Andrahandsvärde modell S

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lano
Teslaägare
Inlägg: 95
Blev medlem: 25 jul 2017 23:38

Andrahandsvärde modell S

Inlägg av lano »

Hur mycket tror ni andrahandsvärdet på modell S kommer att påverkas av modell 3? Är det rimligt att antaga att en modell S (75D) står i 60% av nypriset efter 24 månader (hösten 2019) och 40% efter 36 månader? Eller är det för pessimistiskt, vilken procentsats tror ni är rimlig efter 24 respektive 36 månader i sådana fall?
Eventuella uppdateringar av modell S kommer ju inte att hjälpa upp priset på de som redan levererats.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Andrahandsvärde modell S

Inlägg av Zalman3 »

Jag tror att det är pessimistisk, tror att S har minst 50% i värde efter 3 år.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Andrahandsvärde modell S

Inlägg av bylund »

Dollarkursens utveckling är en viktig faktor. Att den har varit stigande har hållit andrahandsvärdet uppe på äldre Model S. Faller dollarn faller nypriset och därmed begagnatpriserna.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Andrahandsvärde modell S

Inlägg av Zalman3 »

Titta bara på priserna på Finn.no finns ingen Tesla under 440.000NOK trots hög ålder och många mil. Och det finns +280 Teslor att välja på.
NY kostar en S 582.000NOK. När det är så liten prisskillnad skulle jag välja en ny alla dagar i veckan.

Även när modell 3 kommer i någorlunda volymer under 2019, så kostar de i praktiken +400.000kr
och har mycket sämre bagageutrymme än S, och ingen fri laddning.
Så jag tror att du får betala runt 400.000kr för en begagnad S även under 2019.

Sen är det väldigt många som kan tänka sig en S bara priset ramlar under 500.000kr.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 651
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Andrahandsvärde modell S

Inlägg av Crappy »

Rent spontant tror jag priset på MS kommer hållas uppe ett bra tag till.
Många, liksom jag börjar nog fundera på en MS istället, nu när det dröjer till slutet på 2018 innan den ens börjas levererar i EU. Tillgång och efterfrågan

Fan får jag ingen M3 före våren 2019 blir det att titta på andra alternativ.
Användarvisningsbild
lano
Teslaägare
Inlägg: 95
Blev medlem: 25 jul 2017 23:38

Re: Andrahandsvärde modell S

Inlägg av lano »

Zalman3 skrev:
Så jag tror att du får betala runt 400.000kr för en begagnad S även under 2019.

Sen är det väldigt många som kan tänka sig en S bara priset ramlar under 500.000kr.
400 000kr under 2019 innebär 45% redan efter 24 månader. Eller syftade du på äldre Teslor?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Andrahandsvärde modell S

Inlägg av Zalman3 »

lano skrev:
Zalman3 skrev:
Så jag tror att du får betala runt 400.000kr för en begagnad S även under 2019.

Sen är det väldigt många som kan tänka sig en S bara priset ramlar under 500.000kr.
400 000kr under 2019 innebär 45% redan efter 24 månader. Eller syftade du på äldre Teslor?
Så länge det inte finns gamla Teslor som kostar under 100.000kr så hålls andrahandsvärdet konstlat uppe.
Med 400.000kr menade jag Teslor från 2013 som gått 12.000 mil. Så 50% restvärde efter 6 år.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Andrahandsvärde modell S

Inlägg av LarsL »

Jag tror att andrahandsvärdet på Model S kommer stärkas av Model 3. Intresset för elbilar kommer bara att öka och de är svåra att få tag i. Ingen producent lyckas tillverka tillräckligt många bilar med tillräcklig prestanda. Så alla bilar som finns där ute kommer att vara eftertraktade.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3196
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Andrahandsvärde modell S

Inlägg av Leo »

LarsL skrev:
Jag tror att andrahandsvärdet på Model S kommer stärkas av Model 3. Intresset för elbilar kommer bara att öka och de är svåra att få tag i. Ingen producent lyckas tillverka tillräckligt många bilar med tillräcklig prestanda. Så alla bilar som finns där ute kommer att vara eftertraktade.
+1 då jag också tycker det nu borde vara uppenbart att en hyfsat väl utrustad 3:a (ungefär som många S ser ut) drar iväg ganska mycket i pris jämfört med "instegsmodellens" pris av 3.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1499
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Andrahandsvärde modell S

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Märks att Tesla verkligen vill "skydda" S och X, inte minst den senaste prestandahöjningen på 75:an var verkligen smart.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1062
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Andrahandsvärde modell S

Inlägg av jeppe_sthlm »

Zalman3 skrev:
Titta bara på priserna på Finn.no finns ingen Tesla under 440.000NOK trots hög ålder och många mil. Och det finns +280 Teslor att välja på.
NY kostar en S 582.000NOK. När det är så liten prisskillnad skulle jag välja en ny alla dagar i veckan.

Även när modell 3 kommer i någorlunda volymer under 2019, så kostar de i praktiken +400.000kr
och har mycket sämre bagageutrymme än S, och ingen fri laddning.
Så jag tror att du får betala runt 400.000kr för en begagnad S även under 2019.

Sen är det väldigt många som kan tänka sig en S bara priset ramlar under 500.000kr.
Är inte mycket bättre i Sverige. En ny (basutrustad) S75 kostar efter miljöbilspremie och referal 805'.

Beg med AP1-hw börjar på runt 700'.

Drar man sedan bort en slant för att inte behöva betala helförsäkring i 3 år, samt att man använder Teslas 0.25%-finansiering (om den är kvar?), så är skillnaden mot en ny minimal. Väldigt svårt att motivera ett beg-köp då..

...vilket i sin tur är illa frustrerande för en stackare som tycker att 800' är strax norr om den mentala smärtgränsen för vad en bil får kosta, men prompt vill ha en Tesla.

Ja, ja - det är väl dagens i-landsproblem deluxe, men ändå ;-)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: Andrahandsvärde modell S

Inlägg av matbl »

Nybilspriset styr andrahandsvärdet. Ich nybilspriset varierar med dollarkursen.
Exempel: min S85 kostade 765' ny 2014. Tre år seanre gick den till en bilhandlare för 633'. Över 80% i restvärde. Bilhandlaren la sen ut den för en bit över 700' och den verkar ha blivit såld.
Om dollarkursen skulle gått åt andra hållet sedan 2014 så att en ny S kostade under 700'. Vad tror du hade hänt med mitt andrahandsvärde då?
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Verdi

Re: Andrahandsvärde modell S

Inlägg av Verdi »

Jag tycker fortsatt att Tesla är dåliga på att skydda befintliga kunder. De lämpar över hela valutarisken på kunderna och släpper stora förbättringar utan förvarning. Törs inte tänka på hur mycket min Model S tappat på den månad jag haft den. 200 tusen?

En fördel är ju att jag nu inte har nåt annat val än att behålla den i minst 3 år. :)
Användarvisningsbild
lano
Teslaägare
Inlägg: 95
Blev medlem: 25 jul 2017 23:38

Re: Andrahandsvärde modell S

Inlägg av lano »

Vad bedömer ni sannolikheten att andrahandsvärdet är under 40% av listpriset på en MS75D hösten 2020, med tanke på dollarkurs, nya modeller från MB, Audi, BMW, eventuell ny/uppdaterad MS från Tesla?
Känns som ganska hög risk att skaffa en MS nu, men det finns inte heller många alternativ om man vill ha en elbil och skall byta/beställa nu.
Senast redigerad av lano, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mathiaso
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 06 jun 2017 20:29

Re: Andrahandsvärde modell S

Inlägg av mathiaso »

Det lär inte komma en ny model S på flera år. Läste på en motorsida om Teslas "planerade" modeller och där bedömde de att en helt ny model S ligger flera år fram i tiden.
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6003
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Andrahandsvärde modell S

Inlägg av Remuz »

Kanske är önsketänkande men jag tror efterfrågan kommer öka betydligt mer än tillgången de närmsta 3-4åren så jag tror begvärdet hålls uppe helt ok. Valutan är den enda risk jag ser
P85D svart/svart med gratis SuC
hakanp
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 jul 2017 20:37

Re: Andrahandsvärde modell S

Inlägg av hakanp »

Valutan påverkar naturligtvis, men den är ju svår att förutspå ;-)

Beställde en ny 75D i fredags och med 0,25%-finansieringen så kommer jag ha 55% restvärde efter 3 år. Jag räknar med att den då har gått ca 5.000-6.000 mil och i min egen kalkyl har jag bedömt risken som låg att jag kommer torska pengar om tre år, men lik förbaskat en risk naturligtvis.

