Om du har Vaktläge/Sentry mode på och inte känner att du har ett jättebehov att ha det på slå av det. Det drar cirka200w och dränerar batteriet som gör att det måste laddas. Alla urladdnin och laddning kan omvandlas till cykler och ett batteri har (teoretiskt) ett antal laddcykler över sin livslängd.
Som sagt jag är en ny Tesla ägaren så jag har hört om sentry mode men jag vet inte hur man slå av det. Kan du hjälpa mig med det min vän?
Detta är dock inget problem om bilen är inkopplad till elnätet. Då sks elen dras direkt därifrån, istället för batteriet = Ings cykler.
Ingen som haft problem med åsknedslag när bilen laddar? Tibor varnar för att ladda vid åska, dvs sladden måste vara ur. Eller har de superåskledare på flygplatsernas laddpunkter? Eller superspänningsskydd?
Har haft väldigt lite problem med åsknedslag sedan ledningarna grävdes ner. Grannen fick ett nedslag i ett träd, 50 m bort, och hans säkringar gick men inga trasiga apparater. Hos mig hände inget och allt fungerade som förut.
Men det är klart en direkt träff kan alltid hända och är svårt att skydda sig emot. Blir ju också dyrt och jobbigt om en bil går sönder allt annat är ju relativt billigt och enkelt att byta ut.
Fast jag har ju bilen inkopplad hela tiden när den är hemma och haft så i 5 år nu och bor 15 km från Landvetter flygplats så jag vet inte om en månad kommer innebära så stor risk. Särskilt inte inne i en stor parkering där du inte är den högsta punkten.