Ska jag köpa en Model S?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Ickelegend
Inlägg: 1
Blev medlem: 04 okt 2020 07:35

Ska jag köpa en Model S?

Inlägg av Ickelegend »

Jag behöver hjälp med att välja nu när det är dags för ny bil.

De ekonomiska bitarna behöver vi inte diskutera, har koll på siffrorna. Men jag behöver hjälp med hur bilen ska användas till vardags och vad som passar mitt behov.

Har i dagsläget en Passat från 2016. Vi är fyra i familjen. Sambon och jag, båda ca 180cm långa. Två barn. En som åker bälteskudde och en som åker bakåtvändstol(kommer göra det i två år till). Vi planerar även för ett tredje barn inom kort. Kommer Model S fungera för oss? Eller ska jag ta mitt andra alternativ som är Mercedes E-Klass?

Model X är tyvärr utanför min prisklass.

Vill inte behöva sitta trångt och kunna lasta en ordentlig barnvagn utan större problem.

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5481
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ska jag köpa en Model S?

Inlägg av OfarligTesla »

En E-klass är inte direkt större än en S så storleksmässigt (i vissa avseenden mindre)gör det nog ingen skillnad.
Användarvisningsbild
Saab99turbo
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 maj 2019 15:51

Re: Ska jag köpa en Model S?

Inlägg av Saab99turbo »

Vi köpte S, har fyra barn och då lät vi se till att låta sätta in bakåtvända stolar i skuffen. Men när bara tre ungar åker brukar de ändå oftast sitta tillsammans i baksätet.

För oss har bilen haft alla utrymmen och räckvidd vi behöver till alla tänkbara situationer, samt en del stora och små funktioner som jag nu inte skulle vilja vara utan. Exempelvis förvärmd kupé och säten bak som gör morgonresorna till dagis i - 25 grader bekväma utan gnäll eller ens ytterkläder.
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Användarvisningsbild
Tenk
Teslaägare
Inlägg: 370
Blev medlem: 15 jun 2016 11:56
Ort: Sundbyberg

Re: Ska jag köpa en Model S?

Inlägg av Tenk »

Vill du ha riktigt mycket utrymmen köper du en äldre bakhjulsdriven med stor frunk, hade en förut och kan sakna den ibland - nu MX så barnen får mer space.
AD4A4A6A-0746-46DF-BC8B-1D92592D18AA.jpeg
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ska jag köpa en Model S?

Inlägg av LarsL »

Ickelegend skrev:
Har i dagsläget en Passat från 2016. Vi är fyra i familjen. Sambon och jag, båda ca 180cm långa. Två barn. En som åker bälteskudde och en som åker bakåtvändstol(kommer göra det i två år till). Vi planerar även för ett tredje barn inom kort. Kommer Model S fungera för oss? Eller ska jag ta mitt andra alternativ som är Mercedes E-Klass?
Vi hade en Mercedes E-klass, Sedan, innan vi köpte Model 3 och de är lika stora inne i kupén. Jag har tre barn men de är lite större och bara en sitter på kudde. De har faktiskt lite bättre plats i baksätet då det inte finns någon kardantunnel på Model 3.

Vi hade en Model S som lånebil och även om jag tyckte att den var rymligare i framsätet, passade mig bättre i storlek, så påstod den största dottern att det var mer instängt i baksätet. Taket tar ju rätt mycket volym i baksätet och gör det lite trängre. I fram påminner Model S mycket om Mercedesen.

Bagaget är ju betydligt lättare att komma åt i en Model S än i en Model 3. Men har man haft en Sedan MB innan så är det ungefär samma bagage. Model 3 har lite djupare utrymme under golvet än vad MB hade vilket är bra för att slänga in matkassar i.

Kolla på en Model Y! Det är nog den bilen jag skulle välja om jag hade några år med barnvagnar framför mig.
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 311
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: Ska jag köpa en Model S?

Inlägg av TechNerd »

Om du säger vart du bor kanske någon kan ställa upp och visa utrymmena?
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Ska jag köpa en Model S?

Inlägg av Bernando »

Vi kom från en V70, och köpte en model S med stora frunken. Model S är så otroligt mycket bättre familjebil. Lastar betydligt mer än Volvon, och barnvagnen (donkey duo) går lättare in, dock har den en tröskel. Betydligt bredare baksäte, tillochmed jag får plats mellan bilbarnstolarna där bak, i Volvon var det omöjligt. Avsaknad av kardantunnel gör det också mycket bekvämare att sitta bak.
MS P85 2014
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Ska jag köpa en Model S?

Inlägg av bat »

Har kört Model S i 4.5år med tre barn i familjen (nu 6, 10,12 år). Funkat bra hela tiden. Enda jag saknar är dragkrok. Har plåttak så finns ingen takbox lösning från Tesla. Funderat på en Sea Sucker variant för vissa transporter men hittat vägar runt hittills. Men det är väldigt mycket bagage utrymme generellt sett.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5397
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ska jag köpa en Model S?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Ickelegend skrev:
Jag behöver hjälp med att välja nu när det är dags för ny bil.

/.../ jag behöver hjälp med hur bilen ska användas till vardags och vad som passar mitt behov.

Har i dagsläget en Passat från 2016. Vi är fyra i familjen. Sambon och jag, båda ca 180cm långa. Två barn. En som åker bälteskudde och en som åker bakåtvändstol(kommer göra det i två år till). Vi planerar även för ett tredje barn inom kort. Kommer Model S fungera för oss? Eller ska jag ta mitt andra alternativ som är Mercedes E-Klass?

/.../

Vill inte behöva sitta trångt och kunna lasta en ordentlig barnvagn utan större problem. /...
Har du möjlighet att boka in en tid för provkörning hos Tesla?

Alt. 2 är som någon nämnt ovan att bara fråga i den här tråden ifall någon skulle kunna hjälpa till och visa upp sin egna Model S för dig. Som jag förstår det har det alltid fungerat så här långt...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5397
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ska jag köpa en Model S?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Det finns ju (tyvärr) ytterligare en aspekt på en jämförelse mellan Model S jämfört och Mercedes E-klass som inte har nämnts här än…

En elbil ger som jag förstår det mindre växthusgasutsläpp jämfört med en bil med som drivs med bensin/diesel.

Här är två artiklar som nu är mer än två år gamla:
https://www.svd.se/fn-snart-for-sent-att-na-klimatmalen
https://www.theguardian.com/environment ... -un-report

Vi har alltså nu mindre än tio år på oss att reducera växthusgasutsläppen med mer än 45% till 2020 om vi ska kunna ha en chans att stoppa jordens uppvärmning vid 1,5 grad celsius…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Ska jag köpa en Model S?

Inlägg av thnis »

SwedishAdvocate skrev:
Det finns ju (tyvärr) ytterligare en aspekt på en jämförelse mellan Model S jämfört och Mercedes E-klass som inte har nämnts här än…

En elbil ger som jag förstår det mindre växthusgasutsläpp jämfört med en bil med som drivs med bensin/diesel.

Här är två artiklar som nu är mer än två år gamla:
https://www.svd.se/fn-snart-for-sent-att-na-klimatmalen
https://www.theguardian.com/environment ... -un-report

Vi har alltså nu mindre än tio år på oss att reducera växthusgasutsläppen med mer än 45% till 2020 om vi ska kunna ha en chans att stoppa jordens uppvärmning vid 1,5 grad celsius…
Kan du inte hålla klimatpolitiken utanför den här tråden? Skapa en egen tråd för det.
(vi har 10 år på oss” har pågått sedan i början på 70-talet)
Senast redigerad av thnis, redigerad totalt 1 gånger.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
SwedishAdvocate
Inlägg: 5397
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ska jag köpa en Model S?

Inlägg av SwedishAdvocate »

thnis skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Det finns ju (tyvärr) ytterligare en aspekt på en jämförelse mellan Model S jämfört och Mercedes E-klass som inte har nämnts här än…

En elbil ger som jag förstår det mindre växthusgasutsläpp jämfört med en bil med som drivs med bensin/diesel.

Här är två artiklar som nu är mer än två år gamla:
https://www.svd.se/fn-snart-for-sent-att-na-klimatmalen
https://www.theguardian.com/environment ... -un-report

Vi har alltså nu mindre än tio år på oss att reducera växthusgasutsläppen med mer än 45% till 2020 om vi ska kunna ha en chans att stoppa jordens uppvärmning vid 1,5 grad celsius…
Kan du inte hålla miljöpolitik utanför den här tråden? Skapa en egen tråd för det.
(vi har 10 år på oss” har pågått sedan i början på 70-talet)
Ska jag hålla vetenskap utanför tråden? Varför det? Vi får väl helt enkelt enas om att vara oense...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
neomannen
Inlägg: 4
Blev medlem: 21 mar 2019 11:21

Re: Ska jag köpa en Model S?

Inlägg av neomannen »

Ickelegend skrev:
Jag behöver hjälp med att välja nu när det är dags för ny bil.

De ekonomiska bitarna behöver vi inte diskutera, har koll på siffrorna. Men jag behöver hjälp med hur bilen ska användas till vardags och vad som passar mitt behov.

Har i dagsläget en Passat från 2016. Vi är fyra i familjen. Sambon och jag, båda ca 180cm långa. Två barn. En som åker bälteskudde och en som åker bakåtvändstol(kommer göra det i två år till). Vi planerar även för ett tredje barn inom kort. Kommer Model S fungera för oss? Eller ska jag ta mitt andra alternativ som är Mercedes E-Klass?

Model X är tyvärr utanför min prisklass.

Vill inte behöva sitta trångt och kunna lasta en ordentlig barnvagn utan större problem.

Tack på förhand.
Jag var i exakt samma sits :-) Skoda från 2017. En model S eller mercedes e-klass som nästa bil. Jag beställde mercedes e-klassen :-)

Varför?
Ingen uppdatering på utseendet på länge på model S. Hoppades in i det längsta nu att en facelift skulle komma. Jag blir helt mörkrädd när man läser om alla kvalitetsproblem som är på Tesla (t.ex på det här forumet). Sen tror jag att priserna på el-bilar kommer gå ned kraftigt kommande 4 år. Köper jag en model s idag för 1 miljon så tror jag att jag kan köpa motsvarande model s ny om 4 år för kanske 700 000. Andrahandsvärdet blir då katastrofalt. Ljudnivå 130-150 km/h, när jag åkt kompisars teslor så är det bullrigt. Inbillar mig att mercedes e-klass är bättre där (jag kommer iaf inte riskera få något konstigt vindbrus fårn ovansidan framrutan). Teslas serviceorganisation verkar lämna endel att önska, historierna som ni berättar är helt sjuka och vet inte om jag skulle orka.

Jag var övertygad om att jag skulle beställt en model S som nästa bil, men jag väntar tills det finns tysk-tillverkade teslor att köpa och konkurrensen hårdnat på marknaden. Det får bli om 4 år. Dessutom, när du en gång köpt el-bil då finns ingen återvändo. Jag var/är nog inte redo ännu :-) (då kör ändå tre av mina kompisar teslor och en fjärde kör e-tron)

(...sen ville ja ha dragkrok)
SwedishAdvocate
Inlägg: 5397
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ska jag köpa en Model S?

Inlägg av SwedishAdvocate »

neomannen skrev:
.../ (...sen ville ja ha dragkrok)
Jag förstår inte heller varför det inte går att beställa Model S med dragkrok… Tycker till och med att det är mycket svårt att förstå… Har inte Tesla blivit så pass stora att de borde kunna erbjuda det vid det här laget?… Det känns som det rimmar rätt illa med företagets ’Mission Statement’...
Tesla's mission is to accelerate the world's transition to sustainable energy. Tesla was founded in 2003 by a group of engineers who wanted to prove that people didn't need to compromise to drive electric – that electric vehicles can be better, quicker and more fun to drive than gasoline cars.
Nu måste man ju just kompromissa om man vill ha en bil som inte är en SUV/Crossover och samtidigt har en halvkombilucka. Man måste välja en bil som inte har en dragkrok.

Hur ska man göra då om behöver flytta på något som inte får plats i bilen?…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Ska jag köpa en Model S?

Inlägg av bat »

neomannen skrev:
Ickelegend skrev:
Jag behöver hjälp med att välja nu när det är dags för ny bil.

De ekonomiska bitarna behöver vi inte diskutera, har koll på siffrorna. Men jag behöver hjälp med hur bilen ska användas till vardags och vad som passar mitt behov.

Har i dagsläget en Passat från 2016. Vi är fyra i familjen. Sambon och jag, båda ca 180cm långa. Två barn. En som åker bälteskudde och en som åker bakåtvändstol(kommer göra det i två år till). Vi planerar även för ett tredje barn inom kort. Kommer Model S fungera för oss? Eller ska jag ta mitt andra alternativ som är Mercedes E-Klass?

Model X är tyvärr utanför min prisklass.

Vill inte behöva sitta trångt och kunna lasta en ordentlig barnvagn utan större problem.

Tack på förhand.
Jag var i exakt samma sits :-) Skoda från 2017. En model S eller mercedes e-klass som nästa bil. Jag beställde mercedes e-klassen :-)

Varför?
Ingen uppdatering på utseendet på länge på model S. Hoppades in i det längsta nu att en facelift skulle komma. Jag blir helt mörkrädd när man läser om alla kvalitetsproblem som är på Tesla (t.ex på det här forumet). Sen tror jag att priserna på el-bilar kommer gå ned kraftigt kommande 4 år. Köper jag en model s idag för 1 miljon så tror jag att jag kan köpa motsvarande model s ny om 4 år för kanske 700 000. Andrahandsvärdet blir då katastrofalt. Ljudnivå 130-150 km/h, när jag åkt kompisars teslor så är det bullrigt. Inbillar mig att mercedes e-klass är bättre där (jag kommer iaf inte riskera få något konstigt vindbrus fårn ovansidan framrutan). Teslas serviceorganisation verkar lämna endel att önska, historierna som ni berättar är helt sjuka och vet inte om jag skulle orka.

Jag var övertygad om att jag skulle beställt en model S som nästa bil, men jag väntar tills det finns tysk-tillverkade teslor att köpa och konkurrensen hårdnat på marknaden. Det får bli om 4 år. Dessutom, när du en gång köpt el-bil då finns ingen återvändo. Jag var/är nog inte redo ännu :-) (då kör ändå tre av mina kompisar teslor och en fjärde kör e-tron)

(...sen ville ja ha dragkrok)
Är det något som kommer ha dåligt andrahandsvärde om 4 år så kommer det vara en fossilbil...
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Ska jag köpa en Model S?

Inlägg av KnightRider »

Jag har gått från en Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain 2017 till en Tesla Model S Long Range 2019 (Raven) och har inte saknat Mercan en sekund. Nyare Model S med uppdaterad luftfjädring går riktigt fint och ljudnivån är helt i klass med Mercan. Jag kör på 19” både på sommar och vinter så det förbättrar såklart åk- och ljudkomforten. Bagaget är större än på Mercan, 740 liter mot 640 liter. Jag kan alltid ha hatthyllan kvar när jag har packat vilket såklart hjälper att hålla ner ljudnivån.

Nu har jag inte längre små barn utan de är 14 och 16 så istället för barnstolar har jag ungdomar i baksätet. Det går hur bra som helst.

På sportlovet åkte vi till Österrike med takbox och gick lika bra som med Mercan.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ska jag köpa en Model S?

Inlägg av nek0 »

bat skrev:
neomannen skrev:
Ickelegend skrev:
Jag behöver hjälp med att välja nu när det är dags för ny bil.

De ekonomiska bitarna behöver vi inte diskutera, har koll på siffrorna. Men jag behöver hjälp med hur bilen ska användas till vardags och vad som passar mitt behov.

Har i dagsläget en Passat från 2016. Vi är fyra i familjen. Sambon och jag, båda ca 180cm långa. Två barn. En som åker bälteskudde och en som åker bakåtvändstol(kommer göra det i två år till). Vi planerar även för ett tredje barn inom kort. Kommer Model S fungera för oss? Eller ska jag ta mitt andra alternativ som är Mercedes E-Klass?

Model X är tyvärr utanför min prisklass.

Vill inte behöva sitta trångt och kunna lasta en ordentlig barnvagn utan större problem.

Tack på förhand.
Jag var i exakt samma sits :-) Skoda från 2017. En model S eller mercedes e-klass som nästa bil. Jag beställde mercedes e-klassen :-)

Varför?
Ingen uppdatering på utseendet på länge på model S. Hoppades in i det längsta nu att en facelift skulle komma. Jag blir helt mörkrädd när man läser om alla kvalitetsproblem som är på Tesla (t.ex på det här forumet). Sen tror jag att priserna på el-bilar kommer gå ned kraftigt kommande 4 år. Köper jag en model s idag för 1 miljon så tror jag att jag kan köpa motsvarande model s ny om 4 år för kanske 700 000. Andrahandsvärdet blir då katastrofalt. Ljudnivå 130-150 km/h, när jag åkt kompisars teslor så är det bullrigt. Inbillar mig att mercedes e-klass är bättre där (jag kommer iaf inte riskera få något konstigt vindbrus fårn ovansidan framrutan). Teslas serviceorganisation verkar lämna endel att önska, historierna som ni berättar är helt sjuka och vet inte om jag skulle orka.

Jag var övertygad om att jag skulle beställt en model S som nästa bil, men jag väntar tills det finns tysk-tillverkade teslor att köpa och konkurrensen hårdnat på marknaden. Det får bli om 4 år. Dessutom, när du en gång köpt el-bil då finns ingen återvändo. Jag var/är nog inte redo ännu :-) (då kör ändå tre av mina kompisar teslor och en fjärde kör e-tron)

(...sen ville ja ha dragkrok)
Är det något som kommer ha dåligt andrahandsvärde om 4 år så kommer det vara en fossilbil...
I procent kanske men i pengar tror jag inte :)
PappaS
Inlägg: 36
Blev medlem: 27 jul 2020 13:27
Ort: Löddeköpinge

Re: Ska jag köpa en Model S?

Inlägg av PappaS »

Här kommer min input på frågan....

Förutsättningarna är följande Bor i villa, tre barn 6år 8år och 11år ( ja där finns en fru också såklart). Men när det gäller frågan om barnstolar osv i Tesla har jag då alltså ingen input då kidsen är lite äldre.

Har de senaste fem åren haft följande bilar - Jaguar XF sportbreak (2014), Mercedes E-klass (2016), Mitsubishi outlander PHEV (sent 2017 och bytte efter 3månader, hemsk bil enligt mig) Jaguar XF sportbreak (2018) Model S LR (2020, nuvarande bil)

... Ja jag kanske har bytt bil lite väl ofta men nu är det som det är och det gör väl att jag har någon form av erfarenhet i bil som passar för familj... Har från frun ett krav och det är att vi ska få plats med 3st STORA resväskor 1st kabinväska samt våra handbagage, mitt eget krav är att jag kör inte "buss" alltså inte någon minvan ej heller då Model X.

Frågan om plats för familjen så är en stor anledning att jag valde Model S det platta golvet bak, alltså ingen transmissionstunnel som mittenpassageraren ska gränsla vilket gör att syskonen slår i varandras ben och bråk uppstår... mycket mindre av den varan sedan jag fick min S.

När det gäller utrymmet för packning så har jag testat med de resväskor som är "krav" och de fick plats och där var mer plats över än vad det var i senaste Jaguaren, kan tänka mig att E-klassen baktill sväljer som Teslan men det är nog rätt jämt skägg.

När det sen kommer till byggkvalitet osv så anser jag att tyska bilar ÄR mer välbyggda men skillnaden är inte SÅ stor. Är Teslan då dålig? Nej det tycker jag inte, är där vindbrus när jag ligger i 140 blås? Ja det är där men jag tycker inte det är mer brus än i Jaguaren (visserligen ett engelskt märke som ägs av Indiskt bolag och byggs i Holland, but still).

För mig är Model S den perfekta bilen, Jag får bra klös, schysst körkänsla, bra med plats för familjen och packning. Där är viss förbättringsmöjligheter i byggkvalité men det är en amerikansk bil inte en tysk så är det bara. Det ska dock sägas att i jämförelse med tidigare Teslor som bekant haft så är dagens Tesla rätt långt kommen vad det gäller "flompet" när du stänger dörren osv.

När det sen gäller det här med att ladda så har jag satt bilen på prov. var på tjänsteresa i GBG ett par dagar körde hem strax innan lunch, stannade på SC i Löddeköpinge och fyllde upp (bor inte långt därifrån) hem bytte väska för att sedan köra till Linköping då grabben skulle spela fotbollscup där över helgen. Funkade skitbra, hade inte behövt stanna på vägen upp enligt bilens uträkning men grabben och hans kompis behövde tömma blåsorna så vi tog ett stopp på vägen i 15min och efter det hade jag gott om kräm kvar i batteriet.

Jag är ingen "Tesla fanboy" men kan gå i god för att jag tycker det är en bra bil med gott om utrymme och den funkar för 99% av mina resor... den enda 1% om den inte funkar för är när man renoverar och ska köra till tippen eller något... nä men då får jag väl hyra en lätt lastbil eller något för de 1-3 ggr om året jag behöver det....
Senast redigerad av PappaS, redigerad totalt 1 gånger.
Med vänlig hälsning, Henrik
Model S LR 2020
termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Ska jag köpa en Model S?

Inlägg av termosen »

PappaS skrev:
Här kommer min input på frågan....

Förutsättningarna är följande Bor i villa, tre barn 6år 8år och 11år ( ja där finns en fru också såklart). Men när det gäller frågan om barnstolar osv i Tesla har jag då alltså ingen input då kidsen är lite äldre.

Har de senaste fem åren haft följande bilar - Jaguar XF sportbreak (2014), Mercedes E-klass (2016), Mitsubishi outlander PHEV (sent 2017 och bytte efter 3månader, hemsk bil enligt mig) Jaguar XF sportbreak (2018) Model S LR (2020, nuvarande bil)

... Ja jag kanske har bytt bil lite väl ofta men nu är det som det är och det gör väl att jag har någon form av erfarenhet i bil som passar för familj... Har från frun ett krav och det är att vi ska få plats med 3st STORA resväskor 1st kabinväska samt våra handbagage, mitt eget krav är att jag kör inte "buss" alltså inte någon minvan ej heller då Model X.

Frågan om plats för familjen så är en stor anledning att jag valde Model S det platta golvet bak, alltså ingen transmissionstunnel som mittenpassageraren ska gränsla vilket gör att syskonen slår i varandras ben och bråk uppstår... mycket mindre av den varan sedan jag fick min S.

När det gäller utrymmet för packning så har jag testat med de resväskor som är "krav" och de fick plats och där var mer plats över än vad det var i senaste Jaguaren, kan tänka mig att E-klassen baktill sväljer som Teslan men det är nog rätt känt skägg.

När det sen kommer till byggkvalitet osv så anser jag att tyska bilar ÄR mer välbyggda men skillnaden är inte SÅ stor. Är Teslan då dålig? Nej det tycker jag inte, är där vindbrus när jag ligger i 140 blås? Ja det är där men jag tycker inte det är mer brus än i Jaguaren (visserligen ett engelskt märke som ägs av Indiskt bolag och byggs i Holland, but still).

För mig är Model S den perfekta bilen, Jag får bra klös, schysst körkänsla, bra med plats för familjen och packning. Där är viss förbättringsmöjligheter i byggkvalité men det är en amerikansk bil inte en tysk så är det bara. Det ska dock sägas att i jämförelse med tidigare Teslor som bekant haft så är dagens Tesla rätt långt kommen vad det gäller "flompet" när du stänger dörren osv.

När det sen gäller det här med att ladda så har jag satt bilen på prov. var på tjänsteresa i GBG ett par dagar körde hem strax innan lunch, stannade på SC i Löddeköpinge och fyllde upp (bor inte långt därifrån) hem bytte väska för att sedan köra till Linköping då grabben skulle spela fotbollscup där över helgen. Funkade skitbra, hade inte behövt stanna på vägen upp enligt bilens uträkning men grabben och hans kompis behövde tömma blåsorna så vi tog ett stopp på vägen i 15min och efter det hade jag gott om kräm kvar i batteriet.

Jag är ingen "Tesla fanboy" men kan gå i god för att jag tycker det är en bra bil med gott om utrymme och den funkar för 99% av mina resor... den enda 1% om den inte funkar för är när man renoverar och ska köra till tippen eller något... nä men då får jag väl hyra en lätt lastbil eller något för de 1-3 ggr om året jag behöver det....
Håller med ovan. Model S är den perfekta bilen, för mina behov alla fall. Nästintill kompromisslös, dragkroken hr vi löst med tipp tapp. Slipper man fara på tippen över huvud taget. Kan köra många tipp tapp mot vad en dragkrok + släphyra kostar.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2401
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Ska jag köpa en Model S?

Inlägg av NiklasTesla »

Enkelt beställ en Model 3 och spara rejält med slantar :)
Användarvisningsbild
AndersBosson
Teslaägare
Inlägg: 106
Blev medlem: 30 sep 2019 22:59
Ort: Tjörn

Re: Ska jag köpa en Model S?

Inlägg av AndersBosson »

NiklasTesla skrev:
Enkelt beställ en Model 3 och spara rejält med slantar :)
Blir nog lite trångt i en trea med 2 barn och planering för ett tredje. Själv har jag tre barn och även om jag ville så var trean för liten både avseende bagage samt bredden i bak. (Kia Niro föll på samma punkter) så det blev en model s. Funkade kanon för semester 5 personer med fjällvandring tältning, och 400 mils körning.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2401
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Ska jag köpa en Model S?

Inlägg av NiklasTesla »

Köp en Model Y ;) Eller begagnad S med fri supercharging i sånt fall.
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: Ska jag köpa en Model S?

Inlägg av ermase »

thnis skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Det finns ju (tyvärr) ytterligare en aspekt på en jämförelse mellan Model S jämfört och Mercedes E-klass som inte har nämnts här än…

En elbil ger som jag förstår det mindre växthusgasutsläpp jämfört med en bil med som drivs med bensin/diesel.

Här är två artiklar som nu är mer än två år gamla:
https://www.svd.se/fn-snart-for-sent-att-na-klimatmalen
https://www.theguardian.com/environment ... -un-report

Vi har alltså nu mindre än tio år på oss att reducera växthusgasutsläppen med mer än 45% till 2020 om vi ska kunna ha en chans att stoppa jordens uppvärmning vid 1,5 grad celsius…
Kan du inte hålla klimatpolitiken utanför den här tråden? Skapa en egen tråd för det.
(vi har 10 år på oss” har pågått sedan i början på 70-talet)
Om inte klimatet är en accepterad och viktig parameter vid köp av en Tesla i vårt eget forum så är det bara att gratulera alla Teslabelackare som tycker vi Teslaägare är hycklande lyxlirare som inte bryr oss ett skit om miljön. Speciellt som valet står mellan en Tesla och en ren fossilbil.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ska jag köpa en Model S?

Inlägg av LarsL »

AndersBosson skrev:
NiklasTesla skrev:
Enkelt beställ en Model 3 och spara rejält med slantar :)
Blir nog lite trångt i en trea med 2 barn och planering för ett tredje. Själv har jag tre barn och även om jag ville så var trean för liten både avseende bagage samt bredden i bak. (Kia Niro föll på samma punkter) så det blev en model s. Funkade kanon för semester 5 personer med fjällvandring tältning, och 400 mils körning.
Jag har ju 3 barn, visserligen ganska gamla nu 8, 11 och 14 men de sitter i baksätet. Minst lika bra som de gjorde i MB E-klass. Har du yngre barn som sitter i stolar och ska ha med sig barnvagn så kommer det bli trångt. Men jag har också lärt mig att man packar så mycket som man har plats för. Min Hyundai Santa Fe var också fullpackad när vi hade den.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5397
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ska jag köpa en Model S?

Inlägg av SwedishAdvocate »

SwedishAdvocate skrev:
thnis skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Det finns ju (tyvärr) ytterligare en aspekt på en jämförelse mellan Model S jämfört och Mercedes E-klass som inte har nämnts här än…

En elbil ger som jag förstår det mindre växthusgasutsläpp jämfört med en bil med som drivs med bensin/diesel.

Här är två artiklar som nu är mer än två år gamla:
https://www.svd.se/fn-snart-for-sent-att-na-klimatmalen
https://www.theguardian.com/environment ... -un-report

Vi har alltså nu mindre än tio år på oss att reducera växthusgasutsläppen med mer än 45% till 2020 om vi ska kunna ha en chans att stoppa jordens uppvärmning vid 1,5 grad celsius…
Kan du inte hålla miljöpolitik utanför den här tråden? Skapa en egen tråd för det.
(vi har 10 år på oss” har pågått sedan i början på 70-talet)
Ska jag hålla vetenskap utanför tråden? Varför det? Vi får väl helt enkelt enas om att vara oense...
Eller så här:
The Mission of Tesla

Elon Musk, Chairman, Product Architect & CEO November 18, 2013

Our goal when we created Tesla a decade ago was the same as it is today: to accelerate the advent of sustainable transport by bringing compelling mass market electric cars to market as soon as possible. [Min understrykning] /...

Källa: https://www.tesla.com/blog/mission-tesla?redirect=no
Och anledningen till att företaget har det i sitt Mission Statement är naturligtvis rent vetenskaplig. Det här har Elon talat om offentligt massvis med gånger.

Ska detta då vara Tabu att tala om?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar