Senaste version 2024.14

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1604
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av frippan »

helix skrev:
frippan skrev:
helix skrev:
Yey!! då kom 2019.16.3.2 även till min bil. Navigate on autopilot ska bli riktigt kul att testa på morgondagens utflykt. Hoppas övriga i bilen också kommer att uppskatta det Bild :D
Jag kunde inte hålla mig tills imorgon, provade nog alla på och avfarter i Eskilstuna Bild
Helt rätt :)

Vad tyckte du? Funkade det bra?
Fungerade kan jag sträcka mig till :)

Den svänger på motorvägen i sista sekund.

Och en snabb blink och sedan slänger sig av motorvägen.

Men annars fungerar det ganska likvärdigt med den vanliga autopiloten.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av helix »

frippan skrev:
helix skrev:
frippan skrev:
helix skrev:
Yey!! då kom 2019.16.3.2 även till min bil. Navigate on autopilot ska bli riktigt kul att testa på morgondagens utflykt. Hoppas övriga i bilen också kommer att uppskatta det Bild :D
Jag kunde inte hålla mig tills imorgon, provade nog alla på och avfarter i Eskilstuna Bild
Helt rätt :)

Vad tyckte du? Funkade det bra?
Fungerade kan jag sträcka mig till :)

Den svänger på motorvägen i sista sekund.

Och en snabb blink och sedan slänger sig av motorvägen.

Men annars fungerar det ganska likvärdigt med den vanliga autopiloten.
Låter ändå helt okay och ungefär som man kan förvänta sig. Hoppas själva AP också har blivit lite bättre samtidigt! Ska bli skoj att prova hur som helst.

Läste nåt om att även Summon ska ha blivit bättre och att man ska kunna stå längre från bilen så det kan också vara värt att testa. Har inte själv hunnit testa så får bli något för morgondagen det med.
Användarvisningsbild
RoadFury
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 22 mar 2019 15:15
Ort: KÄRNA

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av RoadFury »

2019.16.3.2 till Model S
20190531_225441.jpg
20190531_225408.jpg
20190531_225516.jpg
Användarvisningsbild
Syncronauten
Teslaägare
Inlägg: 203
Blev medlem: 24 aug 2017 21:29
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/svante12917

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av Syncronauten »

Provade också precis då 2019.16.3.2 trillade in i 3an nu ikväll. Lite drygt att den saktar in rejält före avfart och börjar blinka precis innan den svänger. Inte riktigt så jag skulle kört, får hoppas de fixar blinkers innan den saktar in i nästa uppdatering. Kul med en bil som får nya funktioner med tiden :)
Användarvisningsbild
Jola
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 29 jan 2019 21:24

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av Jola »

Jag fick ingen notis i appen om den nya uppdateringen men när jag gick ut till bilen stod det ju att den fanns att ladda ner...
Inte ens nu när den håller på att ladda ner uppdateringen ser jag nåt i appen :roll:
Om jag inte haft barnen hemma hade jag tagit Eve (min M3) på en natt-tur!
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av erkap »

Jola skrev:
Jag fick ingen notis i appen om den nya uppdateringen men när jag gick ut till bilen stod det ju att den fanns att ladda ner...
Inte ens nu när den håller på att ladda ner uppdateringen ser jag nåt i appen :roll:
Om jag inte haft barnen hemma hade jag tagit Eve (min M3) på en natt-tur!
Du ser det först i appen när uppdateringen är nerladdad och redo för installation.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av erkap »

Syncronauten skrev:
Provade också precis då 2019.16.3.2 trillade in i 3an nu ikväll. Lite drygt att den saktar in rejält före avfart och börjar blinka precis innan den svänger. Inte riktigt så jag skulle kört, får hoppas de fixar blinkers innan den saktar in i nästa uppdatering. Kul med en bil som får nya funktioner med tiden :)
Det där med sen blinkers har nog tyvärr med de ”nya” UN-restriktionerna som EU följer. De säger bland annat att filbyte måste starta efter max 5 blinkningar. Jag märker tyvärr en försämring då jag fått fler avbrutna filbyten.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
Syncronauten
Teslaägare
Inlägg: 203
Blev medlem: 24 aug 2017 21:29
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/svante12917

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av Syncronauten »

Där ser man men räknas avfart som filbyte?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5982
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av Remuz »

Är officiellt jävligt imponerad nu. Först splitten i Södertälje där NoA fixade in mig på E20 hur smidigt som helst. 60km/h i kurvan. Sedan E20 vid Mariefred ”Construction detected, NoA limited” och ner i 70km/h utan att vilja byta fil. Bra jobbat Elon!
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5982
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av Remuz »

Lite mindre impad... lite regn liksom
8B59D0E1-371D-4013-B5EA-DA26F00F640B.jpeg
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 aug 2017 08:28

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av nx00 »

Provade NoA precis. Fan va bra. En kort kort avfart från motorväg klarade den galant, blinkade själv dessutom.

Nu suktar man efter ”No confirm auto lane change”(man blir aldrig nöjd :D ).
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av thedude »

NilsL skrev:
Provade NoA precis. Fan va bra. En kort kort avfart från motorväg klarade den galant, blinkade själv dessutom.

Nu suktar man efter ”No confirm auto lane change”(man blir aldrig nöjd :D ).
Samma här, världens kortaste avfart klarade den galant men synd med aktiv konfermation innan filbyte, och kör inte om långsamma bilar? Kanske provade inte länge
Användarvisningsbild
thomas76
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 25 jun 2016 19:05
Ort: Lund

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av thomas76 »

Om jag installerar nu när jag är i spainen, kommer NOA funka här med?
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare
Inlägg: 180
Blev medlem: 17 apr 2019 18:12
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av fredli74 »

thedude skrev:
NilsL skrev:
Provade NoA precis. Fan va bra. En kort kort avfart från motorväg klarade den galant, blinkade själv dessutom.

Nu suktar man efter ”No confirm auto lane change”(man blir aldrig nöjd :D ).
Samma här, världens kortaste avfart klarade den galant men synd med aktiv konfermation innan filbyte, och kör inte om långsamma bilar? Kanske provade inte länge
Jodå, min kör om långsamma bilar. Men bara om det är tomt i andra filen. Nu körde jag inte Mad Max utan standard. Dock är den rätt dålig på att gå tillbaka i högerfilen efter omkörning. Men det kanske också beror på att ingen var bakom. I övrigt vart det en hel del blinkande, tvekande och vinglande i onödan på min premiärtur. Bra att testa på en lördag då alla andra som inte kan köra bil är ute och snurrar. ;)

Bekräfta filbyte kan man göra med kort blink, men vill du säga åt NoA att byta fil själv så är det långt blink som gäller, precis som tidigare med AP på.

Avfart funkar jäkligt snyggt om den är lång, då börjar den sakta in först på avfarten och gör det successivt i flera steg. Korta avfarter var inte så snyggt dock, det bromsas lite för fort tycker jag och jag tror den som ligger bakom höll med. :P

Jag lär mig väl att använda NoA på ett bra sätt också så småningom.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2200
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av jpetters »

Jag körde två turer idag a 10 mil styck och tycker NoA fungerade bra för det mesta. Av någon anledning "gillar" NoA inte tunnlar och slår för det mesta av då, till AP så märks ingen direkt skillnad så länge avfarten inte ligger i tunneln.

Tyvärr ställer EU/UN regeln om maxtid för blink till det väl ofta, klart trafikfarligt ibland, "tack" EU för den finessen.

Lite segt med filbyta för omkörning och tillbaka emellanåt, trots "Mad Max".

Jag tycker position i filen och AP allmänt fungerar suveränt bra nu. Superstabilt.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
lcf
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 12 apr 2018 22:04
Ort: Tyresö

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av lcf »

Körde från Stockholm (Tyresö) till Västerås och tillbaka idag med fru och barn i bilen. Noa fick inte en nådig review av dem, och jag måste nog hålla med. Omkörningar är klumpiga (den bromsar in lite innan den påbörjar omkörning) och ofta dåligt timade. Lite grann som att åka med någon som övningskör.

Filbyten för byte av motorväg/avfarter är dåligt planerade och verkar inte ta hänsyn till trafikläget (när den kommer på att byta kan det vara för sent på grund av kö).

Man skulle typ behöva en 'Autopilot' skylt på bilen (a la övningskör) för att värna medtrafikanter för det bissara beteende som bilen ibland uppvisar..

Slutligen, för att den ska bli nyttig måste confirmations bort.

Sammanfattningsvis, skoj att ha fått funktionen, men mer en leksak för oss teknikintresserade än ett faktiskt hjälpmedel.
2018 MX P100D
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av olarsson »

lcf skrev:
Körde från Stockholm (Tyresö) till Västerås och tillbaka idag med fru och barn i bilen. Noa fick inte en nådig review av dem, och jag måste nog hålla med. Omkörningar är klumpiga (den bromsar in lite innan den påbörjar omkörning) och ofta dåligt timade. Lite grann som att åka med någon som övningskör.

Filbyten för byte av motorväg/avfarter är dåligt planerade och verkar inte ta hänsyn till trafikläget (när den kommer på att byta kan det vara för sent på grund av kö).

Man skulle typ behöva en 'Autopilot' skylt på bilen (a la övningskör) för att värna medtrafikanter för det bissara beteende som bilen ibland uppvisar..

Slutligen, för att den ska bli nyttig måste confirmations bort.

Sammanfattningsvis, skoj att ha fått funktionen, men mer en leksak för oss teknikintresserade än ett faktiskt hjälpmedel.
Tycker det är så med vanlig AP också. Ju mer trafik desto mindre nytta och mest bökigt och ryckigt. Funkar som bäst på tom väg.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare
Inlägg: 180
Blev medlem: 17 apr 2019 18:12
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av fredli74 »

Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av thedude »

Min har aldrig lyckats med påfart om inte uppfarten fortsätter i "egen" fil, dvs där det är böjda pilar som indikerar ihopslagning med huvudvägen så slår den inte på blinkersen utan vill ha en konfirmation annars fortsätter den bara rakt fram och kör över kantlinjen som ju slutar, då måste jag "tvångsbyta" själv. Avfarter funkar hur fint som helst...nästan magiskt!
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1905
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av themax »

Testade idag med NoA och den är tydligt bättre att placera sig jämfört med 16.2 – ligger mer till höger i filen som en mänsklig förare ofta gör.

Svenska påfarter som inte fortsätter i egen fil klarar den inte särskilt bra men avfarter går utan problem. Den är lite optimistisk att ligga i vänsterfilen tätt inpå avfart, men man kan ju välja att avstå vänsterfilskörning.

Bilen inställd på Mad Max och då klarade den enkelt intensiv hemvändartrafik i Stockholm efter E18, både omkörningar och filbyten (som går mycket snabbare än med 16.2). Undrar hur en ”Los Angeles”-inställning (som nämndes på autonomieventet) skulle funka i Stockholm?

Jag är i alla fall imponerad av utvecklingen och ser fram emot nästa förbättring.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av Johnalm »

Screenshot_20190602-210300.png
Nu så...
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av Monark1954 »

themax skrev:
Testade idag med NoA och den är tydligt bättre att placera sig jämfört med 16.2 – ligger mer till höger i filen som en mänsklig förare ofta gör.

Svenska påfarter som inte fortsätter i egen fil klarar den inte särskilt bra men avfarter går utan problem. Den är lite optimistisk att ligga i vänsterfilen tätt inpå avfart, men man kan ju välja att avstå vänsterfilskörning.

Bilen inställd på Mad Max och då klarade den enkelt intensiv hemvändartrafik i Stockholm efter E18, både omkörningar och filbyten (som går mycket snabbare än med 16.2). Undrar hur en ”Los Angeles”-inställning (som nämndes på autonomieventet) skulle funka i Stockholm?

Jag är i alla fall imponerad av utvecklingen och ser fram emot nästa förbättring.
Även jag hittade några mil norr om Skellefteå där NOA blev aktiv.
Förstår nu att när NOA textens bakgrund är blå så är NOA förberedd när det kommer en huvudväg där den kan agera.
Förstår nu även relies noterna. När vägmarkeringarna inte längre är blå men en blå linje lyser mitt framför bilen, då är NOA aktiv.
Regn och kort körsträcka gjorde utvärderingen svår men bilen körde själv av E4 på avsedd avfart helt utmärkt.
Det blir spännande att få provköra mer på väger med flera filer.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av Jeppe_E »

Johnalm skrev:
Screenshot_20190602-210300.png
Nu så...
Men det kräver väl SuC 3.0? och det finns väl inte i Sverige än?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av Mickep »

Få se om det kommer påverka ionity laddarna. troligtvis blir kan de ladda i 150-175kW. (iallfall på de laddare som har det enablat)
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare
Inlägg: 180
Blev medlem: 17 apr 2019 18:12
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av fredli74 »

Monark1954 skrev:
Det blir spännande att få provköra mer på väger med flera filer.
Testat att köra så mycket som möjligt på autopilot senaste två dagarna. Personligen tycker jag den är rätt kass runt Stockholm när det är lite andra bilar på vägen. Den lägger sig väldigt ofta i vänsterfilen och vill inte flytta tillbaka till höger om det inte är helt tomt under en längre tid. Bilister bakom blir irriterade och jag får byta fil manuellt. Den föreslår också väldigt udda filbyten där den ibland vill lägga sig i bussfil. Vid ett tillfälle trodde den att den skulle av motorvägen, drog igång blinkers automatiskt och svängde över i bussfil, för att sedan inse att den faktiskt var på rätt väg redan och fortsatte NoA, fast nu i bussfil. Vid 2+1 är den rätt dålig på att starta omkörning, men när den väl gör det så är det jäkligt läskigt när den går från 2 till 1 igen, den väntar verkligen till sista sekunden att glida över till höger igen. Nu vet inte jag om vi har väldigt gammal kartdata i Sverige, men den är verkligen inte redo för att köras utan konfirmations. Fick ta över ganska många gånger.

Ibland fantombromsar den för saker som jag inte har någon aning om vad det är, önskar att det fanns ett bättre sätt att ge feedback så det klippet kunde skickas upp för ytterligare träning. Även rapportering av helt hastighetsbegränsning i kartan som på väldigt många ställen är fel. Men dom kanske tänker läsa av skyltar i framtiden och självjustera kartan på så vis.

Nu när jag ändå önskar så önskar jag att den bytte hastighet precis innan skylten kommer, inte 5 sekunder efter man kört förbi den. Samt att den känner av lite tidigare när någon framför byter fil eller svänger. Det bromsas in för mycket och blir lite trafikfarligt om man har någon bakom.

Trots allt är det rätt ballt att bilen kan göra 70% av jobbet på längre resor. Funderar seriöst på en "autopilot" skylt bak för att upplysa och varna medtrafikanter dock. :P

Det är mina erfarenheter, håller ni med eller funkar det bättre / sämre för er?
Skriv svar