Senaste version 2024.8
Moderator: Redaktion
Re: Senaste version 2018.11
Alla mina ”problemställen” på väg från jobbet har nu helt ersatts med perfekt AP-körning. Stor förbättring
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Senaste version 2018.11
Konstig, kl 05.00 imorse så laddade bilen ner mer än 2.2Gb. På hemvägen inget men ändå ingen uppdatering att installera?
Re: Senaste version 2018.11
Kan vara kartor också kommer bara meddelande mär de installeratsKulingen skrev:Konstig, kl 05.00 imorse så laddade bilen ner mer än 2.2Gb. På hemvägen inget men ändå ingen uppdatering att installera?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Senaste version 2018.11
Helautomatiska filbyten är nog risk att det inte kommer. Eftersom Tesla saknar hårdvara att se bakåt (typ radar). På tex motorväg så kan antagligen inte bilens enda backkamera avgöra om/hur snabbt en upphinnande bil kör osv.
Att då låta bilen bestämma själv när/hur den vill göra filbyte blir nog lite väl riskabelt skulle jag tro.
Att då låta bilen bestämma själv när/hur den vill göra filbyte blir nog lite väl riskabelt skulle jag tro.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Senaste version 2018.11
Fick nya kartor för 2 månader sedan men klart det kan ju vara nya igene5m1r skrev:Kan vara kartor också kommer bara meddelande mär de installeratsKulingen skrev:Konstig, kl 05.00 imorse så laddade bilen ner mer än 2.2Gb. På hemvägen inget men ändå ingen uppdatering att installera?
Re: Senaste version 2018.11
Då är ju frågan hur den helt självkörande bilen med det tillvalet skal ta sig fram? Aldrig byta fil?Leo skrev:Helautomatiska filbyten är nog risk att det inte kommer. Eftersom Tesla saknar hårdvara att se bakåt (typ radar). På tex motorväg så kan antagligen inte bilens enda backkamera avgöra om/hur snabbt en upphinnande bil kör osv.
Att då låta bilen bestämma själv när/hur den vill göra filbyte blir nog lite väl riskabelt skulle jag tro.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Senaste version 2018.11
Leo skrev:Helautomatiska filbyten är nog risk att det inte kommer. Eftersom Tesla saknar hårdvara att se bakåt (typ radar). På tex motorväg så kan antagligen inte bilens enda backkamera avgöra om/hur snabbt en upphinnande bil kör osv.
Att då låta bilen bestämma själv när/hur den vill göra filbyte blir nog lite väl riskabelt skulle jag tro.
Verkar dock som sidokamerorna kan se 100m bakåt. Återstår såklart att se om Tesla Vision med hjälp av kameror/mjukvara kan klara sig utan radar bakåt. AP-processorn är ju ganska kraftfull och med neurala nätverk/objektidentifiering går det kanske att uppnå samma effekt.
Re: Senaste version 2018.11
Ja, de kamrorna vid blinkern kommer användas vid filbyten men frågan är om de är aktiva ännu.helix skrev:Leo skrev:Helautomatiska filbyten är nog risk att det inte kommer. Eftersom Tesla saknar hårdvara att se bakåt (typ radar). På tex motorväg så kan antagligen inte bilens enda backkamera avgöra om/hur snabbt en upphinnande bil kör osv.
Att då låta bilen bestämma själv när/hur den vill göra filbyte blir nog lite väl riskabelt skulle jag tro.
Verkar dock som sidokamerorna kan se 100m bakåt. Återstår såklart att se om Tesla Vision med hjälp av kameror/mjukvara kan klara sig utan radar bakåt. AP-processorn är ju ganska kraftfull och med neurala nätverk/objektidentifiering går det kanske att uppnå samma effekt.
Re: Senaste version 2018.11
Frågan är ju om kamerorna räcker till om tex ett utryckningsfordon kommer i full fart bakifrån, eller in på en motorvägspåfart snett från sidan, eller på tex autobahn?
Är själv tveksam till att hårdvaran (sensoruppsättningen) räcker till på dagens Tesla för ”självkörning” med tanke på dessa begränsningar.
Tror inte att det räcker med 100m sikt bakåt för att göra filbyten säkert med snabbt upphinnande trafik.
Är själv tveksam till att hårdvaran (sensoruppsättningen) räcker till på dagens Tesla för ”självkörning” med tanke på dessa begränsningar.
Tror inte att det räcker med 100m sikt bakåt för att göra filbyten säkert med snabbt upphinnande trafik.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Senaste version 2018.11
Jag har fått den senaste uppdateringen men har inte autopilot. Dock kolitionsvarande teslan för första gången sen jag fick den, sammanträffande? En bil som skulle svänga framför mig körde långsamt så jag närmade mig snabbt, ett varningsljud hördes och bilen framför blev röd på instrumentpanelen.
Re: Senaste version 2018.11
Jaaaa! Där kom den!
Verkar definitivt vara en prioriterad uppdatering som pushas ut snabbt till alla bilar.
Är löjligt taggad, varit så otroligt besviken på min AP2 vs min AP1, nu verkar det ju verkligen bli andra bullar!
Verkar definitivt vara en prioriterad uppdatering som pushas ut snabbt till alla bilar.
Är löjligt taggad, varit så otroligt besviken på min AP2 vs min AP1, nu verkar det ju verkligen bli andra bullar!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Senaste version 2018.11
Det är snart bara jag som inte fått någon ny version, suck jag som brukar få snabbt annarsLegato skrev:Jaaaa! Där kom den!
Verkar definitivt vara en prioriterad uppdatering som pushas ut snabbt till alla bilar.
Är löjligt taggad, varit så otroligt besviken på min AP2 vs min AP1, nu verkar det ju verkligen bli andra bullar!
Re: Senaste version 2018.11
Andrej Karpathy som är ansvarig för AI på Tesla skrev följande på twitter.
It's very rewarding to watch the early feedback on our latest Autopilot update: https://electrek.co/2018/03/16/tesla-au ... ve-videos/ … a result of a fairly extensive rewrite. Working hard to get more of it polished and out there!
Re: Senaste version 2018.11
Om vi kollar på Teslafi så har 50,6% av alla bilar med AP2 fått 10.4 och 42,9% av alla bilar med AP2.5 så de verkar verkligen trycka ut denna uppdateringen.
Re: Senaste version 2018.11
Nej, tror inte 2.0 och 2.5 har annorlunda hårdvara bakåt?tias skrev:AP 2.5 har radar bakåt om jag inte missminner mig...
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 980
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Senaste version 2018.11
Grabben är besviken. I senaste versionen 2018.10.4 så har maxnivån i equalizern sänkts till 8 ifrån tidigare 12. Vet inte om de bara gjort om antalet steg, så att 8 och 12 är samma, men sonen tycker att basen inte är lika kraftfull på maxnivån nu, jämfört med versionen innan. Någon annan som reflekterat över detta?
Model S 90D -2017 Titanium
Re: Senaste version 2018.11
Man vill inte riskera hela flottan. Samt att man för testversioner inte behöver så många testare. Att alla inte får alla uppdateringar är glasklart. Skillnaden mellan de stora, allmänna uppdateringarna, typ 2018.6.X och de mindre, 2017.50.X är enorm i ”take rate”.Machris skrev:Vad skulle vara anledning till att bara köra ut vissa uppdateringar till en liten del av användarna? Alla behöver väl uppdateras?oscfor skrev:Eller så kan man inte skynda på uppdateringar utan de är helt styrda av TEsla. Vilket jag finner ganska troligt. Om man tittar på statistiken hos Telsafi ser man tydligt hur stor andel av deras flotta som uppdateras. Vissa uppdateringar går till i det närmaste hela flottan, andra går till beta-testare (ojämna) och vissa går till en mindre del av användarna.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Senaste version 2018.11
Så nu får vi med AP1 eller äldre inte ens några vanligavigge50 skrev:Om vi kollar på Teslafi så har 50,6% av alla bilar med AP2 fått 10.4 och 42,9% av alla bilar med AP2.5 så de verkar verkligen trycka ut denna uppdateringen.
uppdateringar längre
Nu är pre-AP2-bilarna dödade, bara att skicka på skroten eller nån gammal lada, no more updates 4 U lixom
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Senaste version 2018.11
Det finns förfiningar att göra i AP1 också tycker jag. Som att den hittar linjer snabbare, klarar krön, smidigare filbyten, så jag hoppas verkligen inte de slutar utveckla den.
Även om chansen är rätt stor att det sitter en stackare i något dammigt hörn som programmerar AP1.
Hur ser hårdvaran ut i AP1? Radar och kamera framåt, men hur är det med sidorna?
Även om chansen är rätt stor att det sitter en stackare i något dammigt hörn som programmerar AP1.
Hur ser hårdvaran ut i AP1? Radar och kamera framåt, men hur är det med sidorna?
Multicoat Red Model X P100D
Re: Senaste version 2018.11
Märkligt, den borde ju rimligen gå till 11 för maximalt ljud.Generalbogge skrev:Grabben är besviken. I senaste versionen 2018.10.4 så har maxnivån i equalizern sänkts till 8 ifrån tidigare 12. Vet inte om de bara gjort om antalet steg, så att 8 och 12 är samma, men sonen tycker att basen inte är lika kraftfull på maxnivån nu, jämfört med versionen innan. Någon annan som reflekterat över detta?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Senaste version 2018.11
Har ni som fått 2018.10.4 här upplevt de förbättringar i hur snabbt UIt och navigatorn är som många rapporterat i USA?
Re: Senaste version 2018.11
Min spaning är att det bara gagnat de med 2.1/2.5-hårdvaran.OfarligTesla skrev:Har ni som fått 2018.10.4 här upplevt de förbättringar i hur snabbt UIt och navigatorn är som många rapporterat i USA?
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Senaste version 2018.11
Japp, tänkte försöka få ett hum om hur stor skillnad det egentligen gör. Amerikanerna har ju hyllat det och de filmer som kommit har ju visat en rätt snabb enhet, däremot är ju amerikaner lite väl extrema i hur bra eller dåligt något är så tänkte man kanske kunde få lite mer nyanserade åsikter här.dstr skrev:Min spaning är att det bara gagnat de med 2.1/2.5-hårdvaran.OfarligTesla skrev:Har ni som fått 2018.10.4 här upplevt de förbättringar i hur snabbt UIt och navigatorn är som många rapporterat i USA?