det, han hade sålt 3 st den veckan. En del har nog så dålig fantasi att de gärna sätter sig på gräsklipparen och fördriver några timmar..Legato skrev:Obs, jag dissar absolut ingen med låg inkomst osv, har man tillräckligt låg inkomst ska man givetvis putta gräsklipparen själv. Har dock svårt att tro att det finns så många medel och höginkomsttagare som gillar att klippa gräs vilket skulle motivera att fortsätta "rasta klipparen".
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Model 3 specifikationer
Har katt tokiga kompisar som klipper dikerna så ingen kör över nån älskling, det funkar inte med robot så dom har en av varjeLaban skrev:Jag frågade försäljaren som jag köpte Automowern av om folk fortfarande köpte åkgräsklippare. Tydligen gjorde de det, han hade sålt 3 st den veckan. En del har nog så dålig fantasi att de gärna sätter sig på gräsklipparen och fördriver några timmar..Legato skrev:Obs, jag dissar absolut ingen med låg inkomst osv, har man tillräckligt låg inkomst ska man givetvis putta gräsklipparen själv. Har dock svårt att tro att det finns så många medel och höginkomsttagare som gillar att klippa gräs vilket skulle motivera att fortsätta "rasta klipparen".
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd