Laddningshastighet på SuC
Moderator: Redaktion
Laddningshastighet på SuC
Hej alla,
Har genomfört en testperiod med ett tiotal laddningar på SuC med min 85D -15 6k mil. Avsikten med dessa har varit att ta reda på vilken effekt som SuC skickar till bilen eftersom jag misstänker att jag aldrig får rätt styrka.
Vid dessa laddtillfällen har jag testat olika SuC platser i Infra Väsby och startat laddning med olika kapacitet i bilens batteri. Jag har laddat bilen i ca. 20 minuter vid varje tillfälle.
Den högsta effekt jag fått var 56Kw då jag startade laddningen med 20% batterikapacitet, 18+ i luften och medelvarm bil.
Oftast har jag fått 35-45Kw som sedan sjunkit allt eftersom, då startat laddning med 20-60% batterikapacitet, 12-25+ i luften och medelvarm bil.
Även vid tidigare laddtillfällen på SuC i övriga Sverige och i Europa har jag fått som jag tycker lågt effektuttag och lååånga laddtider.
Vid full laddning på SuC eller hemma (220v 16A) kommer jag upp i typical 415km (samma som när bilen var ny). Med 32-16A adapter laddas bilen till 419km.
Hur ser det ut för Er, vad får Ni för effekt vid laddning på SuC?
Har genomfört en testperiod med ett tiotal laddningar på SuC med min 85D -15 6k mil. Avsikten med dessa har varit att ta reda på vilken effekt som SuC skickar till bilen eftersom jag misstänker att jag aldrig får rätt styrka.
Vid dessa laddtillfällen har jag testat olika SuC platser i Infra Väsby och startat laddning med olika kapacitet i bilens batteri. Jag har laddat bilen i ca. 20 minuter vid varje tillfälle.
Den högsta effekt jag fått var 56Kw då jag startade laddningen med 20% batterikapacitet, 18+ i luften och medelvarm bil.
Oftast har jag fått 35-45Kw som sedan sjunkit allt eftersom, då startat laddning med 20-60% batterikapacitet, 12-25+ i luften och medelvarm bil.
Även vid tidigare laddtillfällen på SuC i övriga Sverige och i Europa har jag fått som jag tycker lågt effektuttag och lååånga laddtider.
Vid full laddning på SuC eller hemma (220v 16A) kommer jag upp i typical 415km (samma som när bilen var ny). Med 32-16A adapter laddas bilen till 419km.
Hur ser det ut för Er, vad får Ni för effekt vid laddning på SuC?
- Musikmannen66
- Teslaägare
- Inlägg: 85
- Blev medlem: 05 mar 2014 13:38
- Ort: Tjörn
Re: Laddningshastighet på SuC
Laddade på Suc Ödeshög i lördags efter att ha uppgraderat till 75 kwh från 60 nu i veckan och fick 94 kw effekt med 90 km kvar i batteriet. Det brukade ligga runt den effekten även innan uppgraderingen.
Jag var ensam på min laddare alltså ingen stod och delade laddare med mig
Jag var ensam på min laddare alltså ingen stod och delade laddare med mig
Model S 75 . Svart med taklucka
Re: Laddningshastighet på SuC
Jag får ofta över 100kw när jag är under 50% Soc. 110-115 är inte ovanligt. /S85D
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5519
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Laddningshastighet på SuC
Jag får 115 kW i början, ca 6% kvar. Sjunker sedan gradvis. Ca 35-40 kW runt 90%. Sen går det mycket långsammare.
/70D
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Laddningshastighet på SuC
Jag nådde precis 100 kW för första gången i lördags. Helt ensam i Arboga. Mitt tionde besök på SuC. Brukligt för min S75D är annars 96-98 kW och sen sjunkande i takt med att batteriet fylls på. På ett ställe i Danmark så fick jag bara 35 kW och var tvungen att byta. Mannen som laddade på den andra laddaren åkte och sa att den var bra så jag tog den och fick 98 kW. Kan ha varit därför jag fick så lite... Hur funkar paren annars? Har de max sammanlagd effekt?
På 90% har jag range på 436 km. Lite optimistiskt och den rangen går inte att lita på riktigt. Varför anpassar den sig inte efter körsätt som en vanlig ICE gör?
På 90% har jag range på 436 km. Lite optimistiskt och den rangen går inte att lita på riktigt. Varför anpassar den sig inte efter körsätt som en vanlig ICE gör?
Re: Laddningshastighet på SuC
På väg ner genom Europa har jag fått upp till 115 kW, men det beror som sagts på hur mycket laddning man har. Effekten är högst i början men sjunker snabbt.
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
- jonsalgerier
- Teslaägare
- Inlägg: 376
- Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
- Ort: Knivsta
Re: Laddningshastighet på SuC
Fast jag tror att något är knas med Upplands Väsby.
De senaste 10 gångerna där så har jag aldrig kommit över 50kw. Detta var visserligen innan sommaren så saker kan ha ändrats men konspiratorisk som jag är misstänker jag att det är ett drag för att få bort taxi därifrån.
I Europa och övriga svenska laddare får jag full fart.
Alternativt är det så att Tesla på något sätt taggat mig som att jag bor i närheten av Upplands Väsby och bara "snålladdar" vilket är helt sant för det mesta.
/Jons
De senaste 10 gångerna där så har jag aldrig kommit över 50kw. Detta var visserligen innan sommaren så saker kan ha ändrats men konspiratorisk som jag är misstänker jag att det är ett drag för att få bort taxi därifrån.
I Europa och övriga svenska laddare får jag full fart.
Alternativt är det så att Tesla på något sätt taggat mig som att jag bor i närheten av Upplands Väsby och bara "snålladdar" vilket är helt sant för det mesta.
/Jons
Re: Laddningshastighet på SuC
Ligger nästan alltid mellan 90-98 kw på min X60, inklusive i UV (dock var det ett par månader sedan jag laddade där senast).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Laddningshastighet på SuC
Strax över 110 vid låg SOC ( s70 )
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Laddningshastighet på SuC
SuC står i par (tex 1A och 1B) och kan inte ge full effekt åt två bilar samtidigt tyvärr. Den som kopplat in sig först får max vad den bilen kan ta emot och bil nr 2 får resten. Men de är lastbalanserade på så vis att när bil 1 sedan börjar bli klar och effekten sjunker får bil 2 mer. Därför gör man bäst i att, om möjligt, koppla in sig på en laddare där både A & B är lediga (då får man max).Verdi skrev:Jag nådde precis 100 kW för första gången i lördags. Helt ensam i Arboga. Mitt tionde besök på SuC. Brukligt för min S75D är annars 96-98 kW och sen sjunkande i takt med att batteriet fylls på. På ett ställe i Danmark så fick jag bara 35 kW och var tvungen att byta. Mannen som laddade på den andra laddaren åkte och sa att den var bra så jag tog den och fick 98 kW. Kan ha varit därför jag fick så lite... Hur funkar paren annars? Har de max sammanlagd effekt?
På 90% har jag range på 436 km. Lite optimistiskt och den rangen går inte att lita på riktigt. Varför anpassar den sig inte efter körsätt som en vanlig ICE gör?
När det gäller rangen som visas intill batterisymbolen så ändras den tyvärr inte med rådande förbrukning (man kan ställa in den att räkna med typical eller rated i inställningarna) utan utgår från en fast förbrukning hela tiden, typ 1,9kWh/mil. Jag tycker också att detta är irriterande och det borde fixas i en uppdatering framöver så att den följer exempelvis average från 10/25/50 km senast körda km precis som grafen för energiåtgången gör.
Det man kan göra redan idag för att inte reta sig på detta för mycket är att ställa om den till %, dock blir det lite räknande för att få detta till antal km med den förbrukning som man har just nu.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Re: Laddningshastighet på SuC
Låter som du har inställt att visa rated. Det är NEDC om jag minns rätt. Prova att byta tillI typicall så får du vettigare siffror.Verdi skrev:Jag nådde precis 100 kW för första gången i lördags. Helt ensam i Arboga. Mitt tionde besök på SuC. Brukligt för min S75D är annars 96-98 kW och sen sjunkande i takt med att batteriet fylls på. På ett ställe i Danmark så fick jag bara 35 kW och var tvungen att byta. Mannen som laddade på den andra laddaren åkte och sa att den var bra så jag tog den och fick 98 kW. Kan ha varit därför jag fick så lite... Hur funkar paren annars? Har de max sammanlagd effekt?
På 90% har jag range på 436 km. Lite optimistiskt och den rangen går inte att lita på riktigt. Varför anpassar den sig inte efter körsätt som en vanlig ICE gör?
Re: Laddningshastighet på SuC
Tack! Hade ingen aning om detta. Trodde man kunde det mesta som är relevant för det dagliga bruket av Teslan men hade helt missat detta!ellerstrom skrev:
SuC står i par (tex 1A och 1B) och kan inte ge full effekt åt två bilar samtidigt tyvärr. Den som kopplat in sig först får max vad den bilen kan ta emot och bil nr 2 får resten. Men de är lastbalanserade på så vis att när bil 1 sedan börjar bli klar och effekten sjunker får bil 2 mer. Därför gör man bäst i att, om möjligt, koppla in sig på en laddare där både A & B är lediga (då får man max).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Laddningshastighet på SuC
En bil med 85-batteri ska komma upp i strax under 120kW som mest, jag har haft 116kW som mest tror jag iaf, men som redan nämnts så vettifan om det inte är
nåt skumt med just Väsby-stationen för jag har oxo flera ggr fått typ 45kW där vid tillfällen då den borde fått 116kW tex...
Inte länge sedan vi var helt själva där och ändå fick under 50kW, orkade bara testa två stolpar den ggn för vi hade inge brådis utan skulle sova över på Scandic där...
Förr fick man alltid max effekt där, så det kan inte vara själva bygget som är fel...
nåt skumt med just Väsby-stationen för jag har oxo flera ggr fått typ 45kW där vid tillfällen då den borde fått 116kW tex...
Inte länge sedan vi var helt själva där och ändå fick under 50kW, orkade bara testa två stolpar den ggn för vi hade inge brådis utan skulle sova över på Scandic där...
Förr fick man alltid max effekt där, så det kan inte vara själva bygget som är fel...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Laddningshastighet på SuC
112kW toppade jag på i Ödeshög idag, optimala förhållanden, 56km (15%) i batteriet
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Laddningshastighet på SuC
Ett litet tillägg: bil 2 får 32 kW även om bil 1 vill ha mer, så kopplar bil 2 in snart efter bil 1 kan bil 2 ta lite av bil 1:s effekt.ellerstrom skrev:SuC står i par (tex 1A och 1B) och kan inte ge full effekt åt två bilar samtidigt tyvärr. Den som kopplat in sig först får max vad den bilen kan ta emot och bil nr 2 får resten. Men de är lastbalanserade på så vis att när bil 1 sedan börjar bli klar och effekten sjunker får bil 2 mer. Därför gör man bäst i att, om möjligt, koppla in sig på en laddare där både A & B är lediga (då får man max).
När det gäller rangen som visas intill batterisymbolen så ändras den tyvärr inte med rådande förbrukning (man kan ställa in den att räkna med typical eller rated i inställningarna) utan utgår från en fast förbrukning hela tiden, typ 1,9kWh/mil. Jag tycker också att detta är irriterande och det borde fixas i en uppdatering framöver så att den följer exempelvis average från 10/25/50 km senast körda km precis som grafen för energiåtgången gör.
Det man kan göra redan idag för att inte reta sig på detta för mycket är att ställa om den till %, dock blir det lite räknande för att få detta till antal km med den förbrukning som man har just nu.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Laddningshastighet på SuC
Jag fick nyligen 119 kW som mest i Skellefteå efter drygt 10 mils körning och ca 45 km i batteriet. När laddnivån nådde 120 km hade laddeffekten sjunkit under 100kW. Bilen är en S85 från maj -15 som strax passerar 8000 mil.
Re: Laddningshastighet på SuC
Alla vi som har softwarespärrat 75kw batteri får bara max. 95kw på SuC. Kan kanske peaka lite över i korta perioder, men batteriet har en begränsning som gör att farten toppar av i detta område har jag hört.
Så tyvärr kan vi aldrig komma upp på 115kw som ju är kapaciteten på själva laddaren.
Kom själv till en laddare igår kväll med varmt batteri (kört ca. 6 mil, ankom med 25 % SoC), fick 96kw i starten. Sjönk till 70kw när batteriet var fyllt til 70% då jag slutade ladda.
Så tyvärr kan vi aldrig komma upp på 115kw som ju är kapaciteten på själva laddaren.
Kom själv till en laddare igår kväll med varmt batteri (kört ca. 6 mil, ankom med 25 % SoC), fick 96kw i starten. Sjönk till 70kw när batteriet var fyllt til 70% då jag slutade ladda.
Tesla Model S60D 2016 - Big Blue
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
Re: Laddningshastighet på SuC
Har sett 98 kw flera gånger, men aldrig varit över det på min. Vågar inte svara på hur länge den legat så högt dock, på vintern sitter man ju i bilen ibland när man SUC:ar, under vår sommar har jag hittills sluppitALDA skrev:Alla vi som har softwarespärrat 75kw batteri får bara max. 95kw på SuC. Kan kanske peaka lite över i korta perioder, men batteriet har en begränsning som gör att farten toppar av i detta område har jag hört.
Så tyvärr kan vi aldrig komma upp på 115kw som ju är kapaciteten på själva laddaren.
Kom själv till en laddare igår kväll med varmt batteri (kört ca. 6 mil, ankom med 25 % SoC), fick 96kw i starten. Sjönk till 70kw när batteriet var fyllt til 70% då jag slutade ladda.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Laddningshastighet på SuC
Stämmer bra, bilar med mindre än 85-batteri har lägre spänning och kan inte komma upp i högre effekt än ca 100kW som mest...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Laddningshastighet på SuC
Precis, glömde lägga till den detaljen. Tack för tillrättavisningen!bylund skrev:Ett litet tillägg: bil 2 får 32 kW även om bil 1 vill ha mer, så kopplar bil 2 in snart efter bil 1 kan bil 2 ta lite av bil 1:s effekt.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Re: Laddningshastighet på SuC
Coolt. Det låter ju som att det faktiskt är det som är fallet om det fungerar bra för dig på alla andra, och det fungerar bra för alla andra på just den här laddaren. Bortsett från att det kanske är lite sisådär med dom här nya persouppgiftslagarna så är det ju klart att Teslan vet vart den bor varje natt (och om den får mat på natten) och vilken SuC som är närmast.jonsalgerier skrev:Fast jag tror att något är knas med Upplands Väsby.
De senaste 10 gångerna där så har jag aldrig kommit över 50kw. Detta var visserligen innan sommaren så saker kan ha ändrats men konspiratorisk som jag är misstänker jag att det är ett drag för att få bort taxi därifrån.
I Europa och övriga svenska laddare får jag full fart.
Alternativt är det så att Tesla på något sätt taggat mig som att jag bor i närheten av Upplands Väsby och bara "snålladdar" vilket är helt sant för det mesta.
/Jons
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Laddningshastighet på SuC
Jag har typ 26 mil till Väsby, räknas det som nära?
(den har ju "krånglat" även för mig lixom)
(den har ju "krånglat" även för mig lixom)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Laddningshastighet på SuC
Jämfört med SuC Hong Kong är det rätt näraBjelke skrev:Jag har typ 26 mil till Väsby, räknas det som nära?
(den har ju "krånglat" även för mig lixom)
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 968
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: Laddningshastighet på SuC
Så här ser det ut på våra bilar när man är ensam på laddaren.
SP85+ årsmodell 2014 ca 6 000 mil.
10% 118 kW
20% 118 kW
30% 104 kW
40% 89 kW
50% 73 kW
55% 66 kW
60% 59 kW
70% 50 kW 52kW
75% 46 kW 48kW
80% 40 kW 42kW
82% 38 kW
85% 35 kW
87% 33 kW
88% 32 kW
89% 32 kW
90% 30 kW
XP100D årsmodell 2016 ca 500 mil.
Upp till Ca 50% 116 kW
55% 104 kW
60% 98 kW
65% 88 kW
69% 80 kW
80% 52 kW
85% 43 kW
SP85+ årsmodell 2014 ca 6 000 mil.
10% 118 kW
20% 118 kW
30% 104 kW
40% 89 kW
50% 73 kW
55% 66 kW
60% 59 kW
70% 50 kW 52kW
75% 46 kW 48kW
80% 40 kW 42kW
82% 38 kW
85% 35 kW
87% 33 kW
88% 32 kW
89% 32 kW
90% 30 kW
XP100D årsmodell 2016 ca 500 mil.
Upp till Ca 50% 116 kW
55% 104 kW
60% 98 kW
65% 88 kW
69% 80 kW
80% 52 kW
85% 43 kW
Re: Laddningshastighet på SuC
bullen skrev:Låter som du har inställt att visa rated. Det är NEDC om jag minns rätt. Prova att byta tillI typicall så får du vettigare siffror.Verdi skrev:Jag nådde precis 100 kW för första gången i lördags. Helt ensam i Arboga. Mitt tionde besök på SuC. Brukligt för min S75D är annars 96-98 kW och sen sjunkande i takt med att batteriet fylls på. På ett ställe i Danmark så fick jag bara 35 kW och var tvungen att byta. Mannen som laddade på den andra laddaren åkte och sa att den var bra så jag tog den och fick 98 kW. Kan ha varit därför jag fick så lite... Hur funkar paren annars? Har de max sammanlagd effekt?
På 90% har jag range på 436 km. Lite optimistiskt och den rangen går inte att lita på riktigt. Varför anpassar den sig inte efter körsätt som en vanlig ICE gör?
Tack, jag såg det faktiskt idag och har ändrat! Nu visar den rimligare siffror.