Nya Nissan Leaf

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Monark1954 »

Basunen skrev:
DavidS skrev:
Ser ju alldeles lysande ut - nya appen! Hoppas att den fungerar också och kopplar upp. Nuvarande app gav jag till slut upp. Fungerade den 1 av 5 gånger man försökte gå in så var det en väldigt bra vecka...
Konstigt, jag använder min app nästan varje dag. Funkar nästan alltid. Kollade på nya Leafen idag, kommer nog bli bra. Leverans i mars.
Knepigt att vi har så olika erfarenhet. Har för mej att det är olika appar för de Leaf modeller som nu är i trafik.
Vår app fungerar nästa aldrig på första försöket. Det blir att starta om appen. När det var busväder i veckan höll jag på 1 timme utan att få kontakt och starta värmen. Ser en fungerande app ut så här? .
Screenshot_20171208-194754.png
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av bonath »

Så ser min ut och den tar en j... tid på sig men värmen startar i alla fall.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Teslaspolen »

Seg som bara den är den; omstart behövs ofta. LEAF Manager fungerar mycket bättre.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
N H
elbilist
Inlägg: 60
Blev medlem: 02 apr 2016 17:32

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av N H »

Frågade Nissan om appen och fick svar att ny app kommer inom kort, även för gamla Leafs. Dock har väl de gamla bara uppkoppling via GSM/2g så det kommer nog fortsatt att gå långsamt misstänker jag.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av frippe »

Hur står det till med snabbladdning för nya Leafen? Läste någon uppgift att det bara skulle gå att ladda med 50kw, stämmer det verkligen, låter lite lågt för snabbladdning på långresa.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av lator »

frippe skrev:
Hur står det till med snabbladdning för nya Leafen? Läste någon uppgift att det bara skulle gå att ladda med 50kw, stämmer det verkligen, låter lite lågt för snabbladdning på långresa.
Fortfarande samma gamla CHAdeMO-laddning så det innebär nog de vanliga max 43 kW i realiteten... :(
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Jerka
Inlägg: 938
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Jerka »

Måste säga att jag är rätt besviken på nya Leaf. Den har fått en ansiktslyftning, uppdaterad inredning och ett 10 kWh större batteri, men annars verkar det vara samma bil. Man känner ju igen karossformen direkt. Inte heller verkar de ha gjort något åt de största missarna från Leaf 1.

Med 50-60 kWh batteri, 100 kW laddning och bättre värmehantering av batteriet så hade den varit så mycket mer attraktiv!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Jerker »

Jerka skrev:
Måste säga att jag är rätt besviken på nya Leaf. Den har fått en ansiktslyftning, uppdaterad inredning och ett 10 kWh större batteri, men annars verkar det vara samma bil. Man känner ju igen karossformen direkt. Inte heller verkar de ha gjort något åt de största missarna från Leaf 1.

Med 50-60 kWh batteri, 100 kW laddning och bättre värmehantering av batteriet så hade den varit så mycket mer attraktiv!
All Nissans och Renaults propaganda till trots vill de egentligen inte att elbilsrevolutionen ska inträffa än på 10-15 år. Därför gör de inte bilarna tillräckligt attraktiva utan bygger medvetet in begränsningar som gör att de flesta ändå inte vill ha en elbil. Men de har lärt sig massor av detta, så den dagen de är tvingade att ställa om till elbilar så är de beredda.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av LarsL »

frippe skrev:
Hur står det till med snabbladdning för nya Leafen? Läste någon uppgift att det bara skulle gå att ladda med 50kw, stämmer det verkligen, låter lite lågt för snabbladdning på långresa.
50kw är okej, de flesta laddarna har ju ändå den farten. När inte batteriet är större än 40kWh så är det ändå okej.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Zalman3 »

LarsL skrev:
frippe skrev:
Hur står det till med snabbladdning för nya Leafen? Läste någon uppgift att det bara skulle gå att ladda med 50kw, stämmer det verkligen, låter lite lågt för snabbladdning på långresa.
50kw är okej, de flesta laddarna har ju ändå den farten. När inte batteriet är större än 40kWh så är det ändå okej.
Men Opel Ampera-E 60kWh tar ju 1,5 till 2 timmar att ladda fullt, det är för långsamt!

Opel Ampera-e: Up to 150 kilometers of Range in 30 Minutes
http://media.opel.com/media/intl/en/ope ... meter.html
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:
LarsL skrev:
frippe skrev:
Hur står det till med snabbladdning för nya Leafen? Läste någon uppgift att det bara skulle gå att ladda med 50kw, stämmer det verkligen, låter lite lågt för snabbladdning på långresa.
50kw är okej, de flesta laddarna har ju ändå den farten. När inte batteriet är större än 40kWh så är det ändå okej.
Men Opel Ampera-E 60kWh tar ju 1,5 till 2 timmar att ladda fullt, det är för långsamt!

Opel Ampera-e: Up to 150 kilometers of Range in 30 Minutes
http://media.opel.com/media/intl/en/ope ... meter.html
Men Tesla 100min till 99% är väl inte mycket bättre än Opel Ampera
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Zalman3 »

Snabbaste laddning har faktiskt Ioniq med 23 minuter till 80%.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Smutt »

Jag laddar min S60 0 till 100% på 60min
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av LarsL »

Zalman3 skrev:
LarsL skrev:
frippe skrev:
Hur står det till med snabbladdning för nya Leafen? Läste någon uppgift att det bara skulle gå att ladda med 50kw, stämmer det verkligen, låter lite lågt för snabbladdning på långresa.
50kw är okej, de flesta laddarna har ju ändå den farten. När inte batteriet är större än 40kWh så är det ändå okej.
Men Opel Ampera-E 60kWh tar ju 1,5 till 2 timmar att ladda fullt, det är för långsamt!

Opel Ampera-e: Up to 150 kilometers of Range in 30 Minutes
http://media.opel.com/media/intl/en/ope ... meter.html
Opel Ampera-e är ju något som aldrig kommer hit ändå...

Men ja, Nissan Leaf 60kWh skulle må bra av lite snabbare laddningen ibland och för vissa personer. Men man ska tänka på att du har kört längre innan stoppet och kan köra längre efter det också.
Tex... resan Göteborg - Stockholm. Då kommer du mer än halvvägs innan det är dags för stopp, alltså tid för ett lunchstopp. Min lunch brukar till vardags ta 1 timme (det går inte fortare med 3 barn) på 1 timme ger 50kW 50kWh :o :geek: vilket ledigt räcker för att ta mig den sista halvan till Stockholm.

Jag vet andra har andra behov! Hade jag tex tagit en elbil med ett gång kollegor för att besöka en underleverantör ja då hade det säkert inte funkat idag. Men de kommer vänja sig... de också.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Henrik Torphammar »

Zalman3 skrev:
LarsL skrev:
frippe skrev:
Hur står det till med snabbladdning för nya Leafen? Läste någon uppgift att det bara skulle gå att ladda med 50kw, stämmer det verkligen, låter lite lågt för snabbladdning på långresa.
50kw är okej, de flesta laddarna har ju ändå den farten. När inte batteriet är större än 40kWh så är det ändå okej.
Men Opel Ampera-E 60kWh tar ju 1,5 till 2 timmar att ladda fullt, det är för långsamt!

Opel Ampera-e: Up to 150 kilometers of Range in 30 Minutes
http://media.opel.com/media/intl/en/ope ... meter.html
Notera även att de specar som presenteras alltid är bästa intervallet. Så gör ju alla. Opel glömmer säga att laddeffekten sänks rejält väldigt fort. 150km på 30minuter fixar ju alla bilar med DC-laddning idag.

50kW laddeffekt är nog inte problemet utan att batterierna inte kyls riktigt så man kan inte krana på 50kW gång på gång. När man stannar och laddaren inte är överens med bilen så blir det jobbigt på långresan. Om Nissans till synes nya app(igen) bygger på internet och inte SMS så kanske soc och laddstopp kan notifieras utan ett par dagars fördröjning. 3 barn, en timmes lunch och man kommer tillbaka till soc 22% :evil:

Bild
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av nek0 »

LarsL skrev:
Zalman3 skrev:
LarsL skrev:
frippe skrev:
Hur står det till med snabbladdning för nya Leafen? Läste någon uppgift att det bara skulle gå att ladda med 50kw, stämmer det verkligen, låter lite lågt för snabbladdning på långresa.
50kw är okej, de flesta laddarna har ju ändå den farten. När inte batteriet är större än 40kWh så är det ändå okej.
Men Opel Ampera-E 60kWh tar ju 1,5 till 2 timmar att ladda fullt, det är för långsamt!

Opel Ampera-e: Up to 150 kilometers of Range in 30 Minutes
http://media.opel.com/media/intl/en/ope ... meter.html
Opel Ampera-e är ju något som aldrig kommer hit ändå...

Men ja, Nissan Leaf 60kWh skulle må bra av lite snabbare laddningen ibland och för vissa personer. Men man ska tänka på att du har kört längre innan stoppet och kan köra längre efter det också.
Tex... resan Göteborg - Stockholm. Då kommer du mer än halvvägs innan det är dags för stopp, alltså tid för ett lunchstopp. Min lunch brukar till vardags ta 1 timme (det går inte fortare med 3 barn) på 1 timme ger 50kW 50kWh :o :geek: vilket ledigt räcker för att ta mig den sista halvan till Stockholm.

Jag vet andra har andra behov! Hade jag tex tagit en elbil med ett gång kollegor för att besöka en underleverantör ja då hade det säkert inte funkat idag. Men de kommer vänja sig... de också.
Hmm jag är nära 110kg men äter inte lunch var annan timme.
Inte ens tesla laddar 50kWh på en timme
Det du skriver låter lite väl optimistisk :)
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av joel80 »

Zalman3 skrev:
Snabbaste laddning har faktiskt Ioniq med 23 minuter till 80%.

Kollar man minut per km har Ioniqen snabbare laddning än Tesla!

Man klarar runt 20-22 mil med en ioniq i motorvägsfart (i allafall när det inte är massa minusgrader) med dess 28kwh batteri. Det är runt 1,3kwh/mil.

Laddning i i allfall 70kwh ger alltså om man räknar med 1,3kwh/mil 528km/h i laddningshastighet under den tid som batteriet kan ta emot det.
Om man får 100kw vid en Supercharger ger det 500km/h. (med en förbrukning på 2kwh/mil) För Model X blir det inte riktigt så bra heller...

Det är det som verkligen lockar mig med Ioniqen inför bilbyte om ett år. Och får dom till en ny Ioniq med 10 mil till räckvidd, plus en app (som faktiskt skulle kunna vara avgörande för köp eller inte) blir det ännu svårare att välja nått annat.

Sen är det såklart så att i nuläget finns det väldigt få laddare som kan ge Ioniqen 70kw... men det blir förhoppningsvis bättre kommande år. Och även med 45-50kw från nuvarande laddare får man i 345-380km/h.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av vigge50 »

nek0 skrev:
LarsL skrev:
Zalman3 skrev:
LarsL skrev:
frippe skrev:
Hur står det till med snabbladdning för nya Leafen? Läste någon uppgift att det bara skulle gå att ladda med 50kw, stämmer det verkligen, låter lite lågt för snabbladdning på långresa.
50kw är okej, de flesta laddarna har ju ändå den farten. När inte batteriet är större än 40kWh så är det ändå okej.
Men Opel Ampera-E 60kWh tar ju 1,5 till 2 timmar att ladda fullt, det är för långsamt!

Opel Ampera-e: Up to 150 kilometers of Range in 30 Minutes
http://media.opel.com/media/intl/en/ope ... meter.html
Opel Ampera-e är ju något som aldrig kommer hit ändå...

Men ja, Nissan Leaf 60kWh skulle må bra av lite snabbare laddningen ibland och för vissa personer. Men man ska tänka på att du har kört längre innan stoppet och kan köra längre efter det också.
Tex... resan Göteborg - Stockholm. Då kommer du mer än halvvägs innan det är dags för stopp, alltså tid för ett lunchstopp. Min lunch brukar till vardags ta 1 timme (det går inte fortare med 3 barn) på 1 timme ger 50kW 50kWh :o :geek: vilket ledigt räcker för att ta mig den sista halvan till Stockholm.

Jag vet andra har andra behov! Hade jag tex tagit en elbil med ett gång kollegor för att besöka en underleverantör ja då hade det säkert inte funkat idag. Men de kommer vänja sig... de också.
Hmm jag är nära 110kg men äter inte lunch var annan timme.
Inte ens tesla laddar 50kWh på en timme
Det du skriver låter lite väl optimistisk :)
Laddar inte öns Tesla 50 kW på en halvtimme? Ja, det stämmer att man läste flera rapporter om att det tar över två timmar att fylla ett 100 kWh batteri på SuperCharger...

