Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Smutt »

LarsL skrev:
Angående fyrhjulsdrift.
Jag har tidigare haft åsikten att man klarar sig bra med framhjuldrift och att även bakhjulsdrift funkar. Men efter att ha kört Nissan Leaf med framhjulsdrift så börjar jag ändra åsikt. I och med att elmotorn har direkt vridmoment har man väldigt lätt att få däcken att släppa. Så nu har jag nästan bestämt mig för att det måste bli fyrhjuldrift på Tesla Model 3.
Går inte att jämföra dom 2 bilarna jag älskar att trycka accelerations pedalen i botten har märkt nåt en gång totalt kör jag min Autlander som jag kör Teslan så släpper det konstant även på torr asfalt trots 4Hjulsdrift, har alltid köpt 4hjulsdrift men på Teslan är det inget man behöver kanske skulle jag tänka anurlunda om jag hade en båt som skulle sjösättas på en sandstrand eller skulle köra hö på en lerig åker
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av LarsL »

Smutt skrev:
LarsL skrev:
Angående fyrhjulsdrift.
Jag har tidigare haft åsikten att man klarar sig bra med framhjuldrift och att även bakhjulsdrift funkar. Men efter att ha kört Nissan Leaf med framhjulsdrift så börjar jag ändra åsikt. I och med att elmotorn har direkt vridmoment har man väldigt lätt att få däcken att släppa. Så nu har jag nästan bestämt mig för att det måste bli fyrhjuldrift på Tesla Model 3.
Går inte att jämföra dom 2 bilarna jag älskar att trycka accelerations pedalen i botten har märkt nåt en gång totalt kör jag min Autlander som jag kör Teslan så släpper det konstant även på torr asfalt trots 4Hjulsdrift, har alltid köpt 4hjulsdrift men på Teslan är det inget man behöver kanske skulle jag tänka anurlunda om jag hade en båt som skulle sjösättas på en sandstrand eller skulle köra hö på en lerig åker
Nu har jag iofs inte kört den tvåhjuldrivna varianten an Tesla men den fyrhjulsdrivna har grymt fäste. Farsan fick en två hjuldriven som lånebil och konstaterade att den var inte jämförbar. Eller som han uttryckte det "det bara spann hela tiden".
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Smutt »

LarsL skrev:
Smutt skrev:
LarsL skrev:
Angående fyrhjulsdrift.
Jag har tidigare haft åsikten att man klarar sig bra med framhjuldrift och att även bakhjulsdrift funkar. Men efter att ha kört Nissan Leaf med framhjulsdrift så börjar jag ändra åsikt. I och med att elmotorn har direkt vridmoment har man väldigt lätt att få däcken att släppa. Så nu har jag nästan bestämt mig för att det måste bli fyrhjuldrift på Tesla Model 3.
Går inte att jämföra dom 2 bilarna jag älskar att trycka accelerations pedalen i botten har märkt nåt en gång totalt kör jag min Autlander som jag kör Teslan så släpper det konstant även på torr asfalt trots 4Hjulsdrift, har alltid köpt 4hjulsdrift men på Teslan är det inget man behöver kanske skulle jag tänka anurlunda om jag hade en båt som skulle sjösättas på en sandstrand eller skulle köra hö på en lerig åker
Nu har jag iofs inte kört den tvåhjuldrivna varianten an Tesla men den fyrhjulsdrivna har grymt fäste. Farsan fick en två hjuldriven som lånebil och konstaterade att den var inte jämförbar. Eller som han uttryckte det "det bara spann hela tiden".
Måste varit en gammal bil min spinner aldrig :D
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av helix »

När min bil med 4wd var inne på service för några veckor sedan hade jag en Model S 85:a med bakhjulsdrift som lånebil. Det var lite regn den dagen och bilen släppte ganska lätt när man tryckte på. Upplevde det nästan som obehagligt stor skillnad när man är van vid Tesla med 4wd. Jag skulle aldrig köpa en Tesla utan 4wd så instämmer i ditt resonemang Verdi att en med 2wd blir lite kallare på andrahandsmarknaden.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Bjelke »

Smutt skrev:
LarsL skrev:
Smutt skrev:
LarsL skrev:
Angående fyrhjulsdrift.
Jag har tidigare haft åsikten att man klarar sig bra med framhjuldrift och att även bakhjulsdrift funkar. Men efter att ha kört Nissan Leaf med framhjulsdrift så börjar jag ändra åsikt. I och med att elmotorn har direkt vridmoment har man väldigt lätt att få däcken att släppa. Så nu har jag nästan bestämt mig för att det måste bli fyrhjuldrift på Tesla Model 3.
Går inte att jämföra dom 2 bilarna jag älskar att trycka accelerations pedalen i botten har märkt nåt en gång totalt kör jag min Autlander som jag kör Teslan så släpper det konstant även på torr asfalt trots 4Hjulsdrift, har alltid köpt 4hjulsdrift men på Teslan är det inget man behöver kanske skulle jag tänka anurlunda om jag hade en båt som skulle sjösättas på en sandstrand eller skulle köra hö på en lerig åker
Nu har jag iofs inte kört den tvåhjuldrivna varianten an Tesla men den fyrhjulsdrivna har grymt fäste. Farsan fick en två hjuldriven som lånebil och konstaterade att den var inte jämförbar. Eller som han uttryckte det "det bara spann hela tiden".
Måste varit en gammal bil min spinner aldrig :D
Min spinner men det är nog katten som följer med några dagar nu som orsakar det :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Verdi »

