Sida 1 av 3

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 06 mar 2021 22:29
av MangeT
Undrar om det kan vara laddkontakten som ger upphov till att felet uppstår.

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 07 mar 2021 00:24
av martinot
Klintan skrev:
Är inte garoboxarna ökända för att bränna teslaladdare?
Jo, har också hört om problem med just kombon GARO + Tesla, men även rent allmänt med GARO-boxar (men vet inte om det finns statistik eller något tekniskt i konstruktionen som backar det).

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 07 mar 2021 00:27
av martinot
MangeT skrev:
Uppdatering. Bytte ombordladdaren a 26.000kr för en vecka sedan. Idag samma problem igen. Tror inte de bytte laddkontakten senast. Lämnar den på måndag igen. Något irriterad. Någon som kan gissa vad som orsakar problemet? Har GARO laddbox hemma med trefasladdning. Kör på 6A så inte särskilt hög belastning heller.

Gick inte på garanti senast då bilen är över 4 år.
Trist! :(

Testa om du har möjlighet att ladda på annan box, och helst en som inte är GARO. Som andra påpekat så har de ett dåligt rykte att bränna laddare på Tesla och andra rena elbilar (men tydligen fungera lite bättre tillsammans med laddhybrider).

Checka med tex. grannar om de har laddbox av annat märke som du kan få ladda hos, eller om du har en mobil EVSE (Tesla UMC tex.).

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 07 mar 2021 10:43
av MangeT
Vill ju kunna använda laddbox som vi låtit elektriker installera. Trist om vi inte kan använda den. Har ju laddat i över ett år på den utan att något hänt men nu har det hänt två gånger inom loppet av en vecka/två veckor. Laddade kanske 10ggr sedan jag fått tillbaka den efter bytet av ombordladdare så verkar den pajat igen.

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 07 mar 2021 11:04
av martinot
MangeT skrev:
Vill ju kunna använda laddbox som vi låtit elektriker installera. Trist om vi inte kan använda den. Har ju laddat i över ett år på den utan att något hänt men nu har det hänt två gånger inom loppet av en vecka/två veckor. Laddade kanske 10ggr sedan jag fått tillbaka den efter bytet av ombordladdare så verkar den pajat igen.
Be iaf. elektrikern som minimum att checka GARO-boxen grundligt, innan du kopplar in den i bilen igen.

Är det minsta tveksamhet så försök att få den utbytt (förhoppningsvis är det garanti kvar på den). Helst skulle jag försöka få elfirman att byta ut den till något annat märke (hört om mycket mer problem med GARO än andra), men chansa inte på att fortsätta med din nuvarande box oavsett. Vid tveksamheter om dess funktion, så är ny GARO-box det minsta att begära (även om jag personligen skulle skippa just det märket på just elbilsboxar).

Fram tills dess så skulle jag dock försöka undvika att koppla in Teslan (eller någon annan ren elbil) i den, om du har möjlighet att klara dig utan (tex. genom granne, UMC, ICA, etc.). Men du gör självklart som du vill, och skall inte lägga mig i det.

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 07 mar 2021 11:25
av Jwe
Haft 2 fel på 20000 mil S85D 2015.
Första var under vintern under första året: fel på ombordladdaren som orsakades av fukt via laddkontakten som hade spricka pga frysskada och därmed vatten in följande kablarna till laddbox mm. Enl Tesla en inte ovanlig skada pga designmiss/ materialfel drabbande laddkontakten. Borde därmed inte finnas på senare tillverkade bilar men som framgått ovan kanske orsaken till problemen inte helt eliminerad? Årstiden med nyligen stark kyla, när problem med laddutrustningen nu dyker upp, kan tala för det.
Först spricka i plasten pga kylan, sedan töväder med möjlighet till vatteninträngning.

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 07 mar 2021 17:20
av lator
MangeT skrev:
Uppdatering. Bytte ombordladdaren a 26.000kr för en vecka sedan. Idag samma problem igen. Tror inte de bytte laddkontakten senast. Lämnar den på måndag igen. Något irriterad. Någon som kan gissa vad som orsakar problemet? Har GARO laddbox hemma med trefasladdning. Kör på 6A så inte särskilt hög belastning heller.

Gick inte på garanti senast då bilen är över 4 år.
Fick du det på försäkringen?

Är det inte lite väl mycket komponentutbytande på SC? Man måste ju helst ta reda på vad som orsakat felet... Så står det ju i instruktionsboken om säkringsbyte i alla fall. :roll:

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 07 mar 2021 18:31
av MangeT
Gick på försäkringen men undrar vad som händer imorgon när jag lämnar bilen.
Får be elektriker kolla boxen ordentligt innan laddning på den igen.

