Vilken elbil i väntan på Model 3?
Moderator: Redaktion
Vilken elbil i väntan på Model 3?
Hej sektvänner!
Nuläget:
Vi ska byta vår andrabil (Outlander PHEV) som nu blivit tre år och leasingen går ut.
Vi väntar på en Model 3 beställdes 1/4 som är planerad som ersättaren, men eftersom det är 1-2 år kvar innan vi får den så vill vi byta till en ren elbil under tiden. Det får gärna vara en mindre bil, och enda kraven är egentligen:
- Måste klara 10-12 mil på en laddning även på vintern
- Bra säkerhet för barn i bilbarnstol (ett barn, 3.5 år just nu)
- Behöver inte vara så stor, en Zoe är förmodligen okej
- Räcker att 2 vuxna och 1 barn sitter bra, annars kör vi vår Model S för alla längre resor eller med fler passagerare
Vi har tittat primärt på Ioniq och Zoe och tycker tyvärr inte om varken i3 eller Leafens design, så de går bort för tillfället (även att det är bra elbilar - det vet vi).
Vad har ni andra för erfarenheter och vad ställer ni upp som argument för att välja Zoe eller Ioniq - framförallt med tanken på att ägarhorisonten bara är 1-2 år. Ny eller något begagnad spelar inte jättestor roll, viktigast är väl att värdeminskningen håller sig någorlunda låg till det är dags att sälja den när vi får vår M3.
Bilen går som förmånsbil, så förmånsvärde spelar in i beslutet.
Nuläget:
Vi ska byta vår andrabil (Outlander PHEV) som nu blivit tre år och leasingen går ut.
Vi väntar på en Model 3 beställdes 1/4 som är planerad som ersättaren, men eftersom det är 1-2 år kvar innan vi får den så vill vi byta till en ren elbil under tiden. Det får gärna vara en mindre bil, och enda kraven är egentligen:
- Måste klara 10-12 mil på en laddning även på vintern
- Bra säkerhet för barn i bilbarnstol (ett barn, 3.5 år just nu)
- Behöver inte vara så stor, en Zoe är förmodligen okej
- Räcker att 2 vuxna och 1 barn sitter bra, annars kör vi vår Model S för alla längre resor eller med fler passagerare
Vi har tittat primärt på Ioniq och Zoe och tycker tyvärr inte om varken i3 eller Leafens design, så de går bort för tillfället (även att det är bra elbilar - det vet vi).
Vad har ni andra för erfarenheter och vad ställer ni upp som argument för att välja Zoe eller Ioniq - framförallt med tanken på att ägarhorisonten bara är 1-2 år. Ny eller något begagnad spelar inte jättestor roll, viktigast är väl att värdeminskningen håller sig någorlunda låg till det är dags att sälja den när vi får vår M3.
Bilen går som förmånsbil, så förmånsvärde spelar in i beslutet.
Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?
Ioniq är troligtvis lämpligast om priset passar er. Bra räckvidd tack vare låg förbrukning, bra utrustning även i standardutförande, CCS 70Kw laddning, bra bagageutrymme, 5 stjärnor i EuroNcap... Osv osv.. Ioniq har högre kvalitetskänsla än i Zoe som mest känns som en billig Clio. Baksätet fälls i ett helt stycke i Zoe till skillnad från 60/40 split i Ioniq vilket kan ställa till med problem om man ska frakta grejer.
Förmånsvärde skiljer ca 400kr/mån mellan bilarna i standardutförande men jag skulle rekommendera att du jämför själv med den utrustning du vill ha. Kolla upp utrustningspaket på resp. tillverkares hemsida och jämför på Skatteverkets bilförmånsberäknare.
https://www.skatteverket.se/privat/sjal ... 03976.html
Förmånsvärde skiljer ca 400kr/mån mellan bilarna i standardutförande men jag skulle rekommendera att du jämför själv med den utrustning du vill ha. Kolla upp utrustningspaket på resp. tillverkares hemsida och jämför på Skatteverkets bilförmånsberäknare.
https://www.skatteverket.se/privat/sjal ... 03976.html
Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?
e-Up är ju hyfsat billiga som beg, men räckvidden är väll precis så det skriker om det... e-Golf är på håret att det funkar vintertid, iaf om du kör motorväg några av milen, allt hänger på hastigheten. Måste säga att vi är helnöjda med vår e-Golf (2015).
