Hyundai Kona Electric
Moderator: Redaktion
Re: Hyundai Kona Electric
Hade den haft lite större bagage så hade den varit riktigt lockande. Känns inte som någon elbil hittils (exkl Tesla) är gjorda för att fungera som enda bil för barnfamiljer.
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5518
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Hyundai Kona Electric
Skulle säkert funkat bra för oss, vi körde Prius som enda bil, visserligen med takbox på fjällsemestrarna när barnen var små. Att investera i en bil motsvarande X fanns inte på kartan när barna var små. Hade Kona funnits då hade den varit ett bra alternativ.dhanjel skrev:Hade den haft lite större bagage så hade den varit riktigt lockande. Känns inte som någon elbil hittils (exkl Tesla) är gjorda för att fungera som enda bil för barnfamiljer.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Hyundai Kona Electric
Grejen är att systerbilen Kia Niro har samma drivlina, och förhoppningsvis ungefär samma pris, men som är större, ungefär som en Audi Q3.dhanjel skrev:Hade den haft lite större bagage så hade den varit riktigt lockande. Känns inte som någon elbil hittils (exkl Tesla) är gjorda för att fungera som enda bil för barnfamiljer.
Den kan bli vinnaren i rejset av alla bilar som
har LG Chems drivlina med 205hk motor
och 64kWh batteri.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Hyundai Kona Electric
Ja det är riktigt konstigt att de inte gör en riktigt bil. Att förlänga bilen med en halvmeter eller så gör den ju dessutom bättre aerodynamiskt.dhanjel skrev:Hade den haft lite större bagage så hade den varit riktigt lockande. Känns inte som någon elbil hittils (exkl Tesla) är gjorda för att fungera som enda bil för barnfamiljer.
Jag tror de missuppfattat marknaden för en långräckviddselbil med snabbladdning. De tror fortfarande att detta är något för stadsbor som prioriterar det lilla formatet framför praktisk lastförmåga.
Re: Hyundai Kona Electric
Ja kona väger ändå mycket så att förlänga bagageutrymmet borde inte göra så stor skillnad . Den har kylning och ung dubbelt så effektiv som x så jag ser eg inga hinder att den får dragkrok (med begränsad vikt typ 750kg) skall vara att det slitet på drivlinan, men det gör bars att det blir mer verkstadsinkomster.
Re: Hyundai Kona Electric
Orkar inte se testet men har han i Norge tillgång till 100 kW via CCS? Skulle vara väldigt förvånad om det räcker med 50 kW för att det ska gå snabbare.frippan skrev:Björn racear en Kona mot sin Model X idag, de har kört i ca 12h nu och ca 1h kvar och björn leder med ca 1,5 minut med Konan han kör. Så hans Model X P90DL och en kona verkar vara väldigt jämförbara när det gäller restid.
Re: Hyundai Kona Electric
Model x var begränsad till 90 kW. Men det hade ingen betydelse då kona endast hade 50kw laddare och var tvungen att slåss ned andra. Björn körde kona och gjorde 2 stopp (!) x kördes av pavlow som gjorde 5 st. De hade ung lika mycket soc när de kom fram 8 mot 14%. Väldigt jämt. Men det är detaljer som avgör. Det skulle mycket väl bli några minuter istället för 30 sekunder.
Björn skall testa 175kw laddaren idag.
Björn skall testa 175kw laddaren idag.
Re: Hyundai Kona Electric
Jag såg också delar av livesändningen! Helt otroligt att han dels bara behövde ladda två gånger på ca 95 mil och dessutom gjorde resan på kortare tid än en X med supercharging... Trots att han bara kunde ladda på 50kw-laddare.
Med ett laddnätverk där det finns en och annan 100kw-laddare längst rutten kommer resor gå snabbare med en Kona än en Tesla! (eller kanske i klass med en Model S som inte drar lika mkt som en X.
Med ett laddnätverk där det finns en och annan 100kw-laddare längst rutten kommer resor gå snabbare med en Kona än en Tesla! (eller kanske i klass med en Model S som inte drar lika mkt som en X.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Hyundai Kona Electric
Det är kanske inte så konstigt egentligen. Kona är en liten bil, 4.165 m lång, kortare än VW Golf. Den är också relativt lågt byggd. Model X är ett monster vid jämförelse. 8 dm längre, 7 cm högre, bredare:joel80 skrev:Jag såg också delar av livesändningen! Helt otroligt att han dels bara behövde ladda två gånger på ca 95 mil och dessutom gjorde resan på kortare tid än en X med supercharging... Trots att han bara kunde ladda på 50kw-laddare.
Med ett laddnätverk där det finns en och annan 100kw-laddare längst rutten kommer resor gå snabbare med en Kona än en Tesla! (eller kanske i klass med en Model S som inte drar lika mkt som en X.
Sen är det 64 kWh användbart i Kona, X 90 har 82 kWh så det är inte så stor skillnad i batteristorlek som pappret antyder.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Hyundai Kona Electric
Såg en nyare? Kia Niro, ser ju foträt ut, 2700mm axelavstånd, mot Konas 2600 och Xs 2960.Zalman3 skrev:Grejen är att systerbilen Kia Niro har samma drivlina, och förhoppningsvis ungefär samma pris, men som är större, ungefär som en Audi Q3.
Den kan bli vinnaren i rejset av alla bilar som
har LG Chems drivlina med 205hk motor
och 64kWh batteri.
ms 76132 "Eleamore"
Re: Hyundai Kona Electric
Tycker det är bra att batterierna börjar komma i storleker som är användbara och olika formfaktorer. Golf är ju otroligt populära men skulle inte fungera för barnfamiljer (fast finns det hjärterum finns det stjärterum) och likaväl skulle en familjebil vara för stor för ett singelhushåll. Att små bilar är mer effektiva har man vetat sedan länge. men kona kommer inte passa för alla. kian såg intressant ut (men kommer garanterad kännas billig i inredning, men en del är villiga att acceptera det).
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Hyundai Kona Electric
Tyvärr verkar det som om Kona har samma gamla celler som Zoe och Ampera-e. De kan inte laddas med mer än 1C sägs det. De nya LG NCM811 verkar dröja. Detta gör ju en 39kWh betydligt sämre om man är begränsad till lägre laddhastigheter än tom Leaf.
Man kan ju mäta laddning i C, kW eller km/h. Där km/h är mest intressant men också svårast att definiera.
Man kan ju mäta laddning i C, kW eller km/h. Där km/h är mest intressant men också svårast att definiera.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Hyundai Kona Electric
Längden på bilen minskar luftmotståndet. Niro kan alltså mycket väl bli effektivare än Kona.
Re: Hyundai Kona Electric
70 kW var lite med tanke på att Ionic klarar det. Men oavsett vad det beror på (cellerna, batteripacket, begränsat i mjukvara..) så tycker jag ändå 70 kW är rätt ok med tanke på vilken typ av bil det är och hur mycket den förbrukar. Jag är positivt överraskad överlag.Henrik Torphammar skrev:Tyvärr verkar det som om Kona har samma gamla celler som Zoe och Ampera-e. De kan inte laddas med mer än 1C sägs det. ..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Hyundai Kona Electric
Ioniq tror jag har 2.3c (vilket gör att den laddar i 70 pga storleken) hade kona haft motsvarande hade det blivit uppåt 140 teoretiskt men praktiskt något över 100.
Men 70 är inte jättedåligt, fullt acceptabelt och överensstämmer med tillverkarens utfästelser. Skulle vara intressant med en kommentar från Hyundai.
När kommer de nya batterierna?(och till vilka bilar -> är det värt att vänta?)
Men 70 är inte jättedåligt, fullt acceptabelt och överensstämmer med tillverkarens utfästelser. Skulle vara intressant med en kommentar från Hyundai.
När kommer de nya batterierna?(och till vilka bilar -> är det värt att vänta?)
