Fri livstids SuC borta

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 jun 2017 23:18

Re: Fri livstids SuC borta

Inlägg av rightnow »

Men vadå. Det går väl inte bara att ändra. Sure det går att ändra för kunder som bestämmer sig nu. Men har det stått en sak när man köpte så är det ju det som gäller enligt svensk lag?
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Fri livstids SuC borta

Inlägg av Smutt »

Men vi som köpt bilar med fri SUC livet ut berör det oss?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Fri livstids SuC borta

Inlägg av mati »

Smutt skrev:
Men vi som köpt bilar med fri SUC livet ut berör det oss?
Bilen har fri SuC livet ut. Men om du köper en ny bil efter 2017 får du inte fri SuC (längre). Behåller du din bil så länge du lever så har du fri SuC på livstid. Annars inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 912
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Fri livstids SuC borta

Inlägg av Nicklas »

Jomen det står ju där... Om du säljer bilen förs denna förmån över... Alltså sitter det i bilen och inte i ägaren... Bilen kan inte köpa nya bilar, men det kan ägaren (därför kan det feltolkas)...

Det har ända sedan start varit tydligt att "kraften" suttit i de tidiga bilarna och att om man vill ha kvar den oändliga fria supercharging så behåller man den bilen...

Dock gav Tesla nu en "utväg" för tex mig som vill byta till X och inte har råd att ta kvar S:en, men fortfarande vill känna friheten av fri supercharging.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Fri livstids SuC borta

Inlägg av mati »

rightnow skrev:
Men vadå. Det går väl inte bara att ändra. Sure det går att ändra för kunder som bestämmer sig nu. Men har det stått en sak när man köpte så är det ju det som gäller enligt svensk lag?
Grejen är väl att det inte står skrivet i något kontrakt eftersom detta infördes bara för redan sålda bilar och deras ägare. Som sån slags present för alla som köpte en Tesla tidigt. Juridiskt är detta knappast bindande för Tesla som företag.
Men hur vi som kunder upplever en sådan affärsfilosofi är en annan femma.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Fri livstids SuC borta

Inlägg av Smutt »

Personligen hetsar jag bara upp mig om dom bryter löften, att ändra på framtida avtal är ingen stor grej
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Fri livstids SuC borta

Inlägg av mati »

Nicklas skrev:
Jomen det står ju där... Om du säljer bilen förs denna förmån över... Alltså sitter det i bilen och inte i ägaren... Bilen kan inte köpa nya bilar, men det kan ägaren (därför kan det feltolkas)....
Ja, det sitter i bilen. Också. Men hur tolkar du första meningen då?
You have free, unlimited Supercharging, including your current Tesla and any new Model S or Model X you purchase.
Om inte detta är en koppling till mig som person, vad är det då?

Tibors tolkning:
http://teslaclubsweden.se/gratis-superl ... alla-fall/
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 jun 2017 23:18

Re: Fri livstids SuC borta

Inlägg av rightnow »

mati skrev:
rightnow skrev:
Men vadå. Det går väl inte bara att ändra. Sure det går att ändra för kunder som bestämmer sig nu. Men har det stått en sak när man köpte så är det ju det som gäller enligt svensk lag?
Grejen är väl att det inte står skrivet i något kontrakt eftersom detta infördes bara för redan sålda bilar och deras ägare. Som sån slags present för alla som köpte en Tesla tidigt. Juridiskt är detta knappast bindande för Tesla som företag.
Men hur vi som kunder upplever en sådan affärsfilosofi är en annan femma.
När jag köpte min bil för några veckor sedan stod det så när jag la in refferallänken har jag för mig?
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 912
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Fri livstids SuC borta

Inlägg av Nicklas »

mati skrev:
Nicklas skrev:
Jomen det står ju där... Om du säljer bilen förs denna förmån över... Alltså sitter det i bilen och inte i ägaren... Bilen kan inte köpa nya bilar, men det kan ägaren (därför kan det feltolkas)....
Ja, det sitter i bilen. Också. Men hur tolkar du första meningen då?
You have free, unlimited Supercharging, including your current Tesla and any new Model S or Model X you purchase.
Om inte detta är en koppling till mig som person, vad är det då?
... Så länge som du äger den "gamla" bilen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Fri livstids SuC borta

Inlägg av mati »

Nicklas skrev:
... Så länge som du äger den "gamla" bilen.
Det är nog få som tolkar det på det viset skulle jag vilja påstå. Och även om det är som du säger. Det var ändå utan tidsbegräsning. Jag hade ju kunnat köra slut på min bil. Istället för att skrota den behåller jag den som blomkruka i trädgården och köper en ny med fri SuC. Ähhhhh, nej.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 2 gång.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 912
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Fri livstids SuC borta

Inlägg av Nicklas »

mati skrev:
Nicklas skrev:
... Så länge som du äger den "gamla" bilen.
Det är nog få som tolkar det på det viset skulle jag vilja påstå.
Kanske, men det står ju i nästa mening...
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Fri livstids SuC borta

Inlägg av dstr »

Smutt skrev:
Men vi som köpt bilar med fri SUC livet ut berör det oss?
Dom bryter ju alla andra löften, så vad är unikt med detta?
Användarvisningsbild
Cay
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 27 maj 2017 20:25

Re: Fri livstids SuC borta

Inlägg av Cay »

Det står väl klart för de flesta att Tesla dels tar sig friheter att ändra ingågna avtal/förpliktelser från deras sida (även om det ibland är till kundens fördel), samt, som ju diskuteras mellan Mati och Nicklas, att Tesla nyligen tidsbegränsat den personliga fria superchargertillgången. Mati har såklart rätt i att det är skillnad på "...any new..." i mening för all framtid, och den nya formuleringen som sträcker sig till årsskiftet.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Fri livstids SuC borta

Inlägg av dstr »

Cay skrev:
...att det är skillnad på "...any new..." i mening för all framtid, och den nya formuleringen som sträcker sig till årsskiftet.
Precis som dom från en dag till annan lär sätta ett slutdatum på fria laddningen för alla Teslor.

Dom kommer undan för enkelt.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Fri livstids SuC borta

Inlägg av danni »

Det här är helt klart en begränsning jämfört med vad som sades först. Å andra sidan var det som sades först ingenting som vi tidigare hade. Så man kan väl säga att de gav oss en rätt stor ynnest, och sen i efterhand så skar de ner på den till att vara en lite mindre ynnest.

De verkar ofta köra den här sortens grejer som en piska för att hålla uppe nybeställningarna hos befintliga ägare. Och sen har man ingen aning om vad som händer därnäst, kanske förlänger de det ändå. Liknande saker har ju hänt förut.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Fri livstids SuC borta

Inlägg av mati »

Du har rätt danni. Och som jag skrev ovan, om denna "gåva" hade haft den tidsbegränsande formuleringen redan från början så hade vi alla varit glada och nöjda, och alla hade tyckt att det var mycket generöst av Tesla.
Det hade varit mycket (!!!!!) klokare om de hade formulerat det så från första början, istället för att lägga till en tidsbegränsning i efterhand utan att kommunicera ut det. Nu känns det bara oseriöst och högst oprofessionellt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Fri livstids SuC borta

Inlägg av HelectriC »

Tja, det kommer nog en eller två eller tre ändringar innan slutet av 2017 :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 912
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Fri livstids SuC borta

Inlägg av Nicklas »

Fanken vad det gnälls... Ta det lite piano och var nöjda med nuvarande situation istället för att gnälla om alternativa framtider och tolkade texter hit och dit :)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Fri livstids SuC borta

Inlägg av LarsL »

Fast om det står på ICA att mjölken kostar 8,50 så betyder inte det att den alltid kommer kosta 8,50 även om de inte satt en tidsgräns. Man kan alltså tolka första inlägget från Tesla som att just nu får nu fri Supercharging om ni köper en X eller S. Många entusiaster tolkade det som att det gällde för evigt, men det gällde bara tills vidare.

