Firmware 17.28 c528869

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Firmware 17.28 c528869

Inlägg av mati »

Kilowatt skrev:
bjornlilja skrev:
AP1 läser skyltar, AP2 gör det inte. När den gör det lär vi få reda på det i release notes.

Någon (hmm...) borde sammanställa en FAQ kring AP2, många frågor som återkommer mycket ofta :)
Man kanske kunde ställa upp en jämförelsetabell?
Problemet är att det är egentligen ingen som vet exakt. Enligt Tesla-teknikern jag pratade med så läser även AP2 skyltar. Jag tycker inte heller att den gör det. Det är kanske så dåligt implementerat att det i praktiken aldrig fungerar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bjornlilja
Teslaägare
Inlägg: 159
Blev medlem: 30 maj 2017 09:37
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Firmware 17.28 c528869

Inlägg av bjornlilja »

Ja jag såg precis i en annan tråd att det diskuterades. Kanske får jag äta upp min hatt, men det känns iaf inte som att den beter sig som AP1 gällande skyltar.
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Firmware 17.28 c528869

Inlägg av oscfor »

Hm, jag har också varit tvärsäker på att min AP2 inte läser skyltarna. den har t ex ett ställe där den signalerar för hastighetsändring ett par hundra meter innan ändringen sker. Och på precis den platsen stod skyltarna tidigare. Men ack vad jag bedrog mig. Idag passerade den platsen utan att sänka hastigheten. Antingen har GPS-materialet uppdaterats eler så läser den verkligen skyltar. Eller så crowdsamlar den information om skyltar. Vidare finns ett ställe på samma sträcka, men åt andra hållet, där den helt plötsligt bromsar in till 40, dvs den har läst en 30-skylt som inte finns på en 50-sträcka. Dock reparerar den misstaget med en gång, så det enda man märker är en plötslig hastighetssänkning som sedan går över efter bara ett par meter. Idag märkte jag att det faktiskt finns en 30-skylt på en avtagsväg, dock väldigt nära huvudvägen. Kan det vara så att siokamrorna läser skyltar och därmed misstar sig för att sedan snabbt få rättning efterosm man inte fortsätter åt det hållet?

Någon som kör sträckan Onsala kyrka mot Forsbäck får gärna testa. Inbromsningen sker bara några hundra meter efter kyrkan, precis bredvid "Kyrkans ängar".
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Firmware 17.28 c528869

Inlägg av mati »

Bilen använder inte sidokamerorna. Den använder bara två frontkameror (utav tre) vilket gör att den inte kan se åt sidan.
Att bilen ändrar hastighet lite slumpmässigt måste bero på felaktigheter i kartmaterialet. Det gör min också. Även om den skulle kunna läsa skyltar så är det GPS-data som bestämmer i första hand. Bara om bilen råkar se en hastighetsskylt så tas den istället.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Firmware 17.28 c528869

Inlägg av oscfor »

Jag ska se om jag kan hitta filmen så ser ni vad jag menar. Inbromsningen sker precis vid skylten, som faktiskt skulle kunna misstolkas även av en vanlig förare.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Firmware 17.28 c528869

Inlägg av mati »

Det kan ju vara så som du säger. Bilen ser en skylt och tror att den gäller. Sen tar GPS-data över med en gång när du kör vidare. Det skulle ju faktiskt innebära att den kan läsa skyltar, fastän ganska dåligt. Jag är säker på att jag har passerat flera skyltar utan att bilen har reagerat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Firmware 17.28 c528869

Inlägg av oscfor »

Samma här! Hittade en bild som visar skylten. 30 m senare bromsar den. (Gött att jag lyckades lägga volymen precis över bilen jag mötte så att identiteten maskerades! Bild)

Bild
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: Firmware 17.28 c528869

Inlägg av Challe76a »

I Tyskland läser den i vart fall inga skyltar. Vägarbeten som är bra skyltade tar bilen ingen hänsyn till alls. Uppfattade det som att bilen lästa skyltar förr men det kanske är fel. Vem vet vad dom pysslar med i våra bilar med olika versioner...
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
Scaldy
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 24 apr 2015 21:17
Ort: Onsala

Re: Firmware 17.28 c528869

Inlägg av Scaldy »

oscfor skrev:
Hm, jag har också varit tvärsäker på att min AP2 inte läser skyltarna. den har t ex ett ställe där den signalerar för hastighetsändring ett par hundra meter innan ändringen sker. Och på precis den platsen stod skyltarna tidigare. Men ack vad jag bedrog mig. Idag passerade den platsen utan att sänka hastigheten. Antingen har GPS-materialet uppdaterats eler så läser den verkligen skyltar. Eller så crowdsamlar den information om skyltar. Vidare finns ett ställe på samma sträcka, men åt andra hållet, där den helt plötsligt bromsar in till 40, dvs den har läst en 30-skylt som inte finns på en 50-sträcka. Dock reparerar den misstaget med en gång, så det enda man märker är en plötslig hastighetssänkning som sedan går över efter bara ett par meter. Idag märkte jag att det faktiskt finns en 30-skylt på en avtagsväg, dock väldigt nära huvudvägen. Kan det vara så att siokamrorna läser skyltar och därmed misstar sig för att sedan snabbt få rättning efterosm man inte fortsätter åt det hållet?

Någon som kör sträckan Onsala kyrka mot Forsbäck får gärna testa. Inbromsningen sker bara några hundra meter efter kyrkan, precis bredvid "Kyrkans ängar".
Jag får inga inbromsningar på Onsalavägen och bilen följar skyltarna. Ap1


Sent from my iPad using Tapatalk
Skriv svar