Re: Hyundai Kona Electric
Laddtiden är som jag förväntar mig. Jag som inte har möjlighet till hemmaladdning kan med den räckvidden och laddhastighet klara mig på att ladda på snabbladdare och när jag är hos mina föräldrar.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Hyundai Kona Electric
Samtidigt hade ju en billigare 39kWh slagit 64:an om den laddat "som den ska". Det blir liksom konstigt när man kommer med en ny bil som har sämre spec än den gamla?!Laban skrev:70 kW var lite med tanke på att Ionic klarar det. Men oavsett vad det beror på (cellerna, batteripacket, begränsat i mjukvara..) så tycker jag ändå 70 kW är rätt ok med tanke på vilken typ av bil det är och hur mycket den förbrukar. Jag är positivt överraskad överlag.Henrik Torphammar skrev:Tyvärr verkar det som om Kona har samma gamla celler som Zoe och Ampera-e. De kan inte laddas med mer än 1C sägs det. ..
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Hyundai Kona Electric
Kanske, men vi vet inte vilken typ av celler Ionic har. Högre C, lägre energidensitet är ingen omöjlighet. Vad 39:an har för celler vet vi förstås inte men den behöver inte nödvändigtvis ha samma som 64:an. Speciellt om tillgången på batterier är begränsad.Henrik Torphammar skrev:Samtidigt hade ju en billigare 39kWh slagit 64:an om den laddat "som den ska". Det blir liksom konstigt när man kommer med en ny bil som har sämre spec än den gamla?!
Sen är det tidigt också, 70 kW begränsningen kan ha andra orsaker. Mjukvara, inkompatibilitet med laddaren osv.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Hyundai Kona Electric
Men tex Nissan Leaf 64kWh ska ju ha samma drivlina från LG Chem.
Och vi har ju sett att den laddar med 102kW,
varför kan då Kona ladda lika snabbt?
Och vi har ju sett att den laddar med 102kW,
varför kan då Kona ladda lika snabbt?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Hyundai Kona Electric
Enligt en diskussion på nätet (hänvisar till http://www.etnews.com/20180309000211) kommer inte ens Niro och Kona ha exakt samma batterier. NCM 622 vs NCM811. Så vi ska kanske inte anta för mycket i detta fall.Zalman3 skrev:Men tex Nissan Leaf 64kWh ska ju ha samma drivlina från LG Chem.
Och vi har ju sett att den laddar med 102kW,
varför kan då Kona ladda lika snabbt?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Hyundai Kona Electric
Tesla Björn hävdar att Kona batteriet är större än 64kWh.
Dels för att det går hyfsat snabbt att ladda till 100%, men även för att då man laddat till 100% så har man motorbroms kvar.
Minst 66-68kwh har alltså Kona.
I prisklassen 325.000NOK har dagens Kona
rekordräckvidd!
Med lugn körning kommer man ju 50 mil!
Dels för att det går hyfsat snabbt att ladda till 100%, men även för att då man laddat till 100% så har man motorbroms kvar.
Minst 66-68kwh har alltså Kona.
I prisklassen 325.000NOK har dagens Kona
rekordräckvidd!
Med lugn körning kommer man ju 50 mil!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Hyundai Kona Electric
Trodde det var bekräftat sedan en tid tillbaka att det var 64 kWh användbart. Jämför ex Tesla 90 kWh som har 82 kWh användbart osv.Zalman3 skrev:Tesla Björn hävdar att Kona batteriet är större än 64kWh.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Hyundai Kona Electric
På Ioniq är 28kWh som anges det som är användbart. (Dvs batteriet är större egentligen)
Ganska troligt att det anges på samma sätt för Kona. Dvs att man valt att ange användbar storlek på batteriet när man anger 60 i batteristorlek.
Ganska troligt att det anges på samma sätt för Kona. Dvs att man valt att ange användbar storlek på batteriet när man anger 60 i batteristorlek.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Hyundai Kona Electric
ECO läge, AC på inställd på 21 grader, ca 90 km/h - 51 mil. Imponerande.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Hyundai Kona Electric
Björn testade Tesla 3 long range och efter 50milLaban skrev:
ECO läge, AC på inställd på 21 grader, ca 90 km/h - 51 mil. Imponerande.
så hade han 4% kvar.
Även Tesla S100 har inte mycket räckvidd kvar efter att ha kört 50mil.
Hyundai kan verkligen få sina elbilar att gå snålt.
Och med ett hyfsat stort batteri blir räckvidden svårslagen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension