Monark1954 skrev:Det blir spännande att få provköra mer på väger med flera filer.
Testat att köra så mycket som möjligt på autopilot senaste två dagarna. Personligen tycker jag den är rätt kass runt Stockholm när det är lite andra bilar på vägen. Den lägger sig väldigt ofta i vänsterfilen och vill inte flytta tillbaka till höger om det inte är helt tomt under en längre tid. Bilister bakom blir irriterade och jag får byta fil manuellt. Den föreslår också väldigt udda filbyten där den ibland vill lägga sig i bussfil. Vid ett tillfälle trodde den att den skulle av motorvägen, drog igång blinkers automatiskt och svängde över i bussfil, för att sedan inse att den faktiskt var på rätt väg redan och fortsatte NoA, fast nu i bussfil. Vid 2+1 är den rätt dålig på att starta omkörning, men när den väl gör det så är det jäkligt läskigt när den går från 2 till 1 igen, den väntar verkligen till sista sekunden att glida över till höger igen. Nu vet inte jag om vi har väldigt gammal kartdata i Sverige, men den är verkligen inte redo för att köras utan konfirmations. Fick ta över ganska många gånger.
Ibland fantombromsar den för saker som jag inte har någon aning om vad det är, önskar att det fanns ett bättre sätt att ge feedback så det klippet kunde skickas upp för ytterligare träning. Även rapportering av helt hastighetsbegränsning i kartan som på väldigt många ställen är fel. Men dom kanske tänker läsa av skyltar i framtiden och självjustera kartan på så vis.
Nu när jag ändå önskar så önskar jag att den bytte hastighet precis innan skylten kommer, inte 5 sekunder efter man kört förbi den. Samt att den känner av lite tidigare när någon framför byter fil eller svänger. Det bromsas in för mycket och blir lite trafikfarligt om man har någon bakom.
Trots allt är det rätt ballt att bilen kan göra 70% av jobbet på längre resor. Funderar seriöst på en "autopilot" skylt bak för att upplysa och varna medtrafikanter dock.
Det är mina erfarenheter, håller ni med eller funkar det bättre / sämre för er?