Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Ska jag köpa en Model S?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Ska jag köpa en Model S?

Inläggav Ickelegend » 04 okt 2020 06:51

Jag behöver hjälp med att välja nu när det är dags för ny bil.

De ekonomiska bitarna behöver vi inte diskutera, har koll på siffrorna. Men jag behöver hjälp med hur bilen ska användas till vardags och vad som passar mitt behov.

Har i dagsläget en Passat från 2016. Vi är fyra i familjen. Sambon och jag, båda ca 180cm långa. Två barn. En som åker bälteskudde och en som åker bakåtvändstol(kommer göra det i två år till). Vi planerar även för ett tredje barn inom kort. Kommer Model S fungera för oss? Eller ska jag ta mitt andra alternativ som är Mercedes E-Klass?

Model X är tyvärr utanför min prisklass.

Vill inte behöva sitta trångt och kunna lasta en ordentlig barnvagn utan större problem.

Tack på förhand.
Ickelegend

Re: Ska jag köpa en Model S?

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 04 okt 2020 07:12

En E-klass är inte direkt större än en S så storleksmässigt (i vissa avseenden mindre)gör det nog ingen skillnad.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Saab99turbo » 04 okt 2020 07:41

Vi köpte S, har fyra barn och då lät vi se till att låta sätta in bakåtvända stolar i skuffen. Men när bara tre ungar åker brukar de ändå oftast sitta tillsammans i baksätet.

För oss har bilen haft alla utrymmen och räckvidd vi behöver till alla tänkbara situationer, samt en del stora och små funktioner som jag nu inte skulle vilja vara utan. Exempelvis förvärmd kupé och säten bak som gör morgonresorna till dagis i - 25 grader bekväma utan gnäll eller ens ytterkläder.
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Användarvisningsbild
Saab99turbo
Teslaägare

Referralkod: erik51039

Inläggav Teslaägare Tenk » 04 okt 2020 08:47

Vill du ha riktigt mycket utrymmen köper du en äldre bakhjulsdriven med stor frunk, hade en förut och kan sakna den ibland - nu MX så barnen får mer space.
AD4A4A6A-0746-46DF-BC8B-1D92592D18AA.jpeg
Model X P100D-16, batteri från -aug 18, röd - wrappad grå, 20´, svart skinn, AP1, 6-sits
Tidigare Model S 85 -15 Titanium, soltak, tygklädsel, 7-sits, stålfjädring, AP1. SÅLD
Tidigare Model X 90D -16 Svart, tygklädsel, köldpaket, Luftfjädring, AP1. SÅLD
Användarvisningsbild
Tenk
Teslaägare

Inläggav Teslaägare LarsL » 04 okt 2020 09:19

Ickelegend skrev:Har i dagsläget en Passat från 2016. Vi är fyra i familjen. Sambon och jag, båda ca 180cm långa. Två barn. En som åker bälteskudde och en som åker bakåtvändstol(kommer göra det i två år till). Vi planerar även för ett tredje barn inom kort. Kommer Model S fungera för oss? Eller ska jag ta mitt andra alternativ som är Mercedes E-Klass?

Vi hade en Mercedes E-klass, Sedan, innan vi köpte Model 3 och de är lika stora inne i kupén. Jag har tre barn men de är lite större och bara en sitter på kudde. De har faktiskt lite bättre plats i baksätet då det inte finns någon kardantunnel på Model 3.

Vi hade en Model S som lånebil och även om jag tyckte att den var rymligare i framsätet, passade mig bättre i storlek, så påstod den största dottern att det var mer instängt i baksätet. Taket tar ju rätt mycket volym i baksätet och gör det lite trängre. I fram påminner Model S mycket om Mercedesen.

Bagaget är ju betydligt lättare att komma åt i en Model S än i en Model 3. Men har man haft en Sedan MB innan så är det ungefär samma bagage. Model 3 har lite djupare utrymme under golvet än vad MB hade vilket är bra för att slänga in matkassar i.

Kolla på en Model Y! Det är nog den bilen jag skulle välja om jag hade några år med barnvagnar framför mig.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, HW2.5, mjukvara 2020.44.10
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Referralkod: lars74032

Inläggav Teslaägare TechNerd » 04 okt 2020 09:26

Om du säger vart du bor kanske någon kan ställa upp och visa utrymmena?
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model 3 LR-20

Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare

Referralkod: fredrik75628

Inläggav Teslaägare Bernando » 07 okt 2020 00:09

Vi kom från en V70, och köpte en model S med stora frunken. Model S är så otroligt mycket bättre familjebil. Lastar betydligt mer än Volvon, och barnvagnen (donkey duo) går lättare in, dock har den en tröskel. Betydligt bredare baksäte, tillochmed jag får plats mellan bilbarnstolarna där bak, i Volvon var det omöjligt. Avsaknad av kardantunnel gör det också mycket bekvämare att sitta bak.
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare

Inläggav Teslaägare bat » 07 okt 2020 05:42

Har kört Model S i 4.5år med tre barn i familjen (nu 6, 10,12 år). Funkat bra hela tiden. Enda jag saknar är dragkrok. Har plåttak så finns ingen takbox lösning från Tesla. Funderat på en Sea Sucker variant för vissa transporter men hittat vägar runt hittills. Men det är väldigt mycket bagage utrymme generellt sett.
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare

Referralkod: gustav6151

Inläggav SwedishAdvocate » 07 okt 2020 09:21

Ickelegend skrev:Jag behöver hjälp med att välja nu när det är dags för ny bil.

/.../ jag behöver hjälp med hur bilen ska användas till vardags och vad som passar mitt behov.

Har i dagsläget en Passat från 2016. Vi är fyra i familjen. Sambon och jag, båda ca 180cm långa. Två barn. En som åker bälteskudde och en som åker bakåtvändstol(kommer göra det i två år till). Vi planerar även för ett tredje barn inom kort. Kommer Model S fungera för oss? Eller ska jag ta mitt andra alternativ som är Mercedes E-Klass?

/.../

Vill inte behöva sitta trångt och kunna lasta en ordentlig barnvagn utan större problem. /...

Har du möjlighet att boka in en tid för provkörning hos Tesla?

Alt. 2 är som någon nämnt ovan att bara fråga i den här tråden ifall någon skulle kunna hjälpa till och visa upp sin egna Model S för dig. Som jag förstår det har det alltid fungerat så här långt...
SwedishAdvocate

Inläggav SwedishAdvocate » 07 okt 2020 09:25

Det finns ju (tyvärr) ytterligare en aspekt på en jämförelse mellan Model S jämfört och Mercedes E-klass som inte har nämnts här än…

En elbil ger som jag förstår det mindre växthusgasutsläpp jämfört med en bil med som drivs med bensin/diesel.

Här är två artiklar som nu är mer än två år gamla:
https://www.svd.se/fn-snart-for-sent-att-na-klimatmalen
https://www.theguardian.com/environment ... -un-report

Vi har alltså nu mindre än tio år på oss att reducera växthusgasutsläppen med mer än 45% till 2020 om vi ska kunna ha en chans att stoppa jordens uppvärmning vid 1,5 grad celsius…
SwedishAdvocate

Nästa

Återgå till Model S