Efter 3 år: Förlänga lease eller köpa ut privat?
Moderator: Redaktion
Efter 3 år: Förlänga lease eller köpa ut privat?
Tre år går snabbt...Är det någon som har en kalkyl på alternativ mellan att förlänga lease eller köpa loss bilen privat?
Re: Efter 3 år: Förlänga lease eller köpa ut privat?
Det ideala är väl att köpa ut när restvärde och värde på bilen sammanfaller så man slipper betala onödigt mycket eller bli förmånsbeskattad för mellanskillnaden om man nu skulle köpa ut för restvärdet enligt kalkylen. Restvärdet är ju ofta lägre än verkliga värdet.
Antag att bilen är värd 600 000 men restvärdet är 300 000. OM man nu köper ut den privat för restvärdet 300 000 vad blir då förmånsbeskattningen? Den kanske bara blir 30% på 300 000 och då kanske det är värt att betala 300 000+90 000 (förmånsbeskattning) istället för 600 000. Så tänker jag.
Det spelar förstås stor roll hur mycket man kör och vilka utgifter man förväntar sig kunna dra av på företaget framöver också om det är lönsamt att ha bilen privat. Hittills har det ju visat sig att kostnaderna är väldigt låga för service bortsett från alla vindrutebyten. Jag är nu inne på min 6e ruta.
Antag att bilen är värd 600 000 men restvärdet är 300 000. OM man nu köper ut den privat för restvärdet 300 000 vad blir då förmånsbeskattningen? Den kanske bara blir 30% på 300 000 och då kanske det är värt att betala 300 000+90 000 (förmånsbeskattning) istället för 600 000. Så tänker jag.
Det spelar förstås stor roll hur mycket man kör och vilka utgifter man förväntar sig kunna dra av på företaget framöver också om det är lönsamt att ha bilen privat. Hittills har det ju visat sig att kostnaderna är väldigt låga för service bortsett från alla vindrutebyten. Jag är nu inne på min 6e ruta.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: Efter 3 år: Förlänga lease eller köpa ut privat?
Man kan säga att det beror på nuvarande förmånsvärde, är du egenföretagare, vad tror du om framtida 2:a handsvärde, försäkringskostnad privat/företag, framtida service/reparationsbehov osv.
Många parametrar blir det och flera av de har inget "facit" om du inte är spådam vill säga!
Men har din bil lågt förmånsvärde, faller mycket i värde, stort service/reparationsbehov och någon annan äger företaget du jobbar åt så du slipper ta företagets kostnad =Fortsätt leasa.
Är bilen "problemfri", du har högt förmånsvärde, inte tror att det blir något nämnvärt värdefall närmaste åren =köp ut den, slipp förmånsvärdet och ta 18:50 i milersättning istället.
Många parametrar blir det och flera av de har inget "facit" om du inte är spådam vill säga!
Men har din bil lågt förmånsvärde, faller mycket i värde, stort service/reparationsbehov och någon annan äger företaget du jobbar åt så du slipper ta företagets kostnad =Fortsätt leasa.
Är bilen "problemfri", du har högt förmånsvärde, inte tror att det blir något nämnvärt värdefall närmaste åren =köp ut den, slipp förmånsvärdet och ta 18:50 i milersättning istället.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Efter 3 år: Förlänga lease eller köpa ut privat?
Planen var att köpa ut privat efter tre år. "Problemet " är ju att andrahandsvärdet är högre än förväntat.
Här kommer lite uppgifter:
-Baspris vid ingång efter miljöbilspremie 659000.- ex moms
-Restvärde efter tre år 242000.- ex moms = 302500 ink moms
- Model S, DEC-14, Fullt utrustad utom köldpaket, 3000 mil, fint skick -inget skrap, -inga barn, -ingen hund m m. Har inte koll på priser men kanske 650000.- ink moms? Det blir mycket skattade pengar att betala till mitt lilla företag...
