Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast
Moderator: Redaktion
Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast
Nedbrytbart betyder väl ungefär att det har lätt för att ruttna. Vill man ha däck som ruttnar?
Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast
Ja, det vill vi nog. Om alternativet är att ha ett som slutar sin bana som långvariga plastpartiklar i havet.Jerka skrev:Nedbrytbart betyder väl ungefär att det har lätt för att ruttna. Vill man ha däck som ruttnar?
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast
Man kanske kan ha däck som håller ihop när det är helt men är nedbrytbart på mikronivå? Håller med om att detta måste lösas, plastnedskräpningen av vår natur måste få ett slut.
Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast
Tänkte också på det när det nämndes men det beror väl i så fall på hur länge det tar för däcket att brytas ned. Det är ganska stor skillnad på en träbit och ett bananskal exempelvis.Jerka skrev:Nedbrytbart betyder väl ungefär att det har lätt för att ruttna. Vill man ha däck som ruttnar?
När man talar om trollen:
http://www.autoblog.com/2017/06/14/mich ... e-concept/
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19578
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast
3D-printat
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast
Sen kommer det bli motargument från motståndarna som, men om vi i Sverige gör något så blir det så liten skillnad.
För tittar vi på de riktigt dåliga så vi från vårt land påverkar ju bara nån liten pomille totalt sett.
För visst några länder är extremt dåliga. Men i våra vatten. Lilla sjön, som de på fel sida av Sverige tror är ett hav, nämligen Östersjön. Den påverkar vi väldigt mycket. Så i vårt närområde påverkar vi.
Samt signalvärdet till resten av världen när vi går före inom miljön är stor med. Så synd att vi just nu inte gör det.
Vill ni läsa om de riktigt dåliga länderna kan ni läsa här.
http://supermiljobloggen.se/nyheter/201 ... illsammans
För tittar vi på de riktigt dåliga så vi från vårt land påverkar ju bara nån liten pomille totalt sett.
För visst några länder är extremt dåliga. Men i våra vatten. Lilla sjön, som de på fel sida av Sverige tror är ett hav, nämligen Östersjön. Den påverkar vi väldigt mycket. Så i vårt närområde påverkar vi.
Samt signalvärdet till resten av världen när vi går före inom miljön är stor med. Så synd att vi just nu inte gör det.
Vill ni läsa om de riktigt dåliga länderna kan ni läsa här.
http://supermiljobloggen.se/nyheter/201 ... illsammans
Svart X90D, bokat en M3.
Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast
"It's all about money!" och att bevaka sin mandatperiod och behålla den kontroll som de psykopatiska ledarna och ägarna har - och det gäller även här i helylle-Sverige!
Skickat via min iPhone och Tapatalk
Skickat via min iPhone och Tapatalk
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast
Men är det inte mest gummi i bildäck ?
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast
Se tidigare i tråden. Jag trodde också att det var (mest) gummi i däck, iaf i största allmänhet.Toja skrev:Men är det inte mest gummi i bildäck ?
Skickat via min iPhone och Tapatalk
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast
Jag fortsätter i den här gamla tråden i st f att starta en ny om just DÄCKSLITAGE:
Har en Model X 90 D, årsmodell 2017, ägt sedan mars 2017 och kört lite drygt 5000 mil, varav en halvårslång vinter på vinterhjul (dubbfria).
Jag var inne på däcksfirman igår för att fråga om det var obalans i ngt hjul som orsakade dunket och vibrationerna ... Men det var en kaputt drivaxel på vänster bak! Alltså, tror jag, det som kallats "tvättbräde" i andra trådar. Där rök europaresan ...
Samtidigt uppmärksammade de mig på att bakdäcken var väldigt slitna! Bara 1,8 mm kvar! Framdäcken hade 5 mm. Dock inget snedslitage. De sa att normalt brukar det vara framdäcken som är mest slitna på fyrhjulsdrivna och att de borde hålla i åtminstone 3-4 år. (De hade nyss en annan 4WD-kund/Volvo som kört 8000 mil i fyra år och fortfarande hade bra mönster på alla fyra däcken.)
Vi har Michelin 255/45/R20 fram och 275/45/R20 bak, helt i enlighet med Teslas rekommendationer.
Jag är 70 och gubbkör mest, även om det är kul att accelerera mer nån gång då och då, t.ex. när man ska visa bilen för nån, eller köra ut på motorvägen. Annars snällkörning och inga hårda inbromsningar.
Fråga 1. Är det inte väldigt anmärkningsvärt att däcken redan är slut bak? Borde väl bytas på garantin, egentligen?
Fråga 2: Med tanke på diskussionen här ovan, ska man välja hårda bullriga däck för miljöns skull? Vilka i så fall? Jag hade helst velat ha mjuka tysta däck. Goodyear verkar ha de tystaste. Teslabjörn rekommenderar kinesiska Winrun för att de kostar en fjärdedel och räcker dubbelt så långt som Michelin, men ungefär samma ljudnivå som dessa. Men är de kanske alltför plastiga?
Fråga 3: Måste man ha så breda däck?
Tacksam för att få ta del av era erfarenheter och kunskaper om detta!
Har en Model X 90 D, årsmodell 2017, ägt sedan mars 2017 och kört lite drygt 5000 mil, varav en halvårslång vinter på vinterhjul (dubbfria).
Jag var inne på däcksfirman igår för att fråga om det var obalans i ngt hjul som orsakade dunket och vibrationerna ... Men det var en kaputt drivaxel på vänster bak! Alltså, tror jag, det som kallats "tvättbräde" i andra trådar. Där rök europaresan ...
Samtidigt uppmärksammade de mig på att bakdäcken var väldigt slitna! Bara 1,8 mm kvar! Framdäcken hade 5 mm. Dock inget snedslitage. De sa att normalt brukar det vara framdäcken som är mest slitna på fyrhjulsdrivna och att de borde hålla i åtminstone 3-4 år. (De hade nyss en annan 4WD-kund/Volvo som kört 8000 mil i fyra år och fortfarande hade bra mönster på alla fyra däcken.)
Vi har Michelin 255/45/R20 fram och 275/45/R20 bak, helt i enlighet med Teslas rekommendationer.
Jag är 70 och gubbkör mest, även om det är kul att accelerera mer nån gång då och då, t.ex. när man ska visa bilen för nån, eller köra ut på motorvägen. Annars snällkörning och inga hårda inbromsningar.
Fråga 1. Är det inte väldigt anmärkningsvärt att däcken redan är slut bak? Borde väl bytas på garantin, egentligen?
Fråga 2: Med tanke på diskussionen här ovan, ska man välja hårda bullriga däck för miljöns skull? Vilka i så fall? Jag hade helst velat ha mjuka tysta däck. Goodyear verkar ha de tystaste. Teslabjörn rekommenderar kinesiska Winrun för att de kostar en fjärdedel och räcker dubbelt så långt som Michelin, men ungefär samma ljudnivå som dessa. Men är de kanske alltför plastiga?
Fråga 3: Måste man ha så breda däck?
Tacksam för att få ta del av era erfarenheter och kunskaper om detta!
Modell X 90D sedan mars -17.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast
Det är väl dokumenterat att extra tysta och lågfriktionsdäck också slits snabbare. Tydligen svårt med den kompromissen. Har samma erfarenhet med min Zoe jämfört med hustruns Kia Rio. Däcken på Zoen slits väldigt mycket fortare än de på Kian.
Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast
Googla lite på Big-Bang motorer speciellt för motorcyklar... men lite kort... färre kraftpulser per hjulvarv ger bl.a. lägre däckslitage och lättare kontrollerbara slides, misstänker att detta kan spela in på eldrivna fordon som har ännu fler kraftpulser per hjulvarv, och därmed däckslitage
ms 76132 "Eleamore"
Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast
Oj, det var nytt för mig, Big-bang-motorer! Intressant. Men åter till Tesla: Har ni andra också så stort däckslitage? Nästan helst utslitna bakdäck efter ett år?
Modell X 90D sedan mars -17.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast
Mina sommardäck har rullat 2500mil knappt och har 3-4mm kvar till den uppstickande pluppen både fram och bak. X90Dokjhum skrev:Oj, det var nytt för mig, Big-bang-motorer! Intressant. Men åter till Tesla: Har ni andra också så stort däckslitage? Nästan helst utslitna bakdäck efter ett år?
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast
Slitna jämnt? Insidan? Mitten?
Fått ut c:a 5000 av mina sommardäck och visst lite mer slitna bak var de allt
Fått ut c:a 5000 av mina sommardäck och visst lite mer slitna bak var de allt
ms 76132 "Eleamore"
Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast
Jag bytte efter c:a 5000 på min Zoe, hustrun efter 10000 på sin Kia. Samma dimensioner ungefär.
Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast
Original däcken på Model X har väldigt låg Treadwear, så håller inte så länge.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast
De är jämnt slitna. Inga tecken på fel hjulvinklar eller lufttryck.12man skrev:Slitna jämnt? Insidan? Mitten?
Fått ut c:a 5000 av mina sommardäck och visst lite mer slitna bak var de allt
Modell X 90D sedan mars -17.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast
5000mil låter som helt normalt. Tung bil, högt vridmoment.
Dessutom brukar breda lågprofildäck ha aningens mindre mönsterdjup från början (jämfört med smala standarddäck av samma däcksfabrikat/modell till en ”vanlig” bil)
Dessutom brukar breda lågprofildäck ha aningens mindre mönsterdjup från början (jämfört med smala standarddäck av samma däcksfabrikat/modell till en ”vanlig” bil)
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil