Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Bästa dubbfria vinterdäcken?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Bästa dubbfria vinterdäcken?

Inläggav Teslaägare MarBrom » 10 okt 2020 11:05

Måste köpa nya dubbfria vinterdäck. Efter att ha läst en massa tester så har det kokat ner till tre olika däck. De är bra på olika saker men en sak glömmer alla testare att väga in i bedömningen, rullmotstånd och ljudnivå. Jag vill ha ett tyst däck med så lågt rullmotstånd som möjligt. Jag bor i Stockholm så det blir mest slaskiga vägar runt 0-sträcket. Vilket däck skulle ni välja av dessa tre?

GOODYEAR ULTRAGRIP ICE 2 MS 245/45R19 102T

CONTINENTAL VikingContact 7 245/45R19 102T

MICHELIN X-ICE SNOW 245/45-19 102H
S 75D 2018-års modell, vackert blå
Användarvisningsbild
MarBrom
Teslaägare

Re: Bästa dubbfria vinterdäcken?

Inläggav Teslaägare Skogslasse » 10 okt 2020 11:35

Om du går in på t.ex. dackonline.se så kan du söka på alla tre och se rullmotstånd, ljud och grepp på våt väg. Men först måste du bestämma om rullmotstånd ELLER ljud är viktigast.
Användarvisningsbild
Skogslasse
Teslaägare

Inläggav Teslaägare binsell-gerdin » 10 okt 2020 12:18

Jag kör på Continentaldäcket och är nöjd. Läste en hel del tester där det stack ut som klar vinnare.
Användarvisningsbild
binsell-gerdin
Teslaägare

Inläggav Teslaägare KnightRider » 10 okt 2020 12:53

Jag kör Goodyear Ultragrip Ice 2 SoundComfort till min MSLR och är väldigt nöjd.
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare

Inläggav Teslaägare LarsL » 10 okt 2020 13:13

Jag har Nokia Hakka nu och de är sladdriga när det är varmt. Jag fick gå upp i tryck för att de inte skulle kännas otäcka.
På förra bilen, MB E-klass, hade jag Goodyear och de hade i princip inget grepp på is. Jag hade bilen stående och slirade mitt på gårdsplanen utan att komma någonstans. Därför skulle jag välja Continental nästa gång, för det har jag inte kört med tidigare.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, HW2.5, mjukvara 2020.44.10
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Referralkod: lars74032

Inläggav Teslaägare e5m1r » 10 okt 2020 15:48

Jag har haft Michelin X-Ice kommer prova Nokia WR
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på Dashcam eller annat roligt tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare

Referralkod: esmir2564

Inläggav Teslaägare fth » 10 okt 2020 19:42

Jag har kört Nokian R2 och R3 SUV på min X flera vintrar, mycket nöjd, ingen ”sladdrighet” som många upplever med ”vanliga” (ej SUV) R2/R3.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Referralkod: fredrik8071

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 10 okt 2020 19:44

Kört Nokian R2/R3 på flera bilar (även innan Tesla) och aldrig förstått sladdrigheten folk pratar om. Visst kan jag få det att vingla till i kurvor om det är varmt och jag har för lågt däcktryck men det krävs oftast ett jäkla tryck på gasen för att få till det. Brukar normalt inte ta kurvor så pass hårt i trafiken och då kör jag ändå rätt aggresivt.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inläggav SwedishAdvocate » 10 okt 2020 19:56

LarsL skrev:.../ På förra bilen, MB E-klass, hade jag Goodyear och de hade i princip inget grepp på is. Jag hade bilen stående och slirade mitt på gårdsplanen utan att komma någonstans. /...

Nu är ju inte jag någon expert på det här, men det där känns som det skulle kunna hända med alla dubbfria vinterdäck. Som jag förstår det så klarar inte bilar med förbränningsmotorer sådana situationer. Antispinnsystemen är inte tillräckligt bra. Däremot är antispinnsystemen på elbilar mycket, mycket bättre i just de här situationerna eftersom regleringen av drivkraften är så pass mycket bättre och mer exakt. Om du haft en elbil där på gårdsplanen den gången så tror jag inte det hade hänt med de däcken.

I övrigt känns det väl som det viktiga är hur däcken presterar när bilen är i trafik i hastigheter mellan ca 30-110 km/h. Eller?

Och om någon undrar så kommer jag så småningom montera ett par dubbfria Nokian WR4 (eller om det är WR5?...) som jag köpte från dackonline (Tyvärr på en fem år gammal gasdriven VW Golf Kombi...). Och den bilen utgår oftast från Skåne...
SwedishAdvocate

Inläggav Teslaägare bjelkeman » 11 okt 2020 09:52

Jag gillade i alla fall inte Nokia R3 som sitter på min bil. Det var i princip ingen snö förra året där jag bor, så hur de uppför sig i snö vet jag inte, men tyckte inte om hur de uppförde sig på våt barmark under vintern. Det var nog fel däck för denna klimatregion och för mig.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening. Tidigare en S75D.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare

Referralkod: THOMAS2261

Nästa

Återgå till Model S