Senaste version 2024.14

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6456
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2024.14

Inlägg av spacecoin »

gish skrev: 02 maj 2024 14:20
spacecoin skrev: 02 maj 2024 14:08
loftux skrev: 02 maj 2024 12:56
agehall skrev:
gish skrev: 02 maj 2024 09:46
Min teori är att Tesla vill berätta för oss vad bilen kan se långt innan vi får tillgång till FSD. Tröskeln till att skaffa tjänsten blir mindre om vi redan nu har lärt oss allt som bilen identifierar. Ett motargument är förstås bilen som ligger hack i här när man kör med släp...
Jag har precis samma teori.
För en bil som kör med FSD så hjälper det definitivt, då får man en liten hum om vad bilen har för avsikt att göra. Men detta är inte ens vad FSD bilar har i visualisering, mer som det tidigare med fler bilar och gubbar. Coolt och bra kunna se hur pass mycket bilen kan se, men blir lite för mycket som rör på sig på skärmen.
Ja. Tanken är ju att man ska titta på vägen...
Det handlar inte om att få hjälp när man kör. Det handlar om att få insikten "Bilen har en tydlig uppfattning av trafiken. Jag som tidigare var skeptisk till FSD förstår att den har en bra modell för att förstå omgivnignen. När FSD blir tillgängligt i mitt land är jag mer öppen till att köpa."

Det är min killgissning.
Jo jag håller med att det är troligt. "Titta vad vi kan se".
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare
Inlägg: 158
Blev medlem: 17 apr 2023 17:49

Re: Senaste version 2024.14

Inlägg av tnjo »

Har inte fått uppdateringen, men den här inställningen för torkare, är det "hastigheten" för t.ex auto mode (känslighet?), eller är det bara samma vanliga 1, 2, 3 och auto som fanns innan?

Av vad jag sett på bilder/film så önskar jag fortfarande att man kunde ha kartan större eller lägga mediaspelaren eller nån annan kul info t.ex graferna för använd energi istället för den där (i mitt tycke) meningslösa visualiseringen av bilar och rödljus, förstår inte vitsen med att kunna ha den som helskärm.
Model Y RWD
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 842
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Senaste version 2024.14

Inlägg av JonasH »

Intressant att bilen nu även ser om andra bilar använder blinkers. Tror i alla fall inte jag sett det på tidigare versioner.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1597
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Senaste version 2024.14

Inlägg av renes »

JonasH skrev: 02 maj 2024 22:06
Intressant att bilen nu även ser om andra bilar använder blinkers. Tror i alla fall inte jag sett det på tidigare versioner.
Jag har sett den visa bromsljus på framförliggande bil när den saktar in, även om den bilen inte visade bromsljus i verkligheten. Så, om jag inte helt har sett fel, så beräknar den att bilen framför saktar in och då visar bromsljus pga hastighetsminskningen. Inte att den faktiskt ser bromsljus.

Kan förstås inte vara fallet för blinkers.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 842
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Senaste version 2024.14

Inlägg av JonasH »

renes skrev: 03 maj 2024 10:24
JonasH skrev: 02 maj 2024 22:06
Intressant att bilen nu även ser om andra bilar använder blinkers. Tror i alla fall inte jag sett det på tidigare versioner.
Jag har sett den visa bromsljus på framförliggande bil när den saktar in, även om den bilen inte visade bromsljus i verkligheten. Så, om jag inte helt har sett fel, så beräknar den att bilen framför saktar in och då visar bromsljus pga hastighetsminskningen. Inte att den faktiskt ser bromsljus.

Kan förstås inte vara fallet för blinkers.
När jag såg detta (blinkers) så körde jag efter en bil som skulle svänga vänster och blinkers syntes på skärmen innan bilen påbörjade svängen så den måste ha sett bilens blinkers alternativt läst tankarna på föraren i bilen framför.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1597
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Senaste version 2024.14

Inlägg av renes »

JonasH skrev: 03 maj 2024 10:27
renes skrev: 03 maj 2024 10:24
JonasH skrev: 02 maj 2024 22:06
Intressant att bilen nu även ser om andra bilar använder blinkers. Tror i alla fall inte jag sett det på tidigare versioner.
Jag har sett den visa bromsljus på framförliggande bil när den saktar in, även om den bilen inte visade bromsljus i verkligheten. Så, om jag inte helt har sett fel, så beräknar den att bilen framför saktar in och då visar bromsljus pga hastighetsminskningen. Inte att den faktiskt ser bromsljus.