Provkörningen gick fint. Är lite sugen på att köpa deras showroom-bil. Den verkade gå till bra pris. Tyvärr lite onödig utrustning dock. I min kalkyl så blir den dock lite billigare totalt sett i och med lägre värdeminskning. Det är en S75D -16 med 16,5kW laddare, next generation stolar, premium sound och även luftfjädring. Så exakt en sån går ju inte att beställa längre.
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av oscfor »

Tänk på att förmånsvärdet sjunker med 500:- per månad för en 2017.

Den uppgraderade laddaren kan avaktiveras om bilen inte gått någon sträcka (sträcka 50 km på webben/offerten betyder att den inte är körd något)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Pontus »

Verdi skrev:
Provkörningen gick fint. Är lite sugen på att köpa deras showroom-bil. Den verkade gå till bra pris. Tyvärr lite onödig utrustning dock. I min kalkyl så blir den dock lite billigare totalt sett i och med lägre värdeminskning. Det är en S75D -16 med 16,5kW laddare, next generation stolar, premium sound och även luftfjädring. Så exakt en sån går ju inte att beställa längre.
Låter som en utmärkt bil om den har elbaklucka, har den det?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Tomblo124
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 01 jun 2017 05:29
Ort: UDDEVALLA

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Tomblo124 »

Gick i samma tankar som dig, men gjorde slag i saken.
Det blev en S75D Demo 200mil på mätaren AP2, Luftfjädring, utökat ljudpaket, mm
Pris 965K, nu blir denna helgen lååång, leverans på Måndag. :D
Tesla Model S 75D 2017 Obsidian Black Metallic
Köp en ny Tesla få 9000kr och grattis SuC http://---
Om det är någon som inte kör Tesla som vill provköra i Uddevalla området, skicka ett pm så löser vi det:)
Verdi

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Verdi »

Tomblo124 skrev:
Gick i samma tankar som dig, men gjorde slag i saken.
Det blev en S75D Demo 200mil på mätaren AP2, Luftfjädring, utökat ljudpaket, mm
Pris 965K, nu blir denna helgen lååång, leverans på Måndag. :D
Låter identisk med den jag är intresserad av. Liknande pris också.
Verdi

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Verdi »

Verkar ha fått M2:an såld också nu så Tesla-beslutet rycker närmare. Känner att jag liksom inte kommer längre med den om jag inte ska börja köra på bana. Vilket jag iofs vill men då gör man det oförsäkrat och så kostar det mycket i soppa, däck, bromsar osv.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av chpaulin »

Verdi skrev:
Verkar ha fått M2:an såld också nu så Tesla-beslutet rycker närmare. Känner att jag liksom inte kommer längre med den om jag inte ska börja köra på bana. Vilket jag iofs vill men då gör man det oförsäkrat och så kostar det mycket i soppa, däck, bromsar osv.
:D
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Verdi

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Verdi »

Ni som har två elbilar, hur laddar ni hemma? Har ni ordnat så att det går att ladda båda samtidigt på trefas eller hur gör ni? Just nu är jag inne på att fortsätta ladda i3:an i vanligt uttag och sätta upp en Tesla-box för Teslan. Jag antar att huvudsäkringen inte klarar två trefas?
Användarvisningsbild
cnyb
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 04 maj 2016 22:34
Ort: Rosersberg

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av cnyb »

Verdi skrev:
Ni som har två elbilar, hur laddar ni hemma? Har ni ordnat så att det går att ladda båda samtidigt på trefas eller hur gör ni? Just nu är jag inne på att fortsätta ladda i3:an i vanligt uttag och sätta upp en Tesla-box för Teslan. Jag antar att huvudsäkringen inte klarar två trefas?
Kör med två wallconnectors. Torde vara lämpligt även för dig :)

Väntar på Tesla #3 (röd M3P)
Verdi

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Verdi »

cnyb skrev:
Verdi skrev:
Ni som har två elbilar, hur laddar ni hemma? Har ni ordnat så att det går att ladda båda samtidigt på trefas eller hur gör ni? Just nu är jag inne på att fortsätta ladda i3:an i vanligt uttag och sätta upp en Tesla-box för Teslan. Jag antar att huvudsäkringen inte klarar två trefas?
Kör med två wallconnectors. Torde vara lämpligt även för dig :)
Var har du mer än Tesla? Eller har du två Teslor?
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av chpaulin »