- Förmånsvärde 2016: 4558.-/mån
- Kör hyfsat lite i tjänsten, par hundra mil
Det finns ju ganska många +/- i alternativen:
- Försäkring från halv- till hel-
- Värdeminskning
- Förmånsvärde med 57% marg skatt + socavg
- Trängselskatt
- Bilvård m m
- Milersättning 18,5.- vs 9.-
Någon som har en grundkalkyl för lease vs privat att tillgå som jag sedan kan anpassa till en treårsbil?
Här kommer lite uppgifter:
-Baspris vid ingång efter miljöbilspremie 659000.- ex moms
-Restvärde efter tre år 242000.- ex moms = 302500 ink moms
- Model S, DEC-14, Fullt utrustad utom köldpaket, 3000 mil, fint skick -inget skrap, -inga barn, -ingen hund m m. Har inte koll på priser men kanske 650000.- ink moms? Det blir mycket skattade pengar att betala till mitt lilla företag...
- Förmånsvärde 2016: 4558.-/mån
- Kör hyfsat lite i tjänsten, par hundra mil
Det finns ju ganska många +/- i alternativen:
- Försäkring från halv- till hel-
- Värdeminskning
- Förmånsvärde med 57% marg skatt + socavg
- Trängselskatt
- Bilvård m m
- Milersättning 18,5.- vs 9.-
Någon som har en grundkalkyl för lease vs privat att tillgå som jag sedan kan anpassa till en treårsbil?
Re: Efter 3 år: Förlänga lease eller köpa ut privat?
En liten snabbtitt på bytbil så verkar ju marknadspriset ligga runt 700000:- på en bil som inte har gått så mycket (eller snarare lite).
Frågan är om det inte är mer fördelaktigt att sälja den och plocka ut en ny S75a.
Annars är det nog bättre att fortsätta leasa den med tanke på det låga förmånsvärdet.
Om man ska köpa loss bilen så är nog kanske det mest ekonomiska att ta extra beskattning. (om jag förstått det hela rätt)
Om vi säger att skatteverket uppskattar att bilen är värd 700000. (då de bestämmer värdet och det är sen upp till dig att motbevisa detta)
- Antingen betalar man 700000 med skattade pengar till företaget
- Man köper bilen av företaget för restvärdet (enkelt räknat 300000), sedan får du betala förmånsvärde på 400000 (228000 med 57%) och företaget betalar arbetsgivaravgifter på förmånsvärdet på 136480. (400000 x 31.42%), totalt 528000 privata pengar och 136480 företagspengar.
Frågan är om det inte är mer fördelaktigt att sälja den och plocka ut en ny S75a.
Annars är det nog bättre att fortsätta leasa den med tanke på det låga förmånsvärdet.
Om man ska köpa loss bilen så är nog kanske det mest ekonomiska att ta extra beskattning. (om jag förstått det hela rätt)
Om vi säger att skatteverket uppskattar att bilen är värd 700000. (då de bestämmer värdet och det är sen upp till dig att motbevisa detta)
- Antingen betalar man 700000 med skattade pengar till företaget
- Man köper bilen av företaget för restvärdet (enkelt räknat 300000), sedan får du betala förmånsvärde på 400000 (228000 med 57%) och företaget betalar arbetsgivaravgifter på förmånsvärdet på 136480. (400000 x 31.42%), totalt 528000 privata pengar och 136480 företagspengar.
Re: Efter 3 år: Förlänga lease eller köpa ut privat?
Ja du har bra värde kvar i en bil som gått så lite. Testa denna kalkyl i excel där du får fram din privata kostnad. Fyll i uppgifterna i de gråa rutorna. För att jämföra med helt privat ägande får du sätta upp dina ägandekostnader plus värdeminskning i en egen uträkning och jämföra.
Testa i kalkylen att jämföra med en ny S75 vilket som är mest fördelaktigt!
https://www.dropbox.com/s/mefi00ypymsbd ... .xlsm?dl=0
Testa i kalkylen att jämföra med en ny S75 vilket som är mest fördelaktigt!
https://www.dropbox.com/s/mefi00ypymsbd ... .xlsm?dl=0
2016 Model S 75
Re: Efter 3 år: Förlänga lease eller köpa ut privat?
Ta extremfallet att ditt företag om du är ensam ägare, ger bort Teslan till dig själv så får du betala ca 325 000 i skatt om du har marginalskatt på ca 50% för Teslan (värderad till 650 000) och företaget ca 200 000 i arbetsgivaravgifter ca 30%, plus 300 000 i köpeskilling. Minskad vinstskatt på 500 000 är 100 000 på avskrivningstiden. Vet inte riktigt hur det blir med direktavskrivning då man ger bort tillgången, borde ju gå att skriva av direkt då.
Kostnad
privat: 325 000
Företag 400 000
Annars är det mellanskillnaden du skall betala skatt och arbetsgivaravgifter på. Som i ditt fall är 350 000, om den inte värderas lägre.
Privat:175 000 skatt plus 300 000 köpeskilling= 475 000
Företag: 112 000 arbetsgivaravgifter.
Bästa är att få den lågt värderad och köpa den för detta pris slipper man betala extra mycket skatt, om inte bolaget lider av för hög vinst och gott om likvider.
Oj såg att ett liknande svar redan gjorts
Kostnad
privat: 325 000
Företag 400 000
Annars är det mellanskillnaden du skall betala skatt och arbetsgivaravgifter på. Som i ditt fall är 350 000, om den inte värderas lägre.
Privat:175 000 skatt plus 300 000 köpeskilling= 475 000
Företag: 112 000 arbetsgivaravgifter.
Bästa är att få den lågt värderad och köpa den för detta pris slipper man betala extra mycket skatt, om inte bolaget lider av för hög vinst och gott om likvider.
Oj såg att ett liknande svar redan gjorts
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Efter 3 år: Förlänga lease eller köpa ut privat?
Kom ihåg att jämföra försäkringskostnaderna också. En gammal S85 med den låga effekten har antagligen en lägre premie på en helförsäkring är en ny S75 har för halvförsäkring samt att du mest troligt får mycket lägre självrisker om du undviker Protector...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Efter 3 år: Förlänga lease eller köpa ut privat?
Hahahaha... tiden går fort... Boka en Model 3!!!Fuelman skrev:Tre år går snabbt...Är det någon som har en kalkyl på alternativ mellan att förlänga lease eller köpa loss bilen privat?
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Efter 3 år: Förlänga lease eller köpa ut privat?
Med det unikt låga förmånsvärdet ihop med låga mil och vettig utrustning så hade jag personligen haft kvar den på firman och fortsatt leasa den. Då får företaget ta "smällen" med oskattade pengar om/när det dyker upp något problem. Sen kan du i lugn och ro fundera på vad du vill göra framöver.
Man kan ju "starta om" med ett nytt leasingavtal på befintlig bil (via bilhandlare) eller så pratar du med leasingbolaget och se hur du kan fortsätta med nuvarande leasing.
Vi kanske ska byta bil med varandra? Har en liknande P85 med AP som rullat 2700, byggd okt 2014, förmånsvärde 6333. Där jag egentligen var ute efter en vanlig S med lite utrustning.
Dock verkar det lite mystiskt att det är 4558 i förmånsvärde och "fullutrustad". Tittar jag på Skatteverkets beräkningssnurra får jag att du då har utrustning för knappt 93000kr om det är en vanlig S byggd 2014. Man ska ju egentligen räkna om förmånsvärdet varje nytt kalenderår för att vara korrekt.
Kan finnas en poäng att sälja den då du redan lyft så mycket moms på den (ner till restskulden). Sen att ta en nya. tex S75 som du börjar om med ny supermiljöbilspremie och nytt momslyft osv. Tyvärr lär ju förmånsvärdet vara högre och du kan antagligen inte förvänta dig samma ekonomiska utfall (liiiten värdeminskning) som du haft på denna.
