Senaste version 2024.8

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
heron
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 21 jul 2016 16:40

Re: Senaste version 2018.39

Inlägg av heron »

Bjelke skrev:
Det är väl inte lika skojigt om uppdateringen leder till en tvärdöd MCU och hela enheten måste bytas/lagas tex , det var bara nåt år sedan flera stycken råkade ut för det, jag valde att inte
lägga in den uppdateringen tills jag hört att dom löst den buggen som förövrigt även tog död på Autopiloten som sedan krävde besök på SC eller typ veckor innan den vaknade till liv igen (kalibrering
sa dom då att den behövde).
Det finns flera liknande "incidenter" som kommit iom uppdateringar och DET är inte kul... Vissa sådana är väl ganska harmlösa förvisso och kompenseras väl av alla andra fungerande nya funktioner vi får :)
Nä, det är såklart inte kul men knappast en regel att det blir så men det ofra inte det det klagas över utan på nya funktioner inte är exakt som förväntningarna eller man vill ha det på annat sätt etc etc, varför gnälls det över sånt när alternativet att aldrig få nåt nytt i min värld är mycket sämre :)
Sen är det ju aldrig kul om det strular med uppdateringar men jag värderar möjligheten att få nya funktioner högt på listan och får stå ut med risken helt enkelt.
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Senaste version 2018.39

Inlägg av rockard »

heron skrev:
Bjelke skrev:
Det är väl inte lika skojigt om uppdateringen leder till en tvärdöd MCU och hela enheten måste bytas/lagas tex , det var bara nåt år sedan flera stycken råkade ut för det, jag valde att inte
lägga in den uppdateringen tills jag hört att dom löst den buggen som förövrigt även tog död på Autopiloten som sedan krävde besök på SC eller typ veckor innan den vaknade till liv igen (kalibrering
sa dom då att den behövde).
Det finns flera liknande "incidenter" som kommit iom uppdateringar och DET är inte kul... Vissa sådana är väl ganska harmlösa förvisso och kompenseras väl av alla andra fungerande nya funktioner vi får :)
Nä, det är såklart inte kul men knappast en regel att det blir så men det ofra inte det det klagas över utan på nya funktioner inte är exakt som förväntningarna eller man vill ha det på annat sätt etc etc, varför gnälls det över sånt när alternativet att aldrig få nåt nytt i min värld är mycket sämre :)
Sen är det ju aldrig kul om det strular med uppdateringar men jag värderar möjligheten att få nya funktioner högt på listan och får stå ut med risken helt enkelt.
Alternativet man jämför med när man blir besviken är förstås inte att inte få något alls, utan att få vad som utlovats och som motsvarar de förväntningar som sätts. När Elon twittrar att nya navigationen är "lightyears ahead", och den sen kommer och funktionellt är i princip identisk med nuvarande, då sitter man ju inte och gottar sig och tänker "guuuuuud vad bra att jag fick den här uppdateringen, alternativet hade ju varit att inte få något alls!". Eller när det snackas om V9 och att man ska få "on ramp to offramp" och sen när V9 kommer visar det sig att nepp, det ingår inte alls. Besvikelsen bottnar sig alltså i att det som levereras inte motsvarar de förväntningar man har, och det är Tesla/Elon själva som sätter förväntningarna. Jag tror att även du skulle bli rätt besviken om din partner lovade dig en stor överaskning när du kommer hem, började hinta genom att ge dig bilder på ett megastort påskägg och prata om godis, och sen när du kommer hem får du ett geléhallon. "Hallå, varför blir du besviken, grannen fick minsann ingenting!" Det funkar liksom inte så för de flesta människor.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
heron
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 21 jul 2016 16:40

Re: Senaste version 2018.39

Inlägg av heron »

Alla verkar inte ha lärt sig att Elons Twitter inte riktigt är lika med verkligheten ;)
Han lever tyvärr i en annan värld och utanför den lever han i USA och navigate on autopilot ser ju ut att komma till USA iaf till en början.

Nåja, ni får gärna fortsätta lägga energi på att bli besvikna så fortsätter jag vara glad åt det lilla även om det inte lever upp till Elons Twitter-värld :)

Men som någon nämnde, det känns som stämningen i detta forum börjar bli lite tråkig vilket är synd
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Senaste version 2018.39.1

Inlägg av Remuz »

39.1
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare
Inlägg: 357
Blev medlem: 05 mar 2014 20:50

Re: Senaste version 2018.39.1

Inlägg av matsm »

Remuz skrev:
39.1
Bild ok...ap1 el ap2! Hur funkar den??BildBildBild
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Senaste version 2018.39.1

Inlägg av Svenssons »

matsm skrev:
Remuz skrev:
39.1
Bild ok...ap1 el ap2! Hur funkar den??BildBildBild
Remuz skrev:
Denna tråd uppdateras löpande med senaste versionen som är nedladdad till en bil som är ansluten till TeslaFi. Rubriken uppdateras så snart jag hinner med, alla som hör om en ny version som laddats ner, skriv gärna i tråden. Vidare är diskussioner välkomna om versionerna såklart.

Vill ni ge mig 5$ på teslafi och få två veckor extra trial som tack för tråden så är min kod samma som mitt nickname...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Senaste version 2018.39

Inlägg av ovelundkvist »

heron skrev:
Tycker det är intressant att man kan vara besviken på att bilen uppdateras, vilken annan tillverkare får man nya funktioner under tiden man äger bilen? Har bara varit tur om man vid något servicetillfälle fått uppdaterade kartor i bilen.

Äsch, jag är supernöjd för minsta lilla förbättring, nya UI ser riktigt fräscht ut, får blind spot varning utan att ens bett om det, ruttplanering, dashcam-möjigheter, nya funktioner i appen å säkerligen Navigate on Autopilot någon gång framöver. Helt fantastiskt bra!
+1
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: Senaste version 2018.39

Inlägg av drakbane »

jpetters skrev:
Sannolikt (förhoppningsvis) är det en tidsfråga innan det kommer till Europa.

Men Summon är ju mer användbar i Nordamerika sedan tidigare. Även om vi betalat "samma" för den.
O vi här har Spotify, det får inte Amrisarna, fast de betalt lika mycket! ;)
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: Senaste version 2018.39

Inlägg av drakbane »

rockard skrev:
Alternativet man jämför med när man blir besviken är förstås inte att inte få något alls, utan att få vad som utlovats och som motsvarar de förväntningar som sätts. När Elon twittrar att nya navigationen är "lightyears ahead", och den sen kommer och funktionellt är i princip identisk med nuvarande, då sitter man ju inte och gottar sig och tänker "guuuuuud vad bra att jag fick den här uppdateringen, alternativet hade ju varit att inte få något alls!". Eller när det snackas om V9 och att man ska få "on ramp to offramp" och sen när V9 kommer visar det sig att nepp, det ingår inte alls. Besvikelsen bottnar sig alltså i att det som levereras inte motsvarar de förväntningar man har, och det är Tesla/Elon själva som sätter förväntningarna.
Jag tror att även du skulle bli rätt besviken om din partner lovade dig en stor överaskning när du kommer hem, började hinta genom att ge dig bilder på ett megastort påskägg och prata om godis, och sen när du kommer hem får du ett geléhallon. "Hallå, varför blir du besviken, grannen fick minsann ingenting!" Det funkar liksom inte så för de flesta människor.
++ 23

Men som sagts, ett lexikon: "How to translate Elons tweets to real world expectations"
borde ju följa med varje bil.
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2173
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Senaste version 2018.39.1

Inlägg av jpetters »

drakbane skrev:
jpetters skrev:
Sannolikt (förhoppningsvis) är det en tidsfråga innan det kommer till Europa.

Men Summon är ju mer användbar i Nordamerika sedan tidigare. Även om vi betalat "samma" för den.
O vi här har Spotify, det får inte Amrisarna, fast de betalt lika mycket! ;)
Sant. Spotify vs Keyfob Summon så tar jag hällre Spotify. Bild
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Senaste version 2018.39.1

Inlägg av e5m1r »

jpetters skrev:
drakbane skrev:
jpetters skrev:
Sannolikt (förhoppningsvis) är det en tidsfråga innan det kommer till Europa.

Men Summon är ju mer användbar i Nordamerika sedan tidigare. Även om vi betalat "samma" för den.
O vi här har Spotify, det får inte Amrisarna, fast de betalt lika mycket! ;)
Sant. Spotify vs Keyfob Summon så tar jag hällre Spotify. Bild
De får spotify och ap on nav i V 9
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
hanst
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 28 mar 2017 23:37
Ort: Täby

Re: Senaste version 2018.39.1

Inlägg av hanst »

Och nu kom 2018.39.2.1 :)
MS LR -23
MS 100D -18
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Senaste version 2018.39.1

Inlägg av e5m1r »

hanst skrev:
Och nu kom 2018.39.2.1 :)
Oroande med fixar så tätt talar för att v9 är stressad fram
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 912
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Senaste version 2018.39.1

Inlägg av Nicklas »

e5m1r skrev:
hanst skrev:
Och nu kom 2018.39.2.1 :)
Oroande med fixar så tätt talar för att v9 är stressad fram
Betryggande med fixar så tätt...
- ALL programvara har buggar... Frågan är bara om du hittar dom :D
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Senaste version 2018.39.1

Inlägg av Remuz »

39
39.0.1
39.1
Är dom jag sett. Var hittar du info om 39.2.1?
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Senaste version 2018.39.1

