Det är iofs möjligt att de ändrat i mjukvara. Men yttertemperaturen under nollan kan också ha spelat in. Problemet var långresor på sommaren...
Jag har kollat på batteritemp. Det är ju det som har varit avgörande, inte yttertemp (även om det såklart har betydelse för hur snabbt man får upp tempen.)
Jag gjorde en video där jag jämförde lite och fick upp temperaturen till 43 grader i batteriet, och ändå fick laddhastighet på 38kw då jag startade om laddningen.
Tidigare har det varit nere på 24kw vid sånna temperaturer.
laddningen här startade på dryga 43 grader:
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Kan NISSAN Leaf tappa kunder och Leaf 60 kWh e-Plus bli en flop?
Många är väldigt intresserade av nya NISSAN Leaf 60 kWh E-Plus då framgången med NISSAN’s serie av elbilar har gjort märket känt för hög kvalitet och en prisnivå som många sett som ett alternativ till större och dyrare premium- elbilar.
NISSAN Leaf 40 kWh 2018 var också en framgång för företaget och försäljningssiffrorna har imponerat. MEN!
#Rapidgate har inte gjort många kunder gladare och en del har till och med svårigheter använda företagets molntjänster NISSAN Connect som stundtals legat helt nere.
NISSAN har fortfarande, trots konkret kritik inte försett denna modell med aktiv vätskekylning för batterierna?
Vänder försäljningssiffrorna och kurvorna nedåt efter årsskiftet?
Koncernen drabbades av misstankarna mot VD’n Carlos Ghosn och valde att flytta presentationen av nya NISSAN Leaf 60 kWh till 2019. Kanske, vi får se den på Consumer Electronics Show – Las Vegas i januari? Just i dagarna släpptes Greg Kelly, tidigare nära medarbetare, släpptes mot borgen. Beskedet kom på tisdagen sedan domstolen i Tokyo gett avslag på åklagarens begäran om att han skulle sitta fortsatt häktad.
Vad gör NISSAN åt det då?
John Voelcker skriver för Green Car Reports och fick en intervju https://www.greencarreports.com/news/11 ... ctric-cars med Dan Mohnke, NISSAN’s vice VD för marknads och försäljningsavdelning, USA. – Det framgick inte så mycket i sammanfattning av intervjun vid en genomläsning. Det NISSAN upptäckt är i stort sätt samma som Tesla redan konstaterat, och verkligen förstått utnyttja sin kundkrets, snarare än att lägga stora pengar på marknadskommunikation.
Så jag blir inte förvånad då NISSAN vill satsa mer på det emotionella i marknadsföringen snarare än det logiska. Nämligen att en elbil är något mer än en vanlig bil. Acceleration som är rolig etc. Men samtidigt kan vi kanske lyfta fram en del kring elbilsägaren? – Det låter en aning luddigt men han avslutar med…
“We will not be a laggard, We will be a leader.”
(Vi kommer inte att dra benen efter oss, vi kommer vara ledande).
– På något märkligt sätt känner jag igen meningen. – En mening som skulle kunna vara uttalad i Detroit?
En del surnar till, som Transport Evolved
Transport Evolved tycker att NISSAN måste göra något radikalt, inte bara erbjuda NISSAN Leaf 60 kWh E-Plus. Man behöver fler modeller i andra prissegment som medelinkomsttagare har råd med..
Nu bekräftas att tillverkning av Leaf e-plus startar i januari.
"Kommunikasjonssjef Knut Arne Marcussen bekrefter overfor Nettavisen at bilen vil bli offisielt lansert «i løpet av januar», og at også produksjonen starter i løpet av denne månenden."
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Nu bekräftas att tillverkning av Leaf e-plus startar i januari.
"Kommunikasjonssjef Knut Arne Marcussen bekrefter overfor Nettavisen at bilen vil bli offisielt lansert «i løpet av januar», og at også produksjonen starter i løpet av denne månenden."
Officiellt lanserad i ”löpet av januar”. Bra men menas det att de sker på CES-mässan i USA då?
Leaf40 har fått ny FW som kranar på mer laddström trots kallt och varmt batteri. Laddtid nu nere på rimliga nivåer, temperaturen över 50grader även i minusgrader och lugn körning (1.7kwh/mil)
Göra som strutsen funkar tyvärr då de flesta inte har koll på temperaturproblemet.
Leaf40 har fått ny FW som kranar på mer laddström trots kallt och varmt batteri. Laddtid nu nere på rimliga nivåer, temperaturen över 50grader även i minusgrader och lugn körning (1.7kwh/mil)
Göra som strutsen funkar tyvärr då de flesta inte har koll på temperaturproblemet.