Jag har tänkt att en massa 3:or på vägarna kommer göra att restvärdet blir sämre men som ni säger kan det nog vara tvärtom, att det drar upp intresset för Tesla och påverkar så att fler och bättre laddningsmöjligheter dyker upp längs med vägarna.
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Andrahandsvärde modell S

Inlägg av Daoops »

En teslasäljare i göteborg (nordstaden) sade till mig idag att dom återinfört restvärdesgarantin (50% tror jag det var, 2500 mil om året) i en vecka för 75:an. Han hävdade också att 0,25% räntan är kvar en vecka till. Det har ju låtit så ett par gånger tidigare iofs.
Användarvisningsbild
mathiaso
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 06 jun 2017 20:29

Re: Andrahandsvärde modell S

Inlägg av mathiaso »

Jag har också fått informationen från min säljare att den försvinner i augusti.

Rabatten betyder ca 50k i rabatt eller mer beroende på bil.

Ska man slå till eller vänta på eventuella andra kampanjer efter sommaren?
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Verdi

Re: Andrahandsvärde modell S

Inlägg av Verdi »

Daoops skrev:
En teslasäljare i göteborg (nordstaden) sade till mig idag att dom återinfört restvärdesgarantin (50% tror jag det var, 2500 mil om året) i en vecka för 75:an. Han hävdade också att 0,25% räntan är kvar en vecka till. Det har ju låtit så ett par gånger tidigare iofs.
Restvärdesgarantin hade varit fantastisk nu med fallande dollar och med allt som händer inom området. Måste nog ringa en säljare imorgon och höra.
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Andrahandsvärde modell S

Inlägg av Daoops »

mathiaso skrev:
Jag har också fått informationen från min säljare att den försvinner i augusti.

Rabatten betyder ca 50k i rabatt eller mer beroende på bil.

Ska man slå till eller vänta på eventuella andra kampanjer efter sommaren?
Det konstanta Teslafrågan.. dollarn har väl gått ned lite till så nästa kvartal kanske priserna justeras ned lite till. Det kan komma lite uppfräschningar så interiören åtminstone blir par med Model 3, eller förhoppningsvis bättre. Snabbare hw i 17"-skärmen kanske (den var ju sjukt mycket snabbare i model 3:n) Men problemet är att då kommer det också att finnas något nytt runt hörnet. Tror att man får ta ett djupt andetag och hoppa. Funderar på att göra det i morgon själv.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Andrahandsvärde modell S

Inlägg av Bjelke »

Do it! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
lano
Teslaägare
Inlägg: 95
Blev medlem: 25 jul 2017 23:38

Re: Andrahandsvärde modell S

Inlägg av lano »

På Norska forum pratar man om räntekampanjen räcker till den 10:e augusti. Skulle den försvinna lär det dock dyka upp andra erbjudanden, priserna lär inte stiga med fallande dollar.
Hur har tidigare garanterade restvärden fungerat, har man kunnat välja om man vill behålla bilen eller sälja den för det garanterade restvärdet?
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Andrahandsvärde modell S

Inlägg av Daoops »

Bjelke skrev:
Do it! :)
:)
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Andrahandsvärde modell S

Inlägg av Daoops »

lano skrev:
På Norska forum pratar man om räntekampanjen räcker till den 10:e augusti. Skulle den försvinna lär det dock dyka upp andra erbjudanden, priserna lär inte stiga med fallande dollar.
Hur har tidigare garanterade restvärden fungerat, har man kunnat välja om man vill behålla bilen eller sälja den för det garanterade restvärdet?
Man får välja själv. Väldigt få som nyttjat den (såklart eftersom den vart värd mer)
Skriv svar