Fick upp detta felmeddelande när jag skulle köra häromdagen: "Automatic Emergency Braking Is Disabled". Det höll i sig hela turen på någon mil, och efter att jag stängt av bilen och satt igång igen var det borta. Tesla-supporten säger: "En av våra tekniker har kollat på loggarna till bilen. Vi ser inget alert när det felmeddelandet var aktivt.
Om det skulle återkomma vid fler tillfällen kan vi ta det därifrån.
Om det bara har hänt en gång är det bara ett tillfälligt fault."
Har även rapporterat in att AP vid två tillfällen direkt efter varandra gjorde plötsliga vänstersvängar vid motorvägskörning. Båda gångerna fick jag ingripa och styra emot med ratten själv. Lyckligtvis utan att någon bil var i närheten. Svaret då:
"När vi tittade på loggarna såg vi ingen speciel varning vid dessa tidpunkter, precis som det står I manualen ska du alltid hålla I ratten och vara beredd på att rycka in vid användning av Autopilot.
Vi kommer uppgradera kartorna i bilen, det bör förbättra sättet som autopiloten fungerar."
Jag tycker det är ett anmärkningsvärt oengagerat bemötande att ge någon som köpt en bil i denna prisklassen.
Någon som har liknande erfarenheter?
/Jakob
Automatic Emergency Braking Is Disabled samt AP-problem
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Automatic Emergency Braking Is Disabled samt AP-problem
Måste tyvärr säga att det är ganska vanligt att dom säger liknande saker 
Ofta känns det bara som att dom förhalar det hela...

Ofta känns det bara som att dom förhalar det hela...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Fick exakt samma felmeddelande för någon vecka sedan. Efter omstart av hela bilen var det borta. Jag ringde aldrig supporten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Vad tycker du att de skall göra då?jakobt skrev:Fick upp detta felmeddelande när jag skulle köra häromdagen: "Automatic Emergency Braking Is Disabled". Det höll i sig hela turen på någon mil, och efter att jag stängt av bilen och satt igång igen var det borta. Tesla-supporten säger: "En av våra tekniker har kollat på loggarna till bilen. Vi ser inget alert när det felmeddelandet var aktivt.
Om det skulle återkomma vid fler tillfällen kan vi ta det därifrån.
Om det bara har hänt en gång är det bara ett tillfälligt fault."
Har även rapporterat in att AP vid två tillfällen direkt efter varandra gjorde plötsliga vänstersvängar vid motorvägskörning. Båda gångerna fick jag ingripa och styra emot med ratten själv. Lyckligtvis utan att någon bil var i närheten. Svaret då:
"När vi tittade på loggarna såg vi ingen speciel varning vid dessa tidpunkter, precis som det står I manualen ska du alltid hålla I ratten och vara beredd på att rycka in vid användning av Autopilot.
Vi kommer uppgradera kartorna i bilen, det bör förbättra sättet som autopiloten fungerar."
Jag tycker det är ett anmärkningsvärt oengagerat bemötande att ge någon som köpt en bil i denna prisklassen.
Någon som har liknande erfarenheter?
/Jakob
Model S P85D,
Bilen är redan inbokad på verkstaden imorgon för en handfull garantiåtgärder (dålig passform lister, sned passning baklucka, soltak öppnar sig ibland inte m.m), så när jag nu rapporterar om ytterligare fel så tycker jag att det vore trevligt att:Foluke skrev:Vad tycker du att de skall göra då?
- Inte få höra att något är "bara ett tillfälligt fault". En bil för över 1 MSEK men jag ska alltså acceptera att det dyker upp olika typer av felmeddelanden så länge de bara händer en gång?
- När jag rapporterar om två rent trafikfarliga incidenter med AP hade det varit uppskattat att få några följdfrågor "Vad hände mer i detalj? Såg du något hinder som den kan ha försökt väja för? Vi ska göra allt vi kan för att undersöka vad det var som hände." osv.
Att bara hänvisa till att man har tittat i loggarna men inte hittat något och tro att ärendet är avslutat är i min bok inte ett speciellt bra sätt att hantera sina kunder.
Vad tycker du själv? Hade du varit nöjd med de svar jag fick?
Model S Long Range
Peugeot e-208 beställd
Peugeot e-208 beställd
Det beror väl på sinnesstämning när det hände. Eftersom min bil funkar klockrent nu så är jag kanske mer fördragsam.jakobt skrev:Bilen är redan inbokad på verkstaden imorgon för en handfull garantiåtgärder (dålig passform lister, sned passning baklucka, soltak öppnar sig ibland inte m.m), så när jag nu rapporterar om ytterligare fel så tycker jag att det vore trevligt att:Foluke skrev:Vad tycker du att de skall göra då?
- Inte få höra att något är "bara ett tillfälligt fault". En bil för över 1 MSEK men jag ska alltså acceptera att det dyker upp olika typer av felmeddelanden så länge de bara händer en gång?
- När jag rapporterar om två rent trafikfarliga incidenter med AP hade det varit uppskattat att få några följdfrågor "Vad hände mer i detalj? Såg du något hinder som den kan ha försökt väja för? Vi ska göra allt vi kan för att undersöka vad det var som hände." osv.
Att bara hänvisa till att man har tittat i loggarna men inte hittat något och tro att ärendet är avslutat är i min bok inte ett speciellt bra sätt att hantera sina kunder.
Vad tycker du själv? Hade du varit nöjd med de svar jag fick?
Den bästa och trognaste kunden är en som klagar och blir nöjd av behandlingen. Det är alltså en god affär att se till att du blir helnöjd! Det är en sak att lösa problemen tekniskt. Det är bra. Mycket bättre är att se till att kunden blir nöjd och känner sig vara väl omhändertagen. Det är lite "uppförsbacke" för service i ditt fall.
Svar på frågan: nej under dina omständigheter hade jag nog inte varit nöjd heller.
Model S P85D,
Kan bara tänka mig vilken mardröm det måste vara att sitta och felsöka alla incidenter med AP som kunderna rapporterar in. De kan ju inte göra någon korrigering i mjukvaran direkt på bara ett fordon. Så hela systemet bygger på att det fungerar så bra det går.
Vissa modeller har prestanda i AMG-klass, men det är allt.
En Tesla är inte "en bil i miljonklassen".
Passform, plastighet, bemötande är mer i "Seat-klassen".
Det som kostar är "Bil 2.0", och så länge det inte finns konkurrenter...
En Tesla är inte "en bil i miljonklassen".
Passform, plastighet, bemötande är mer i "Seat-klassen".
Det som kostar är "Bil 2.0", och så länge det inte finns konkurrenter...