Man kan ju "starta om" med ett nytt leasingavtal på befintlig bil (via bilhandlare) eller så pratar du med leasingbolaget och se hur du kan fortsätta med nuvarande leasing.
Vi kanske ska byta bil med varandra? Har en liknande P85 med AP som rullat 2700, byggd okt 2014, förmånsvärde 6333. Där jag egentligen var ute efter en vanlig S med lite utrustning.
Dock verkar det lite mystiskt att det är 4558 i förmånsvärde och "fullutrustad". Tittar jag på Skatteverkets beräkningssnurra får jag att du då har utrustning för knappt 93000kr om det är en vanlig S byggd 2014. Man ska ju egentligen räkna om förmånsvärdet varje nytt kalenderår för att vara korrekt.
Kan finnas en poäng att sälja den då du redan lyft så mycket moms på den (ner till restskulden). Sen att ta en nya. tex S75 som du börjar om med ny supermiljöbilspremie och nytt momslyft osv. Tyvärr lär ju förmånsvärdet vara högre och du kan antagligen inte förvänta dig samma ekonomiska utfall (liiiten värdeminskning) som du haft på denna.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Efter 3 år: Förlänga lease eller köpa ut privat?
Hej, stort tack för alla svar på kort tid! Detta är verkligen ett forum som fungerar helt fantastiskt… Genuin välvilja och nyfikenhet, högt i tak och ofta med inslag av humor. Kanske den typiske Teslaägaren… Jag tog upp frågan i går med en bekant och hans svar blev: ”Låt företaget sälja bilen och köp en vanlig bil som alla andra.” Det förslaget var så främmande för mig att jag inte ens tänkt tanken.
Mitt svåra val bör ju ”drabba” många Teslaägare med förmånsbil från 2014. Hur har ni andra gjort?
@Jonas. Det kan vara en idé att räkna på! Får dra det med revisorn.
@Leo. Är tynande egenföretagare vid sidan om normal anställning. Bilen är på egna företaget. Skall försöka lägga in det du tar upp i kalkylen.
@Janni. Du har räknat 57% marginalskatt vilket jag håller med om. Hur skall man tänka med de 600000.- i pengar som betalas privat till företaget? De uppstår väl som en intäkt och en del kan potentiellt plockas ut som utdelning framgent? I så fall träffas kvarvarande del av först 22% bolagsskatt och sedan 20% på utdelningen (med reservation för vad regeringen får igenom med 3:12 regler.) Det blir en total skatt på 37,6%. Av de 600000.- som jag betalar företaget försvinner 300000.- i restvärde och får jag så småningom tillbaka (100%-37,6%)*300000.- =187200.- ?
@Jensa, stort tack! Skall kolla och räkna
@Lator. Har Protector idag så det måste jag se över oavsett. De höjde halvförsäkringen brutalt för ett tag sedan…
@Bonath. Har bokat en model 3 tidigt och ett alternativ kan faktiskt vara att företaget löser restvärdet, sedan fortsätta ett tag med förmånsbil och slutligen leasa/köpa en model 3 när Elon äntligen producerar till Sverige!
@Leo, stort tack för bytestanken och tidigt hade jag nog definitivt varit intresserad. Drömde i början om P- modellerna men har efter hand kommit fram till att jag även med en ”svag” bil alltför sällan trycker gaspedalen i botten För mig blir det helt enkelt för stor kostnad per ”pedaltryck”…
”Fullutrustad” var nog att ta i. Hade extrautrustning med knappt 120000.- Tog bl a inte teknikpaket när jag tänker efter. Har dock reagerat på att förmånsvärdet sjunker varje år? Är det pga äldre bil eller räknar de om något annat?
Mitt svåra val bör ju ”drabba” många Teslaägare med förmånsbil från 2014. Hur har ni andra gjort?
@Jonas. Det kan vara en idé att räkna på! Får dra det med revisorn.
@Leo. Är tynande egenföretagare vid sidan om normal anställning. Bilen är på egna företaget. Skall försöka lägga in det du tar upp i kalkylen.
@Janni. Du har räknat 57% marginalskatt vilket jag håller med om. Hur skall man tänka med de 600000.- i pengar som betalas privat till företaget? De uppstår väl som en intäkt och en del kan potentiellt plockas ut som utdelning framgent? I så fall träffas kvarvarande del av först 22% bolagsskatt och sedan 20% på utdelningen (med reservation för vad regeringen får igenom med 3:12 regler.) Det blir en total skatt på 37,6%. Av de 600000.- som jag betalar företaget försvinner 300000.- i restvärde och får jag så småningom tillbaka (100%-37,6%)*300000.- =187200.- ?
@Jensa, stort tack! Skall kolla och räkna
@Lator. Har Protector idag så det måste jag se över oavsett. De höjde halvförsäkringen brutalt för ett tag sedan…
@Bonath. Har bokat en model 3 tidigt och ett alternativ kan faktiskt vara att företaget löser restvärdet, sedan fortsätta ett tag med förmånsbil och slutligen leasa/köpa en model 3 när Elon äntligen producerar till Sverige!
@Leo, stort tack för bytestanken och tidigt hade jag nog definitivt varit intresserad. Drömde i början om P- modellerna men har efter hand kommit fram till att jag även med en ”svag” bil alltför sällan trycker gaspedalen i botten För mig blir det helt enkelt för stor kostnad per ”pedaltryck”…
”Fullutrustad” var nog att ta i. Hade extrautrustning med knappt 120000.- Tog bl a inte teknikpaket när jag tänker efter. Har dock reagerat på att förmånsvärdet sjunker varje år? Är det pga äldre bil eller räknar de om något annat?
Re: Efter 3 år: Förlänga lease eller köpa ut privat?
Det har i flera inlägg i tråden påtalats att du behöver beskatta skillnaden mellan bilens restvärde och dess marknadsvärde. Så behöver det inte alls vara. Om du låter företaget behålla mellanskillnaden, dvs vinsten, och att företaget säljer bilen till dig för förmodat marknadsvärde (skriftligt intygat av två bilfirmor) så blir både du och företaget vinnare. Och Skatteverket är lugna.
Re: Efter 3 år: Förlänga lease eller köpa ut privat?
Förmånsvärdets årliga förändring på befintliga bilar hänger i hop med statslåneräntan och ev ändrade regler tex (max subvention sjönk ju från 16000 i nedsättning för miljöbilar till 10000kr, dvs ungefär +500kr/mån bara där)
Sen gör ändrade nybilspriser den stora skillnaden mellan årsmodeller.
Har för mig att din om den skulle byggts januari 2015 skulle fått ungefär 1000kr högre förmånsvärde.
Vill du köpa ut den privat löser först ditt företag ut bilen till restskulden (obs du får då inte lyfta moms eller liknande) på den "kostnaden". Sen säljer ditt bolag den till "marknadsvärde" till dig efter någon form av godkänd värdering, kolla med Skatteverket (eller öppen auktion via KVD som du vinner, borde väl godkännas?) ingen moms här inblandad heller.
Mellanskillnaden blir en vinst i företaget som bolagsbeskattas och som sen kan tas som utdelning. Den biten i nya 3:12 förslaget som inte är så ifrågasatt är skattehöjningen till 25% så den bör man nog kanske räkna med.
(Den höjningen från 20% till 25% innebär somjag förstår det en harmonisering vid olika typer av försäljning och var en av grundanledningarna till att utredningen görs från början)
Du skrev att du inte köpte till något "Teknikpaket" innebär det att du har AP1 men att den ej är aktiverad? Vad kostar det i så fall att aktivera den idag?
Sen gör ändrade nybilspriser den stora skillnaden mellan årsmodeller.
