Ägandekostnad privatägd MS
Moderator: Redaktion
Ägandekostnad privatägd MS
Jag var inne på MoS och säljaren gav mig en offert på en Demo MS med all utrustning på 1060270:-. Det skulle bli ca 7500 i månaden med privatlån, 0.25% ränta, 55% restvärde och 212.000 i insats. Stoppar man in supermiljöpremien sjönk månadskostnaden något. Finns det några dolda kostnader för mig som privatkund här?
Vad är egentligen ägandekostnaden i månaden på en MS? Försäkring verkar ligga på runt 10.000 om året. Behöver man serva bilen? Helt enkelt vad har ni för utgifter på bilen.
Vill så gärna kunna ha råd med en Tesla på min lön.
Tacksam för svar!
Vad är egentligen ägandekostnaden i månaden på en MS? Försäkring verkar ligga på runt 10.000 om året. Behöver man serva bilen? Helt enkelt vad har ni för utgifter på bilen.
Vill så gärna kunna ha råd med en Tesla på min lön.
Tacksam för svar!
Multicoat Red Model X P100D
Re: Ägandekostnad privatägd MS
Har min MX på privatlån, dock var den något dyrare. 230k up front sedan runt 8 i månaden efter miljöpremien. Kör runt 150mil per månad i tjänsten vilket ger mig runt 4000kr i milersättnih efter skatter. Räknar man bort dom fläskiga 230k så är den rätt billig per månad.
Försäkring 560kr/mån. Laddning -100kr/mån pga Skellefteå kraft.
Min första köpte jag kontant, men jag tror jag kan få bättre avkastning på mitt kapital än 0.36% så jag valde privatlån denna gång.
Försäkring 560kr/mån. Laddning -100kr/mån pga Skellefteå kraft.
Min första köpte jag kontant, men jag tror jag kan få bättre avkastning på mitt kapital än 0.36% så jag valde privatlån denna gång.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Ägandekostnad privatägd MS
Service är inte nödvändigt för att behålla garantin.
Däck kostar, dom är dyra och slits fortare än på en svag fossilbil. Hur mkt dom slits är självklart individuellt, men räkna med ca dubbla däckskostnaden mot vad du har idag om du inte har extrema dimensioner på nuvarande bil.
Det är inte så många extra kostnader, det är bara att köra och se glad ut
Däck kostar, dom är dyra och slits fortare än på en svag fossilbil. Hur mkt dom slits är självklart individuellt, men räkna med ca dubbla däckskostnaden mot vad du har idag om du inte har extrema dimensioner på nuvarande bil.
Det är inte så många extra kostnader, det är bara att köra och se glad ut
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Ägandekostnad privatägd MS
Har inte haft mina bilar så länge att jag fått byta gummi ännu, men jag gissar att de inte slits så galet mycket efter du gjort dina superacc första månaden, men bilen är snabb och tung så klart mer än V70ns däck.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Ägandekostnad privatägd MS
Driftskostnaderna är låga eller nästintill försumbara. Det är bara däck som kostar en slant. Service behöver man inte göra för att behålla garantin. Väljer man ändå att serva bilen så är servicen dyrare än hos någon annan biltillverkare.
Försäkringskostnaderna är mycket olika, beroende på var man bor och så. Min förra privatägda P85 kostade bara 6700kr/år i helförsäkring, men det får anses vara jättebilligt. Räkna med det dubbla eller mer för halvförsäkring på en ny bil.
Beroende på hur långt man har till närmaste Tesla Service Center får man tyvärr även räkna med att det går åt en eller annan arbetsdag för att ta sig dit några gånger om året. Också en kostnad, åtminstone för mig.
Försäkringskostnaderna är mycket olika, beroende på var man bor och så. Min förra privatägda P85 kostade bara 6700kr/år i helförsäkring, men det får anses vara jättebilligt. Räkna med det dubbla eller mer för halvförsäkring på en ny bil.
Beroende på hur långt man har till närmaste Tesla Service Center får man tyvärr även räkna med att det går åt en eller annan arbetsdag för att ta sig dit några gånger om året. Också en kostnad, åtminstone för mig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ägandekostnad privatägd MS
Jag bor utanför Linköping så det är en bit till SC i Stockholm. Känns lite segt att åka dit på sina lediga dagar (jobbar oregelbundet, således ledig mitt i veckan) för diverse småfel som verkar dyka upp på världens bästa bil Men det kanske inte är så farligt som man läser?
Vad går däcken på? Tänker mig 19"
Har 2 stora dieselbilar idag, så det som försvinner i skatt, går till ökad försäkring gissar jag.
Det finns alltså inga nackdelar med att inte ha servat bilen en gång på 3 år den dagen man kanske vill byta in den?
Vad går däcken på? Tänker mig 19"
Har 2 stora dieselbilar idag, så det som försvinner i skatt, går till ökad försäkring gissar jag.
Det finns alltså inga nackdelar med att inte ha servat bilen en gång på 3 år den dagen man kanske vill byta in den?
Multicoat Red Model X P100D
Re: Ägandekostnad privatägd MS
Naturligtvis påverkar det andrahandsvärdet om bilen inte är servad. Det kommer nog ta bra många år innan "folk" inser att en elbil inte måste servas för att hålla. Det är betydligt viktigare att ha koll på hur batteriet har hanterats av tidigare ägare tex. Men som sagt under många år framöver kommer det bara kollas på mil och service.
Hur fungerar det där lånet? 55% restvärde efter hur många år? Och vad händer sedan? Vad händer med kontantinsatsen?
Är lånet alltså helt enkelt beräknat på lång tid 6-8 år?
Hur fungerar det där lånet? 55% restvärde efter hur många år? Och vad händer sedan? Vad händer med kontantinsatsen?
Är lånet alltså helt enkelt beräknat på lång tid 6-8 år?
Re: Ägandekostnad privatägd MS
Jag betalade i vintras 12-tusen för hakka r2 vinterdäck. Det är väl där nånstans pristet för 19" ligger.
Diverse småfel får du tyvärr räkna med. Oftast går det dock bra att samla på sig allt sånt som inte är livsviktigt. SC har en lista där de lägger i allting som behöver åtgärdas. Men bökigt är det naturligtvis.
Jag bytte in en 3 år gammal bil hos Tesla som aldrig hade servats. Det var ingen som kommenterade det. Jag kan naturligtvis inte säga om jag hade fått mer för den om jag hade servat den. Troligen inga jättesummor i så fall.
Diverse småfel får du tyvärr räkna med. Oftast går det dock bra att samla på sig allt sånt som inte är livsviktigt. SC har en lista där de lägger i allting som behöver åtgärdas. Men bökigt är det naturligtvis.
Jag bytte in en 3 år gammal bil hos Tesla som aldrig hade servats. Det var ingen som kommenterade det. Jag kan naturligtvis inte säga om jag hade fått mer för den om jag hade servat den. Troligen inga jättesummor i så fall.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ägandekostnad privatägd MS
Har precis bytt. 4 nya Michelin Pilot Sport 19" 11160 riksdaler monterat o klart. Bilen har gått 5500 mil sedan jag hämtade ut den i januari-16 ( ja, man kör mer än tidigare ) och de gamla sommardäcken står väl för ca 3500 mil skulle jag gissa.
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Re: Ägandekostnad privatägd MS
55% restvärde efter 3 år. Kontantinsatsen ser man nog aldrig igen (så egentligen är månadsavgiften högre eftersom man aldrig får tillbaka kontantinsatsen) Sen har du valet att låna vidare på restvärdet, eller byta in bilen. Månadsavgiften var beräknad på 3 år. Jag har själv varit skeptisk till siffrorna, är inte så haj på matematiken här, så någon får gärna redovisa hur de räknat?LarsL skrev:Naturligtvis påverkar det andrahandsvärdet om bilen inte är servad. Det kommer nog ta bra många år innan "folk" inser att en elbil inte måste servas för att hålla. Det är betydligt viktigare att ha koll på hur batteriet har hanterats av tidigare ägare tex. Men som sagt under många år framöver kommer det bara kollas på mil och service.
Hur fungerar det där lånet? 55% restvärde efter hur många år? Och vad händer sedan? Vad händer med kontantinsatsen?
Är lånet alltså helt enkelt beräknat på lång tid 6-8 år?
Däckkonstnaderna känns ändå ok
Multicoat Red Model X P100D
Ägandekostnad privatägd MS
För mig är känslan att kunna sätta mig i bilen och bara köra utan att behöva oroa mig över utsläpp eller att tömma plånboken är guld värd. Teslan är en frihetsmaskin utan dess like
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Ägandekostnad privatägd MS
Även frihet har ett maxpris och jag vet att jag inte skulle trivas att åka runt i något så dyrt och heligt och känna att jag egentligen inte har råd. Det är därför jag frågar här vad man kan räkna med för kostnader.chpaulin skrev:För mig är känslan att kunna sätta mig i bilen och bara köra utan att behöva oroa mig över utsläpp eller att tömma plånboken är guld värd. Teslan är en frihetsmaskin utan dess like
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Multicoat Red Model X P100D
Re: Ägandekostnad privatägd MS
I nuläget räknar jag med lite drygt 2 000:- i månaden för försäkring, hemmaladdning, däckslitage samt service vartannat år. Men när den 3-åriga vagnskadegarantin går ut så tror jag att försäkringskostnaden lär öka med minst en femhundring i månaden.
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Ägandekostnad privatägd MS
Helt rätt. När man har fått vittring på en Tesla är det lätt att bedriva självbedrägeri men det är viktigt att man har koll på marginalerna.Yxel skrev:Även frihet har ett maxpris och jag vet att jag inte skulle trivas att åka runt i något så dyrt och heligt och känna att jag egentligen inte har råd. Det är därför jag frågar här vad man kan räkna med för kostnader.chpaulin skrev:För mig är känslan att kunna sätta mig i bilen och bara köra utan att behöva oroa mig över utsläpp eller att tömma plånboken är guld värd. Teslan är en frihetsmaskin utan dess like
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Ägandekostnad privatägd MS
Om man sparar 10kr mil på bränsle så är ju faktiskt bilen betald efter 80000mil
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Ägandekostnad privatägd MS
Haha va sköntSmutt skrev:Om man sparar 10kr mil på bränsle så är ju faktiskt bilen betald efter 80000mil
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Ägandekostnad privatägd MS
En dum fråga kanske ... men vart får du så låg ränta? Vem är långivare? Tesla har ju inga billån till privatpersoner?Yxel skrev:Det skulle bli ca 7500 i månaden med privatlån, 0.25% ränta, 55% restvärde och 212.000 i insats.
Model S 75D 2016 Midnight silver
Re: Ägandekostnad privatägd MS
Påtal om ägarkostnad privat så har jag (i väntan på m3) sneglat på begagnade model S. För 2-3 veckor sedan blev jag intresserad av ett par på teslas hemsida och klickade i att jag var intresserad och ville bli kontaktad. Ja det var 2-3 veckor sedan nu. Hade dom hört av sig direkt hade det inte varit omöjligt att jag hade slagit till på en beggad model s om finansieringen hade löst sig. Men nu har dom inte hört av sig alls och mitt intresse har svalnat till väldigt kallt.
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6522
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Ägandekostnad privatägd MS
Billån till privatpersoner har de. Via DNB.Viper skrev:En dum fråga kanske ... men vart får du så låg ränta? Vem är långivare? Tesla har ju inga billån till privatpersoner?Yxel skrev:Det skulle bli ca 7500 i månaden med privatlån, 0.25% ränta, 55% restvärde och 212.000 i insats.
https://www.tesla.com/sv_SE/support/fin ... nd-leasing
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Ägandekostnad privatägd MS
Det är normalt tyvärr. Jag har aldrig lyckats att bli uppringd. Intresset från säljfolkets sida verkar vara svalt. Till sist var det jag själv som ringde och sa att jag var intresserad av en bil. I den punkten skiljer sig Tesla tyvärr väldigt lite från vanliga märkens återförsäljare.peken skrev:Påtal om ägarkostnad privat så har jag (i väntan på m3) sneglat på begagnade model S. För 2-3 veckor sedan blev jag intresserad av ett par på teslas hemsida och klickade i att jag var intresserad och ville bli kontaktad. Ja det var 2-3 veckor sedan nu. Hade dom hört av sig direkt hade det inte varit omöjligt att jag hade slagit till på en beggad model s om finansieringen hade löst sig. Men nu har dom inte hört av sig alls och mitt intresse har svalnat till väldigt kallt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ägandekostnad privatägd MS
Tack! Det hade jag lyckats missa helt ...Tars skrev:Billån till privatpersoner har de. Via DNB.
https://www.tesla.com/sv_SE/support/fin ... nd-leasing
Fast ... gäller enbart ny bilar? Eller gäller det Teslas "used" också?
Model S 75D 2016 Midnight silver
Re: Ägandekostnad privatägd MS
Mycket märkligt och irriterande ... Funderar ju själv på att köpa en beg!mati skrev:Det är normalt tyvärr. Jag har aldrig lyckats att bli uppringd. Intresset från säljfolkets sida verkar vara svalt. Till sist var det jag själv som ringde och sa att jag var intresserad av en bil. I den punkten skiljer sig Tesla tyvärr väldigt lite från vanliga märkens återförsäljare.
Sälja av sina begagnade bilar och få in pengar borde dom ju vara mycket intresserade av! Säljare borde ju gilla att ... sälja ... kan man tycka.
Model S 75D 2016 Midnight silver
Re: Ägandekostnad privatägd MS
I mitt fall handlade det t o m om en ny (demo) bil.Viper skrev:Mycket märkligt och irriterande ... Funderar ju själv på att köpa en beg!mati skrev:Det är normalt tyvärr. Jag har aldrig lyckats att bli uppringd. Intresset från säljfolkets sida verkar vara svalt. Till sist var det jag själv som ringde och sa att jag var intresserad av en bil. I den punkten skiljer sig Tesla tyvärr väldigt lite från vanliga märkens återförsäljare.
Sälja av sina begagnade bilar och få in pengar borde dom ju vara mycket intresserade av! Säljare borde ju gilla att ... sälja ... kan man tycka.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6522
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Ägandekostnad privatägd MS
Gäller alla bilar från Tesla, oavsett beg eller inte.Viper skrev:Tack! Det hade jag lyckats missa helt ...Tars skrev:Billån till privatpersoner har de. Via DNB.
https://www.tesla.com/sv_SE/support/fin ... nd-leasing
Fast ... gäller enbart ny bilar? Eller gäller det Teslas "used" också?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Ägandekostnad privatägd MS
Fast på beg bilar så är räntan enligt min säljare i Malmö den vanliga, dvs 2,25%, och inte 0,25% som på nya 75:or (iaf i förra veckan då jag hörde mig för).Tars skrev:Gäller alla bilar från Tesla, oavsett beg eller inte.Viper skrev:Tack! Det hade jag lyckats missa helt ...Tars skrev:Billån till privatpersoner har de. Via DNB.
https://www.tesla.com/sv_SE/support/fin ... nd-leasing
Fast ... gäller enbart ny bilar? Eller gäller det Teslas "used" också?
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2