Tidigare i år så märkte jag vid långresa att bilen inte kommer upp i laddhastigheter över 85kwh trots att alla parametrar är uppfyllda för maximal laddhastighet (varmt batteri, suc under 40% etc). Tidigare 2017 och 2018 så kom den ofta upp i 118kwh. Detta hända i samband med att Tesla började släppa på högre laddhastigheter på samtliga bilar och ökade krutet i laddstationerna. Jag har en 2017 års 75d med btx8 batteri. (För er som inte vet vad btx85 är så är det ett 89kwh batteri mjukvarulåst till 75kwh, vilket i princip borde innebära 0 degradering även efter lång användning då det aldrig laddas fullt)
Efter ett par vändor hos Tesla i Rotebro så berättade dom att bilen blivit mjukvarubegränsad för att skydda batteriet. Detta sker enligt dom av sig självt.
Bilen har gått 2200mil och har laddats på suc ca 25-30gånger (ca 500kwh) resterande laddning har gjorts på trefas 7-11kwh.
En bekant har en en X 60 och kommer upp i hastigheter på 130kwh. Så min bil har alltså begränsats med 35% vilket låter helt orimligt i mina öron efter så få mil och få laddningar. Pratade med Rotebro som sa att den begränsats för mycket och att dom skulle släppa upp den lite (verkar alltså som att bilen inte riktigt kan hantera detta själv ändå). Vet tyvärr ej vad det innebär ännu (inte testat sedan dess). Men gissar att den maxar runt 100kwh.
Ville kolla om något råkat ut för något liknade och om ni tycker det låter rimligt? Själv tycker jag det är sjukt dåligt och tänker gå vidare med detta.