Fast jag skulle sitta lugn i båten det kommer fler erbjudanden i framtiden gissar jag. En fri Supercharging är ju en ganska billigt rabatt för Tesla att ge.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Fri livstids SuC borta

Inlägg av Legato »

Undrar vad den genomsnittliga privatpersonen snittar i antal laddade kWh på en SUC under den tid man äger sin Tesla? 2000 kWh, dvs 3800:-? Vad motsvarar det som andel av en S eller X genomsnittliga nyvärde? 3 promille?

Är helt fascinerad att så många bryr sig, men uppenbarligen osannolikt klantigt av Tesla att genomföra förändringen, uppenbarligen tycker folk att detta är extremt viktigt. Om Tesla slog på stort och erbjöd mer än tre gånger så hög rabatt på hela sortimentet, nämligen en hel fet procent så hade nog inte så många jublat :D

Jag håller dock med om att det är ett väldigt "hattande" fram och tillbaka från Teslas sida. Det lär ju inte gynna någon part.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Fri livstids SuC borta

Inlägg av bullen »

Oxå ett antagande. Jag ligger snarare på 2000kwh per år på Suc
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Fri livstids SuC borta

Inlägg av Legato »

bullen skrev:
Oxå ett antagande. Jag ligger snarare på 2000kwh per år på Suc
Givetvis ett antagande, kom med en gissning själv istället :-p

Jag har väl hittills efter 7 månader och 1000 mil laddat 200 kWh. Min gissning är dock att snittpersonen har sin Tesla ca 3 år och "SUC:ar" 250-300 mil/år.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Fri livstids SuC borta

Inlägg av oscfor »

danni skrev:
Det här är helt klart en begränsning jämfört med vad som sades först. Å andra sidan var det som sades först ingenting som vi tidigare hade. Så man kan väl säga att de gav oss en rätt stor ynnest, och sen i efterhand så skar de ner på den till att vara en lite mindre ynnest.

De verkar ofta köra den här sortens grejer som en piska för att hålla uppe nybeställningarna hos befintliga ägare. Och sen har man ingen aning om vad som händer därnäst, kanske förlänger de det ändå. Liknande saker har ju hänt förut.
Fast vi som köpte mellan de två utspelen har ju faktiskt inte fått det vi blivit lovade. I den första texten från slutet av maj skulle man få fri supercharger för sin nuvarande och kommande X och S. Det gäller inte längre. Alltså har de faktiskt ändrat på den produkt jag köpte...

Mer irriterande är att min bil, som sålts med fri SC, inte verkar ha det just nu, för någon annan än mig. Jag misstänker att det är ett fel som kommer att rättas till, men lite klantigt är det.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Fri livstids SuC borta

Inlägg av danni »

oscfor skrev:
danni skrev:
Det här är helt klart en begränsning jämfört med vad som sades först. Å andra sidan var det som sades först ingenting som vi tidigare hade. Så man kan väl säga att de gav oss en rätt stor ynnest, och sen i efterhand så skar de ner på den till att vara en lite mindre ynnest.

De verkar ofta köra den här sortens grejer som en piska för att hålla uppe nybeställningarna hos befintliga ägare. Och sen har man ingen aning om vad som händer därnäst, kanske förlänger de det ändå. Liknande saker har ju hänt förut.
Fast vi som köpte mellan de två utspelen har ju faktiskt inte fått det vi blivit lovade. I den första texten från slutet av maj skulle man få fri supercharger för sin nuvarande och kommande X och S. Det gäller inte längre. Alltså har de faktiskt ändrat på den produkt jag köpte...

Mer irriterande är att min bil, som sålts med fri SC, inte verkar ha det just nu, för någon annan än mig. Jag misstänker att det är ett fel som kommer att rättas till, men lite klantigt är det.
Nej, det stämmer inte. Fri supercharging för hela bilens livstid (inkl nästa ägare) och för nästa S eller X man köper har aldrig gällt er, bara de som köpt sin bil före januari i år. Er deal har alltid varit fri supercharging på er bil fram till att ni säljer den, och inte automatiskt fri supercharging på nästa bil.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Fri livstids SuC borta

Inlägg av oscfor »

Ah, så de har alltså ändrat i programmet ytterligare en gång i år? Det är verkligen inte enkelt att förstå.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Skriv svar