Model S P85DL+
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?
Ni kanske skulle ta en titt på Kia Soul...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?
Viss väntetid på Ioniq ( ca 6 mån ) och obefintlig begagnatmarknad. Kan ju spela roll om ni inte ska äga bilen så länge. Annars mer praktisk bil, iom likvärdig räckvidd som Zoe fast mer utrymme och högre standard.
Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?
Tack för blandade tips, här kommer blandade svar
För E-Up känns räckvidden på gränsen så den blir nog inte aktuell.
Kia Soul är tekniskt rätt, men jag har väldigt svårt för designen, även om den tydligen vunnit pris för den
Ioniq verkar ju bättre än Zoe på alla punkter förutom att den är något dyrare i inköp och lite högre förmånsvärde. Frågan är hur ni tror den står sig i andrahandsvärde om 18-24 månader jämfört med en Zoe (dvs hur mkt den minskat i värde över den tiden).
Det finns ett par nya Ioniqs för omgående leverans på blocket, samt att vår lokala handlare får hem sin om en månad, så det är okej med levtid tycker jag.
Finns det någon som skulle vilja göra inlägg FÖR Zoe jämfört med Ioniq?
Att köpa en begagnad 21kw känns tänkbart, då kan man ju komma ner mot 150tkr och tappar nog itne så mycet på 18-24mån, men frågan är om man blir nöjd... och om det finns köpare för en 21kw bil om 2 år....
För E-Up känns räckvidden på gränsen så den blir nog inte aktuell.
Kia Soul är tekniskt rätt, men jag har väldigt svårt för designen, även om den tydligen vunnit pris för den

Ioniq verkar ju bättre än Zoe på alla punkter förutom att den är något dyrare i inköp och lite högre förmånsvärde. Frågan är hur ni tror den står sig i andrahandsvärde om 18-24 månader jämfört med en Zoe (dvs hur mkt den minskat i värde över den tiden).
Det finns ett par nya Ioniqs för omgående leverans på blocket, samt att vår lokala handlare får hem sin om en månad, så det är okej med levtid tycker jag.
Finns det någon som skulle vilja göra inlägg FÖR Zoe jämfört med Ioniq?
Att köpa en begagnad 21kw känns tänkbart, då kan man ju komma ner mot 150tkr och tappar nog itne så mycet på 18-24mån, men frågan är om man blir nöjd... och om det finns köpare för en 21kw bil om 2 år....
Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?
Nya e-Golf måste väl funka bra för ändamålet? Tycker det verkar som en bra bil, för mig hade nog största problemet varit dels att behöva använda VW-s servicenät, och dels dieselskandalen, men har man inga/små problem med dessa faktorer så känns det som ett bra alternativ.mans71 skrev:e-Up är ju hyfsat billiga som beg, men räckvidden är väll precis så det skriker om det... e-Golf är på håret att det funkar vintertid, iaf om du kör motorväg några av milen, allt hänger på hastigheten. Måste säga att vi är helnöjda med vår e-Golf (2015).
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- SolnaGnagarn
- Teslaägare
- Inlägg: 507
- Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
- Ort: Solna
Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?
Jag åkte Golf GTE innan Teslan. Var supernöjd med den! Rymlig och bra komfort. En E-Golf borde ju vara rätt lik tänker jag.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5857
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?
Fortfarande ingen snabbladdning på Zoe väl ? För mig är det en dealbraker. Såg en röd Ionic när jag laddade för ett par veckor sedan, riktigt fin bil tyckte jag. Dock aldrig provat någon...Spexhult skrev:Tack för blandade tips, här kommer blandade svar
För E-Up känns räckvidden på gränsen så den blir nog inte aktuell.
Kia Soul är tekniskt rätt, men jag har väldigt svårt för designen, även om den tydligen vunnit pris för den
Ioniq verkar ju bättre än Zoe på alla punkter förutom att den är något dyrare i inköp och lite högre förmånsvärde. Frågan är hur ni tror den står sig i andrahandsvärde om 18-24 månader jämfört med en Zoe (dvs hur mkt den minskat i värde över den tiden).
Det finns ett par nya Ioniqs för omgående leverans på blocket, samt att vår lokala handlare får hem sin om en månad, så det är okej med levtid tycker jag.
Finns det någon som skulle vilja göra inlägg FÖR Zoe jämfört med Ioniq?
Att köpa en begagnad 21kw känns tänkbart, då kan man ju komma ner mot 150tkr och tappar nog itne så mycet på 18-24mån, men frågan är om man blir nöjd... och om det finns köpare för en 21kw bil om 2 år....
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7949
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?
Har man både Tesla och Zoe tar man väl knappast Zoen på långfärder.
Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?
Zoe är en liten småbil som säkert är bra för korta resor men allt över 100km/h och allt över 10mil är jobbigt tycker jag. Om ni främst ska ha bilen i city så kanske Zoe är bra. Men jag vet inte. Förutom att den ser lite fräck ut utvändigt och att den kan ladda 3fas AC 22kW (om man nu har nytta för det) har jag inte mycket till övers för den. Det skulle vara om ni ofta behöver runt 18mil i motorvägsfart på vintern utan laddning. Då kan ioniq vara på håret och det kan vara trevligt med en Zoe som klarar 18 mil på motorväg på vintern med lite marginal även på vintern. Min känsla för deras räckvidd på vintern i cirka 110km/h
Ioniq: 170km
Zoe: 200km
Ioniq är riktigt trevlig tycker jag. Lugn och skön att köra snabbt och långt med, bra säten, bra inredning och kontroller, väldigt pålitlig räckvidd (nästan samma räckvidd upp till 90km/h på samma sätt som en tesla). Zoe däremot kan säkert komma upp emot 35mil om man kör den lugnt i stan i ett sammanhängande test men ned emot 180km på vintern i 120. Det gör att räckviddsuppskattaren åker jojo och det tar lång tid innan man vänjer sig vid vilen och släpper räckviddsångesten. Ioniq kommer mellan 160-240km (eller ännu mer om man kör riktigt snålt).
Den lilla extraräckvidden Zoe ger jämfört med Ioniq (typ 15%) förlorar den totalt genom sin långsamma laddning. 3-4ggr snabbare laddar ioniq upp till 80% laddning än Zoe när man kör motorväg:
Ioniq: 313km/hr - 150Wh/km och snitt 47kW laddning, och upp emot 433km/hr vid en 100kW laddare som lär vara på frammarch
Zoe: 105km/hr - 200Wh/km och snitt på 21kW
Jag tror att Ioniq kommer att stå sig riktigt bra. Tillgång/efterfrågan. Om något år kommer det inte att finnas många ioniq ute men efterfrågan på begagnade ioniq electrics lär vara hög.
Ioniq: 170km
Zoe: 200km
Ioniq är riktigt trevlig tycker jag. Lugn och skön att köra snabbt och långt med, bra säten, bra inredning och kontroller, väldigt pålitlig räckvidd (nästan samma räckvidd upp till 90km/h på samma sätt som en tesla). Zoe däremot kan säkert komma upp emot 35mil om man kör den lugnt i stan i ett sammanhängande test men ned emot 180km på vintern i 120. Det gör att räckviddsuppskattaren åker jojo och det tar lång tid innan man vänjer sig vid vilen och släpper räckviddsångesten. Ioniq kommer mellan 160-240km (eller ännu mer om man kör riktigt snålt).
Den lilla extraräckvidden Zoe ger jämfört med Ioniq (typ 15%) förlorar den totalt genom sin långsamma laddning. 3-4ggr snabbare laddar ioniq upp till 80% laddning än Zoe när man kör motorväg:
Ioniq: 313km/hr - 150Wh/km och snitt 47kW laddning, och upp emot 433km/hr vid en 100kW laddare som lär vara på frammarch
Zoe: 105km/hr - 200Wh/km och snitt på 21kW
Jag tror att Ioniq kommer att stå sig riktigt bra. Tillgång/efterfrågan. Om något år kommer det inte att finnas många ioniq ute men efterfrågan på begagnade ioniq electrics lär vara hög.
Senast redigerad av apkungen, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?
Jag kör V70 D5 i väntan. För mig handlar det om ekonomi, där finns inte pengar att köpa en för mig oduglig elbil för Model 3 pengar. Tankar diesel och åker för totalt 20kr/mil tills model 3 kommer. Har kört Leaf innan men 350papp är liksom ett skämt för den bilen.
Model 3 kommer bli dyrare per mil, men det är den bilen jag vill ha och då får det kosta lite. Hade jag köpt en BMW eller Audi med motsvarande prestanda så hade soppakostnaden + service tillkommit.
Kanske en Kia Rio eller Ceed tills model 3?!
Model 3 kommer bli dyrare per mil, men det är den bilen jag vill ha och då får det kosta lite. Hade jag köpt en BMW eller Audi med motsvarande prestanda så hade soppakostnaden + service tillkommit.
Kanske en Kia Rio eller Ceed tills model 3?!
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?
Varför inte en Leaf 30kWh? Den klarade 10 mil vid -15. Det är det kallaste jag ha kört med den.
Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?
Alla nya är väl på 22 kW. Sedan kan man väl hitta begagnade på 43 kW.Spexhult skrev:Att köpa en begagnad 21kw känns tänkbart, då kan man ju komma ner mot 150tkr och tappar nog itne så mycet på 18-24mån, men frågan är om man blir nöjd... och om det finns köpare för en 21kw bil om 2 år....
Men det är nog sant att laddning på så låg effekt är en värdeminskare på andrahandsmarknaden.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?
Jag tror att han skriver fel på kwh och kw. Tror att han menar 21kwh. De nya har 40kwh.bylund skrev:Alla nya är väl på 22 kW. Sedan kan man väl hitta begagnade på 43 kW.Spexhult skrev:Att köpa en begagnad 21kw känns tänkbart, då kan man ju komma ner mot 150tkr och tappar nog itne så mycet på 18-24mån, men frågan är om man blir nöjd... och om det finns köpare för en 21kw bil om 2 år....
Men det är nog sant att laddning på så låg effekt är en värdeminskare på andrahandsmarknaden.
Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?
Jo, det är fredagkväll och jag är dryg.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?
Rookie mistake - menar självklart kWh. Offentlig avbön härmed avklarad!apkungen skrev:Jag tror att han skriver fel på kwh och kw. Tror att han menar 21kwh. De nya har 40kwh.bylund skrev:Alla nya är väl på 22 kW. Sedan kan man väl hitta begagnade på 43 kW.Spexhult skrev:Att köpa en begagnad 21kw känns tänkbart, då kan man ju komma ner mot 150tkr och tappar nog itne så mycet på 18-24mån, men frågan är om man blir nöjd... och om det finns köpare för en 21kw bil om 2 år....
Men det är nog sant att laddning på så låg effekt är en värdeminskare på andrahandsmarknaden.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?
Som jag skrev i inlägget så faller Leaf tyvärr pga att designen inte tilltalar oss. Annars hade den funkat!LarsL skrev:Varför inte en Leaf 30kWh? Den klarade 10 mil vid -15. Det är det kallaste jag ha kört med den.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?
Tack för informativt o underbyggt inlägg. Låtar just nu mer åt Ioniq än Zoe.apkungen skrev:Zoe är en liten småbil som säkert är bra för korta resor men allt över 100km/h och allt över 10mil är jobbigt tycker jag. Om ni främst ska ha bilen i city så kanske Zoe är bra. Men jag vet inte. Förutom att den ser lite fräck ut utvändigt och att den kan ladda 3fas AC 22kW (om man nu har nytta för det) har jag inte mycket till övers för den. Det skulle vara om ni ofta behöver runt 18mil i motorvägsfart på vintern utan laddning. Då kan ioniq vara på håret och det kan vara trevligt med en Zoe som klarar 18 mil på motorväg på vintern med lite marginal även på vintern. Min känsla för deras räckvidd på vintern i cirka 110km/h
Ioniq: 170km
Zoe: 200km
Ioniq är riktigt trevlig tycker jag. Lugn och skön att köra snabbt och långt med, bra säten, bra inredning och kontroller, väldigt pålitlig räckvidd (nästan samma räckvidd upp till 90km/h på samma sätt som en tesla). Zoe däremot kan säkert komma upp emot 35mil om man kör den lugnt i stan i ett sammanhängande test men ned emot 180km på vintern i 120. Det gör att räckviddsuppskattaren åker jojo och det tar lång tid innan man vänjer sig vid vilen och släpper räckviddsångesten. Ioniq kommer mellan 160-240km (eller ännu mer om man kör riktigt snålt).
