Vi luras tro att Volvo från 2019 bara ska bygga elbilar.
Moderator: Redaktion
Re: Volvo slutar tillverka rena fossiler!!!
Mildhybrider (48V) har varit på G länge i bilindustrin. Bakgrunden är att med 48V så kan du minska kabeltjockleken på strömförsörjning vid samma effekt, eller öka effekten med samma kabeltjocklek. Att man valt just 48V och inte mer är för att min vill hålla sig inom definitionen för "svagström".
Dessutom kan man då också stoppa in lite "elhjälp" som alltså man gör för att minska fossilbränsleföebrukningen något. Lite som en elcykel där elmotorn får hjälpa till.
En hybrid är något mer, plug in hybrid är något helt annat och en helelektrisk bil ytterligare något heeeeelt annat.
Att det nu ska finnas någon form av elmotor/eldrift i alla Volvobilar framöver är alltså inte så revolutionerande som man vill få det att framstå om man i det räknar med "mildhybrider".
Fanns ganska säkert redan på ritbordet och i byrålådorna. Så det var nog bara att plocka fram beslutsklubban så är det införandet ganska lätt. Där de allra flesta underleverantörer också redan är förberedda på detta steget bilindustrin länge velat ta från 12V till 48V.
Dessutom kan man då också stoppa in lite "elhjälp" som alltså man gör för att minska fossilbränsleföebrukningen något. Lite som en elcykel där elmotorn får hjälpa till.
En hybrid är något mer, plug in hybrid är något helt annat och en helelektrisk bil ytterligare något heeeeelt annat.
Att det nu ska finnas någon form av elmotor/eldrift i alla Volvobilar framöver är alltså inte så revolutionerande som man vill få det att framstå om man i det räknar med "mildhybrider".
Fanns ganska säkert redan på ritbordet och i byrålådorna. Så det var nog bara att plocka fram beslutsklubban så är det införandet ganska lätt. Där de allra flesta underleverantörer också redan är förberedda på detta steget bilindustrin länge velat ta från 12V till 48V.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 2 gång.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Volvo slutar tillverka rena fossiler!!!
Ja det är intressant hur snabbt Volvo svängt i frågan. Förmodligen har Geely haft en viss inverkan kan man anta. Om inte annat så är det bra för att få upp det allmänna intresset för elbilar då Volvo har ett stort inflytande i Sverige, både på politiker och gemene man.
Mildhybrid känns som ett steg tillbaka dock, de hybrider Volvo säljer idag (V60, V90, XC60, XC90) är ju alla laddhybrider.
Mildhybrid känns som ett steg tillbaka dock, de hybrider Volvo säljer idag (V60, V90, XC60, XC90) är ju alla laddhybrider.
Re: Volvo slutar tillverka rena fossiler!!!
Finns det nån enda journalist på plats på presskonferensen (idag kl 13) som kan ställa de intressanta frågorna, tro?
Re: Volvo slutar tillverka rena fossiler!!!
När de säger "från 2019 .... alla nya modeller .. bla bla..." så menar de väl just det. Nya modeller. Alla modeller som finns idag kommer alltså inte att elektrifieras. Med tanke på hur länge Volvo brukar sälja en och samma modell, typ i 10 år, så är detta uttalande inte särskilt revolutionerande.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Volvo slutar tillverka rena fossiler!!!
Det är nog viktigare att leta efter vad som inte sägs i pressreleasen än vad som sägs!
Re: Volvo slutar tillverka rena fossiler!!!
Men man måste ju börja någonstans, även för Tesla har de tagit några år att utveckla 3 modeller då är de ju inte illa att ha 5 nya modeller (under två varumärken) som är helt på el mellan 2019-2021.mati skrev:När de säger "från 2019 .... alla nya modeller .. bla bla..." så menar de väl just det. Nya modeller. Alla modeller som finns idag kommer alltså inte att elektrifieras. Med tanke på hur länge Volvo brukar sälja en och samma modell, typ i 10 år, så är detta uttalande inte särskilt revolutionerande.
Jag tror verkligen de gör rätt här (även om mild hybriden låter lite löjlig) och detta gör att snart kan folk välja för nästa utmaning är att övertyga kunderna om att de vill ha en elbil, alla förstår inte hur bra de är utan vill fortsätta köpa sin fossil bil.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Volvo slutar tillverka rena fossiler!!!
Där kom han:
Robert Collin sågar Volvo Cars http://www.aftonbladet.se/a/7rjLo
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Robert Collin sågar Volvo Cars http://www.aftonbladet.se/a/7rjLo
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Volvo slutar tillverka rena fossiler!!!
Stackarn tror att det är en fluga. Precis som internet. Och tv. Och telefoner. Och glödlampan. Och elden.Om man kan kopiera Tesla och rida på elbilshajpen...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Volvo slutar tillverka rena fossiler!!!
Hahaha... Collin... man skulle samla alla hans krönikor och artiklar och uttalanden och sen konfrontera honom med dem om 5-10 år. Kunde vara rätt underhållande!
Det är faktiskt lite beklämmande att den främste motorjournalisten på en av Sveriges största tidningar har så dålig koll.
Det är faktiskt lite beklämmande att den främste motorjournalisten på en av Sveriges största tidningar har så dålig koll.
Re: Volvo slutar tillverka rena fossiler!!!
I artikeln står ju också felaktigt att det bara kommer att släppas batteribilar och laddhybrider, vilket inte stämmer
Ur pressmeddelandet:
Ur pressmeddelandet:
Volvo Cars kommer att lansera fem renodlade elbilar mellan åren 2019 och 2021, varav tre kommer att vara Volvo-modeller och två elektrifierade prestandabilar från Polestar, Volvo Cars prestandamärke. Fullständiga uppgifter om dessa modeller kommer att meddelas vid ett senare datum.
Dessa fem bilar kommer att kompletteras av ett antal bensin- respektive dieselbaserade plug-in hybrider och 48 volts milda hybrider och utgör då det bredaste utbudet av elektrifierade bilar som någon biltillverkare på marknaden kan erbjuda.
Re: Volvo slutar tillverka rena fossiler!!!
Nä, då kommer han neka att han någonsin har sagt eller skrivit det. För då kommer han inte ihåg det. Han verkar vara rätt gammal den mannen.Jerker skrev:Hahaha... Collin... man skulle samla alla hans krönikor och artiklar och uttalanden och sen konfrontera honom med dem om 5-10 år. Kunde vara rätt underhållande!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Volvo slutar tillverka rena fossiler!!!
Det mest intressanta här är vilket genomslag nyheten fått trots att den inte säger mer än att alla icke-hybrid/BEV får 48V E-KERS...
Dvs i princip en icke-nyhet. De ska fortsätta som vanligt bara. Enbart sett från dagens besked kommer majoriteten av bilarna, precis som idag, fortfarande vara 100% drivna av fossilt bränsle, bara använda soppan aningen effektivare.
Volvo har ju inte ens varit otydliga med detta. Men media och forum svämmar över av missförstånd.
Dvs i princip en icke-nyhet. De ska fortsätta som vanligt bara. Enbart sett från dagens besked kommer majoriteten av bilarna, precis som idag, fortfarande vara 100% drivna av fossilt bränsle, bara använda soppan aningen effektivare.
Volvo har ju inte ens varit otydliga med detta. Men media och forum svämmar över av missförstånd.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Re: Volvo slutar tillverka rena fossiler!!!
Givet hur media tolkar den här pressreleasen från Volvo så är det en marknadsföringsmässig home run! Egentligen är den enda nyheten Volvo släppte idag att de trycker in 48v teknik i alla sina bilar från 2019. Troligtvis står dessa för 80-90% av försäljningen och endast en liten del är hybrider och en ännu mindre andel rena elbilar.
Egentligen skulle de lika väl kunnat skriva att de minskar förbrukning och utsläpp m.m. med 10% för sina diesel- och bensinbilar 2019, det är ungefär vad 48v-systemet medför i bästa fall. Men det hade inte riktigt fått samma genomslagskraft som att skriva att man elektrifierar hela utbudet.
Det är såklart riktigt positivt för elbilar i stort och nu när Svenska stoltheten Volvo trycker på elknappen så lär det hända grejer med laddinfra osv. Tumme upp för det! Det som nog Volvo insett är att deras drivlinor är de som får skit i många oberoende recensioner jämfört med Tyskarnas och nu har de sin chans att byta ut den felande länken. Hoppas bara de får upp tempot med rena elbilar så att det inte 2025 fortfarande är nischbilar och att merparten av utbudet är plug-in hybrider och mildhybrider...
Egentligen skulle de lika väl kunnat skriva att de minskar förbrukning och utsläpp m.m. med 10% för sina diesel- och bensinbilar 2019, det är ungefär vad 48v-systemet medför i bästa fall. Men det hade inte riktigt fått samma genomslagskraft som att skriva att man elektrifierar hela utbudet.
Det är såklart riktigt positivt för elbilar i stort och nu när Svenska stoltheten Volvo trycker på elknappen så lär det hända grejer med laddinfra osv. Tumme upp för det! Det som nog Volvo insett är att deras drivlinor är de som får skit i många oberoende recensioner jämfört med Tyskarnas och nu har de sin chans att byta ut den felande länken. Hoppas bara de får upp tempot med rena elbilar så att det inte 2025 fortfarande är nischbilar och att merparten av utbudet är plug-in hybrider och mildhybrider...
Re: Volvo slutar tillverka rena fossiler!!!
Kan ingen som är lite bevandrat i dessa teknikaliteter sammanställa en text som bryter ner detta till vad det egentligen är så man kan förklara det för folk och lägga upp texten på olika fora osv.? Tibor brukar ju vara bra på det. Man saknar honom nu!
Re: Volvo slutar tillverka rena fossiler!!!
Jag kollar igenom Presskonferansen.
Tycker det var rätt bra frågor och svar.
Bl.a så säger Samuelsson att en av aneldningarna att vi går ut med det här nu är för att skicka tydliga signaler till både batteritillverkare och de som vill satsa på laddinfrastruktur att Volvo kommer som en kund.
5-7 år efter att man börjar säger dom att alla eller de absolut flesta av deras modeller kommer att gå att välja med ren elmotor.
Dom säger att dom vill vara de som är snabbast i den här omställningen.
De kommer att börja elbilstillverkningen i Kina, men lansera den globalt. Tillverkningen kommer sen att ske även i fabrikerna i Europa och i USA.
På frågan "how long will you give the diesel engine" svarade dom med lite unvikande leenden "ask the customers".
-Vi är inte förvånade om i slutet på bilmodellernas livscykel (5-7 år alltså) så är det pure electric-versionen som är "the main part of the mix".
http://www.dn.se/ekonomi/elmotor-i-alla ... fran-2019/
Tycker det var rätt bra frågor och svar.
Bl.a så säger Samuelsson att en av aneldningarna att vi går ut med det här nu är för att skicka tydliga signaler till både batteritillverkare och de som vill satsa på laddinfrastruktur att Volvo kommer som en kund.
5-7 år efter att man börjar säger dom att alla eller de absolut flesta av deras modeller kommer att gå att välja med ren elmotor.
Dom säger att dom vill vara de som är snabbast i den här omställningen.
De kommer att börja elbilstillverkningen i Kina, men lansera den globalt. Tillverkningen kommer sen att ske även i fabrikerna i Europa och i USA.
På frågan "how long will you give the diesel engine" svarade dom med lite unvikande leenden "ask the customers".
