Senaste version 2024.8

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Senaste version 2018.6.1

Inlägg av vigge50 »

Soja86 skrev:
Har 2018.6.1 sedan någon vecka tillbaka men har nu fått en notis om att det finns en ny uppdatering. Hittar inte info online på att någon har fått högre, så jag undrar vad det kan vara?
Uppdatera och låt oss höra vad du får :D
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Senaste version 2018.6.1

Inlägg av bjelkeman »

Bild

Det kanske är detta enligt the interwebs.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Senaste version 2018.6.1

Inlägg av mgorgis »

Vilken bedrift Tesla! :lol:
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Senaste version 2018.6.1

Inlägg av mgorgis »

bjornlilja skrev:
Defrosting måste ju vara rutan. Borde stått i release notes om det var nytt?
Är det inte så att det är snarare uppdateringen av appen som implementerar dessa små inställningar? Förutsätter så klart att stödet finns i bilens mjukvara.

För min del blir det onödigt med sätesvärmare då det redan är behagligt i kupén och dessutom drar det mer el när man inte är kopplad till elen.

Defrost är ju också onödigt när det är ingen is eller snö på rutan
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Senaste version 2018.6.1

Inlägg av rockard »

bjelkeman skrev:
Det kanske är detta enligt the interwebs.
Det där är väl release notes för 6.1? Soja86 hade ju redan den och fick notis om ytterligare en.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Senaste version 2018.6.1

Inlägg av Bjelke »

Soja86 skrev:
Har 2018.6.1 sedan någon vecka tillbaka men har nu fått en notis om att det finns en ny uppdatering. Hittar inte info online på att någon har fått högre, så jag undrar vad det kan vara?
Det kan ju vara olika versioner även på tex 2018.6.1 xxxxxxx,
jag har idag tex fått 2018.6.1 641efac (för övrigt den första för mig sedan December),
vilken version enligt dom sista tecknen hade du förut?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
eric
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 01 jun 2015 09:24
Ort: Gråbo

Re: Senaste version 2018.6.1

Inlägg av eric »

Jag fick också precis 2018.6.1 641efac, och jag hade en annan 2018.6.1 innan dess, minns tyvärr inte vilken commit-hash det var. Gissar att det är en liten fix av något ”oops”-fel dom ville fixa till snabbt.
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Senaste version 2018.6.1

Inlägg av rockard »

eric skrev:
Jag fick också precis 2018.6.1 641efac, och jag hade en annan 2018.6.1 innan dess, minns tyvärr inte vilken commit-hash det var. Gissar att det är en liten fix av något ”oops”-fel dom ville fixa till snabbt.
:lol:
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Senaste version 2018.6.1

Inlägg av oscfor »

Jag tror ni rört ihop era versioner. Ingen har rapporterat någon annan version 2018.6.1 än 641efac. Däremot fanns ju 2018.6 dessförinnan...
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Senaste version 2018.6.1

Inlägg av Kulingen »

eric skrev:
Jag fick också precis 2018.6.1 641efac, och jag hade en annan 2018.6.1 innan dess, minns tyvärr inte vilken commit-hash det var. Gissar att det är en liten fix av något ”oops”-fel dom ville fixa till snabbt.
Det fanns en version 2018.6 ett jättelitet tag
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Senaste version 2018.6.1

Inlägg av Kulingen »

Ni som har använt er av förvarning av batteriet, har ni blivit av med alla gula sträcken i effektkurvan? Jag blir bara av med ca 50% av desss.
2F274FF9-800B-4CAB-B610-F228B00BBF37.jpeg
ACF8FCE2-CB9E-42DA-A6A0-E5CAA4CB0906.jpeg
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Senaste version 2018.6.1

Inlägg av erkap »

Kulingen skrev:
Ni som har använt er av förvarning av batteriet, har ni blivit av med alla gula sträcken i effektkurvan? Jag blir bara av med ca 50% av desss.
Bara ca 50% precis som din bild. Dock har bilen då stått inkopplad med 10A enfas. Kanske den värmer mer/snabbare om den får mer kräm...
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Senaste version 2018.6.1

Inlägg av Kulingen »

erkap skrev:
Kulingen skrev:
Ni som har använt er av förvarning av batteriet, har ni blivit av med alla gula sträcken i effektkurvan? Jag blir bara av med ca 50% av desss.
Bara ca 50% precis som din bild. Dock har bilen då stått inkopplad med 10A enfas. Kanske den värmer mer/snabbare om den får mer kräm...
Tackar, jag laddade med 13A enfas
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Senaste version 2018.6.1

Inlägg av Remuz »

Med 3x5A och -13 i luften så vart det bara två hack (typ 25%) som försvann med 90min värmning.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Senaste version 2018.6.1