Den lilla extraräckvidden Zoe ger jämfört med Ioniq (typ 15%) förlorar den totalt genom sin långsamma laddning. 3-4ggr snabbare laddar ioniq upp till 80% laddning än Zoe när man kör motorväg:
Ioniq: 313km/hr - 150Wh/km och snitt 47kW laddning, och upp emot 433km/hr vid en 100kW laddare som lär vara på frammarch
Zoe: 105km/hr - 200Wh/km och snitt på 21kW
Jag tror att Ioniq kommer att stå sig riktigt bra. Tillgång/efterfrågan. Om något år kommer det inte att finnas många ioniq ute men efterfrågan på begagnade ioniq electrics lär vara hög.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?
Tack. Men med så låga förmånsvärden blir det inte mkt dyrare (kanske tom billigare totalkostnad allt inräknat) med Ioniq/Zoe än med en begagnad V70 D5 tack vare rabatten för supermiljöbilar.Henrik Torphammar skrev:Jag kör V70 D5 i väntan. För mig handlar det om ekonomi, där finns inte pengar att köpa en för mig oduglig elbil för Model 3 pengar. Tankar diesel och åker för totalt 20kr/mil tills model 3 kommer. Har kört Leaf innan men 350papp är liksom ett skämt för den bilen.
Model 3 kommer bli dyrare per mil, men det är den bilen jag vill ha och då får det kosta lite. Hade jag köpt en BMW eller Audi med motsvarande prestanda så hade soppakostnaden + service tillkommit.
Kanske en Kia Rio eller Ceed tills model 3?!
Outlandern har varit otroligt billig hittills, och jag är helt bestämd på att de ät ska bli en ren elbil till nu

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?
Nej det är korta pendlingar upp till 4-5 mil enkel resa som gäller.TiborBlomhall skrev:Har man både Tesla och Zoe tar man väl knappast Zoen på långfärder.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?
Strunta i att i3 är ful, titta på en 94Ah Bev. Väljer du en svart ser den nästan ut som en bil, men roligare småbil med trefasladdning kan du knappast hitta.
Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?
Helt rätt!Sofie skrev:Strunta i att i3 är ful, titta på en 94Ah Bev. Väljer du en svart ser den nästan ut som en bil, men roligare småbil med trefasladdning kan du knappast hitta.
Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?
Då tycker jag att en Zoe passar utmärkt. Vi upplever saker och ting olika och jag uppfattar Zoe inte som en billig Clio, den är ganska fin invändigt och hyfsat rymlig.Spexhult skrev:Nej det är korta pendlingar upp till 4-5 mil enkel resa som gäller.TiborBlomhall skrev:Har man både Tesla och Zoe tar man väl knappast Zoen på långfärder.
Däremot så tycker jag att Ioniq är ganska plastig och översållad med knappar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vilken elbil i väntan på Model 3?
Personligen föredrar jag e-Golfen men enklast är ju att provköra och se vilka man tycker är ok? Leaf och Zoe har väl lägst pris om det är prio 1.
e-Golfen tycker jag är mycket mer "bil" och har högre säkerhet (assistanssystem osv).
"Måste" du komma "garanterat 12 mil vintertid och ev motorväg" så är det nog de senaste generationerna av alla du "måste" kolla på. Alla modeller som tidigare har officiella räckvidder på 15 till 20 mil går tyvärr inte de sträckorna utan rejäl ansträngning/extra laddning.
Har själv avverkat drygt 5500mil i e-Golf och närmare 2000 i e-up och har provkört i princip alla modeller och har dessutom kollegor som haft Leaf mfl.
e-Golfen tycker jag är mycket mer "bil" och har högre säkerhet (assistanssystem osv).
"Måste" du komma "garanterat 12 mil vintertid och ev motorväg" så är det nog de senaste generationerna av alla du "måste" kolla på. Alla modeller som tidigare har officiella räckvidder på 15 till 20 mil går tyvärr inte de sträckorna utan rejäl ansträngning/extra laddning.
Har själv avverkat drygt 5500mil i e-Golf och närmare 2000 i e-up och har provkört i princip alla modeller och har dessutom kollegor som haft Leaf mfl.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.