Model 3 specifikationer

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av vigge50 »

LarsL skrev:
Risken är att vi får vänta tills EU-versionen släpps. Har den inte dragkrok är det nog kört och Model 3 blir lika värdelös som S när det gäller att ersätta fossiler.
Är inte hundra på Norska, men det här låter inte alls bra. :cry:
http://www.tv2.no/broom/9268044
Jag tror inte på den mer, där står det att det inte kommer någon performance version och de svarade Elon för några timmar sedan på twitter att det ska komma nästa år, skulle vara intressant att veta vad den infon kommer ifrån.

Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Seregon »

Det ska bli väldigt spännande att se vad som händer med möjliga tillval under året och nästa år tills vi får möjlighet att beställa. Det där glastaket fram är i princip ett måste för mig dock. Riktigt läckert.
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Model 3 specifikationer

Inlägg av pegs »

Model 3 till skillnad från S och X har hållt tidplanen. Och, det har säkert funnits ett pris för det.
Jag tror inte det är en slump att man har kört flera olika presentationer där man bara visat upp det man varit 100% säker på är med och hållit tillbaka resten.
Skulle inte förvåna mig om det efterhand kommer fram att kastat ut mycket från första versionen för att hålla tidplanen. Att inte få ut model 3 i tid (tror jag) skulle varit förödande både i form av missat marknadsfönster och rent ekonomiskt.
Det kommer säkert en hel del spännande uppdateringar dom närmsta åren och någon av dom kastar kanske lite mer ljus på vad Elon egenligen menade med "spaceship".

Och en dragkrok såklart... ;-)


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av LarsL »

Dragkrok påverkar ju inte produktionen alls. Det enda som krävs är ett typgodkännande och fyra hål för bultarna.... Skärp dig Elon, du lovade mig. :oops:
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Legato »

LarsL skrev:
Dragkrok påverkar ju inte produktionen alls. Det enda som krävs är ett typgodkännande och fyra hål för bultarna.... Skärp dig Elon, du lovade mig. :oops:
Fast varför? Bilarna ska levereras i USA och "ingen" där efterfrågar dragkrok på småbilar (med amerikanska mått mätt).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Old_O
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 29 jul 2017 17:40

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Old_O »

peken skrev:
Har inte läst igenom tråden och vet inte om det tagits upp men jag tar upp det iallafall, dragkrok!
Här specar dom model 3 ganska utförligt men det står inget om dragkrok. Det är ju en deal breaker för mig!!! Nu när frun bytt bil till e-golf måste min bil ha drag.

https://electrek.co/2017/07/29/tesla-mo ... -revealed/
Hoppas verkligen informationen stämmer om att det blir en dragkrok. Samma sak för mig, ingen dragkrok = ingen Tesla. Fortsätter vänta på officiell information.
=========
MYP-Pilot
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Legato »

Old_O skrev:
peken skrev:
Har inte läst igenom tråden och vet inte om det tagits upp men jag tar upp det iallafall, dragkrok!
Här specar dom model 3 ganska utförligt men det står inget om dragkrok. Det är ju en deal breaker för mig!!! Nu när frun bytt bil till e-golf måste min bil ha drag.

https://electrek.co/2017/07/29/tesla-mo ... -revealed/
Hoppas verkligen informationen stämmer om att det blir en dragkrok. Samma sak för mig, ingen dragkrok = ingen Tesla. Fortsätter vänta på officiell information.
Undrar om de medvetet undanhåller infon med förhoppning att någon ska slå till på en X så länge det finns osäkerhet? :o
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av HelectriC »

Legato skrev:
Old_O skrev:
peken skrev:
Har inte läst igenom tråden och vet inte om det tagits upp men jag tar upp det iallafall, dragkrok!
Här specar dom model 3 ganska utförligt men det står inget om dragkrok. Det är ju en deal breaker för mig!!! Nu när frun bytt bil till e-golf måste min bil ha drag.

https://electrek.co/2017/07/29/tesla-mo ... -revealed/
Hoppas verkligen informationen stämmer om att det blir en dragkrok. Samma sak för mig, ingen dragkrok = ingen Tesla. Fortsätter vänta på officiell information.
Undrar om de medvetet undanhåller infon med förhoppning att någon ska slå till på en X så länge det finns osäkerhet? :o
Verkar ju märkligt om samma kund är intresserad av antingen MX eller M3. Extrem skillnad på många sätt mellan de två modellerna.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Legato »

HelectriC skrev:

Verkar ju märkligt om samma kund är intresserad av antingen MX eller M3. Extrem skillnad på många sätt mellan de två modellerna.
Stor skillnad såklart, men är kravet en elbil med drag så finns inte så mycket alternativ... Kan ju även gå i två steg, någon som bestämmer sig för en S pga lång väntan på tre men sen inser att de inte kan få drag på S:en.

