Parkeringssensorerna har lagt av

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Parkeringssensorerna har lagt av

Inlägg av ovelundkvist »

Eller så fortsätter de att vara döda tills Tesla löser mjukvaruproblemet. Mina sensorer har varit folierade sedan bilen var ny och de främre har aldrig fungerat och de bakre inte det senaste halvåret, så jag tror inte det handlar vare sig om fukt eller kyla.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10353
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Parkeringssensorerna har lagt av

Inlägg av Legato »

ovelundkvist skrev:
Eller så fortsätter de att vara döda tills Tesla löser mjukvaruproblemet. Mina sensorer har varit folierade sedan bilen var ny och de främre har aldrig fungerat och de bakre inte det senaste halvåret, så jag tror inte det handlar vare sig om fukt eller kyla.
Men då kan väl folien vara problemet? Är väl lite si och så med parkeringssensorer på folierade bilar?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Parkeringssensorerna har lagt av

Inlägg av ovelundkvist »

Enligt Tesla är det ett konstaterat mjukvarufel på sensorerna.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Parkeringssensorerna har lagt av

Inlägg av mati »

ovelundkvist skrev:
Enligt Tesla är det ett konstaterat mjukvarufel på sensorerna.
Aha. Isåfall har de lyckats att implementera en mycket tillförlitlig regnsensor. Jag kan numera ganska säkert i förväg förutse när de inte fungerar. Är det torrt eller riktigt kallt fungerar de allra oftast, är det blött eller slaskigt så gör de inte det. Mjukvara? Hmmm
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Parkeringssensorerna har lagt av

Inlägg av ovelundkvist »

Då låter det som att det är minst två olika problem med seniorerna. Mina främre har varit helt döda sedan leverans medan de bak fungerade de tre första månaderna. När de väl lagt av förblir de döda.
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Parkeringssensorerna har lagt av

Inlägg av rockard »

ovelundkvist skrev:
Enligt Tesla är det ett konstaterat mjukvarufel på sensorerna.
Men det verkar ju konstigt, jag har mycket sällan problem med mina sensorer, det är i princip endast om bilen är extremt smutsig och/eller sensorerna är täckta med snö. Det har inte hänt många gånger på det år jag ägt bilen. Om det vore ett mjukvaruproblem borde väl alla vara lika drabbade?
EDIT: Eller är det specifikt för S? Jag har ju en X.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Parkeringssensorerna har lagt av

Inlägg av erkap »

Fick problem på min S där sensorerna fram inte fungerade vid ett tillfälle när jag skulle parkera (FW 50.2). Dock fungerade sens fram om de bakre sens sattes igång först.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4196
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Parkeringssensorerna har lagt av

Inlägg av nek0 »

rockard skrev:
ovelundkvist skrev:
Enligt Tesla är det ett konstaterat mjukvarufel på sensorerna.
Men det verkar ju konstigt, jag har mycket sällan problem med mina sensorer, det är i princip endast om bilen är extremt smutsig och/eller sensorerna är täckta med snö. Det har inte hänt många gånger på det år jag ägt bilen. Om det vore ett mjukvaruproblem borde väl alla vara lika drabbade?
EDIT: Eller är det specifikt för S? Jag har ju en X.
Men är det inte konstigt att alla sensorer lägger av samtidigt . Min nuvarande bil visar på skärmen vilken sensor som inte fungerar. Hade störningar på opel vectra utan skärm visning men då lös lampan och visade att det var bakre sensor som var störd plus att det pep konstant bak.De andra bilar som jag haft med sensorer visade alltid på skärmen vilken sensor som inte fungerar. Jag tror fortfarande att ni har mjukvarufel för att ni skriver ju att ni inte har något larm om att sensorerna inte fungerar.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Parkeringssensorerna har lagt av

Inlägg av mati »

Bilen vet inte att sensorerna inte fungerar. Tesla har läst loggarna i min bil och de har kunnat konstatera att det inte finns nåt fel. Trots att sensorerna bevisligen inte fungerar. Det är helt enkelt så att sensorerna tycker att allting är grönt, trots att det inte är det.
Jag tror inte en sekund på mjukvarufel. Varför skulle det bara drabba fyra av sex främre sensorer? Det är inte alla som lägger av samtidigt. Det är bara fyra stycken. Dessutom efter att det har regnat eller bilen är nytvättad, dvs våt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Parkeringssensorerna har lagt av

Inlägg av e5m1r »

Är det bara facelift bilar som blivit drabbade ? Har inte hört nåt för nosecone bilar
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Parkeringssensorerna har lagt av

Inlägg av rockard »

e5m1r skrev:
Är det bara facelift bilar som blivit drabbade ? Har inte hört nåt för nosecone bilar
Finns det AP2 med nosecone? Trodde facelift förekom AP2. För visst är det väl endast AP2-bilar vi pratar om?
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1151
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Parkeringssensorerna har lagt av

Inlägg av MangeT »

e5m1r skrev:
Är det bara facelift bilar som blivit drabbade ? Har inte hört nåt för nosecone bilar
Har facelift S60D med AP1, producerad på hösten 2016 någon gång september / oktober.
Har inte haft problem ännu efter drygt ett år. Verkar vara lite slumpvis som personer drabbas eller är det så att de som fått uppgraderade sensorer (ap2) löper större risk för problem?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Parkeringssensorerna har lagt av

Inlägg av mati »

Det verkar bara vara AP2-bilar som är drabbade. De har "bättre" ultraljudssensorer än AP1 och pre-AP bilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Parkeringssensorerna har lagt av

Inlägg av improwise »

Men vad är lösningen på detta? Höll på att köra min nya Modell S in i garageväggen efter jungfrufärden då de bakre pep som de skulle (stolpe) och jag körde in i min ruta och väntade på att det skulle börja pipa framtill. Det gjorde dom aldrig. När jag väl stannade för jag kände att nu måste det väl ändå vara väldigt nära" var det typ 1 cm till betongväggen :(

Detta måste bara funka på en bil i denna prisklass, om inte blir det att lämna tillbaks bilen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Parkeringssensorerna har lagt av

Inlägg av mati »

Jo, jag körde idag också vääääääldigt nära vår andra bil som brukar stå framför Teslan i garaget. Jag vet ju att sensorerna inte funkar, men jag har svårt att uppskatta avståndet. Det är bara en tidsfråga att jag kör sönder det ena och det andra.
Teslas lösning hittills är att vi ska vara medvetna om problemet. :?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Parkeringssensorerna har lagt av

Inlägg av improwise »

Detta är ju rent pinsamt, min förra Volvo XC60 hade ALDRIG problem med detta trots att jag hade den i 5 år och den typ max tvättades 2 gånger per år. Märkligt att så få verkar vara upprörda av detta, klart en sak som psensorer måste funka på en bil över en mille utan bortförklaringar. Ok om det typ är extremväder men lite lättare duggregn får inte slå ut en sån här funktion som jag skulle säga är högst väsentlig i en storstad :(
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Parkeringssensorerna har lagt av

Inlägg av mati »

Förvisso, men det är ju ändå bara en av alla funktioner som inte fungerar, inte finns eller är dåligt implementerade. Jag har till exempel aldrig någonsin haft en bil där stolarna har varit utslitna efter bara ett halvår. Jag har de senaste tio åren inte haft en enda bil utan regnsensor och utan strålkastarspolning. Det är mycket som är pinsamt i livet med en Tesla. Man får helt enkelt hoppas att ingen märker det. Fast folk har redan frågat mig varför jag kör vindrutetorkaren manuellt. Ähmmm ja alltså, jag tycker om retro liksom, host host....
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Parkeringssensorerna har lagt av

Inlägg av improwise »

mati skrev:
Förvisso, men det är ju ändå bara en av alla funktioner som inte fungerar, inte finns eller är dåligt implementerade. Jag har till exempel aldrig någonsin haft en bil där stolarna har varit utslitna efter bara ett halvår. Jag har de senaste tio åren inte haft en enda bil utan regnsensor och utan strålkastarspolning. Det är mycket som är pinsamt i livet med en Tesla. Man får helt enkelt hoppas att ingen märker det. Fast folk har redan frågat mig varför jag kör vindrutetorkaren manuellt. Ähmmm ja alltså, jag tycker om retro liksom, host host....
Fast regnsensor och annat kan man ju leva med även om det så klart är pinsamt det också. Men om man smäller in i en stolpe i garaget eller en annan bil för att sensorerna inte fungerar så snackar vi ju genast tiotusentals kronor i kostnader för något som är Teslas fel. Inte ok.

