Ägandekostnad privatägd MS

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Ägandekostnad privatägd MS

Inlägg av Yxel »

Jag var inne på MoS och säljaren gav mig en offert på en Demo MS med all utrustning på 1060270:-. Det skulle bli ca 7500 i månaden med privatlån, 0.25% ränta, 55% restvärde och 212.000 i insats. Stoppar man in supermiljöpremien sjönk månadskostnaden något. Finns det några dolda kostnader för mig som privatkund här?

Vad är egentligen ägandekostnaden i månaden på en MS? Försäkring verkar ligga på runt 10.000 om året. Behöver man serva bilen? Helt enkelt vad har ni för utgifter på bilen.

Vill så gärna kunna ha råd med en Tesla på min lön. :oops: :oops:

Tacksam för svar!
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5991
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Ägandekostnad privatägd MS

Inlägg av Remuz »

Har min MX på privatlån, dock var den något dyrare. 230k up front sedan runt 8 i månaden efter miljöpremien. Kör runt 150mil per månad i tjänsten vilket ger mig runt 4000kr i milersättnih efter skatter. Räknar man bort dom fläskiga 230k så är den rätt billig per månad.

Försäkring 560kr/mån. Laddning -100kr/mån pga Skellefteå kraft.

Min första köpte jag kontant, men jag tror jag kan få bättre avkastning på mitt kapital än 0.36% så jag valde privatlån denna gång.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ägandekostnad privatägd MS

Inlägg av HelectriC »

Service är inte nödvändigt för att behålla garantin.

Däck kostar, dom är dyra och slits fortare än på en svag fossilbil. Hur mkt dom slits är självklart individuellt, men räkna med ca dubbla däckskostnaden mot vad du har idag om du inte har extrema dimensioner på nuvarande bil.

Det är inte så många extra kostnader, det är bara att köra och se glad ut :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5991
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Ägandekostnad privatägd MS

Inlägg av Remuz »

Har inte haft mina bilar så länge att jag fått byta gummi ännu, men jag gissar att de inte slits så galet mycket efter du gjort dina superacc första månaden, men bilen är snabb och tung så klart mer än V70ns däck.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ägandekostnad privatägd MS

Inlägg av mati »

Driftskostnaderna är låga eller nästintill försumbara. Det är bara däck som kostar en slant. Service behöver man inte göra för att behålla garantin. Väljer man ändå att serva bilen så är servicen dyrare än hos någon annan biltillverkare.
Försäkringskostnaderna är mycket olika, beroende på var man bor och så. Min förra privatägda P85 kostade bara 6700kr/år i helförsäkring, men det får anses vara jättebilligt. Räkna med det dubbla eller mer för halvförsäkring på en ny bil.
Beroende på hur långt man har till närmaste Tesla Service Center får man tyvärr även räkna med att det går åt en eller annan arbetsdag för att ta sig dit några gånger om året. Också en kostnad, åtminstone för mig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Ägandekostnad privatägd MS

Inlägg av Yxel »

Jag bor utanför Linköping så det är en bit till SC i Stockholm. Känns lite segt att åka dit på sina lediga dagar (jobbar oregelbundet, således ledig mitt i veckan) för diverse småfel som verkar dyka upp på världens bästa bil :) Men det kanske inte är så farligt som man läser?

Vad går däcken på? Tänker mig 19"

Har 2 stora dieselbilar idag, så det som försvinner i skatt, går till ökad försäkring gissar jag.
Det finns alltså inga nackdelar med att inte ha servat bilen en gång på 3 år den dagen man kanske vill byta in den?
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ägandekostnad privatägd MS

Inlägg av LarsL »

Naturligtvis påverkar det andrahandsvärdet om bilen inte är servad. Det kommer nog ta bra många år innan "folk" inser att en elbil inte måste servas för att hålla. Det är betydligt viktigare att ha koll på hur batteriet har hanterats av tidigare ägare tex. Men som sagt under många år framöver kommer det bara kollas på mil och service.

Hur fungerar det där lånet? 55% restvärde efter hur många år? Och vad händer sedan? Vad händer med kontantinsatsen?
Är lånet alltså helt enkelt beräknat på lång tid 6-8 år?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ägandekostnad privatägd MS

Inlägg av mati »

Jag betalade i vintras 12-tusen för hakka r2 vinterdäck. Det är väl där nånstans pristet för 19" ligger.
Diverse småfel får du tyvärr räkna med. Oftast går det dock bra att samla på sig allt sånt som inte är livsviktigt. SC har en lista där de lägger i allting som behöver åtgärdas. Men bökigt är det naturligtvis.
Jag bytte in en 3 år gammal bil hos Tesla som aldrig hade servats. Det var ingen som kommenterade det. Jag kan naturligtvis inte säga om jag hade fått mer för den om jag hade servat den. Troligen inga jättesummor i så fall.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 27 apr 2015 23:07
Ort: Kalmar

Re: Ägandekostnad privatägd MS

Inlägg av Machris »

Har precis bytt. 4 nya Michelin Pilot Sport 19" 11160 riksdaler monterat o klart. Bilen har gått 5500 mil sedan jag hämtade ut den i januari-16 ( ja, man kör mer än tidigare :D ) och de gamla sommardäcken står väl för ca 3500 mil skulle jag gissa.
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Ägandekostnad privatägd MS

Inlägg av Yxel »

LarsL skrev:
Naturligtvis påverkar det andrahandsvärdet om bilen inte är servad. Det kommer nog ta bra många år innan "folk" inser att en elbil inte måste servas för att hålla. Det är betydligt viktigare att ha koll på hur batteriet har hanterats av tidigare ägare tex. Men som sagt under många år framöver kommer det bara kollas på mil och service.

Hur fungerar det där lånet? 55% restvärde efter hur många år? Och vad händer sedan? Vad händer med kontantinsatsen?
Är lånet alltså helt enkelt beräknat på lång tid 6-8 år?
55% restvärde efter 3 år. Kontantinsatsen ser man nog aldrig igen ;) (så egentligen är månadsavgiften högre eftersom man aldrig får tillbaka kontantinsatsen) Sen har du valet att låna vidare på restvärdet, eller byta in bilen. Månadsavgiften var beräknad på 3 år. Jag har själv varit skeptisk till siffrorna, är inte så haj på matematiken här, så någon får gärna redovisa hur de räknat?

Däckkonstnaderna känns ändå ok 8-)
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Ägandekostnad privatägd MS

Inlägg av chpaulin »

För mig är känslan att kunna sätta mig i bilen och bara köra utan att behöva oroa mig över utsläpp eller att tömma plånboken är guld värd. Teslan är en frihetsmaskin utan dess like :D


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Ägandekostnad privatägd MS

Inlägg av Yxel »

chpaulin skrev:
För mig är känslan att kunna sätta mig i bilen och bara köra utan att behöva oroa mig över utsläpp eller att tömma plånboken är guld värd. Teslan är en frihetsmaskin utan dess like :D


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Även frihet har ett maxpris ;) och jag vet att jag inte skulle trivas att åka runt i något så dyrt och heligt och känna att jag egentligen inte har råd. Det är därför jag frågar här vad man kan räkna med för kostnader. :)
Multicoat Red Model X P100D
+46
Teslaägare
Inlägg: 1786
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Ägandekostnad privatägd MS

Inlägg av +46 »

I nuläget räknar jag med lite drygt 2 000:- i månaden för försäkring, hemmaladdning, däckslitage samt service vartannat år. Men när den 3-åriga vagnskadegarantin går ut så tror jag att försäkringskostnaden lär öka med minst en femhundring i månaden.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Ägandekostnad privatägd MS

Inlägg av chpaulin »

Yxel skrev:
chpaulin skrev:
För mig är känslan att kunna sätta mig i bilen och bara köra utan att behöva oroa mig över utsläpp eller att tömma plånboken är guld värd. Teslan är en frihetsmaskin utan dess like :D


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Även frihet har ett maxpris ;) och jag vet att jag inte skulle trivas att åka runt i något så dyrt och heligt och känna att jag egentligen inte har råd. Det är därför jag frågar här vad man kan räkna med för kostnader. :)
Helt rätt. När man har fått vittring på en Tesla är det lätt att bedriva självbedrägeri :) men det är viktigt att man har koll på marginalerna.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Ägandekostnad privatägd MS

Inlägg av Smutt »

Om man sparar 10kr mil på bränsle så är ju faktiskt bilen betald efter 80000mil
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Ägandekostnad privatägd MS

Inlägg av chpaulin »

Smutt skrev:
Om man sparar 10kr mil på bränsle så är ju faktiskt bilen betald efter 80000mil
Haha va skönt :)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: Ägandekostnad privatägd MS

Inlägg av Viper »

Yxel skrev:
Det skulle bli ca 7500 i månaden med privatlån, 0.25% ränta, 55% restvärde och 212.000 i insats.
En dum fråga kanske ... men vart får du så låg ränta? Vem är långivare? Tesla har ju inga billån till privatpersoner?
Model S 75D 2016 Midnight silver
Användarvisningsbild
peken
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 12 feb 2016 15:22
Ort: Vännäsby

Re: Ägandekostnad privatägd MS

Inlägg av peken »