Inlägg av mgorgis »

Nicklas skrev:
e5m1r skrev:
hanst skrev:
Och nu kom 2018.39.2.1 :)
Oroande med fixar så tätt talar för att v9 är stressad fram
Betryggande med fixar så tätt...
- ALL programvara har buggar... Frågan är bara om du hittar dom :D
Om du inte hittar buggar så är risken att mjukvaran är buggig lika stor chans att den är buggfri så säg 50/50 men om det kommer många buggfixar så betyder det att mjukvaran är full av buggar => inte betryggande alls, men att dem fixar buggarna är ändå ett litet plåster på såret.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Senaste version 2018.39.1

Inlägg av mati »

Mjukvara har alltid buggar, mer eller mindre beroende på mjukvarans komplexitet. De värsta buggarna brukar man hitta genom att testa ordentligt innan man levererar mjukvaran till kunden. Sen skickar man en beta (ja, det är det som egentligen kallas för beta) till några utvalda testkunder för att därefter fixa de sista felen. I det skedet borde man ha testat igenom de flesta tänkbara scenarion. Det finns säkert fortfarande fel, men har de inte upptäckts hittills så är det troligt att de inte är allvarliga eller att de inte kommer att visa sig förrän senare kanske.
Men om det kommer buggfixar såhär tätt inpå är det för mig bara ett tecken på att det inte ligger särskilt stor fokus på testerna. Det är viktigare att få ut nånting än att det är hyfsat felfritt. Återigen, risken är stor man missbrukar OTA-möjligheten och tar genvägen att slippa en del tester genom att man helt enkelt betraktar alla kunder som potentiella betatestare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Senaste version 2018.39.1

Inlägg av Svenssons »

Alla udda versionsnummer går väl bara ut till testgruppen och då brukar det vara lite tätare med uppdateringarna. Det är inget som drabbar den större majoriteten.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Senaste version 2018.39.1

Inlägg av rockard »

Svenssons skrev:
Alla udda versionsnummer går väl bara ut till testgruppen och då brukar det vara lite tätare med uppdateringarna. Det är inget som drabbar den större majoriteten.
Udda nummer som i alla versioner som börjar på 39, för att 39 är udda, eller alla udda siffror i tredje led, alltså t.ex. 2018.39.3 men inte 2018.39.2? För jag håller med mati överlag, men om det är det tidigare fallet är det ju faktiskt inte applicerbart nu.
Svart X75D -17
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Senaste version 2018.39.1

Inlägg av Svenssons »

rockard skrev:
Svenssons skrev:
Alla udda versionsnummer går väl bara ut till testgruppen och då brukar det vara lite tätare med uppdateringarna. Det är inget som drabbar den större majoriteten.
Udda nummer som i alla versioner som börjar på 39, för att 39 är udda, eller alla udda siffror i tredje led, alltså t.ex. 2018.39.3 men inte 2018.39.2? För jag håller med mati överlag, men om det är det tidigare fallet är det ju faktiskt inte applicerbart nu.
Första med efter året. 39 är udda och därmed för en mindre del utvalda testare. Det vill säga teslaägare som inte är anställda av Tesla.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Senaste version 2018.39.1

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
rockard skrev:
Svenssons skrev:
Alla udda versionsnummer går väl bara ut till testgruppen och då brukar det vara lite tätare med uppdateringarna. Det är inget som drabbar den större majoriteten.
Udda nummer som i alla versioner som börjar på 39, för att 39 är udda, eller alla udda siffror i tredje led, alltså t.ex. 2018.39.3 men inte 2018.39.2? För jag håller med mati överlag, men om det är det tidigare fallet är det ju faktiskt inte applicerbart nu.
Första med efter året. 39 är udda och därmed för en mindre del utvalda testare. Det vill säga teslaägare som inte är anställda av Tesla.
I så fall är det ju betatestare som får ta smällen. Då behöver jag inte hetsa upp mig i onödan. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Senaste version 2018.39.2.1

Inlägg av Remuz »

Bara pruttar ut versioner nu...
P85D svart/svart med gratis SuC
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Senaste version 2018.39.2.1

Inlägg av Svenssons »

2018.40 lär vara v9 för oss vanliga dödliga.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Senaste version 2018.39.2.1

Inlägg av Remuz »

Svenssons skrev:
2018.40 lär vara v9 för oss vanliga dödliga.
Så på torsdag då. Har låne med ap1, så måttligt spännande :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Senaste version 2018.39.2.1

Inlägg av Svenssons »

Remuz skrev:
Svenssons skrev:
2018.40 lär vara v9 för oss vanliga dödliga.
Så på torsdag då. Har låne med ap1, så måttligt spännande :)
Japp, torsdag är den sannolika veckodagen för v.9 :)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar