Med svensk Tesla i Norge
Moderator: Redaktion
Med svensk Tesla i Norge
Jag ska åka till Norge imorrn och undrar vad som egentligen gäller där idag, när det kommer till betalvägar och färjor. Jag har fått en bricka att placera på vindrutan från Fjellinjen och den sitter på pats. Jag har också registrerat den på bilens reg.nummer via deras hemsida. Är det bara att åka och har jag "fri lejd" på betalvägar i hela Norge? Och hur är det med färjor? Kollar norska myndigheter av att det är en elbil, eller är det något annat jag måste göra? Tacksam om någon med erfarenhet kan svara på detta...
S60D uttagen okt. 2016
Re: Med svensk Tesla i Norge
Du måste ansöka om avgiftsbefrielse hos bonsällskapet för att slippa vägtullar. Det tar ett par dagar
Re: Med svensk Tesla i Norge
Du måste registrera ett fritaksavtal med Fjellinjen, annars får du betala. Jag loggade in och skickade ett meddelande om att jag ville ha det och bifogade en skanning av mitt registreringsbevis.
Vad gäller färjorna kan det vara bra att säga att det är en elbil. En biljettförsäljare missade det när jag åkte då de bara kolla på nummerplåten om den börjar på EL eller EK. Man kunde ju tänka sig att även i norra Norge skulle man känna igen en Tesla, men icke...
Vad gäller färjorna kan det vara bra att säga att det är en elbil. En biljettförsäljare missade det när jag åkte då de bara kolla på nummerplåten om den börjar på EL eller EK. Man kunde ju tänka sig att även i norra Norge skulle man känna igen en Tesla, men icke...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Med svensk Tesla i Norge
Det kan tilläggas att det är bilen som åker gratis färja, men inte personerna i bilen. Och ja, jag fick igen mellanskillnaden.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Med svensk Tesla i Norge
Dette er viktig, men hvis du ikke får godkjent før du kjører kan du sende dem en beskjed etterpå og spørre pent om de kan endre de passeringene som allerede er gjort.Du måste ansöka om avgiftsbefrielse hos bonsällskapet för att slippa vägtullar. Det tar ett par dagar
Bombrikken gjelder i hele Norge.
Ellers er det ikke lenger gratis parkering på alle offentlige parkeringsplasser, les vilkår på automat, står det ikke noe er det garantert billigere å betale.
Merk at det *aldri* er fritak på private parkeringplasser.
Og husk p-skive på plasser med "max X timer parkering/lading". Dette er spesielt viktig på offentlig lading i sentrum av Oslo, vaktene sjekker og skriver ut bøter til biler uten.
Re: Med svensk Tesla i Norge
Fjellinjen? Är inte det bara en av flera bomsellskap? Har aldrig hört om Fjellinjen och tror det ska gå lika bra med en av de andra. Kolla autopass.no där finns alla listade.bylund skrev:Du måste registrera ett fritaksavtal med Fjellinjen, annars får du betala. Jag loggade in och skickade ett meddelande om att jag ville ha det och bifogade en skanning av mitt registreringsbevis.
Vad gäller färjorna kan det vara bra att säga att det är en elbil. En biljettförsäljare missade det när jag åkte då de bara kolla på nummerplåten om den börjar på EL eller EK. Man kunde ju tänka sig att även i norra Norge skulle man känna igen en Tesla, men icke...
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Med svensk Tesla i Norge
Eftersom trådskaparen hade en bricka från dem antog jag att det är med dem som det måste tecknas fritaksavtal. Men kanske "måste" var för hård skrivning. Men det lär ju inte vara många fördelar att då börja kontakta ett annat sällskap.HelectriC skrev:Fjellinjen? Är inte det bara en av flera bomsellskap? Har aldrig hört om Fjellinjen och tror det ska gå lika bra med en av de andra. Kolla autopass.no där finns alla listade.bylund skrev:Du måste registrera ett fritaksavtal med Fjellinjen, annars får du betala. Jag loggade in och skickade ett meddelande om att jag ville ha det och bifogade en skanning av mitt registreringsbevis.