Iof så skriver dom ju på hemsidan att "Model S är från grunden konstruerad att vara den säkraste och mest spännande sedanen på vägarna." och nog tusan är det spännande när man ska parkera i ett halvmörkt Stockholmsgarage där sensorerna KANSKE fungerar...

Om nån annan märker att saker och ting fungerar gör mig mindre, så länge det inte är genom att jag precis försökt köra genom deras bil eller försökt skapa en ny utfart från garaget :D
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Parkeringssensorerna har lagt av

Inlägg av improwise »

En snabb Google-sökning avslöjar att det finns massor av trådar om detta problem på diverse olika språk. Inte utan att man blir undrar när bromsar och annat också lägger av...

Det glädjande är att det verkar som problemen kom med en uppdatering av mjukvaran och kanske då kan lösas med en annan uppdatering.

Sent from my SM-N950F using Tapatalk
Senast redigerad av improwise, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Parkeringssensorerna har lagt av

Inlägg av johan_w »

Pratade med SC idag om garantiåtgärd för vibrationer. Frågade då om parkeringssensorerna, har innan fått svar som tidigare i tråden att det är mjukvaran som är felet. Nu sa de dock att det var något med sensorerna fram eventuellt konstaterat! Kan skriva om resultat när jag haft inne bilen! Har en tidig AP2 bil.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Parkeringssensorerna har lagt av

Inlägg av ovelundkvist »

Ok. Sa de om de hade någon åtgärdsplan för det, alltså finns det ny hårdvara att byta till?
Användarvisningsbild
Engen
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 09 jun 2017 12:02
Ort: Upplands Väsby

Re: Parkeringssensorerna har lagt av

Inlägg av Engen »

improwise skrev:
En snabb Google-sökning avslöjar att det finns massor av trådar om detta problem på diverse olika språk. Inte utan att man blir undrar när bromsar och annat också lägger av...

Det glädjande är att det verkar som problemen kom med en uppdatering av mjukvaran och kanske då kan lösas med en annan uppdatering.

Sent from my SM-N950F using Tapatalk
Mina fungerar inte när det är blött.
De fungerade lika dåligt innan mjukvaran uppdaterades.
Det är nog inte bara mjukvarans fel tror jag.
Irriterande dåligt!
Har en 2017.
MS LR -22/23 Pearl White Next gen - Nöjd!
S75D -17 Deep Blue Metallic - Såld
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Parkeringssensorerna har lagt av

Inlägg av ellerstrom »

Som sagt innan, min fungerar inte heller när det är blött. Kommer inte ihåg när det började eller om det varit så sedan jag hämtade ut den i mars i år (men det känns nästan så). Riktigt irriterande är det.

Det konstiga är ju att de bakre fungerar i ur och skur. Blir till att använda sig av "fancy parking" överallt... ;)
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Verdi

Re: Parkeringssensorerna har lagt av

Inlägg av Verdi »

ovelundkvist skrev:
Ok. Sa de om de hade någon åtgärdsplan för det, alltså finns det ny hårdvara att byta till?

Nej men kanske gammal? :D
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: Parkeringssensorerna har lagt av

Inlägg av Zoidberg »

Våra sensorer har också lagt av.
Vet inte hur länge det varit så här då
Vi i regel kör in i garaget och backar ut.

Har en folierad X75D VIN046XXX

Hopas dom kan kika på felet trotts foliering..!
Vill inte behöva höra om folieringen bara för att sensorer inte håller.
Framåt och på sidorna fungerar det felfritt.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Skriv svar