Enligt denna statistiken så ligger ett 100 kWh batteri över 100 kW förbi 50% av kapaciteten vilket borde ge 50 kWh på en halvtimme.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-2431852

Du klagar att många kritiserar dig men sen så skriver du totala felaktigheter och då kanske det inte är så konstigt om personer vill rätta informationen?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Legato »

nek0 skrev:
Inte ens tesla laddar 50kWh på en timme
"nek0s lag" gäller fortfarande... Ta motsatsen av det han påstår så har man sanningen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Teslaspolen »

Aldrig att man får 50 kWh på en timme med en Leaf; den drar ju ned farten ganska rejält efter 80%.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av lator »

joel80 skrev:
Zalman3 skrev:
Snabbaste laddning har faktiskt Ioniq med 23 minuter till 80%.

Kollar man minut per km har Ioniqen snabbare laddning än Tesla!

Man klarar runt 20-22 mil med en ioniq i motorvägsfart (i allafall när det inte är massa minusgrader) med dess 28kwh batteri. Det är runt 1,3kwh/mil.

Laddning i i allfall 70kwh ger alltså om man räknar med 1,3kwh/mil 528km/h i laddningshastighet under den tid som batteriet kan ta emot det.
Om man får 100kw vid en Supercharger ger det 500km/h. (med en förbrukning på 2kwh/mil) För Model X blir det inte riktigt så bra heller...

Det är det som verkligen lockar mig med Ioniqen inför bilbyte om ett år. Och får dom till en ny Ioniq med 10 mil till räckvidd, plus en app (som faktiskt skulle kunna vara avgörande för köp eller inte) blir det ännu svårare att välja nått annat.

Sen är det såklart så att i nuläget finns det väldigt få laddare som kan ge Ioniqen 70kw... men det blir förhoppningsvis bättre kommande år. Och även med 45-50kw från nuvarande laddare får man i 345-380km/h.
Ionic är en av de snålaste elbilarna på marknaden helt klart men man får nog vara lite realistisk och inse att när temperaturen hamnar ner mot nollan eller under så kommer man inte 20 - 22 mil längre. EN bil har vi kört som var väldigt snål men de flesta verkar vilja ha minst 16 kWh/100 km när det är lite kallare. Visserligen så har samtidigt Ionic mer tillgänglig energi än angiven men räknar vi på det så kommer vi max 20 mil på vintern och då pratar vi inte motorvägsfart (som förövrigt kan vara allt mellan 90 och 120 km/h). Laddningen går snabbt ja, men inte mer än 50 kW i snitt på en 10 - 80 laddning och då pratar vi delta-laddare på 100 kW... Jag skulle vilja påstå att Ionic går längre än en 30-Leaf men får nog se sig slagen av den "nya" Leafen.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av LarsL »

Jag räknade med 50kW upp till 80% och en körning på 50mil, om nu någon missat avståndet mellan Stockholm och Göteborg. Eftersom man också börjar 100% så kommer man 27-30mil på första laddningen om det är en Leaf med 60kWh batteri (55kwh tillgängligt?). Sedan krävs alltså 20-23mil för att ta sig nästa resten av biten, det blir 40-50kWh. Det räcker alltså gott med 50kW för att få till detta på en timme (= en normal svensk lunchrast... :roll:).
Eftersom det bara är ett stopp så spelar batterikylningen ingen som helst roll. Det blir bara ett stopp och en laddning sedan är vi framme.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av LarsL »

Teslaspolen skrev:
Aldrig att man får 50 kWh på en timme med en Leaf; den drar ju ned farten ganska rejält efter 80%.
60kWh x 80% = 48

Och Nissan Leaf kör med riktigt hög fart upp emot och över 90%.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av nek0 »

Legato skrev:
nek0 skrev:
Inte ens tesla laddar 50kWh på en timme
"nek0s lag" gäller fortfarande... Ta motsatsen av det han påstår så har man sanningen.
24959009_10212704937412809_403096834054869413_o.jpg
Skriv svar