Har för mig att din om den skulle byggts januari 2015 skulle fått ungefär 1000kr högre förmånsvärde.
Vill du köpa ut den privat löser först ditt företag ut bilen till restskulden (obs du får då inte lyfta moms eller liknande) på den "kostnaden". Sen säljer ditt bolag den till "marknadsvärde" till dig efter någon form av godkänd värdering, kolla med Skatteverket (eller öppen auktion via KVD som du vinner, borde väl godkännas?) ingen moms här inblandad heller.
Mellanskillnaden blir en vinst i företaget som bolagsbeskattas och som sen kan tas som utdelning. Den biten i nya 3:12 förslaget som inte är så ifrågasatt är skattehöjningen till 25% så den bör man nog kanske räkna med.
(Den höjningen från 20% till 25% innebär somjag förstår det en harmonisering vid olika typer av försäljning och var en av grundanledningarna till att utredningen görs från början)
Du skrev att du inte köpte till något "Teknikpaket" innebär det att du har AP1 men att den ej är aktiverad? Vad kostar det i så fall att aktivera den idag?
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Efter 3 år: Förlänga lease eller köpa ut privat?
Fast det du säger är ju att man betalar "marknadsvärdet" vilket även togs upp tidigare. I ditt fall uppstår ju ingen mellanskillnad, alltså ingen beskattning. Problemet med just Tesla, om än angenämt i många fall, är att restvärdet är ofta MYCKET lägre än marknadsvärdet, i detta fallet en faktor 2 ungefär. Svårt att få en trovärdig värdering som är så låg tror jag.Cay skrev:Det har i flera inlägg i tråden påtalats att du behöver beskatta skillnaden mellan bilens restvärde och dess marknadsvärde. Så behöver det inte alls vara. Om du låter företaget behålla mellanskillnaden, dvs vinsten, och att företaget säljer bilen till dig för förmodat marknadsvärde (skriftligt intygat av två bilfirmor) så blir både du och företaget vinnare. Och Skatteverket är lugna.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: Efter 3 år: Förlänga lease eller köpa ut privat?
@Leo
Det var ju snart tre år sedan... Menade stora ljudpaketet jag menar man kunde välja. Detta har bilen:
- grey metallic paint
- All glass Panoramic roof
- 19" Wheels
- Black Nappa Leather seats
- Piano Black decor
- Matching yacht floor
- Dual chargers
- Tech package with AP
- Smart air suspension
Slog in förmånsvärde för 2017 och ser att det stiger från 4558.-/mån 2016 till nu 5000.-/mån
Det var ju snart tre år sedan... Menade stora ljudpaketet jag menar man kunde välja. Detta har bilen:
- grey metallic paint
- All glass Panoramic roof
- 19" Wheels
- Black Nappa Leather seats
- Piano Black decor
- Matching yacht floor
- Dual chargers
- Tech package with AP
- Smart air suspension
Slog in förmånsvärde för 2017 och ser att det stiger från 4558.-/mån 2016 till nu 5000.-/mån
Re: Efter 3 år: Förlänga lease eller köpa ut privat?
Nästan identisk spec som min!
Jag har mörkblå metallic och beige läder och ingen dubbelladdare men istället säkerhetspaket =larm. Sen är det kolfiberspoiler och röda bromsok mm som var utan kostnad till P då bilen beställdes. Utrustning kostade 97000kr till min då den beställdes. Jag köpte den i februari 2015 då det var en av ytterst få Model S "i lager" byggd 2014 men med AP.
Letade egentligen en vanlig S med utrustningen som på våra. Eftersom en P kostade 120 000kr mer. Tyvärr var de standard S som fanns "fullutrustade" vilket gjorde att de fick i princip samma förmånsvärde som min P vilket också var ganska lika som om man nybeställde en S85D. Då tyckte jag att min P var den som passade oss bäst av de 3 alternativen med bra utrustning, stor Frunk, kul prestanda, P-detaljer och snabb leverans.