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 07 mar 2021 19:29
av Gustafsson
Hur skulle en garobox kunna ”bränna” en tesla? Men inte andra elbilar? Det är väl trefas 220 i dem också? Finns det något dokumenterat fall?
Jag har laddat många gånger på Garoboxar, ser inget skäl att misstänka boxen primärt. Däremot laddkontakten är en svag punkt. Fick nyligen byta min efter 8100 mil. Symptomet var att den laddade, men blinkar gult i stf grön och felmeddelande dök upp i appen. Vissa stationer ( BEE) funkade inte heller med AC. Hemmaboxen Tesla) funkade bra, men ”på landet” boxen (Tesla) -gult blink. Den laddade dock, men troligen bara på två faser. Efter kontaktbytet funkar allt som vanligt.
Jag misstänker CCS adaptern. Den ger större brytkraft på kontakten vid laddning på SuC. Har kört lite med CCS för att se om bilen laddar fortare med den ( det gör den inte). Reagerade på att hela paketet med adapter, rätt tung kabel känns lite vek. Tidigare använt Chademoadaptern en hel del, även den bryter en del.

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 07 mar 2021 20:19
av Nect
Gustafsson skrev:
Hur skulle en garobox kunna ”bränna” en tesla? Men inte andra elbilar? Det är väl trefas 220 i dem också? Finns det något dokumenterat fall?
Jag har laddat många gånger på Garoboxar, ser inget skäl att misstänka boxen primärt. Däremot laddkontakten är en svag punkt. Fick nyligen byta min efter 8100 mil. Symptomet var att den laddade, men blinkar gult i stf grön och felmeddelande dök upp i appen. Vissa stationer ( BEE) funkade inte heller med AC. Hemmaboxen Tesla) funkade bra, men ”på landet” boxen (Tesla) -gult blink. Den laddade dock, men troligen bara på två faser. Efter kontaktbytet funkar allt som vanligt.
Jag misstänker CCS adaptern. Den ger större brytkraft på kontakten vid laddning på SuC. Har kört lite med CCS för att se om bilen laddar fortare med den ( det gör den inte). Reagerade på att hela paketet med adapter, rätt tung kabel känns lite vek. Tidigare använt Chademoadaptern en hel del, även den bryter en del.
Skulle GARO även bränna ombordsladdarna så borde nån påtala detta till dem så de kan åtgärda problemet.

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 07 mar 2021 20:59
av Klintan
Lite klipp från Facebook:
Screenshot_20210307-205341.png
Screenshot_20210307-204821.png
Screenshot_20210307-205611.png

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 07 mar 2021 21:34
av Nect
Klintan skrev:
Lite klipp från Facebook:
Screenshot_20210307-205341.png
Screenshot_20210307-204821.png
Screenshot_20210307-205611.png

Oroväckande då nästan alla elektriker kör på GARO då deras grossist rekommenderar dessa!

Vår BRF har fått 10st såna nyligen installerad med lastbalansering så blir väldigt spännande :o

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 07 mar 2021 21:43
av Gustafsson
Hoppas att de som råkat ut för detta skriver om det på forumet. Vore bra att veta om det händer fler eller om just den konfigurationen gav problem.

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 07 mar 2021 22:12
av Teslaspolen
Nect skrev:
Klintan skrev:
Lite klipp från Facebook:
Screenshot_20210307-205341.png
Screenshot_20210307-204821.png
Screenshot_20210307-205611.png

Oroväckande då nästan alla elektriker kör på GARO då deras grossist rekommenderar dessa!

Vår BRF har fått 10st såna nyligen installerad med lastbalansering så blir väldigt spännande :o
Har en sådan också efter elektrikers rekommendation emot mitt förslag om Easee...

Faktiskt så kör även Dala Energi med ett tiotal Garoboxar här i samhället också, kanske ska höra med dom om dom har haft några problem... Gäller detta endast Tesla eller några andra bilar med?

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 07 mar 2021 22:22
av Nect
Teslaspolen skrev:
Nect skrev:
Klintan skrev:
Lite klipp från Facebook:
Screenshot_20210307-205341.png
Screenshot_20210307-204821.png
Screenshot_20210307-205611.png

Oroväckande då nästan alla elektriker kör på GARO då deras grossist rekommenderar dessa!

Vår BRF har fått 10st såna nyligen installerad med lastbalansering så blir väldigt spännande :o
Har en sådan också efter elektrikers rekommendation emot mitt förslag om Easee...

Faktiskt så kör även Dala Energi med ett tiotal Garoboxar här i samhället också, kanske ska höra med dom om dom har haft några problem... Gäller detta endast Tesla eller några andra bilar med?
Ställde en fråga på e-tron gruppen på FB. Ingen där med GARO (6st) har haft detta problem så verkar vara ett Tesla-problem?

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 07 mar 2021 23:48
av martinot
Nect skrev:
Oroväckande då nästan alla elektriker kör på GARO då deras grossist rekommenderar dessa!