Inlägg av oscfor »

Enfas räcker inte långt vid förvärmning. Full värmning tar ca 6kw effekt, dvs mer än dubbel effekt mot vad uttaget levererar. Så är det kallt ute får ni inte mer förvärmning än så.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
mbj
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 08 dec 2015 09:19
Ort: Sollentuna

Re: Senaste version 2018.6.1

Inlägg av mbj »

Samma här, även med 3x16 A. Bättre än inget, men man undrar ju varför den inte kan värma helt.
90D
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Senaste version 2018.6.1

Inlägg av rockard »

Vaddå, är det olika mellan bilarna? Min bil värmer full styrka oavsett laddstyrka. Står den inkopplad på enfas 10A (vilket den nästan alltid gör) tappar jag laddnivå, eftersom förvärmning drar mer än laddningen levererar. Eller missförstår jag er nu?
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Senaste version 2018.6.1

Inlägg av erkap »

rockard skrev:
Vaddå, är det olika mellan bilarna? Min bil värmer full styrka oavsett laddstyrka. Står den inkopplad på enfas 10A (vilket den nästan alltid gör) tappar jag laddnivå, eftersom förvärmning drar mer än laddningen levererar. Eller missförstår jag er nu?
Nej, det var jag som funderade på om bilen värmde på mindre effekt om man samtidigt laddar med mindre effekt (eller inte laddar alls). Antar att bilens laddare av batteriet inte klarar av att värma upp batteriet tillräckligt när det är riktigt kallt. Dock är frågan om det fungerar bättre vid SuC då man även laddar på bra i batteriet.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Senaste version 2018.6.1

Inlägg av e5m1r »

Jag kan intyga att det är samma effekt oavsett om den är inkopplad eller inte och då spelar det inte heller nån roll hur många kW som kommer ur väggen
Totalt när den toppar (-15 ute hela natten) så drar coupe och batteri värme 8kWh nu har inte jag de senare uppdateringar som kör stolvärme bakrutan ratten osv men tror inte dessa drar så mycket extra
Vad som är vad av de 8kW är svårt att säga.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
kontakten2

Re: Senaste version 2018.6.1

Inlägg av kontakten2 »

förvärmning på ratt mm fungerar men får inte upp det nya menyvalet i telefonen :roll:
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Senaste version 2018.6.1

Inlägg av Legato »

oscfor skrev:
Enfas räcker inte långt vid förvärmning. Full värmning tar ca 6kw effekt, dvs mer än dubbel effekt mot vad uttaget levererar. Så är det kallt ute får ni inte mer förvärmning än så.
11 kW faktiskt... Om både batterivärmare och kupévärmare jobbar fullt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Senaste version 2018.6.1

Inlägg av Legato »

e5m1r skrev:
Jag kan intyga att det är samma effekt oavsett om den är inkopplad eller inte och då spelar det inte heller nån roll hur många kW som kommer ur väggen
Totalt när den toppar (-15 ute hela natten) så drar coupe och batteri värme 8kWh nu har inte jag de senare uppdateringar som kör stolvärme bakrutan ratten osv men tror inte dessa drar så mycket extra
Vad som är vad av de 8kW är svårt att säga.
11 kW är max... Oklart varför inte 12 kW är max dock då både kupévärmare och batterivärmare är på 6 kW vardera.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
beef
Teslaägare
Inlägg: 338
Blev medlem: 08 sep 2016 17:39
Ort: Skåne

Re: Senaste version 2018.6.1

Inlägg av beef »

Software version 2018.7 a3159ea was just detected on a Tesla Model S 90D with Autopilot 2 hardware. The highest previous version was 2018.6.1 641efac. You were alerted per your settings on TeslaFi.com.
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Senaste version 2018.6.1

Inlägg av erkap »

beef skrev:
Software version 2018.7 a3159ea was just detected on a Tesla Model S 90D with Autopilot 2 hardware. The highest previous version was 2018.6.1 641efac. You were alerted per your settings on TeslaFi.com.
Förmodligen beta-version (udda veckor) då enbart de med 2018.5 har uppdaterats till 2018.7 (fanns totalt 5st användare med 2018.5 om jag kommer ihåg rätt).
Senast redigerad av erkap, redigerad totalt 1 gånger.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Senaste version 2018.6.1

Inlägg av Alfred »

kontakten2 skrev:
förvärmning på ratt mm fungerar men får inte upp det nya menyvalet i telefonen :roll:
Var också konfunderad, men om du uppdaterat appen på telefonen och slår igång förvärmning via appen när bilen är tillräckligt kall, dyker de nya ikonerna upp. Inte gömda i någon ny meny.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Skriv svar