Apropå det där med firmware lade jag upp ”Electric Swede” och hans test igår.
Skall försöka få med lite informativa klipp från fler video-bloggare då det är ett enkelt sätt informera nyfikna på elbilar.
TeslaBjörn har testat nyare Leaf40 och kommit fram till att man har ändrat i mjukvaran så man får 10-15 kW mer än tidigare vid höga batteri temperaturer.
Var kunde du läsa att det var 3.500 NISSAN Leaf ?
Har själv läst om det här på flera ställen och det står ingenstans att det är Leaf utan bara 3500 Nissan bilar
Var kunde du läsa att det var 3.500 NISSAN Leaf ?
Har själv läst om det här på flera ställen och det står ingenstans att det är Leaf utan bara 3500 Nissan bilar
Hoppsan! Du har alldeles rätt, glömde kolla ordentligt. Hittade det i ett Nissan-forum.
En direkt uppföljning av CleanTechnica av de tester som Joel Bergström och TeslaBjørn gjort.
Jag har också svårt förstå tystnaden från NISSAN. Men det kan också ha att göra med de förändringar de har i ledningen just nu, eller så är det vattentäta skott mellan deras avdelningar? Eller så vill de lansera det här på kommande mässa? Det kan vara en förklaring.
Men det räcker inte, de har redan skjutit sig i foten när de ”trodde” att europeiska elbilsägare INTE kör långa sträckor??
Deras statistiska underlag har förmodligen byggt på genomsnittliga värden? Men vi åker ju faktiskt på långresor just sådana här lång-helger till sommarstugor och gårdar. Det är ju likadant i England och Skottland, Norge och Sydeuropa.
Ibland bryter man mönstret helt enkelt.
Kunde varit lätt för Nissan räkna ut det, att batterikylning och batteristyrning anpassas för även den typen av körning.
Citat ur FB-grupp:
”Enligt Norska ägargruppen för Leaf 2018: Ingen uppdatering som är planerad att göras vid service ännu verkar det som enligt en som fått något form av svar från Nissan verkstad i frågan. Mer än så verkar det inte finnas info. Men det är märkligt de verkligen lagt locket på och inte svarar eller bara hänvisar vidare. Jag blev hänvisad till Nissan Sverige när jag frågade Nissan Europe”.
Men det räcker inte, de har redan skjutit sig i foten när de ”trodde” att europeiska elbilsägare INTE kör långa sträckor??
Men du vet, det behövs inte köras långt.
42km med snitt på 74kph och 1.4kWh/mil gav riktigt tråkig laddhastighet. 17kWh på 30minuter en sommardag med 24grader ute, absolut ingen långkörning och perfekt ladd-range 33-77%, som alltså tog längre tid än att fylla en Leaf30 till 95% med samma 17kWh!!
04.12.2018
Exklusiv: 60-kWh-Leaf kommt ohne Flüssigkeitskühlung
Nissan Leaf mit 60-kWh-Batterie wird am 08. Januar auf der Consumer Electronics Show (CES) der Öffentlichkeit vorgestellt. Das hat electrive.net exklusiv aus Händlerkreisen erfahren. Der Modelljahrgang 2019 wird dann ab Mai in Europa zu haben sein – mit erhöhter DC-Ladeleistung, aber ohne Flüssigkeitskühlung. https://www.electrive.net/2018/12/04/ex ... skuehlung/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Supposedly, Nissan is trying to tackle the issue, at least a little. As with the electric transporter e-NV200, an additional fan is to give the battery a breath of fresh air during the DC charging process. It remains to be seen whether this will be sufficient to actually experience the 100 kW charging power specified in theory so far. The Japanese will continue to use the CHAdeMO fast-charging standard.
Meanwhile, Nissan had confirmed to use cells from LG Chem for the new version and in future already. In addition, the Leaf E-Plus also comes with an improved performance, up from 110 to 149 kW.
The 60 kWh Nissan Leaf will arrive in Europe in May 2019. The larger battery will cost electric car drivers an additional 5,800 euros. Still, the previous battery version of the Nissan Leaf electric car will remain available. https://www.electrive.com/2018/12/04/ex ... d-cooling/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Supposedly, Nissan is trying to tackle the issue, at least a little. As with the electric transporter e-NV200, an additional fan is to give the battery a breath of fresh air during the DC charging process. It remains to be seen whether this will be sufficient to actually experience the 100 kW charging power specified in theory so far. The Japanese will continue to use the CHAdeMO fast-charging standard.
Meanwhile, Nissan had confirmed to use cells from LG Chem for the new version and in future already. In addition, the Leaf E-Plus also comes with an improved performance, up from 110 to 149 kW.
The 60 kWh Nissan Leaf will arrive in Europe in May 2019. The larger battery will cost electric car drivers an additional 5,800 euros. Still, the previous battery version of the Nissan Leaf electric car will remain available. https://www.electrive.com/2018/12/04/ex ... d-cooling/
Om 2 år är den död som bilmodell.
400 000kr för en bil som man inte kan snabbladda är sjukt mycket pengar. Model 3 kommer bli billigare då och då pratar vi bil vs skottkärra
Det ser ju illavarslande ut om Leaf 60kWh inte har bra kylning av batteriet, Chademo laddning och fel pris.
Men går den att köpa för under 300.000kr så kan den ändå kanske vara intressant, åtminstone till VW kommer med sin ID modell för 250.000kr.
Nissan Leaf Visio 40kWh gick ju att köpa för 233.000kr netto, tills de tog bort den modellen.
233.000kr plus 58.000kr blir 291.000kr vilket borde vara priset för en Nissan Leaf 60kWh efter rabatter och stöd.
Blir den dyrare än så, då köper jag hellre en Hyundai Kona 64kWh för 324.000kr.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Jag förstår inte varför Nissan är så rädda för vattenkylning? Kapar det deras marginaler alldeles för mycket?
Tror det kan vara så. De satsar ju på att sälja med vinst. Tesla är väl den enda andra tillverkaren som gör det. Hyundai och Kia säljer väl med förlust, alt. väldigt små marginaler.
Renault Zoe Q210 -14 Renault Zoe R110 - 19 Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07 Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Nissan kan väl om inte annat utveckla en fungerande kylning och sen ta betalt för det separat. Jag bjuder på namnet "Fast travel" åt dom.
Låt kunder som pendlar 4 mil till jobbet och 4,5 mil hem via ICA slippa betala för onödig kylningskapacitet. De som vill kunna pendla fort och långt eller åka på långsemester köper till Fast travel paketet. Typ.
Vad är svenne beredd att lägga på för att uppgradera bilen från 2a bil som det kortpendlas med, till att bilen blir en 1a bil med semesterkapacitet osv? 12000? 22000? En 1000 spänn bara?
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Jag förstår inte varför Nissan är så rädda för vattenkylning? Kapar det deras marginaler alldeles för mycket?
Tror det kan vara så. De satsar ju på att sälja med vinst. Tesla är väl den enda andra tillverkaren som gör det. Hyundai och Kia säljer väl med förlust, alt. väldigt små marginaler.
Hur kan det vara förlust? Min Superb kostade mig 307 000kr. Tar man bort motor, växellåda, avgas rening, generatorn, startmotor, bränslepumpar, tank, mm kostar väl inte resten mer än 150 000kr .Kan man inte slänga i skalet en elmotor och batteri för 160 000kr? Priser på dagens elbilar har inget med inkomst att göra utan bara batteri tillgång som gör att de kostar som de gör
Jag förstår inte varför Nissan är så rädda för vattenkylning? Kapar det deras marginaler alldeles för mycket?
Tror det kan vara så. De satsar ju på att sälja med vinst. Tesla är väl den enda andra tillverkaren som gör det. Hyundai och Kia säljer väl med förlust, alt. väldigt små marginaler.
Hur kan det vara förlust? Min Superb kostade mig 307 000kr. Tar man bort motor, växellåda, avgas rening, generatorn, startmotor, bränslepumpar, tank, mm kostar väl inte resten mer än 150 000kr .Kan man inte slänga i skalet en elmotor och batteri för 160 000kr? Priser på dagens elbilar har inget med inkomst att göra utan bara batteri tillgång som gör att de kostar som de gör
En Renault Zoe med 41kWh batteri kostar 215.000kr idag efter rabatter och stöd.
Eftersom batterier idag kostar ca 1000kr per kWh att tillverka så borde en elbil idag med 64kWh batteri inte kosta mer än 238.000kr.
Problemet är att biltillverkarna lägger på +100.000kr för att kompensera framtida inkomstbortfall för dyr service.
När kineserna kommer i volym 2020 med sina elbilar kommer de högaktningsfullt strunta i dessa priser, och krossa de Europeiska tillverkarna.
Jag förstår inte varför Nissan är så rädda för vattenkylning? Kapar det deras marginaler alldeles för mycket?
Tror det kan vara så. De satsar ju på att sälja med vinst. Tesla är väl den enda andra tillverkaren som gör det. Hyundai och Kia säljer väl med förlust, alt. väldigt små marginaler.
Hur kan det vara förlust? Min Superb kostade mig 307 000kr. Tar man bort motor, växellåda, avgas rening, generatorn, startmotor, bränslepumpar, tank, mm kostar väl inte resten mer än 150 000kr .Kan man inte slänga i skalet en elmotor och batteri för 160 000kr? Priser på dagens elbilar har inget med inkomst att göra utan bara batteri tillgång som gör att de kostar som de gör
En Renault Zoe med 41kWh batteri kostar 215.000kr idag efter rabatter och stöd.
Eftersom batterier idag kostar ca 1000kr per kWh att tillverka så borde en elbil idag med 64kWh batteri inte kosta mer än 238.000kr.
Problemet är att biltillverkarna lägger på +100.000kr för att kompensera framtida inkomstbortfall för dyr service.
När kineserna kommer i volym 2020 med sina elbilar kommer de högaktningsfullt strunta i dessa priser, och krossa de Europeiska tillverkarna.
Låter faktiskt väldigt rimligt Zalman3. Verkar vara så också att vissa biltillverkare försöker behålla kunden i service-ledet. Trots att det egentligen inte behövs?
Exempelvis så saknas det uppenbarligen detaljerad information om lampbyte!?
Hittade exempel på det i går där ägare upptäckt att vissa saker går inte att göra utan att kontakta service eller verkstad.
Så det är inte många av dessa som talar tydligt språk med kunderna.
Risken är att det snarare bli svårare få rätsida på saker och ting. Som med Nissan?
Och med ”billiga” elbilar har vi ju åter kvalitets-aspekten att vara vaksam på?
Säkert kan vi inte säga så om alla. Men kan vara bra tänka på för den som planerar skaffa elbil inom de närmaste tre åren.
Eftersom man nu med nya mjukvaran klarar typ 3 snabbladdningar efter varandra utan att det blir superlång laddtid bör det ju bli så gott som ett obefintligt problem om man har aktiv kylning, även om det bara är luftkylning. Temperaturen vid körning kommer gå ner snabbare och upp saktare vid laddning.
Skulle inte räkna ut dem helt än innan vi faktiskt ser vilken påverkan aktiv kylning faktiskt har.
Kul förresten att man skapat lite rubriker och gurgel bland Leaf-ägare runtom.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Eftersom man nu med nya mjukvaran klarar typ 3 snabbladdningar efter varandra utan att det blir superlång laddtid bör det ju bli så gott som ett obefintligt problem om man har aktiv kylning, även om det bara är luftkylning. Temperaturen vid körning kommer gå ner snabbare och upp saktare vid laddning.
Skulle inte räkna ut dem helt än innan vi faktiskt ser vilken påverkan aktiv kylning faktiskt har.
Kul förresten att man skapat lite rubriker och gurgel bland Leaf-ägare runtom.
Nu vet vi ju inte vad de gjort med mjukvaran, då de inte sagt ett pip.
Och så särskilt roligt är det inte för ägarna.
Eftersom man nu med nya mjukvaran klarar typ 3 snabbladdningar efter varandra utan att det blir superlång laddtid bör det ju bli så gott som ett obefintligt problem om man har aktiv kylning, även om det bara är luftkylning. Temperaturen vid körning kommer gå ner snabbare och upp saktare vid laddning.
Skulle inte räkna ut dem helt än innan vi faktiskt ser vilken påverkan aktiv kylning faktiskt har.
Kul förresten att man skapat lite rubriker och gurgel bland Leaf-ägare runtom.
Nu vet vi ju inte vad de gjort med mjukvaran, då de inte sagt ett pip.
Och så särskilt roligt är det inte för ägarna.
Men jag förstår din ironi.
Lite låter det som VW prat om förändringar efter sin lilla skandal. Där de bedyrade att sin förändring av motorstyrningen inte skulle innebära någon förändring som ägaren skulle märka. Men varför gjorde de inte det från början då?
Lite samma här för Leaf, enligt mina rudimentära kunskaper inom fysik så säger mig denna förändring att för att förbättra något på ena sidan, får man göra avkall på andra sidan. Kanske innebär detta att batterierna degraderas något mer än innan men att de ändå räknar med att det är så marginellt att det inte kommer att märkas.
Och när det märks, har de flesta redan glömt bort det ursprungliga problemet.,