Påtal om ägarkostnad privat så har jag (i väntan på m3) sneglat på begagnade model S. För 2-3 veckor sedan blev jag intresserad av ett par på teslas hemsida och klickade i att jag var intresserad och ville bli kontaktad. Ja det var 2-3 veckor sedan nu. Hade dom hört av sig direkt hade det inte varit omöjligt att jag hade slagit till på en beggad model s om finansieringen hade löst sig. Men nu har dom inte hört av sig alls och mitt intresse har svalnat till väldigt kallt.
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Ägandekostnad privatägd MS

Inlägg av Tars »

Viper skrev:
Yxel skrev:
Det skulle bli ca 7500 i månaden med privatlån, 0.25% ränta, 55% restvärde och 212.000 i insats.
En dum fråga kanske ... men vart får du så låg ränta? Vem är långivare? Tesla har ju inga billån till privatpersoner?
Billån till privatpersoner har de. Via DNB.
https://www.tesla.com/sv_SE/support/fin ... nd-leasing
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ägandekostnad privatägd MS

Inlägg av mati »

peken skrev:
Påtal om ägarkostnad privat så har jag (i väntan på m3) sneglat på begagnade model S. För 2-3 veckor sedan blev jag intresserad av ett par på teslas hemsida och klickade i att jag var intresserad och ville bli kontaktad. Ja det var 2-3 veckor sedan nu. Hade dom hört av sig direkt hade det inte varit omöjligt att jag hade slagit till på en beggad model s om finansieringen hade löst sig. Men nu har dom inte hört av sig alls och mitt intresse har svalnat till väldigt kallt.
Det är normalt tyvärr. Jag har aldrig lyckats att bli uppringd. Intresset från säljfolkets sida verkar vara svalt. Till sist var det jag själv som ringde och sa att jag var intresserad av en bil. I den punkten skiljer sig Tesla tyvärr väldigt lite från vanliga märkens återförsäljare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: Ägandekostnad privatägd MS

Inlägg av Viper »

Tars skrev:
Billån till privatpersoner har de. Via DNB.
https://www.tesla.com/sv_SE/support/fin ... nd-leasing
Tack! Det hade jag lyckats missa helt ...

Fast ... gäller enbart ny bilar? Eller gäller det Teslas "used" också?
Model S 75D 2016 Midnight silver
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: Ägandekostnad privatägd MS

Inlägg av Viper »

mati skrev:
Det är normalt tyvärr. Jag har aldrig lyckats att bli uppringd. Intresset från säljfolkets sida verkar vara svalt. Till sist var det jag själv som ringde och sa att jag var intresserad av en bil. I den punkten skiljer sig Tesla tyvärr väldigt lite från vanliga märkens återförsäljare.
Mycket märkligt och irriterande :shock: ... Funderar ju själv på att köpa en beg!

Sälja av sina begagnade bilar och få in pengar borde dom ju vara mycket intresserade av! Säljare borde ju gilla att ... sälja ... kan man tycka.
Model S 75D 2016 Midnight silver
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ägandekostnad privatägd MS

Inlägg av mati »

Viper skrev:
mati skrev:
Det är normalt tyvärr. Jag har aldrig lyckats att bli uppringd. Intresset från säljfolkets sida verkar vara svalt. Till sist var det jag själv som ringde och sa att jag var intresserad av en bil. I den punkten skiljer sig Tesla tyvärr väldigt lite från vanliga märkens återförsäljare.
Mycket märkligt och irriterande :shock: ... Funderar ju själv på att köpa en beg!

Sälja av sina begagnade bilar och få in pengar borde dom ju vara mycket intresserade av! Säljare borde ju gilla att ... sälja ... kan man tycka.
I mitt fall handlade det t o m om en ny (demo) bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Ägandekostnad privatägd MS

Inlägg av Tars »

Viper skrev:
Tars skrev:
Billån till privatpersoner har de. Via DNB.
https://www.tesla.com/sv_SE/support/fin ... nd-leasing
Tack! Det hade jag lyckats missa helt ...

Fast ... gäller enbart ny bilar? Eller gäller det Teslas "used" också?
Gäller alla bilar från Tesla, oavsett beg eller inte.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Ägandekostnad privatägd MS

Inlägg av ellerstrom »

Tars skrev:
Viper skrev:
Tars skrev:
Billån till privatpersoner har de. Via DNB.
https://www.tesla.com/sv_SE/support/fin ... nd-leasing
Tack! Det hade jag lyckats missa helt ...

Fast ... gäller enbart ny bilar? Eller gäller det Teslas "used" också?
Gäller alla bilar från Tesla, oavsett beg eller inte.
Fast på beg bilar så är räntan enligt min säljare i Malmö den vanliga, dvs 2,25%, och inte 0,25% som på nya 75:or (iaf i förra veckan då jag hörde mig för).
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Skriv svar