Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter Tesla

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Frodo
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 09 nov 2016 23:56
Ort: Uppsala

Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter Tesla

Inlägg av Frodo »

Lättare att leva om man även ser det ljusa i tillvaron.
Modell S 90D. Uthämtad mars 2017.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av Swede1 »

BMW, de har massa laddhybrider av sina vanliga modeller redan ny, också i3. De uppmärksam sina anställda på att Tesla är en av deras svåraste konkurrenterna.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av bylund »

BYD kanske. Allt från bilar till bussar på batterier. Hyundai är på rätt väg även om de verkar ha svårt med produktionen. Även de har tyngre fordon på gång också.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av Pontus »

Svaret är väl lika självklart som 42?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av zyax »

Swede1 skrev:
BMW, de har massa laddhybrider av sina vanliga modeller redan ny, också i3. De uppmärksam sina anställda på att Tesla är en av deras svåraste konkurrenterna.
Åh så lyfter vi fram dessa förbannade hybrider även i denna tråd i samband med att man ska lyfta fram de bästa företagen. Det kommer 10+ kinesiska bolag före ful-fossilkramande BMW!
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av Smutt »

Jag tror BMW ligger riktigt dåligt till pga målgruppen som är samma som Tesla. Kan inte tänka mig att nån med en bil för 700000kr står ut med dagens laddnät samtidigt som Teslorna har egna SUC

Jag tror på små billiga elbilar då är kunderna förlåtande typ Zoe
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Liebhaber
Inlägg: 8
Blev medlem: 03 apr 2017 11:51

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av Liebhaber »

Ja, jag håller med föregående skribent. Renault-Nissan är väl ändå en stor aktör inom elbilssegmentet? Säljer man inte bortemot flest elbilar årligen globalt?? Nu även med Mitsubishi i koncernen.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av Swede1 »

Smutt skrev:
Jag tror BMW ligger riktigt dåligt till pga målgruppen som är samma som Tesla. Kan inte tänka mig att nån med en bil för 700000kr står ut med dagens laddnät samtidigt som Teslorna har egna SUC

Jag tror på små billiga elbilar då är kunderna förlåtande typ Zoe
Jo, BMW har förstått att Tesla tar deras kunder. Snabbladdare är på gång från Tyskar.

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... abbladdare

Jag tycker fortfarande laddhybrider är ett bra mellansteg tills batterierna blir billigare. Folk lär sig hur det fungerar och mindre utsläpp i städer där miljöproblem är störst. De installerar även laddplats hemma, så det blir sen lätt att gå över till helt eldrivet.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av Smutt »

Det där är inte samma sak

1 dom har inte byggt nån

2 dom är inte bara för BMW

3 dom har inte fattat gratis grejen

Vem vill hellre ha det där en en Tesla?
Och då pratar vi inte dagens Tesla utan dom som säljs om tre år, och inte dagens SUC utan det som finns om 3 år
BMW kommer kännas så sjukt efter!
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av far1far2 »

Den kommande batteritekniken inte att förglömma! Hur ligger våra nuvarande batterier till om ~5 år? Med laddtider på k :o anske neråt 15 minuter typ!
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av Daoops »

LG-Chem ligger väl bra till med deras LG-Bolt.. ;)
Ärligt talat så tror jag det är batteritillverkarna som blir vinnarna. Vilka som sen kör chassit och plåten runt kommer förminskas.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av Svenssons »

Med bästa framtidsstrategi anser jag att det förutom att vara långt framme på och positivt inställd på elbilsutveckling krävs att företaget inte är allt för beroende av avgasbilsutveckling. Har företaget 99% av sin omsättning, utveckling och produktion i avgasbilar och resterande 1% på elbilar så kommer företaget få det mycket svårt i en omställning till elbilar även ifall den där 1% är grym. Framtidsstrategi innebär ju inte bara att ta fram nya elbilar utan även att smidigt kunna ställa om tekniken som inte kommer att funka i framtiden.

Volvo verkar sent omsider inse detta och har redan nu tagit strategiskt beslut att inte plöja ner några fler pengar på dieselmotor, kanske kommer de bara utveckla en ny bensinmotor innan de säger samma sak om den?

Företag som BYD ligger dock kanske bättre till, de behöver inte avveckla stor del av sitt företag, "bara" se till att göra saker bättre genom mer kvalitets- och säkerhetstänkande. Här kan de kanske suga upp kompetenser från de gamla drakarna när dessa börjar få dålig stämning i och med snabba omställningar eller motvilja till förändring.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av zyax »

Svenssons skrev:
Med bästa framtidsstrategi anser jag att det förutom att vara långt framme på och positivt inställd på elbilsutveckling krävs att företaget inte är allt för beroende av avgasbilsutveckling. Har företaget 99% av sin omsättning, utveckling och produktion i avgasbilar och resterande 1% på elbilar så kommer företaget få det mycket svårt i en omställning till elbilar även ifall den där 1% är grym. Framtidsstrategi innebär ju inte bara att ta fram nya elbilar utan även att smidigt kunna ställa om tekniken som inte kommer att funka i framtiden.

