Sanningen om Teslors olika effektuppgifter hos Vägverket?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Sanningen om Teslors olika effektuppgifter hos Vägverket

Inlägg av fth »

Så för att summera:

Enligt 2007/46/EG skall siffran i punkt 27.2 i CoC användas, "Maximum hourly output", eller 75kW för mig, och 65kW i Model 3-exemplet.

Svenska fordonsregistret använder istället summan av siffrorna i 27.3, "Maximum net power", vilket ger 386kW för mig, och borde alltså ge 355kW i Model 3-exemplet.

Tyska fordonsregistret använder istället summan av siffrorna i 27.4, "Maximum 30min power", vilket skulle ge 79kW eller 158kW för mig (beroende på om siffran tolkas som en summa eller per motor), och 155kW för Model 3-exemplet.

Slutsats: total förvirring, och inte bara i Sverige, även om vi verkar använda den mest felaktiga siffran.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Sanningen om Teslors olika effektuppgifter hos Vägverket

Inlägg av Svenssons »

fth skrev:
12man skrev:
fth skrev:
12man skrev:
enligt tyska forumet så reggas
3lr med 65kW + 88kW = 153kW
3p med 65kW + 90kW = 155kW
Det var ju ytterligare en ny princip, hur kommer dom fram till dom siffrorna?

/fth
pkt 27.4 på CoC intyget
Aha, står det separata siffror för främre och bakre motor för Model 3 där?`
Det gör det inte på mitt CoC:
coc.png
Formuleringen "front and rear" går ju att tolka på två sätt: att 79kW är summan, eller att det är 79kW per motor.

Den "ensamma" siffran 75kW i punkt 27.2 tyder ju på att det skall vara den första tolkningen, det skulle i så fall innebära att även tyska fordonsregistret gör fel för Model 3, eller?

/fth
Nej, jag tolkar det som att det är 79 kW per motor. Tyskarna slår samman max effekt under 30 minuter för de olika motorerna. 27.2 är ju max effekt totalt under en timme, inte samma som max per motor under 30 minuter som är punkt 27.4.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
AiO
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 02 feb 2019 09:34

Re: Sanningen om Teslors olika effektuppgifter hos Vägverket

Inlägg av AiO »

Kollade lite på denna Wiki om Model 3 och dess framför allt dess effekt:

https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Mod ... ifications

Vad tänker ni? Jag tycker att min AWD Long Range blev _skapligt_ saftig försäkring på. Och detta är ju förmodligen en parameter. Om det nu stämmer i artikeln att de bänkmätt en Long Ragne och en Performance och kommit fram till de där siffrorna:

367 hp (274 kW) med båda motorerna på Long Ragne
473 hp (353 kW) med båda motorerna på Performance

Varför är då min Long Range inreggad med 340 kW?
Skriv svar