Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Ledramp?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Re: Ledramp?

Inläggav Teslaägare Arctic » 05 okt 2020 14:43

abagewitz skrev:
Arctic skrev:Jag monterade ramp (vision x XPR-H15MS) hos car audio center i Solna och är mycket nöjd.
Har du en pre-facelift model S?
Kan du säga något om vad det kostade?

Nope, en S100D så den dyrare monteringen med canbusadapter. Kom inte ihåg riktigt vad det kostade.
Användarvisningsbild
Arctic
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Arctic » 05 okt 2020 14:44

abagewitz skrev:
Arctic skrev:Jag monterade ramp (vision x XPR-H15MS) hos car audio center i Solna och är mycket nöjd.
Har du en pre-facelift model S?
Kan du säga något om vad det kostade?

Nope, en S100D så den dyrare monteringen med canbusadapter. Kom inte ihåg riktigt vad det kostade. Enligt uppgift monterade de båda varianterna
Användarvisningsbild
Arctic
Teslaägare

Inläggav Teslaägare abagewitz » 05 okt 2020 15:10

Ok.
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare

Inläggav Teslaägare juristen » 05 okt 2020 15:26

Jag har installerat både 35W xenon och LED-ramp på min veterantesla. Det funkar att göra precis som på en vanlig bil och låta strömmen från helljuset i strålkastarna slå till ett relä som tänder rampen. Jag satte min bakom gallret under registreringsskylten, så den syns inte om den inte är tänd och påverkar inte luftmotståndet. Om du anlitar en firma så ser de se till att den monteras på ett godkänt sätt.

En LED-ramp är helt laglig.

35W xenon är inte typgodkänt, men det är en teoretisk fråga - inte en praktisk. Ingen, vare sig på besiktningen eller polisen, kommer kunna se att din xenoneffekt inte är godkänd för just din bil. Effekten är inte olaglig i sig, många bilar har 35W xenon från fabrik, skillnaden är att Teslan inte har den automatiska nivåregleringen som krävs för typgodkännande. De måste alltså först vara skarpögda nog att kunna se att det sitter 35W xenon istället för 25W och sedan sätta det i samband med att det saknas nivåreglering... Risken går mot noll. Jag har besiktat två gånger med denna setup.

Jag skulle börja med att installera 35W xenon, det hjälper en hel del och är ett betydligt mindre ingrepp.
Ägare till en Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
juristen
Teslaägare

Referralkod: daniel27550

Inläggav Teslaägare abagewitz » 05 okt 2020 16:43

juristen skrev:Jag har installerat både 35W xenon och LED-ramp på min veterantesla. Det funkar att göra precis som på en vanlig bil och låta strömmen från helljuset i strålkastarna slå till ett relä som tänder rampen. Jag satte min bakom gallret under registreringsskylten, så den syns inte om den inte är tänd och påverkar inte luftmotståndet. Om du anlitar en firma så ser de se till att den monteras på ett godkänt sätt.

En LED-ramp är helt laglig.

35W xenon är inte typgodkänt, men det är en teoretisk fråga - inte en praktisk. Ingen, vare sig på besiktningen eller polisen, kommer kunna se att din xenoneffekt inte är godkänd för just din bil. Effekten är inte olaglig i sig, många bilar har 35W xenon från fabrik, skillnaden är att Teslan inte har den automatiska nivåregleringen som krävs för typgodkännande. De måste alltså först vara skarpögda nog att kunna se att det sitter 35W xenon istället för 25W och sedan sätta det i samband med att det saknas nivåreglering... Risken går mot noll. Jag har besiktat två gånger med denna setup.

Jag skulle börja med att installera 35W xenon, det hjälper en hel del och är ett betydligt mindre ingrepp.
Lysande tips. Kan du skicka bild på hur det ser ut på din bil. Den är väl från 2014 va om jag minns rätt?
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare

Inläggav Teslaägare abagewitz » 06 okt 2020 09:16

Är det någon annan som har en pre facelift Model S som monterat Led-ramp? Jag kollade med car audio center i Solna och de hade aldrig gjort det och tydligen inte Vision X heller. Det kan kanske vara bökigt att få till utan att det stör radarn?
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare

Inläggav Teslaägare fth » 06 okt 2020 09:23

Är det bara jag som tycker det är märkligt att man måste köpa och installera avancerad elektronik för tusentals kronor bara för att slå på en lampa?

Borde inte möjligheten att installera extraljus som slås på med helljus kunna vara en standardfunktionalitet på alla bilar, typ ett 12V uttag på lämpligt ställe med en standardiserad kontakt?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Referralkod: fredrik8071

Inläggav Teslaägare Henkens » 06 okt 2020 12:38

Så ser det ut på min.
Har även satt i 35W 6000K lampor.
Tycker att det lyser riktigt bra.
tesla ramp.jpg
Model S 90D -15
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare

Referralkod: henrik34698

Inläggav Teslaägare Bod » 06 okt 2020 13:47

Så skulle jag vilja ha det. Har du monterat listen själv?
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inläggav Teslaägare abagewitz » 06 okt 2020 13:49

Är nummerplåten nedflyttad?
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Model S