Vad gäller färjorna kan det vara bra att säga att det är en elbil. En biljettförsäljare missade det när jag åkte då de bara kolla på nummerplåten om den börjar på EL eller EK. Man kunde ju tänka sig att även i norra Norge skulle man känna igen en Tesla, men icke...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Med svensk Tesla i Norge
Vi har inget förelbilar i Norge. Varken laddkort, gratispass eller liknande.
Vad borde man ha, och vart skaffar man det?
Vad borde man ha, och vart skaffar man det?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Med svensk Tesla i Norge
Kolla autopass.noTeslaspolen skrev:Vi har inget förelbilar i Norge. Varken laddkort, gratispass eller liknande.
Vad borde man ha, och vart skaffar man det?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Med svensk Tesla i Norge
Håll hastigheterna också. Det är svindyrt att köra för fort; jag har gjort det och det kostade multum (kamera). Tyvärr får inte ens elbilsförare nån rabatt där!
Skickat via min iPhone och Tapatalk
Skickat via min iPhone och Tapatalk
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Re: Med svensk Tesla i Norge
Men man brukar få välja att inte betala om man önskar att hellre ta några dagar i fängelse min far funderade på om det kanske hade varit kul att testa ett norskt fängelse några dagar istället för 4000kr i böter det är inget skämt alltså, dom ger en verkligen valmöjlighetenTjell skrev:Håll hastigheterna också. Det är svindyrt att köra för fort; jag har gjort det och det kostade multum (kamera). Tyvärr får inte ens elbilsförare nån rabatt där!
Skickat via min iPhone och Tapatalk
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Med svensk Tesla i Norge
9000:- eller 21 dgr i finkan? Valet var inte så svårt.... Dessutom blev jag bannad från att köra i Norge i 5 mdr.HelectriC skrev:Men man brukar få välja att inte betala om man önskar att hellre ta några dagar i fängelse min far funderade på om det kanske hade varit kul att testa ett norskt fängelse några dagar istället för 4000kr i böter det är inget skämt alltså, dom ger en verkligen valmöjlighetenTjell skrev:Håll hastigheterna också. Det är svindyrt att köra för fort; jag har gjort det och det kostade multum (kamera). Tyvärr får inte ens elbilsförare nån rabatt där!
Skickat via min iPhone och Tapatalk
Skickat via min iPhone och Tapatalk
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Re: Med svensk Tesla i Norge
Med svensk UMC går det ändå inte att ladda på de platserna. Det är vanliga stickkontakter och för att kunna ladda från sådana i Norge behöver man som regel ha en norsk UMC.aness skrev:Og husk p-skive på plasser med "max X timer parkering/lading". Dette er spesielt viktig på offentlig lading i sentrum av Oslo, vaktene sjekker og skriver ut bøter til biler uten.
Valde du fängelset?Tjell skrev:9000:- eller 21 dgr i finkan? Valet var inte så svårt....
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Med svensk Tesla i Norge
3 veckor annorlunda ferie? Nä, jag hade för mycket annat att göra här i Svea Rike!Herr X skrev:Med svensk UMC går det ändå inte att ladda på de platserna. Det är vanliga stickkontakter och för att kunna ladda från sådana i Norge behöver man som regel ha en norsk UMC.aness skrev:Og husk p-skive på plasser med "max X timer parkering/lading". Dette er spesielt viktig på offentlig lading i sentrum av Oslo, vaktene sjekker og skriver ut bøter til biler uten.
Valde du fängelset?Tjell skrev:9000:- eller 21 dgr i finkan? Valet var inte så svårt....
Hade ett jädrans trassel att få se bevismaterialet. Long story....
Skickat via min iPhone och Tapatalk
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Re: Med svensk Tesla i Norge
Alle offentlige stolper som er satt opp i Oslo de siste 2-3 årene har også type-2, alle stolper som er satt opp det siste året har kun type-2.Herr X skrev:Med svensk UMC går det ändå inte att ladda på de platserna. Det är vanliga stickkontakter och för att kunna ladda från sådana i Norge behöver man som regel ha en norsk UMC.aness skrev:Og husk p-skive på plasser med "max X timer parkering/lading". Dette er spesielt viktig på offentlig lading i sentrum av Oslo, vaktene sjekker og skriver ut bøter til biler uten.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5525
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Med svensk Tesla i Norge
Stämmer, men det finns mängder med shukos kvar också..