Volvo verkar sent omsider inse detta och har redan nu tagit strategiskt beslut att inte plöja ner några fler pengar på dieselmotor, kanske kommer de bara utveckla en ny bensinmotor innan de säger samma sak om den?

Företag som BYD ligger dock kanske bättre till, de behöver inte avveckla stor del av sitt företag, "bara" se till att göra saker bättre genom mer kvalitets- och säkerhetstänkande. Här kan de kanske suga upp kompetenser från de gamla drakarna när dessa börjar få dålig stämning i och med snabba omställningar eller motvilja till förändring.
BYD är ett batteriföretag som tilverkar transportfordon också numera, klart som korvspad att de ligger bättre till än fossilföretag. Det gäller även andra kinesiska bolag utan bakgrund från fossiltransporter.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av LarsL »

Bäst till ligger BYD och ytterligare några kinesiska företag. Det är de här märkena flest kommer köra omkring.

Sen kommer Tesla som har en bra strategi men som kan hämmas av det land de verkar i.

Resten får nog vara glada om de överlever.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Bäst till ligger BYD och ytterligare några kinesiska företag. Det är de här märkena flest kommer köra omkring.

Sen kommer Tesla som har en bra strategi men som kan hämmas av det land de verkar i.

Resten får nog vara glada om de överlever.
Men Tesla ska ju ta klivet över de stora vattnen och bygga fabriker, så de kommer att klara även det.
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av FredrikR »

Som nämnts BYD och andra kinesiska företag borde ligga bra till.
Vem vet, kanske NEVS kan segla upp snart!?

Av de tidigare etablerade så känns Nissan/Renailt och KIA/Hyundai koncernerna mest seriösa.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av Swede1 »

Smutt skrev:
Det där är inte samma sak

1 dom har inte byggt nån

2 dom är inte bara för BMW

3 dom har inte fattat gratis grejen

Vem vill hellre ha det där en en Tesla?
Och då pratar vi inte dagens Tesla utan dom som säljs om tre år, och inte dagens SUC utan det som finns om 3 år
BMW kommer kännas så sjukt efter!
Mm, vi får väl se, tyskarna brukar kunna om de vill, det verkar som de börjar vilja, men staten hade gärna fått ha mer morot och piska. Fin kultur, Luther etc.
En laddstandard är bra så att alla kan snabb ladda överallt. Modell 3 blir inte heller med gratis snabbladdning, så det argumentet håller inte.

Frågan är väl hur mycket risk tyskarna vågar ta med ny teknik, bilarna skulle ju rulla åtminstone 20-30' mil och 15-20 år. De håller på att lära sig av BMW i3 och E golf.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av mati »

De som bygger egna batterier, dvs BYD, LG, Tesla kommer att vinna racet. Det är mycket viktigare att ha tillgång till batterier än att kunna skruva ihop en bil. Inga batterier - ingen framtid.
Alla stora biltillverkare har i dagsläget gemensamt att de inte förstår (eller inte vill förstå) att battericellerna är nyckeln till allting. BMW t.ex. skulle inte komma på idén att köpa avgasmotorer på den öppna marknaden. Battericeller har samma betydelse för en elbil som förbränningsmotorn har för en konventionell bil. Mercedes skryter med sin stora batterifabrik som byggs. Men cellerna kommer från nån annanstans. Det fungerar naturligtvis inte i längden.
De fossilbilstillverkare som tycker att batteritillverkningsfrågan ska lösas av andra, kommer att dö. Jag blir inte ledsen i så fall.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av vigge50 »

Längst fram ligger nog kinesiska tillverkare som satsar stenhårt elbilarvilket drar upp världens försäljning av elbilar och sen kommer nog Nissan/Renault/Mitsubishi.

Förutom se kommande bilar så tycker jag även man ska kolla på företagets förväntningar/mål för framtiden och då ligger Mercedes bra till med deras mål om 15-25% rena elbilar 2025.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =27&t=8064
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av Legato »

Jag tror batterier kan bli en trång sektor under "explosionen" framöver, men utöver det förstår jag inte argumentet varför man skulle vara tvungen att bygga batterier inhouse.

Bilindustrin idag bygger ju redan uteslutande på ett fåtal gigantiska underleverantörer på respektive område. Samma sak i de flesta andra branscher, komponenter byggs av underleverantörer.

Elbilen är ju en kombination av traditionell bil, dator och elektronik. Samtliga dessa branscher är helt baserade på starka underleverantörer. Skulle alla plötsligt tvingas göra allt inhouse så skulle vi väl typ bara ha Samsung kvar, och även de skulle få dyrare och sämre produkter...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av mati »

Helt enkelt för att batterierna är den viktigaste delen i en elbil. De har precis samma nyckelroll som en förbränningsmotor i en fossilbil. Visserligen finns det samarbete mellan tillverkare vilket har inneburit att det kunde sitta en Renault-motor i en Volvo t.ex, men det är inte så vanligt på just motorsidan. Oftast byggs motorerna inhouse, eller åtminstone inom samma koncern. Biltillverkarna, framförallt de stora, ser (förbrännings-)motortekniken som sin stora styrka. Det är motorn som framhävs som bilens kärna.
Med elbilarna försvinner detta. Elbilar funkar ju inte så. Ändå så kan man allt för ofta läsa att krutet ska läggas på utveckling och byggandet av elmotorer. Egentligen borde krutet läggas på utveckling av batteriteknik.
Det kan ju finnas olika scenarier. Kanske blir det så att batterierna levereras även i framtiden av ett fåtal jättestora batteritillverkare som LG som dikterar villkoren. Biltillverkarna blir då helt beroende av några få aktörer som styr marknaden.
Eller så gör de som Tesla och ingår ett nära samarbete med en stor batteritillverkare, vilket innebär att man kan bygga sina egna celler.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3193
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av Leo »

På "traditionella" bilkomponenter finns just många OBEROENDE underleverantörer. Typ Haldex, Bosch, Brembo, Lucas, Recaro osv. Det finns också många "specialkompetensfirmor" typ Lotus, Karmann osv som hjälper många olika bilmärken. Sen finns det många bilmärken som i sin tur samarbetar eller använder gemensamma komponenter.

När det gäller tjänster, mjukvaror, datainformationshantering, batterier, elektronik, användargränssnitt som ligger i framkant. Så kan man säga att det är tex LG, Apple, Google som ligger i framkant. Här blir det då en stor skillnad då det är just de här företagen som ÄR de som ligger i framkant. De vill nog inte nöja sig med att vara "passiv underleverantör" och kommer en traditionell biltillverkare till de är det kanske inte så att de står med "mössan i hand". Google och Volvo har ju precis meddelat att de ska inleda ett samarbete men frågan är ju vem som är den starka parten där?

Så när nu de Traditionella biltillverkarna behöver mer kompetens som gäller just tjänster, mjukvaror, datainformationshantering, elektronik, användargränssnitt så finns det liksom inga vanliga underleverantörer att välja och vraka bland. Utan man måste gå direkt till de som ligger i framkant som dessutom själva vill ge sig in i bilbranschen...

Apple har har tex över 2000 miljarder i kassan utomlands som de vill/kan använda för att ge sig in på ny mark... De tillgångarna är större än börsvärdet än om man lägger ihop t ex VW, BMW och MB, TILLSAMMANS....

http://www.di.se/nyheter/magnus-dagel-s ... les-kassa/

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... borsvarde/

Däremot så har t ex Apple nog inga problem att få tag i underleverantörer/kompetens om de vill börja sälja bilar. Apple uppfinner ju mobiltelefoner mm och sen går de till externa "fabriker/underleverantörer" som sen gladeligen tillverkar och bygger telefonerna åt apple.

Så apple och Google har nog aldrig tänkt "tillverka" bilar..... däremot kan det mycket väl vara så att det traditionella bilindustrin (som är bra på gummilister, pressa plåt, detaljkvalitet, fysisk produktion, logistik) i framtiden blir tillverkare av bilar som är konstruerade av apple, Google och som har apple, Google emblem i fronten osv

Tesla kan i det avseendet kanske tänkas gå samma väg. Dvs de uppfinner och konstruerar nya bilar men låter någon anna bygga de fysiskt eftersom det kräver en helt annan kompetens. Även om Tesla även i produktionsprocessen försöker bli en pionjär som gör på helt nya effektivare sätt än den traditionella bilindustrin.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av LarsL »

Ska bli kul när de stora biltillverkarna inser att det var batterier de skulle säkrat upp IP runt och inte elmotorer. De kommer gnälla och klaga på att "ingen kunde ju veta". Men vi har härmed varnat er. :D
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av Legato »

Mati: Jag tycker jämförelsen haltar. Motorn gör i allra högsta grad skillnad för slutkonsumenten. Effektivitet, vrid, hästar, ljudbild, kvalitet osv, osv. Batteriet är mer en commodity som jag tror kommer fortsätta vara väldigt lik från tillverkare till tillverkare. För konsumenten är det kapacitet, laddhastighet och hållbarhet som är viktigt. I förlängningen även storlek. Men om det fortsätter som nu så kommer ju alla dessa faktorer vara snarlika från tillverkare till tillverkare.

Om det inte dyker upp någon revolutionerande teknik med patent runt så tror jag vi kommer se massor av tillverkare av nära nog identiska produkter som alla kommer vilja sälja till vem som helst som köper. Detta på sikt alltså, i närtid tror jag som sagt konkurrensen om batterier kan bli hård och under den perioden har såklart tex Tesla en jättefördel.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av LarsL »

Nä, batteriet är viktigast.

Batteriet avgör:
1. Hur mycket energi du har och därmed räckvidden.
2. Effekten som bilen kan leverera, alltså hur snabbt den accelererar och hur mycket last den kan dra.
3. Hur snabbt bilen kan laddas.
4. Bilens livslängd och därmed dess andrahandsvärde.
5. Bilens vikt.

Självklart vinner den med mest IP inom dessa områden.

Elmotorn är mer att jämföra med transmissionen. Ja, den ska vara effektiv. Ja, den ska vara miljövänlig (inte permanent magnet). Och ja den ska kunna förmedla kraften hos batteriet(/ottomotorn).
Skriv svar