Men ja, min huvudteori står kvar, nämligen att nära nog ingen i USA vill ha drag till sin trea och att man därför skjutit det på framtiden till Europalansering.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av AGCF »

Tror den är byggd för dragkrok från början precis som X. Däremot var S inte konstruerad så, därför tycker de att det blir för komplicerat att ändra konstruktionen nu. Det kommer på nästa gen S. Angående spaceship controls tror jag ambitionen var att introducera en Yoke som delvis fälls invid autonom körning. På allas vår "token of appreciation" skissen på model 3 är det en Yoke. Men de har inte lyckats få den driftsäker nog, se den kommer inom obestämt framtid. Med tanke på dörrhandtagen på S är det bäst att infällbara saker fungerar bättre innan de lanseras. Många utbytta switchar där
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av LarsL »

HelectriC skrev:

Verkar ju märkligt om samma kund är intresserad av antingen MX eller M3. Extrem skillnad på många sätt mellan de två modellerna.
Nej det är inte särskilt märkligt, jag är en sådan kund tex. Mitt första filter är dragkrok och då finns det två bilar att välja mellan eller tre om Model 3 får drag. Det är en prisskillnad mellan dem men Model X är ju faktiskt mer bil än en Model 3, den ha tex mer plats för ungarna. Men ja, den har blivi på tok för dyr fast faller dollarn så kanske.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av HelectriC »

LarsL skrev:
HelectriC skrev:

Verkar ju märkligt om samma kund är intresserad av antingen MX eller M3. Extrem skillnad på många sätt mellan de två modellerna.
Nej det är inte särskilt märkligt, jag är en sådan kund tex. Mitt första filter är dragkrok och då finns det två bilar att välja mellan eller tre om Model 3 får drag. Det är en prisskillnad mellan dem men Model X är ju faktiskt mer bil än en Model 3, den ha tex mer plats för ungarna. Men ja, den har blivi på tok för dyr fast faller dollarn så kanske.
Sorry, men man kan nog räkna antalet kunder ganska snabbt som står i valet och kvalet mellan MX och M3.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av LarsL »

Ja, det är så få att det inte är en vettig anledning till att hålla tillbaka dargkroken.

Sanningen är väl att ingen i USA är intresserade drag till en kompakt bil.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av bylund »

Förutom JB Straubel

Bild
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Verdi

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
HelectriC skrev:

Verkar ju märkligt om samma kund är intresserad av antingen MX eller M3. Extrem skillnad på många sätt mellan de två modellerna.
Nej det är inte särskilt märkligt, jag är en sådan kund tex. Mitt första filter är dragkrok och då finns det två bilar att välja mellan eller tre om Model 3 får drag. Det är en prisskillnad mellan dem men Model X är ju faktiskt mer bil än en Model 3, den ha tex mer plats för ungarna. Men ja, den har blivi på tok för dyr fast faller dollarn så kanske.
Hur kan drag vara så viktigt? Finns ju bilar att hyra också de ggr man behöver...
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av HelectriC »

Verdi skrev:
LarsL skrev:
HelectriC skrev:

Verkar ju märkligt om samma kund är intresserad av antingen MX eller M3. Extrem skillnad på många sätt mellan de två modellerna.
Nej det är inte särskilt märkligt, jag är en sådan kund tex. Mitt första filter är dragkrok och då finns det två bilar att välja mellan eller tre om Model 3 får drag. Det är en prisskillnad mellan dem men Model X är ju faktiskt mer bil än en Model 3, den ha tex mer plats för ungarna. Men ja, den har blivi på tok för dyr fast faller dollarn så kanske.
Hur kan drag vara så viktigt? Finns ju bilar att hyra också de ggr man behöver...
det blir en helsikes dyr dragkrok om man köper en MX bara för den :o hade jag haft ett extremt behov för dragkrok, men egentligen vill ha en M3, så hade jag nog köpt M3 och en annan billig bil med drag för de gånger det behövs. Man ska ju dessutom inte tro att M3 med drag kommer kunna dra lika tungt som MX.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av LarsL »