Kan förstås inte vara fallet för blinkers.
När jag såg detta (blinkers) så körde jag efter en bil som skulle svänga vänster och blinkers syntes på skärmen innan bilen påbörjade svängen så den måste ha sett bilens blinkers alternativt läst tankarna på föraren i bilen framför.
Jag tror på tankeläsningen. Har du HW4?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Dr Mabuse
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 18 maj 2023 19:32
Ort: Örebro län
Kontakt:

Re: Senaste version 2024.8

Inlägg av Dr Mabuse »

xms67 skrev: 20 apr 2024 08:18
Det som var lite mer svettigt är att den spökbromsade väldigt aggressivt flera gånger.
(2024.8)
Igår spökbromsade min M3LR för en lågt flygande duva som landade vid sidan av vägen. Den kom från vänster och landade precis utanför sidlinjen, touch-down några meter framför bilen. Inte AP utan bara adaptiv farthållare.
I förrgår spökbromsade den för en mötande långtradare, när min front var i höjd med släpets bakre stötfångare. Det var 50-väg utan mittlinje. Lite väl sent påtänkt? Flertal spökbromsningar för bilar som står vid korsning/påfart till huvudled och väntar på att jag ska passera innan de kan köra ut. Eller bilar inne i stan som gjort vänstersvängar från mötande körfält, de har redan hunnit in på sin sidoväg (med god marginal) innan min bil bromsar för dem, helt i onödan.

Med tanke på hur jävligt dåliga bilister är på att hålla avstånd, och tail-gate:ar mig bara för att jag kör Tesla är jag rädd för att spökbromsningarna kommer orsaka krockar. Och då blir det väl jag som åker på det?

Baseras FSD på samma algoritmer, så finns det inte en chans i världen att jag uppgraderar när den blir tillgänglig...
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.

Kör: Tesla Model 3 LR -22

Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
Användarvisningsbild
Tobbelibobbe
Teslaägare
Inlägg: 97
Blev medlem: 15 apr 2021 11:09
Ort: Varberg

Re: Senaste version 2024.8

Inlägg av Tobbelibobbe »

Dr Mabuse skrev: 03 maj 2024 10:34
Med tanke på hur jävligt dåliga bilister är på att hålla avstånd, och tail-gate:ar mig bara för att jag kör Tesla är jag rädd för att spökbromsningarna kommer orsaka krockar. Och då blir det väl jag som åker på det?
Det är få situationer där påkörd förare blir vållande. Uppenbar vårdslöshet som ex. "bromstestande" med syfte att hämnas undantagen. "Bilen framför tvärnitade för en duva, så jag hann inte bromsa" = För litet avstånd till framförvarande fordon


Fick för övrigt 2024.14.3 imorse, har aldrig fått en uppdatering så tidigt.
Model 3 LR 2021 (Midnight silver, 18" Aero, Drag, Svart inredning, 82kWh-Freemont), SÅLD
Model Y LR 2023 (Vit, Svart inredning, 20" Induction, Berlinbyggd 2/3-´23)
mussla
Inlägg: 184
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Senaste version 2024.8

Inlägg av mussla »

Tobbelibobbe skrev: 03 maj 2024 12:03
Dr Mabuse skrev: 03 maj 2024 10:34
Med tanke på hur jävligt dåliga bilister är på att hålla avstånd, och tail-gate:ar mig bara för att jag kör Tesla är jag rädd för att spökbromsningarna kommer orsaka krockar. Och då blir det väl jag som åker på det?
Det är få situationer där påkörd förare blir vållande. Uppenbar vårdslöshet som ex. "bromstestande" med syfte att hämnas undantagen. "Bilen framför tvärnitade för en duva, så jag hann inte bromsa" = För litet avstånd till framförvarande fordon


Fick för övrigt 2024.14.3 imorse, har aldrig fått en uppdatering så tidigt.
Apropå vållande vid tvärnit så läste jag om en ”olycka” där en bilist ilsknade till på en klunga cyklister. Bilisten körde om i hög hastighet och tvärnitade så att flera cyklister for in i bilen. Det var ett antal som blev skadade. Bilisten friades. Han påstod att han tvärnitade för en katt direkt efter omkörning. Trots vittnen så gick han fri.


Edit: nu ser jag att det överklagades och att bilisten blev fälld i hovrätten. Rätt extrem grej och ett uppenbart fall av road-rage.
https://www.dagensjuridik.se/nyheter/va ... riande-do/
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 288
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: Senaste version 2024.8

Inlägg av FinaFisken »

Dr Mabuse skrev: 03 maj 2024 10:34
(2024.8)
Igår spökbromsade min M3LR för en lågt flygande duva som landade vid sidan av vägen. Den kom från vänster och landade precis utanför sidlinjen, touch-down några meter framför bilen. Inte AP utan bara adaptiv farthållare.
I förrgår spökbromsade den för en mötande långtradare, när min front var i höjd med släpets bakre stötfångare.
Kan man verkligen kalla det spökbromsning i dessa fall? Spökbromsning i min värld är när bilen bromsar för osynliga spöken.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5378
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Senaste version 2024.8

Inlägg av Nicke Nyfiken »

FinaFisken skrev: 03 maj 2024 16:29
Dr Mabuse skrev: 03 maj 2024 10:34
(2024.8)
Igår spökbromsade min M3LR för en lågt flygande duva som landade vid sidan av vägen. Den kom från vänster och landade precis utanför sidlinjen, touch-down några meter framför bilen. Inte AP utan bara adaptiv farthållare.
I förrgår spökbromsade den för en mötande långtradare, när min front var i höjd med släpets bakre stötfångare.
Kan man verkligen kalla det spökbromsning i dessa fall? Spökbromsning i min värld är när bilen bromsar för osynliga spöken.
Men den spökbromsar ju för den osynliga bilen som kör efter lastbilen. Lastbilen har ju redan passerat när bilen börjar bromsa så lastbilen bryr den sig inte om. ;)
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 700
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2024.14

Inlägg av flamman »

spacecoin skrev: 02 maj 2024 14:24
gish skrev: 02 maj 2024 14:20
spacecoin skrev: 02 maj 2024 14:08
loftux skrev: 02 maj 2024 12:56
agehall skrev:

Jag har precis samma teori.
För en bil som kör med FSD så hjälper det definitivt, då får man en liten hum om vad bilen har för avsikt att göra. Men detta är inte ens vad FSD bilar har i visualisering, mer som det tidigare med fler bilar och gubbar. Coolt och bra kunna se hur pass mycket bilen kan se, men blir lite för mycket som rör på sig på skärmen.
Ja. Tanken är ju att man ska titta på vägen...
Det handlar inte om att få hjälp när man kör. Det handlar om att få insikten "Bilen har en tydlig uppfattning av trafiken. Jag som tidigare var skeptisk till FSD förstår att den har en bra modell för att förstå omgivnignen. När FSD blir tillgängligt i mitt land är jag mer öppen till att köpa."

Det är min killgissning.
Jo jag håller med att det är troligt. "Titta vad vi kan se".
Man undrar ju lite om det är mer den ser än med tidigare mjukvaror eller är det bara att den visar mer av vad den även tidigare såg?
Och om det faktiskt är mer den ser, används den infon då av AP/TACC-logiken eller kör den fortsatt med samma AP/TACC-logik?

... Eller det kanske alltid varit två olika saker, AP/TACC-logiken körs i bakgrunden för att hantera bilen och en annan logik som visar saker på skärmen.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
fnils
elbilist
Inlägg: 37
Blev medlem: 03 jan 2024 21:44

Re: Senaste version 2024.14

Inlägg av fnils »

Nybörjare på tesla här. Vad är det som avgör när uppdateringen kommer till bilen?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6456
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2024.14

Inlägg av spacecoin »

fnils skrev: 05 maj 2024 15:37
Nybörjare på tesla här. Vad är det som avgör när uppdateringen kommer till bilen?
Det kommer när det är dags för din bil. Tesla skickar ut till en liten del först, sedan 1%, 10%, 20% osv.

Det enda du kan påverka är om du har "advanced" påslaget. Då har du sagt att det inte gör så mycket om din bil inte funkar så bra ibland. Jag körde "advanced" i två år, sedan insåg jag fördelen i att låta andra få buggig programvara.

Om du verkligen inte fått en uppdatering efter en månad som du borde ha, så kan du prova en "skrollhjuls-reset".
fnils
elbilist
Inlägg: 37
Blev medlem: 03 jan 2024 21:44

Re: Senaste version 2024.14

Inlägg av fnils »

spacecoin skrev: 05 maj 2024 15:51
fnils skrev: 05 maj 2024 15:37
Nybörjare på tesla här. Vad är det som avgör när uppdateringen kommer till bilen?
Det kommer när det är dags för din bil. Tesla skickar ut till en liten del först, sedan 1%, 10%, 20% osv.

Det enda du kan påverka är om du har "advanced" påslaget. Då har du sagt att det inte gör så mycket om din bil inte funkar så bra ibland. Jag körde "advanced" i två år, sedan insåg jag fördelen i att låta andra få buggig programvara.

Om du verkligen inte fått en uppdatering efter en månad som du borde ha, så kan du prova en "skrollhjuls-reset".
Tack så mycket!
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1604
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Senaste version 2024.14

Inlägg av frippan »

14.5 kommer nu och du har möjlighet att välja mellan att använda USS eller inte

Bild
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
mussla
Inlägg: 184
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Senaste version 2024.14

Inlägg av mussla »

frippan skrev: 06 maj 2024 17:40
14.5 kommer nu och du har möjlighet att välja mellan att använda USS eller inte
Undrar om det kan innebära att USS kommer tillbaka. 🤔
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7662
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2024.14

Inlägg av mikebike »

mussla skrev: 06 maj 2024 18:36
frippan skrev: 06 maj 2024 17:40
14.5 kommer nu och du har möjlighet att välja mellan att använda USS eller inte
Undrar om det kan innebära att USS kommer tillbaka. 🤔
Nej, det innebär att Tesla håller koll på hur många som föredrar grått fluff framför avståndsangivelse. Vid en viss procent kopplar de ur uss för alla.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 822
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Senaste version 2024.14

Inlägg av Jaegaern »

Ska bli kul att testa vision för parkering.

Det kanske funkar kass på vintern, vem vet. Men jag gillar när jag kan se det jag backar upp mot, samt färg på hur nära det är. USS är inte så jäkla säkra ändå. Och om jag vet att det finns en stolpe, som "tesla vision" visar, litar jag på avståndet. Med USS vet jag inte vilka objekt och former som ljudet studsar på eller ej. Så ögon framför ljud för mig.

Tiden får visa om det fungerar bra eller ej. Det blir min frus bil som får det då den har Ryzen. Min får stå ut med endast USS.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6456
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2024.14

Inlägg av spacecoin »

Jaegaern skrev: 06 maj 2024 20:43
Ska bli kul att testa vision för parkering.

Det kanske funkar kass på vintern, vem vet. Men jag gillar när jag kan se det jag backar upp mot, samt färg på hur nära det är. USS är inte så jäkla säkra ändå. Och om jag vet att det finns en stolpe, som "tesla vision" visar, litar jag på avståndet. Med USS vet jag inte vilka objekt och former som ljudet studsar på eller ej. Så ögon framför ljud för mig.

Tiden får visa om det fungerar bra eller ej. Det blir min frus bil som får det då den har Ryzen. Min får stå ut med endast USS.
Min uppfattning är att backkameran + USS > TVPA
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 822
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Senaste version 2024.14

Inlägg av Jaegaern »

spacecoin skrev: 06 maj 2024 20:46
Jaegaern skrev: 06 maj 2024 20:43
Ska bli kul att testa vision för parkering.

Det kanske funkar kass på vintern, vem vet. Men jag gillar när jag kan se det jag backar upp mot, samt färg på hur nära det är. USS är inte så jäkla säkra ändå. Och om jag vet att det finns en stolpe, som "tesla vision" visar, litar jag på avståndet. Med USS vet jag inte vilka objekt och former som ljudet studsar på eller ej. Så ögon framför ljud för mig.