Skatteverket har för övrigt en skrivning om undantag för "laddutrustning" så den hade jag inte tagit med om jag gjort förmånsvärdesberäkningen.
Jag har mörkblå metallic och beige läder och ingen dubbelladdare men istället säkerhetspaket =larm. Sen är det kolfiberspoiler och röda bromsok mm som var utan kostnad till P då bilen beställdes. Utrustning kostade 97000kr till min då den beställdes. Jag köpte den i februari 2015 då det var en av ytterst få Model S "i lager" byggd 2014 men med AP.
Letade egentligen en vanlig S med utrustningen som på våra. Eftersom en P kostade 120 000kr mer. Tyvärr var de standard S som fanns "fullutrustade" vilket gjorde att de fick i princip samma förmånsvärde som min P vilket också var ganska lika som om man nybeställde en S85D. Då tyckte jag att min P var den som passade oss bäst av de 3 alternativen med bra utrustning, stor Frunk, kul prestanda, P-detaljer och snabb leverans.
Skatteverket har för övrigt en skrivning om undantag för "laddutrustning" så den hade jag inte tagit med om jag gjort förmånsvärdesberäkningen.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Efter 3 år: Förlänga lease eller köpa ut privat?
I och med att jag antar att du är egenföretagare eller småföretagare så är totalkostnaden sett både privat och för företag kombinerat intressant.Fuelman skrev:@Janni
Du har räknat 57% marginalskatt vilket jag håller med om. Hur skall man tänka med de 600000.- i pengar som betalas privat till företaget? De uppstår väl som en intäkt och en del kan potentiellt plockas ut som utdelning framgent? I så fall träffas kvarvarande del av först 22% bolagsskatt och sedan 20% på utdelningen (med reservation för vad regeringen får igenom med 3:12 regler.) Det blir en total skatt på 37,6%. Av de 600000.- som jag betalar företaget försvinner 300000.- i restvärde och får jag så småningom tillbaka (100%-37,6%)*300000.- =187200.- ?
Är man dock bara anställd behöver man inte ta hänsyn till företagets kostnad och då är det mer attraktivt att köpa loss den.
Det är sant att om företag gör ett plusresultat bland annat pga av att du köper bilen för 300000 över restvärde så får företaget beskatta detta.
Satt också och räknade på vad de olika varianterna kostade företaget, dvs räkna med att företaget har betalat ut lön och utdelning till dig för att du ska kunna betala 600000:- för bilen, alternativt köpa för restvärde och betala förmånsvärde etc.
Om du räknar med att du har tagit ut lön från företaget för att kunna betala 600000 för bilen är ju totalkostnaden för företag i runda slängor 1.5 miljoner för att betala ut lönen, och sen får du skatta för de 300000 över restvärdet du betalar tillbaka.
Är de ren utdelning blir det lite bättre men vill du behålla bilen tycker jag det verkar mest ekonomiskt att fortsätta ha bilen i firman.
Fortsätter du leasingen i samma takt borde den kunna vara betald om ytterligare 3 år och låt företaget ta övervärdet på bilen när den ska säljas, alternativt skriva om leasingen för att få ner kostnaden.
Har räknat på detta själv fram och tillbaka och är bilen väl i firman är det generellt lika bra att låta den ligga kvar där om det är möjligt.
Re: Efter 3 år: Förlänga lease eller köpa ut privat?
Fortsätt att ha den som tjänstebil. Litet utbud av S ger höga begpriser. Bättre oskattade pengar får ta det fallet när det kommer. Sen blir dyra bilar aldrig billiga att äga privat. Snart ska AC, hjullager, spindelleder osv bytas.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
_________________________________________________________________
Leaf, 9000mil. Såld
BMW 520d, 75%RME/25%HVO 23,000 mil Såld
Kia EV6+ AWD
Vässla elmoppe
Moped Express Radexi 1956, väldigt fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Kia EV6+ AWD
Kod: Markera allt
Moped Express Radexi 1956, väldigt fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Re: Efter 3 år: Förlänga lease eller köpa ut privat?
