Mjukvarubegränsad vid supercharging

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Daf
Teslaägare

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Inlägg av Daf »

Som jag förstått det får vissa batteripack, ex 90-packet, en förutbestämd mjukvarubegränsning när ett visst antal snabbladdningar är uppnått. Chademo eller Supercharger spelar ingen roll. Sedan sänks max ladd för att minska risken för ”riktig” degradation. Efter tillräckligt många laddningar är man nere på ca 85-90 kW.

Vissa batteripack, ex 85 och 100, sägs inte beröras.

Då detta är mjukvarustyrt och bestämt pga bilflottans degradation kan det här förändras både till och från utifrån beslut av Tesla. Ser de ökad degradation kommer det att gälla fler, visar det sig att detta är överdrivet tas det bort alt gränsen ökar.

Parallellt finns ju den ”riktiga” minskningen, ett gammalt batteri klarar inte lika snabb laddning. Jag har ett 12 år gammalt skruvdragarbatteri som fortfarande laddar bra. Men det tar ett dygn, inte en timme som när det var nytt.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare

Inlägg av Monark1954 »

Min X 90 D som gått 11.000 mil har även fått begränsningen max ca 90 kW mot upp mot de 120 kW som fanns tidigare.
Jag har inställningen att det är för mitt eget bästa att bilen håller längre, inte för att Tesla jävlas.
90 batteriets laddgräns lär mycket riktigt komma efter X antal/kWh snabbladdning oavsett system.
Har delvis följt vad Tesla Björn lagt ut i ämnet och vad jag förstår är fler än 90 batteriet som är berört.

Tappar i realiteten inte så många minuter heller då det bara var under en del av laddningen jag låg över 90 kW när bilen var ny. Har kört till Kroatsien med max 90 kW och oftast väntade bilen på oss ändå med det mer avslappnande körsätt elbilskörningen lett till.
Har inget emot model 3:s snabbare laddning men där är det än mer sällan jag är klar före bilen på långresa.

Utgår från att framtidens batterier håller längre och längre och om någon typ av framtida Tesla batteri visar risk för förkortad livslängd så kanske de får minskad maxgräns men då relativt de högre nivåer de haft.

Är jag godtrogen och naiv?
Lever i övertygelsen att Teslas stora databas med kunskap om sina batterier leder till bättre och bättre batterier. En avvägning mellan max laddhastighet och livslängd.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
detay
Teslaägare

Inlägg av detay »

Monark1954 skrev:
Min X 90 D som gått 11.000 mil har även fått begränsningen max ca 90 kW mot upp mot de 120 kW som fanns tidigare.
Jag har inställningen att det är för mitt eget bästa att bilen håller längre, inte för att Tesla jävlas.
90 batteriets laddgräns lär mycket riktigt komma efter X antal/kWh snabbladdning oavsett system.
Har delvis följt vad Tesla Björn lagt ut i ämnet och vad jag förstår är fler än 90 batteriet som är berört.

Tappar i realiteten inte så många minuter heller då det bara var under en del av laddningen jag låg över 90 kW när bilen var ny. Har kört till Kroatsien med max 90 kW och oftast väntade bilen på oss ändå med det mer avslappnande körsätt elbilskörningen lett till.
Har inget emot model 3:s snabbare laddning men där är det än mer sällan jag är klar före bilen på långresa.

Utgår från att framtidens batterier håller längre och längre och om någon typ av framtida Tesla batteri visar risk för förkortad livslängd så kanske de får minskad maxgräns men då relativt de högre nivåer de haft.

Lever i övertygelsen att Teslas stora databas med kunskap om sina batterier leder till bättre och bättre batterier. En avvägning mellan max laddhastighet och livslängd.
Det jag stör mig på är att bilen redan vid 2000mil får begränsad snabbladdning bla annat för att det lär påverka sndrahandspriset när nya bilar klarar 200+kwh. Att batteriet skyddar sig självt är så klart bra i sak, men efter så kort tid är lite oroväckande och ger mig signaler om att något är fel med batteriet. Det är ju inte så att en mobiltelefon med snabbladdning börjar ladda långsamt efter 25 laddningar.. o jag har vänner som SUCat och kört mer än mig som inte har mjukvarubegränsats.
Model Y Performance 2022
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

detay skrev:
Monark1954 skrev:

Det jag stör mig på är att bilen redan vid 2000mil får begränsad snabbladdning bla annat för att det lär påverka sndrahandspriset när nya bilar klarar 200+kwh. Att batteriet skyddar sig självt är så klart bra i sak, men efter så kort tid är lite oroväckande och ger mig signaler om att något är fel med batteriet. Det är ju inte så att en mobiltelefon med snabbladdning börjar ladda långsamt efter 25 laddningar.. o jag har vänner som SUCat och kört mer än mig som inte har mjukvarubegränsats.
Just 90 batteriet har visats sig vara den sämsta batteriet utifrån antal SuC innan begränsning
Kanske därför den blev så kortlivad och ersattes av 100 pack
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
detay
Teslaägare

Inlägg av detay »

Jag misstänker att min 75d har ett magiskt 90 batteri...bra med överkapacitet men börjar förstå varför dom skruvade in dom. Lär ha haft ett antal på lager..
Model Y Performance 2022
Användarvisningsbild
eVazer
Teslaägare

Inlägg av eVazer »

detay skrev:
Jag misstänker att min 75d har ett magiskt 90 batteri...bra med överkapacitet men börjar förstå varför dom skruvade in dom. Lär ha haft ett antal på lager..
Är det någon skillnad på ditt 90-pack och mitt 90D tro? Kanske kunnat läsa mig till det förvisso.

Nu vill jag tycka att 80kW fortfarande är en sjukt hög effekt men det är det såklart inte för någon som står x antal minuter extra per dag. :(

Annars vore ju principen som du säger att batteriet får betydligt lägre degradering och än bättre laddprestanda tack vare överdimensioneringen. Märkligt ...
Användarvisningsbild
detay
Teslaägare

Inlägg av detay »

Enligt denna tråd så ska den börja nerfa efter 2625kwh på suc:

"2016 S75D from service center visit:
Confirmed low DC charging speeds in vehicle logs. Investigated cause and confirmed the battery management system has slowed the maximum charge speed due to high repeated use of DC charging.
This is a normal function of the battery to avoid loss of range caused by high DC charge use.
The DC charge limiting is set to start at 2625 kWh and reaches maximum derating at 13125 kWh. Your vehicle is at 15635 kWh as of the end of charge on the 17th.
The charge speed will not reduce further but continued DC charging will not cause a slow loss of range. This is a designed function to maintain the longest battery life possible. There is no defect."

Jag är på hälften och är redan max-nerfad. Om ovan stämmer så skulle bilen ha gått minst 7000mil.

Källa:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ly.152322/
Model Y Performance 2022
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Inlägg av metchristian »

Blir inte det en väldig påfrestning på batteriet när man ”laddar” med väldigt hög hastighet?

Kan det beror på att dagens batterier inte riktigt klarar av dem höga hastigheterna som nyare batterierna som tesla kommer att tillverka lite längre fram? Och då är det väl rimligt att se till att gynna hållbarhet istället för snabbhet? Hur många minuter skulle man man spara? Dock ny inom tesla världen men jag har hellre att hållbart batteri me bra räckvidd som tar 10-15min längre tid att ladda än ett snabb men kanske ej lika hållbart, potentiellt större risk för fel, bränder etc...

Självklart går utveckligen framåt och således lär det komma batterier som kommer klara högre värmeutveckling och nerkylningen bättre.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

detay skrev:
Enligt denna tråd så ska den börja nerfa efter 2625kwh på suc:

"2016 S75D from service center visit:
Confirmed low DC charging speeds in vehicle logs. Investigated cause and confirmed the battery management system has slowed the maximum charge speed due to high repeated use of DC charging.
This is a normal function of the battery to avoid loss of range caused by high DC charge use.
The DC charge limiting is set to start at 2625 kWh and reaches maximum derating at 13125 kWh. Your vehicle is at 15635 kWh as of the end of charge on the 17th.
The charge speed will not reduce further but continued DC charging will not cause a slow loss of range. This is a designed function to maintain the longest battery life possible. There is no defect."

Jag är på hälften och är redan max-nerfad. Om ovan stämmer så skulle bilen ha gått minst 7000mil.

Källa:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ly.152322/
Jag tror definitivt att något är knas med ditt batteri, det har gått orimligt och misstänkt snabbt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare

Inlägg av Generalbogge »

Har själv en 90D, men har ännu inte märkt någon begränsning i laddeffekt på SuC. Fick senast, eller om det var gången innan, över 120+ som toppeffekt.

Bilen är en tidig 2017, med över 11000 mil körda. Har laddat på SuC en bra bit över 100 ggr vid detta laget. Så troligen över 5000 kWh. Borde ju blivit strypt enligt vad man hört. Intressant vad som ligger bakom att vissa blir strypta tidigt medans andra aldrig verkar bli det.

Men gör mig en tjänst, och berätta inget för Tesla är ni snälla :D
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Min laddkruva från Norrköping igår. 9 grader plus, kom in med 13% och välvärmt batteri. Mätpunkter var 22e sekund.

Brant ras ner till 98kW vid 40%. Sedan ganska linjär avtrappning (extremt linjär ett tag eftersom skärmen på mobilen släcktes så min php-sida laddade inte om sig).
Capture.PNG
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Delta1
Teslaägare

Inlägg av Delta1 »

Utan att ha bevis, i form av en lika föredömlig graf, skulle jag nog påstå att precis sådär ser min laddkurva ut nuförtiden också. Det går fort uppför men hastigheten upprätthålls bara under en kort(are) period. Vad det gör för total res-/laddtid under en längre resa (typ alperna) har jag svårt att ha en uppfattning om .....

//T
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Remuz skrev:
Min laddkruva från Norrköping igår. 9 grader plus, kom in med 13% och välvärmt batteri. Mätpunkter var 22e sekund.

Brant ras ner till 98kW vid 40%. Sedan ganska linjär avtrappning (extremt linjär ett tag eftersom skärmen på mobilen släcktes så min php-sida laddade inte om sig).
Den inledande platån verkar ju lovande. V3 laddarna kanske kan skrämma upp den nivån iaf i början när de kommer.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

Jag har just suttit i 45 minuter och superchargat i Upplands Väsby utan att komma över 34kW... start iofs på ca 70% men detta är ju helt osannolikt långsamt mot hur det var förr. Ca 50% av laddkurvan som föreslås av APRP...

Startade bilen kall och körde ca 20 minuter fram till supercharger. 8 grader varmt.

Kort sagt - från 70 till 86% på 45 minuter.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Vid 70% ligger jag typiskt strax under 50kW. Sällan jag laddar mer än till 80%...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

Remuz skrev:
Vid 70% ligger jag typiskt strax under 50kW. Sällan jag laddar mer än till 80%...
Exakt!
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
stevengerrard

Inlägg av stevengerrard »

IMG_20200104_173340.jpg
Ca 20% SOC och kommer inte över 58kw med min P85 från 2014.
Förvärmt och ensam på SuC här i Gävle.
Man når väl snart inte över 50kw när Tesla är klar med sina uppdateringar, och då kan man ju lika gärna köra "snabbladdarna" på Vattenfall eller Fortum..
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

stevengerrard skrev:
IMG_20200104_173340.jpg
Man når väl snart inte över 50kw när Tesla är klar med sina uppdateringar, och då kan man ju lika gärna köra "snabbladdarna" på Vattenfall eller Fortum..
Har samma erfarenhet. Teslas laddare är numera marginellt snabbare än ABB-laddarna. Men man ska tydligen var nöjd med det, helt OK att Tesla drar ned på hastigheten så att dom slipper garantiärenden tycks vara koncensus här... Det komiska är att trycker jag i CCS-adaptern så toppar jag 135... 8-)
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

stevengerrard skrev:
Hur länge hade du förvärmt och hur kallt var det ute? Startade du från varmgarage eller hade bilen stått ute? Undrar också vilken version du har på programvaran i bilen?
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

IMG_20200103_193301.jpg
Rätt glad att jag inte kört in uppdatering. Men det krävs rätt lång körning innan batteripack blir verkligen varmt

2015 85D
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

stevengerrard skrev:
IMG_20200104_173340.jpg
Det är vad jag fick med min Model 3 också nyligen. Förvärmd i ca 3 mil och 8c ute. Kom inte över 60kw.
Det krävs helt enkelt att man kör låååångt för att få upp tempen numera.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
stevengerrard

Inlägg av stevengerrard »

juristen skrev:
stevengerrard skrev:
Hur länge hade du förvärmt och hur kallt var det ute? Startade du från varmgarage eller hade bilen stått ute? Undrar också vilken version du har på programvaran i bilen?
2 grader plus ute och jag hade ställt in Gävle sen jag kört från Mora. Jag har 40.2.3
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare

Inlägg av Richardk »

mans71 skrev:
stevengerrard skrev:
IMG_20200104_173340.jpg
Har samma erfarenhet. Teslas laddare är numera marginellt snabbare än ABB-laddarna. Men man ska tydligen var nöjd med det, helt OK att Tesla drar ned på hastigheten så att dom slipper garantiärenden tycks vara koncensus här... Det komiska är att trycker jag i CCS-adaptern så toppar jag 135... 8-)
Det är accepterat här men inte i USA...... https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... re.154976/
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

För att balansera upp det hela så ska det sägas att jag kom upp i dryga 120kW på Ödeshög igår. Men under en ganska kort period. När man passerar 50% så sjunker hastigheten märkbart.

Kommer ni ihåg ”ladda till 80% på 40 minuter”? Kan säga att det är helt omöjligt nu. Snarare kanske 1:15h?
Mickep

Inlägg av Mickep »

Vet att Björn nyland sagt något att 85 modellerna (s och x) är drabbade utav detta. Hans gamla x kom till slut aldrig över 100 kW. Tydligen har det att göra med ett visst antal laddningar (oavsett). Sedan begränsas hastigheten för att batteriet inte skall behövas bytas på garantin.( även om det inte är något felpass den)
Som sagt, verkar bara handla om 85 storleken, kan vara bra att känna till vid begagnat köp.
Han fick dålig laddhastighet för några dagar sedan me. Det berodde på att det var en stor laddplats som inte fick den spänning den behövde. Vid annan fick han vad han skulle.
Skriv svar