Tiden får visa om det fungerar bra eller ej. Det blir min frus bil som får det då den har Ryzen. Min får stå ut med endast USS.
Min uppfattning är att backkameran + USS > TVPA
Ja jag hade aldrig backat utan kameran, den är man ju van vid. Men säkerligen blir det svårt att slå USS i många lägen. Det borde dock finnas vissa som TVPA snappar upp bättre än både mina ögon (utan färgåtergivelse), samt som USS hade studsat på.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 700
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2024.14

Inlägg av flamman »

TVPA (är det den ”rätta” och fastställda förkortningen ?) har en styrka i att hjälpa till att hamna mitt i och rakt i parkeringsfickor, något som kan vara lite lurigt, särskilt när man backar.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6456
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2024.14

Inlägg av spacecoin »

flamman skrev: 06 maj 2024 21:22
TVPA (är det den ”rätta” och fastställda förkortningen ?) har en styrka i att hjälpa till att hamna mitt i och rakt i parkeringsfickor, något som kan vara lite lurigt, särskilt när man backar.
Jag skrev den precis, har aldrig sett den innan, men frågar du mig är den både rätt och fastställd därmed ;)

Ang parkeringsfickor så tittar jag i sidospeglarna för att hamna rätt.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 842
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Senaste version 2024.14

Inlägg av JonasH »

flamman skrev: 04 maj 2024 00:27
spacecoin skrev: 02 maj 2024 14:24
gish skrev: 02 maj 2024 14:20
spacecoin skrev: 02 maj 2024 14:08
loftux skrev: 02 maj 2024 12:56

För en bil som kör med FSD så hjälper det definitivt, då får man en liten hum om vad bilen har för avsikt att göra. Men detta är inte ens vad FSD bilar har i visualisering, mer som det tidigare med fler bilar och gubbar. Coolt och bra kunna se hur pass mycket bilen kan se, men blir lite för mycket som rör på sig på skärmen.
Ja. Tanken är ju att man ska titta på vägen...
Det handlar inte om att få hjälp när man kör. Det handlar om att få insikten "Bilen har en tydlig uppfattning av trafiken. Jag som tidigare var skeptisk till FSD förstår att den har en bra modell för att förstå omgivnignen. När FSD blir tillgängligt i mitt land är jag mer öppen till att köpa."

Det är min killgissning.
Jo jag håller med att det är troligt. "Titta vad vi kan se".
Man undrar ju lite om det är mer den ser än med tidigare mjukvaror eller är det bara att den visar mer av vad den även tidigare såg?
Och om det faktiskt är mer den ser, används den infon då av AP/TACC-logiken eller kör den fortsatt med samma AP/TACC-logik?

... Eller det kanske alltid varit två olika saker, AP/TACC-logiken körs i bakgrunden för att hantera bilen och en annan logik som visar saker på skärmen.
Min känsla är att den ser mer än tidigare. Ser gångtrafikanter och cyklar betydligt bättre än tidigare. Förut såg den ofta inte gångtrafikanter fast de gick över gatan framför bilen. Nu ser den människor och cyklar överallt.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 700
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2024.14

Inlägg av flamman »

JonasH skrev: 06 maj 2024 22:52
flamman skrev: 04 maj 2024 00:27
spacecoin skrev: 02 maj 2024 14:24
gish skrev: 02 maj 2024 14:20
spacecoin skrev: 02 maj 2024 14:08

Ja. Tanken är ju att man ska titta på vägen...
Det handlar inte om att få hjälp när man kör. Det handlar om att få insikten "Bilen har en tydlig uppfattning av trafiken. Jag som tidigare var skeptisk till FSD förstår att den har en bra modell för att förstå omgivnignen. När FSD blir tillgängligt i mitt land är jag mer öppen till att köpa."

Det är min killgissning.
Jo jag håller med att det är troligt. "Titta vad vi kan se".
Man undrar ju lite om det är mer den ser än med tidigare mjukvaror eller är det bara att den visar mer av vad den även tidigare såg?
Och om det faktiskt är mer den ser, används den infon då av AP/TACC-logiken eller kör den fortsatt med samma AP/TACC-logik?

... Eller det kanske alltid varit två olika saker, AP/TACC-logiken körs i bakgrunden för att hantera bilen och en annan logik som visar saker på skärmen.
Min känsla är att den ser mer än tidigare. Ser gångtrafikanter och cyklar betydligt bättre än tidigare. Förut såg den ofta inte gångtrafikanter fast de gick över gatan framför bilen. Nu ser den människor och cyklar överallt.
Alltså ser som i reagerar på när den kör? Eller ser som i visar på skärmen?
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Skriv svar