Sida 1 av 3

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 07 mar 2021 20:59
av Klintan
Lite klipp från Facebook:
Screenshot_20210307-205341.png
Screenshot_20210307-204821.png
Screenshot_20210307-205611.png

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 07 mar 2021 21:34
av Nect
Klintan skrev:
Lite klipp från Facebook:
Screenshot_20210307-205341.png
Screenshot_20210307-204821.png
Screenshot_20210307-205611.png

Oroväckande då nästan alla elektriker kör på GARO då deras grossist rekommenderar dessa!

Vår BRF har fått 10st såna nyligen installerad med lastbalansering så blir väldigt spännande :o

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 07 mar 2021 21:43
av Gustafsson
Hoppas att de som råkat ut för detta skriver om det på forumet. Vore bra att veta om det händer fler eller om just den konfigurationen gav problem.

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 07 mar 2021 22:12
av Teslaspolen
Nect skrev:
Klintan skrev:
Lite klipp från Facebook:
Screenshot_20210307-205341.png
Screenshot_20210307-204821.png
Screenshot_20210307-205611.png

Oroväckande då nästan alla elektriker kör på GARO då deras grossist rekommenderar dessa!

Vår BRF har fått 10st såna nyligen installerad med lastbalansering så blir väldigt spännande :o
Har en sådan också efter elektrikers rekommendation emot mitt förslag om Easee...

Faktiskt så kör även Dala Energi med ett tiotal Garoboxar här i samhället också, kanske ska höra med dom om dom har haft några problem... Gäller detta endast Tesla eller några andra bilar med?

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 07 mar 2021 22:22
av Nect
Teslaspolen skrev:
Nect skrev:
Klintan skrev:
Lite klipp från Facebook:
Screenshot_20210307-205341.png
Screenshot_20210307-204821.png
Screenshot_20210307-205611.png

Oroväckande då nästan alla elektriker kör på GARO då deras grossist rekommenderar dessa!

Vår BRF har fått 10st såna nyligen installerad med lastbalansering så blir väldigt spännande :o
Har en sådan också efter elektrikers rekommendation emot mitt förslag om Easee...

Faktiskt så kör även Dala Energi med ett tiotal Garoboxar här i samhället också, kanske ska höra med dom om dom har haft några problem... Gäller detta endast Tesla eller några andra bilar med?
Ställde en fråga på e-tron gruppen på FB. Ingen där med GARO (6st) har haft detta problem så verkar vara ett Tesla-problem?

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 07 mar 2021 23:48
av martinot
Nect skrev:
Oroväckande då nästan alla elektriker kör på GARO då deras grossist rekommenderar dessa!

Vår BRF har fått 10st såna nyligen installerad med lastbalansering så blir väldigt spännande :o
Checka att det verkligen fungerar mest lastbalansering i en BRF med så många Garoladdare. Har läst om en del som varit missnöjda med just det, som tex. i denna tråden (men läst andra):

viewtopic.php?f=61&t=23899&p=495848&hil ... rf#p495848

Grossister rekommenderar de produkter som de har i lager och som har högst vinstmarginal. Lite inte på de rent allmänt.

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 07 mar 2021 23:51
av martinot
Teslaspolen skrev:
Har en sådan också efter elektrikers rekommendation emot mitt förslag om Easee...
Min elektriker (som själv kör Tesla) har Easee hemma hos sig själv, och rekommenderar den eller Tesla WC till alla kunder med Tesla. Men de har koll, då de länge själva kört med elbilar på firman bland både chefer och anställda.

Litar mer på de elektriker som är själva elbilister och/eller Tesla-ägare, än de elektriker som köper det som första bästa grossist säljer på de.

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 08 mar 2021 07:50
av MangeT
Hmm. Det är två st Garoboxar vi har med lastbalansering. Skit om det är det som är problemet.

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 08 mar 2021 07:55
av Nect
MangeT skrev:
Hmm. Det är två st Garoboxar vi har med lastbalansering. Skit om det är det som är problemet.
Garo borde verkligen åtgärda problemet kan man tycka. Om alla andra klarar av det, varför inte dem?

