Zalman3 skrev:Jag utgår ifrån att Teslas försäkringsbolag kommer ha mycket bättre marginaler än det traditionella försäkringsbolaget.
1. Tesla kan bundla FSD med försäkring.
Låt säga att man har lägsta pris garanti på försäkringen om du samtidigt köper FSD för 77.700kr.
2. Tesla har grym koll på sin kund. Och Sentry mode.
Skulle en skada inträffa kan Tesla ofta bevisa ifall det inte var föraren som orsakade skadan.
Och om det var föraren som var ouppmärksam, kan man bevisa det också.
Väldigt sällan behöver Tesla betala ut några pengar alls på försäkringen.
Medans man fick 77.700 kr för FSD och kanske 1.000kr netto pengar varje månad i vinst på försäkringen.
Snacka om kassako.
Jag är rätt övertygad om att affärsidén i första hand inte är att slippa betala ut ersättning till kunden, det går ju mot en stor del av själva grundidén med försäkring.
Att man har ett bättre underlag att påvisa skuld påverkar vilket av parternas försäkringsbolag som får stå för kostnaderna, men normalt inte ersättningen.
För att Tesla skall tjäna på detta så måste alltså Tesla-förare vara bättre än genomsnittet och oftare inte vara vållande (vilket iofs kan komma vara fallet med FSD och annat som förbättrar säkerheten i Tesla mer än hos konkurrenterna).
Jag har själv aldrig jobbat specifikt med bilförsäkring, men en hel del med andra former av risk-försäkring, och en mycket viktig faktor för att nå lönsamhet är att ha bra modeller för att prognosticera skador.
Ju högre osäkerhet man har i skadeprognosen, desto större reserver måste man hålla, vilket är kostsamt.
Tesla borde med sitt "informationsförsprång" jämfört med konkurrenterna kunna prognosticera skador bättre och därmed inte behöva reservera lika mycket kapital för skador.
/fth