HelectriC skrev:
det blir en helsikes dyr dragkrok om man köper en MX bara för den :o hade jag haft ett extremt behov för dragkrok, men egentligen vill ha en M3, så hade jag nog köpt M3 och en annan billig bil med drag för de gånger det behövs. Man ska ju dessutom inte tro att M3 med drag kommer kunna dra lika tungt som MX.
Det är ju två olika bilar som täcker olika behov, vi har behov av bägge varianterna. Men det måste inte uppfyllas i en bil. Tyvärr är som sagt Model X sjukt dyr just nu så den faller bort.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Hur kan drag vara så viktigt? Finns ju bilar att hyra också de ggr man behöver...
När jag hade bil med drag körde jag minst en till två gånger i månaden med släp, ibland ännu oftare. Till tippen, till brädgården, till stugan osv. Att hyra eller låna en bil varje gång är inte aktuellt.
Nu har jag en S och har inte kunnat köra med släp i snart 1,5 år. Skräpet lastar jag numera i bilen. Jätteskoj att fylla en 1,2-miljonerskärra med trädgårds- eller byggavfall. Gräsklipparen får också åka med i bilen. Det är långt ifrån optimalt men jag har inget val.
Det som inte går är saker som t ex brädor, skivmaterial, grus och jord. Och ja, det är ett problem.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av LarsL »

Verdi skrev:

Hur kan drag vara så viktigt? Finns ju bilar att hyra också de ggr man behöver...
Om du tror att jag kan ersätta en bil med dragkrok genom att hyrabil så har du inte riktigt förstått hur jag använder kroken. Grejen med att ha eget släp och egen dragkrok är flexibilitet. Jag kan dra iväg och köpa virke tex när som helst, utan att åka dubbelt för att först hämta släpet tex. Sedan kan släpet stå med vireket på tills jag har använt färdigt det osv.
Dessutom är det väldigt ovanligt med hyrbilar som har dragkrok.

Men det är klart jag kan göra som Amerikanarna och köpa mig en pick-up. Då har jag en bil för att lasta byggvaror på och som kan dra släp... då måste vi tyvärr ha tre bilar i familjen men va sjutton.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av mati »

Ved. Jag glömde ved såklart. Har fortfarande ingen aning hur jag ska få hem veden inför vintern.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Legato »

Har förståelse om man bor ute på landet. I större städer finns det ju ett antal tjänster som tar hand om skräp billigt. Nästan alla stora bygghandlare osv har hemleverans. Som vanligt tycker jag folk underskattar värdet av sin egen tid, men det är ju inget nytt. Det finns massor av folk som inte ens köpt robotgräsklippare ännu...

Obs, jag dissar absolut ingen med låg inkomst osv, har man tillräckligt låg inkomst ska man givetvis putta gräsklipparen själv. Har dock svårt att tro att det finns så många medel och höginkomsttagare som gillar att klippa gräs vilket skulle motivera att fortsätta "rasta klipparen".

Men men, folk röstar på SD, kör fossilbil, tecknar försäkringar osv så att människor är irrationella visste vi ju iofs redan. :roll:

End of rant.
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Ved. Jag glömde ved såklart. Har fortfarande ingen aning hur jag ska få hem veden inför vintern.
Men det är väl att ge sig iväg in till Lidköping och hyra sig en bil med släp och sedan åka till grannen och lasta ock sedan tillbaka med kärran efter att du lastat av... borde gå att fixa med en dygnshyra, tycker jag.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av mans71 »

Man har nog olika behov av krok. Satte dit det demonterbara draget när jag köpte bilen och det sitter där än. Blir lite orolig om det kan kärva när det sitter där jämt? Jag kör släp minst en gång i veckan och ofta flera gånger. Bil utan drag funkar inte för mig iaf. Hoppas verkligen model 3 får drag från början.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Laban »

Legato skrev:
Obs, jag dissar absolut ingen med låg inkomst osv, har man tillräckligt låg inkomst ska man givetvis putta gräsklipparen själv. Har dock svårt att tro att det finns så många medel och höginkomsttagare som gillar att klippa gräs vilket skulle motivera att fortsätta "rasta klipparen".
Jag frågade försäljaren som jag köpte Automowern av om folk fortfarande köpte åkgräsklippare. Tydligen gjorde de det, han hade sålt 3 st den veckan. En del har nog så dålig fantasi att de gärna sätter sig på gräsklipparen och fördriver några timmar..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Smutt »

Laban skrev:
Legato skrev:
Obs, jag dissar absolut ingen med låg inkomst osv, har man tillräckligt låg inkomst ska man givetvis putta gräsklipparen själv. Har dock svårt att tro att det finns så många medel och höginkomsttagare som gillar att klippa gräs vilket skulle motivera att fortsätta "rasta klipparen".
Jag frågade försäljaren som jag köpte Automowern av om folk fortfarande köpte åkgräsklippare. Tydligen gjorde de det, han hade sålt 3 st den veckan. En del har nog så dålig fantasi att de gärna sätter sig på gräsklipparen och fördriver några timmar..
Har katt tokiga kompisar som klipper dikerna så ingen kör över nån älskling, det funkar inte med robot så dom har en av varje
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Skriv svar