Vår BRF har fått 10st såna nyligen installerad med lastbalansering så blir väldigt spännande :o
Checka att det verkligen fungerar mest lastbalansering i en BRF med så många Garoladdare. Har läst om en del som varit missnöjda med just det, som tex. i denna tråden (men läst andra):

viewtopic.php?f=61&t=23899&p=495848&hil ... rf#p495848

Grossister rekommenderar de produkter som de har i lager och som har högst vinstmarginal. Lite inte på de rent allmänt.

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 07 mar 2021 23:51
av martinot
Teslaspolen skrev:
Har en sådan också efter elektrikers rekommendation emot mitt förslag om Easee...
Min elektriker (som själv kör Tesla) har Easee hemma hos sig själv, och rekommenderar den eller Tesla WC till alla kunder med Tesla. Men de har koll, då de länge själva kört med elbilar på firman bland både chefer och anställda.

Litar mer på de elektriker som är själva elbilister och/eller Tesla-ägare, än de elektriker som köper det som första bästa grossist säljer på de.

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 08 mar 2021 07:50
av MangeT
Hmm. Det är två st Garoboxar vi har med lastbalansering. Skit om det är det som är problemet.

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 08 mar 2021 07:55
av Nect
MangeT skrev:
Hmm. Det är två st Garoboxar vi har med lastbalansering. Skit om det är det som är problemet.
Garo borde verkligen åtgärda problemet kan man tycka. Om alla andra klarar av det, varför inte dem?

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 08 mar 2021 07:58
av Gustafsson
Om nu Tesla mätt upp ständiga på och av betr. matningsspänningen och lastbalansering är inblandad undrar man ju hur den är implementerad. Teoretiskt kan man ju tänka sig att den tilldelar en box en viss Ladd tid, och de andra likaså, så att alla delar på effekten men får korta perioder med full laddspänning. Då skulle tre boxar få en tredjedel av tiden var. Låt säga att laddningen byter box var 5:e minut. Det skulle vara OK för bilar som tål det, men tydligen inte Tesla. En annan spekulation är att boxen stängts ner pga något fel, typ jfb, automatsäkring eller problem med nätspänningen och sedan startar om ideligen.
Rena gissningar/hypoteser som nån annan kanske vet mer om?

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 08 mar 2021 08:14
av Nect
martinot skrev:
Nect skrev:
Oroväckande då nästan alla elektriker kör på GARO då deras grossist rekommenderar dessa!

Vår BRF har fått 10st såna nyligen installerad med lastbalansering så blir väldigt spännande :o
Checka att det verkligen fungerar mest lastbalansering i en BRF med så många Garoladdare. Har läst om en del som varit missnöjda med just det, som tex. i denna tråden (men läst andra):

viewtopic.php?f=61&t=23899&p=495848&hil ... rf#p495848

Grossister rekommenderar de produkter som de har i lager och som har högst vinstmarginal. Lite inte på de rent allmänt.
Just vår BRF är lite speciell då vi alla har egna fasadmätarskåp med egen huvudsäkringar/mätare sedan sitter elcentral i resp. lägenhet. Laddboxarna är kopplade direkt in i fasadmätarskåpet med egna säkringar. Så alla laddboxar har inte kontakt med varandra utan ligger på resp. lägenhetsinnehavares system :)

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 08 mar 2021 10:54
av martinot
Nect skrev:
Just vår BRF är lite speciell då vi alla har egna fasadmätarskåp med egen huvudsäkringar/mätare sedan sitter elcentral i resp. lägenhet. Laddboxarna är kopplade direkt in i fasadmätarskåpet med egna säkringar. Så alla laddboxar har inte kontakt med varandra utan ligger på resp. lägenhetsinnehavares system :)
Om man lämnar GARO lite åt sidan, så måste jag säga att det verkligen var ett kreativt och klurigt sätt att få till det hela på. Låter som ett riktigt smart upplägg tycker jag (även alla BRF säkert inte har möjlighet till det pga. avstånd till garage, mm.)! :)

Dessutom, om det är någon bostadsrätterna som skaffar Tesla och inte vill ladda på GARO-boxar, så kanske det relativt enkelt går att byta ut den till en annan box (iom. att det bara berör den lägenheten)?

Låter iaf. som en tekniskt fullt möjlig lösning med ert upplägg ovan.

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 08 mar 2021 11:55
av kenjon
Det verkar ju knäppt tycker jag, att Teslas laddare ska paja för att man bryter strömmen (oavsett om det sker ofta). Hade det varit överspänning skulle jag köpt det, men inte pga spänningsbortfall.

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 08 mar 2021 11:56
av martinot
Lite märkligt är det, med tanke på att väggboxar normalt inte alls påverkar spänningen (bara bryter och slår på den på lite olika sätt). Spänningen är ju den som leveras fram till boxen, och borde inte påverkas av vilken box man har.

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 08 mar 2021 12:45
av Svenssons
Spänningen är ju samma som kommer till laddboxen, den ändrar inte strömmen mer än av och på. Elektronik gillar dock oftast inte snabba på och av-slagningar.