Stort tack alla!
Börjar luta åt att företaget får betala restvärdet till DNB och sedan skriver av bilen efter hand (oklart hur länge?). Sedan får vi se när Model 3 börjar skönjas vid horisonten
+ Oklar värdeminskning tas i bolaget
+ Försäkring, reparationer, däck, bilvård, trängselskatt m m tas i bolaget
- Fortsatt förmånsvärde med hög marginalskatt och socialavgifter
- Låg milersättning
Är fortfarande nyfiken hur ni andra har gjort/avser att göra? Det måste ju finnas en hel del på Forumet i liknande situation?
Börjar luta åt att företaget får betala restvärdet till DNB och sedan skriver av bilen efter hand (oklart hur länge?). Sedan får vi se när Model 3 börjar skönjas vid horisonten
+ Oklar värdeminskning tas i bolaget
+ Försäkring, reparationer, däck, bilvård, trängselskatt m m tas i bolaget
- Fortsatt förmånsvärde med hög marginalskatt och socialavgifter
- Låg milersättning
Är fortfarande nyfiken hur ni andra har gjort/avser att göra? Det måste ju finnas en hel del på Forumet i liknande situation?
Re: Efter 3 år: Förlänga lease eller köpa ut privat?
Tänk även på att om du tex blir påkörd, stenskott, rejält höjd försäkringspremie, upptäcker något dyrt fel som ej går på garanti osv så är det oskattade firmapengar som betalar det. Så du kan också se det som en "trygghet" mot oförutsedda händelser att fortsätta leasa den.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Efter 3 år: Förlänga lease eller köpa ut privat?
@Leo
Om det finns likviditet - är det inte bättre att bolaget betalar restvärdet och avslutar leasen? Förvisso är leasingräntan låg men endast hälften av momsen är ju avdragsgill?
Om det finns likviditet - är det inte bättre att bolaget betalar restvärdet och avslutar leasen? Förvisso är leasingräntan låg men endast hälften av momsen är ju avdragsgill?
Re: Efter 3 år: Förlänga lease eller köpa ut privat?
Förutsätter att leasingkostnaden är högre än halva momsen, om man köper loss den får man inte dra av någon moms.
Bör vara bäst att ta så hög leasingavgift som möjligt för att maximera momsavdraget tills bilen är betald.
Bör vara bäst att ta så hög leasingavgift som möjligt för att maximera momsavdraget tills bilen är betald.
Re: Efter 3 år: Förlänga lease eller köpa ut privat?
Så länge du leasar den får du dra av 1/2 moms. När restvärdet är 10% har jag för mig att leasingen måste avslutas.
Löser ditt företag restskulden så får du inte dra av någon moms på det beloppet (om du inte är Taxi, budbil eller körskola och något mer).
Det innebär att det oftast är fördelaktigast ekonomiskt att fortsätta leasa så länge bilen finns kvar inom firman. Undantaget om din räntekostnad hos leasingbolaget är större än värdet på 1/2 moms på leasingavgiften skulle jag tänka mig.
Löser ditt företag restskulden så får du inte dra av någon moms på det beloppet (om du inte är Taxi, budbil eller körskola och något mer).
Det innebär att det oftast är fördelaktigast ekonomiskt att fortsätta leasa så länge bilen finns kvar inom firman. Undantaget om din räntekostnad hos leasingbolaget är större än värdet på 1/2 moms på leasingavgiften skulle jag tänka mig.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Efter 3 år: Förlänga lease eller köpa ut privat?
Mycket intressant tråd, stort tack till alla som bidragit med egna tankar och överväganden, räkneexempel etc.
S90D svartmetallic med helsvart premium interiör, nextgensäten, panoramatak, ultraljudsystem, autopilot, luftfjädring, köldpaket, bakåtvända extrasäten. Uthämtad 1 april 2016.