-Vi är inte förvånade om i slutet på bilmodellernas livscykel (5-7 år alltså) så är det pure electric-versionen som är "the main part of the mix".
http://www.dn.se/ekonomi/elmotor-i-alla ... fran-2019/
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Volvo slutar tillverka rena fossiler!!!
Fast i denna fråga så säger han väl i princip samma sak som många här. Att volvo inte är fullt så seriösa med elbilssatsningen som man får intrycket av när man hör inslaget på radio.mati skrev:Stackarn tror att det är en fluga. Precis som internet. Och tv. Och telefoner. Och glödlampan. Och elden.Om man kan kopiera Tesla och rida på elbilshajpen...
Re: Volvo slutar tillverka rena fossiler!!!
Det verkligt positiva är ju att Volvo nu har en klar och någorlunda tydlig plan för övergången till elbilar. 2019 är de på banan med olika alternativ, sen låter de marknaden avgöra vilka bilar som säljer bäst och 2025 är de redo att helt sluta tillverka fossilmotorer om de inte säljer längre. Så tolkar jag det i alla fall.
Såvitt jag vet finns det ingen annan biltillverkare utom Tesla som har den beredskapen.
Såvitt jag vet finns det ingen annan biltillverkare utom Tesla som har den beredskapen.
Re: Volvo slutar tillverka rena fossiler!!!
Hur man än tolkar Volvos utspel idag så har det det positiva med sig att vanligt folk som inte vet så mycket om elbilar hör att nu är det elbilar som gäller! Så i folks medvetande så ställer de in sig på att nu är det dags att köpa elbil. Det är ju alltid nåt!
Re: Volvo slutar tillverka rena fossiler!!!
Såg just reportaget på Rapport 19:30 och det var faktiskt ett bra reportage, balanserat och de köpte inte Volvos version utan pekade på att det fortfarande blir väldigt mycket bensin- och dieselmotorer. Och så uttalade sig Lasse Swärd helt OK!
Re: Volvo slutar tillverka rena fossiler!!!
Håller med. Det var balanserat och bra.Jerker skrev:Såg just reportaget på Rapport 19:30 och det var faktiskt ett bra reportage, balanserat och de köpte inte Volvos version utan pekade på att det fortfarande blir väldigt mycket bensin- och dieselmotorer. Och så uttalade sig Lasse Swärd helt OK!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Volvo slutar tillverka rena fossiler!!!
Det är det viktigaste av allt imo! Det är alltid efterfrågan som styr i slutändan, jag tror Volvos utspel gör rejäl skillnad. Åtminstone lokalt i Sverige så är det fortfarande väldigt många Volvo-lojalister.Jerker skrev:Hur man än tolkar Volvos utspel idag så har det det positiva med sig att vanligt folk som inte vet så mycket om elbilar hör att nu är det elbilar som gäller! Så i folks medvetande så ställer de in sig på att nu är det dags att köpa elbil. Det är ju alltid nåt!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Volvo slutar tillverka rena fossiler!!!
Men Volvo har väl aldrig tillverkat rena fossiler... ingen annan heller
Skickat från min iPad med Tapatalk
Skickat från min iPad med Tapatalk
Re: Volvo slutar tillverka rena fossiler!!!
[quote="Tomas_63"]Men Volvo har väl aldrig tillverkat rena fossiler... ingen annan heller
Inte ens innan dom satte i en (eldriven) startmotor?
Inte ens innan dom satte i en (eldriven) startmotor?
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Re: Volvo slutar tillverka rena fossiler!!!
Ordvalet.... Rena fossiler skramlar lite tokigt i öronen ja!
Hehe...
Hehe...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Volvo slutar tillverka rena fossiler!!!
Då kom det...
https://www.svd.se/volvos-nya-elbilar-g ... lbilsmarke
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
https://www.svd.se/volvos-nya-elbilar-g ... lbilsmarke
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.