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- JonasPersson
- Teslaägare
- Inlägg: 278
- Blev medlem: 17 feb 2016 10:55
- Ort: Dvärsätt
Re: Med svensk Tesla i Norge
Jag är på autopass.no nu och tänkte fixa så att vi kan semestra i Norge. Som jag förstår det kostar det 2000 kr att få en bricka. Stämmer det eller missar jag något?
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh
Life is too short to drive boring cars
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh
Life is too short to drive boring cars
- JonasPersson
- Teslaägare
- Inlägg: 278
- Blev medlem: 17 feb 2016 10:55
- Ort: Dvärsätt
Re: Med svensk Tesla i Norge
12man skrev:Var gratis för 2 år sedan
Dessvärre valde jag bort tillägget "Tidsmaskin" så jag kan inte åka tillbaka 2 år. Någon som vet hur det ligger till idag? Får man tillbaka pengarna eller hur fungerar det?
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh
Life is too short to drive boring cars
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh
Life is too short to drive boring cars
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7131
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Med svensk Tesla i Norge
Jag beställde en bricka från "Bergen Bompengeselskap AS" för samma syfte och fick då betala 200 NOK i "Brikkedepositum" för brickan (jag gissar att man i teorin kan få tillbaka dessa pengar om man inte längre har behov av brickan).
Du kan dock använda samma bricka (Bizz) som för Öresundsbron etc om du har en sådan, de går också att få gratis via rabattkod från Motormännen tror jag.
Sen måste du ansöka om "Fritaksavtale" för din bil hos det "bompengeselskap" som du väljer, och då måste du skicka in registreringsbeviset så att dom kan se att det faktiskt är en elbil du kör.
/fth
Du kan dock använda samma bricka (Bizz) som för Öresundsbron etc om du har en sådan, de går också att få gratis via rabattkod från Motormännen tror jag.
Sen måste du ansöka om "Fritaksavtale" för din bil hos det "bompengeselskap" som du väljer, och då måste du skicka in registreringsbeviset så att dom kan se att det faktiskt är en elbil du kör.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7131
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Med svensk Tesla i Norge
P.S. detta gjorde jag i april i år, så ingen tidsmaskin krävs
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Med svensk Tesla i Norge
Ehm, det lät dyrt! Jag fixade min för 200 NOK genom Fjellinjen i vintras och registrerades med eldrift efter att ha fått maila in scannat regbevis. Sen är det bara att åka förbi alla tullar gratis och det tar inte mer än en dag innan man passerat de 200 kronorna.JonasPersson skrev:Jag är på autopass.no nu och tänkte fixa så att vi kan semestra i Norge. Som jag förstår det kostar det 2000 kr att få en bricka. Stämmer det eller missar jag något?
2016 Model S 75
- JonasPersson
- Teslaägare
- Inlägg: 278
- Blev medlem: 17 feb 2016 10:55
- Ort: Dvärsätt
Re: Med svensk Tesla i Norge
fth skrev:Jag beställde en bricka från "Bergen Bompengeselskap AS" för samma syfte och fick då betala 200 NOK i "Brikkedepositum" för brickan (jag gissar att man i teorin kan få tillbaka dessa pengar om man inte längre har behov av brickan).
Du kan dock använda samma bricka (Bizz) som för Öresundsbron etc om du har en sådan, de går också att få gratis via rabattkod från Motormännen tror jag.
Sen måste du ansöka om "Fritaksavtale" för din bil hos det "bompengeselskap" som du väljer, och då måste du skicka in registreringsbeviset så att dom kan se att det faktiskt är en elbil du kör.
/fth
Lite komiskt att jag också valde Bergen. När jag ska registrera står det NOK 2000 för "litet fordon" vilket är lite knepigt.
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh
Life is too short to drive boring cars
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh
Life is too short to drive boring cars
Re: Med svensk Tesla i Norge
Jag beställde bizz utan någon kostnad. Har den i bilen kommer inte ihåg exakt vart ifrån men det var en bomförening söder om Oslo.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Med svensk Tesla i Norge
Jag förstår inte riktigt, spelar det ingen roll vart ifrån man beställer oavsett vart i Norge man ska vara?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A