Verdi skrev:
cnyb skrev:
Verdi skrev:
Ni som har två elbilar, hur laddar ni hemma? Har ni ordnat så att det går att ladda båda samtidigt på trefas eller hur gör ni? Just nu är jag inne på att fortsätta ladda i3:an i vanligt uttag och sätta upp en Tesla-box för Teslan. Jag antar att huvudsäkringen inte klarar två trefas?
Kör med två wallconnectors. Torde vara lämpligt även för dig :)
Var har du mer än Tesla? Eller har du två Teslor?
Man kan ställa in wallconnectorn att fungera för alla bilar med Typ2 :)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Verdi

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Verdi »

chpaulin skrev:
Verdi skrev:
cnyb skrev:
Verdi skrev:
Ni som har två elbilar, hur laddar ni hemma? Har ni ordnat så att det går att ladda båda samtidigt på trefas eller hur gör ni? Just nu är jag inne på att fortsätta ladda i3:an i vanligt uttag och sätta upp en Tesla-box för Teslan. Jag antar att huvudsäkringen inte klarar två trefas?
Kör med två wallconnectors. Torde vara lämpligt även för dig :)
Var har du mer än Tesla? Eller har du två Teslor?
Man kan ställa in wallconnectorn att fungera för alla bilar med Typ2 :)
Åh fan. Killen på Tesla i Täby trodde nämligen inte den skulle fungera med i3:an. Fast snyggast blir det ju med en BMW-box och en Tesla-box. :)
Användarvisningsbild
cnyb
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 04 maj 2016 22:34
Ort: Rosersberg

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av cnyb »

Verdi skrev:
Var har du mer än Tesla? Eller har du två Teslor?
En Tesla och en Leaf. Du är välkommen förbi att provladda din i3 samtidigt med min Tesla om du vill prova :)

Väntar på Tesla #3 (röd M3P)
Användarvisningsbild
David D
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 apr 2017 09:06
Ort: Sollentuna

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av David D »

Teslas wall connector fungerar med alla bilar som har typ 2 och lastbalanserar om du har flera.
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av HelectriC »

Har en WC där vi turas om att ladda Teslan via 3-fas 32A och eGolfen med 1-fas 16A. Respektive bil tar det den klarar av, inga konstigheter.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Verdi

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Verdi »

En sak bekymrar mig lite och det är att demobilen hade ett väldigt påträngande vindbrus. Säljaren sa att det berodde på att gummilisten på passagerardörren inte satt som den skulle.

Är det här ett generellt problem?
Användarvisningsbild
David D
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 apr 2017 09:06
Ort: Sollentuna

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av David D »

Jag tycker inte att min bil har något påträngande vindbrus. Kommer från Passat GTE, Audi A6 Allroad och BMW 5-serien innan.

Min generella uppfattning är att Tesla har att lära sig om passform, kvalitetskänsla och praktiska saker som förvaringsutrymmen från de tyska biltillverkarna. Teslan är ändå en fantastisk bil som slår allt jag tidigare ägt, men man kan tyvärr inte förvänta sig att varje list sitter som den ska.
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
MagnusF
Inlägg: 13
Blev medlem: 12 maj 2017 22:31

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av MagnusF »

Hur bestämmer man förmånsvärdet på demobilarna? Jag har ingen aning om hur många kr tillval de kryssat för och om "rabatten" för att de använda påverkar förmånsvärdet.
Det är ändå en viktig och stor komponent i kalkylen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av mati »

MagnusF skrev:
Hur bestämmer man förmånsvärdet på demobilarna? Jag har ingen aning om hur många kr tillval de kryssat för och om "rabatten" för att de använda påverkar förmånsvärdet.
Det är ändå en viktig och stor komponent i kalkylen.
Det enklaste sättet är att ringa och fråga. Enda problemet är att man kan råka köpa en bil i det sammanhanget. Det var det som hände mig. Jobbigt... ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
MagnusF
Inlägg: 13
Blev medlem: 12 maj 2017 22:31

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av MagnusF »

Ok. Har vi några exempel? Jag funderar på att köpa en "snikis" S75 där förmånsvärdet är 3850. Det är ju trevligt men soltak (för takräcke), autopilot, lack, vinterdäck blir 124 000 i extrautrustning och det höjer förmånsvärdet till 6000, en rejäl höjning enligt mig. Kan jag skita i vinterdäck, lack och autopilot - få typ 4000 i förmånsvärde och sen lacka bilen på fima, köpa egna däck och låsa upp autopilot utan att påverka förmånsvärdet?
Alternativt kanske en demobil med allt detta ger ett förmånsvärde på typ 4500 kr, eller är det önsketankar? :p
Skriv svar