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 08 mar 2021 07:58
av Gustafsson
Om nu Tesla mätt upp ständiga på och av betr. matningsspänningen och lastbalansering är inblandad undrar man ju hur den är implementerad. Teoretiskt kan man ju tänka sig att den tilldelar en box en viss Ladd tid, och de andra likaså, så att alla delar på effekten men får korta perioder med full laddspänning. Då skulle tre boxar få en tredjedel av tiden var. Låt säga att laddningen byter box var 5:e minut. Det skulle vara OK för bilar som tål det, men tydligen inte Tesla. En annan spekulation är att boxen stängts ner pga något fel, typ jfb, automatsäkring eller problem med nätspänningen och sedan startar om ideligen.
Rena gissningar/hypoteser som nån annan kanske vet mer om?

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 08 mar 2021 08:14
av Nect
martinot skrev:
Nect skrev:
Oroväckande då nästan alla elektriker kör på GARO då deras grossist rekommenderar dessa!

Vår BRF har fått 10st såna nyligen installerad med lastbalansering så blir väldigt spännande :o
Checka att det verkligen fungerar mest lastbalansering i en BRF med så många Garoladdare. Har läst om en del som varit missnöjda med just det, som tex. i denna tråden (men läst andra):

viewtopic.php?f=61&t=23899&p=495848&hil ... rf#p495848

Grossister rekommenderar de produkter som de har i lager och som har högst vinstmarginal. Lite inte på de rent allmänt.
Just vår BRF är lite speciell då vi alla har egna fasadmätarskåp med egen huvudsäkringar/mätare sedan sitter elcentral i resp. lägenhet. Laddboxarna är kopplade direkt in i fasadmätarskåpet med egna säkringar. Så alla laddboxar har inte kontakt med varandra utan ligger på resp. lägenhetsinnehavares system :)

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 08 mar 2021 10:54
av martinot
Nect skrev:
Just vår BRF är lite speciell då vi alla har egna fasadmätarskåp med egen huvudsäkringar/mätare sedan sitter elcentral i resp. lägenhet. Laddboxarna är kopplade direkt in i fasadmätarskåpet med egna säkringar. Så alla laddboxar har inte kontakt med varandra utan ligger på resp. lägenhetsinnehavares system :)
Om man lämnar GARO lite åt sidan, så måste jag säga att det verkligen var ett kreativt och klurigt sätt att få till det hela på. Låter som ett riktigt smart upplägg tycker jag (även alla BRF säkert inte har möjlighet till det pga. avstånd till garage, mm.)! :)

Dessutom, om det är någon bostadsrätterna som skaffar Tesla och inte vill ladda på GARO-boxar, så kanske det relativt enkelt går att byta ut den till en annan box (iom. att det bara berör den lägenheten)?

Låter iaf. som en tekniskt fullt möjlig lösning med ert upplägg ovan.

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 08 mar 2021 11:55
av kenjon
Det verkar ju knäppt tycker jag, att Teslas laddare ska paja för att man bryter strömmen (oavsett om det sker ofta). Hade det varit överspänning skulle jag köpt det, men inte pga spänningsbortfall.

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 08 mar 2021 11:56
av martinot
Lite märkligt är det, med tanke på att väggboxar normalt inte alls påverkar spänningen (bara bryter och slår på den på lite olika sätt). Spänningen är ju den som leveras fram till boxen, och borde inte påverkas av vilken box man har.

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 08 mar 2021 12:45
av Svenssons
Spänningen är ju samma som kommer till laddboxen, den ändrar inte strömmen mer än av och på. Elektronik gillar dock oftast inte snabba på och av-slagningar.

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 08 mar 2021 12:48
av Dexter
På model 3 så ser jag att strömmen smygs på när Wallchargern går till.
Den börjar med 2-3Ampere sedan succesivt upp till den begränsning ex 16A som man har satt i bilen.
Lite som en mjukstart.
Det är inte bra om den skulle slå av och på med 16A 230V flertal gånger.
Det ger ju strömspikar och spänningspikar som till sist slår sönder ombordladdaren om man har otur.
Det gäller att veta vad man kopplar in bilen till och att det är rätt kopplat med ladddare och rätt kablar.
Annars kan det bli kostsamt.
Största risken är de offentliga laddplatserna där får man hoppas de kopplat rätt. ;)
Alltid en chansning där.
Inte roligt om man får in 400V på ombordladdaren exempelvis.

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 17 mar 2021 14:20
av MangeT
Uppdatering. Tesla tog all kostnad denna gång. Har kommit överens med min elektriker att han tar tillbaka Garoboxeb och får installera en Tesla Wallconnector istället som jag köper av Tesla. Hoppas nu att allt kommer fungera bra sedan. Kommer använda mobilladdaren så länge hemma.

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 17 mar 2021 14:22
av martinot
MangeT skrev:
Uppdatering. Tesla tog all kostnad denna gång. Har kommit överens med min elektriker att han tar tillbaka Garoboxeb och får installera en Tesla Wallconnector istället som jag köper av Tesla. Hoppas nu att allt kommer fungera bra sedan. Kommer använda mobilladdaren så länge hemma.
Skönt att det löste sig och att du slapp ta kostnaden! :)

Bra service av både Tesla och elektrikerfirma.

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 17 mar 2021 14:33
av MangeT
Ja. Har bara bra erfarenheter av service center i Infra City än så länge (drygt 4 år).

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 22 jul 2021 18:39
av Ozto
Ombordladdaren på min MX 2018 pajade just efter att ha laddat på en Garo.
Kostnad ca 30k, men går på försäkring. Hur fick du tesla att betala?

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 22 jul 2021 18:40
av Ozto
MangeT skrev:
Uppdatering. Tesla tog all kostnad denna gång. Har kommit överens med min elektriker att han tar tillbaka Garoboxeb och får installera en Tesla Wallconnector istället som jag köper av Tesla. Hoppas nu att allt kommer fungera bra sedan. Kommer använda mobilladdaren så länge hemma.
Hur fick du Tesla att ta kostnaden?

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 22 jul 2021 21:25
av MangeT
De sa bara att det gick på delgarantin när jag hämtade bilen då jag bytt precis (två veckor tidigare) där jag betalade men de rekommenderade mig starkt att inte ladda på Garo-laddaren igen. Bytte ut Garo-laddaren och laddade inte en gång på den efter bytet.

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 21 nov 2021 07:00
av Skyltspurtaren
Någon här som pajat ombordladdaren med en Garo som inte är lastbalanserad?

//Oroliga Teslaägaren med en fristående Garo GLB…

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 21 nov 2021 07:22
av Dafro
Hade jag haft en tesla så hade jag inte vågat ladda på andra ställen ön SuC eller på teslas egna laddare hemma men att skylla på att GAROs laddare tycker jag är lite konstigt, jag anser att bristen sitter i bilen. GARO är ju ingen dålig laddare och uppfyller garanterat den specifikation som finns för laddare.
Men ändå tråkigt såklart. Lät en norsk gäst till grannen ladda sin tesla i somras på min GARO och det gick iallafall bra, men då var det gott om sol så ingen begränsning behövdes.

Har öven fått en GARO installerad i stugan så ytterligare en sak att beakta om jag skulle fundera på en tesla.

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 21 nov 2021 17:11
av martinot
Skyltspurtaren skrev:
Någon här som pajat ombordladdaren med en Garo som inte är lastbalanserad?

//Oroliga Teslaägaren med en fristående Garo GLB…
Inte jag, men har säker läst om 5-10 exempel på andra Teslaägare som fått ombordladdare skadade via Garo.

Vet inte hur det kan gå till, då det inte borde kunna hända. Men personligen laddar jag aldrig min Tesla hos någon Garo-box hos bekanta eller vid gästparkeringar hos företag.

Har hört allt för mycket problem om den kombinationen, vad de än beror på, att jag inte vill chansa på det.

Kör däremot ofta på andra boxar än Teslas. Min huvudbox hemma är tex. en Easee, och den fungerar klockrent med Tesla.

Aldrig heller problem att ladda på andra Typ-uttag på stan eller liknande.