Räckte inte de första 390 miljonerna? Borde ha ingått som ett krav redan då att erbjuda laddning till skäligt pris.Mickep skrev:Möjligt att man kan ge laddare status som samhällsviktig, och därmed få ned kostnaden. (Industrin har skattelättnader och dess el är väldigt billig, ex har man lockat serverhallar med billig svensk ström). Men det kräver politisk påverkan. Tror inte det är främmande att göra ett EU-projekt av det hela. Men jag tror det krävs att skapa opinion. Att säga att man går tillbaka till suc och ionity kan sticka och brinna är fel väg att gå. Tesla kan omöjligt ensamt serva alla med bil och laddare, så det ligger i allas intresse att få en bra lösning på det hela.
Polestar 2
Moderator: Redaktion
Re: Polestar 2
Re: Polestar 2
bylund skrev:Man kommer knappast vara helt beroende av Ionity. OKQ8 och Statoil har ju sagt att de ska erbjuda laddning i eget namn, och andra kommer. Är det laddning 100 kW+ så klarar man nog långresor inom Sverige fint, och väster och söder ut finns ju en del alternativ också, så jag förstår verkligen inte ramaskriet med att Ionity visar sig att försöka vara dyra.
Vad har du fått siffran 100kw + från? Finns Ingen som bygger det mer än tesla o IONITY. Det snabbaste du kan hitta är 50kw o då tar tex min tesla 3 ca 1 timme drygt att ladda fullt från låga nivåer.
Om man ska åka längre sträckor än vad ens hemmaledning räcker till så kommer det antingen ta lång tid eller vara dyrt om du inte kör tesla.
Re: Polestar 2
Snap02 skrev:bylund skrev:Man kommer knappast vara helt beroende av Ionity. OKQ8 och Statoil har ju sagt att de ska erbjuda laddning i eget namn, och andra kommer. Är det laddning 100 kW+ så klarar man nog långresor inom Sverige fint, och väster och söder ut finns ju en del alternativ också, så jag förstår verkligen inte ramaskriet med att Ionity visar sig att försöka vara dyra.
Vad har du fått siffran 100kw + från? Finns Ingen som bygger det mer än tesla o IONITY. Det snabbaste du kan hitta är 50kw o då tar tex min tesla 3 ca 1 timme drygt att ladda fullt från låga nivåer.
Om man ska åka längre sträckor än vad ens hemmaledning räcker till så kommer det antingen ta lång tid eller bara dyrt om du inte kör tesla.
Jodå, OKQ8 och Circle K ska bygga 150kW-laddare och det finns redan ett gäng 100kW-laddare i Dalarna som ägs av Dalakraft (tror jag).
Re: Polestar 2
Jo, då flera 150kW runt i Europa, men Sverige kanske inte har så mycket mer än Tesla och Ionity?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
Snap02 skrev:Vad har du fått siffran 100kw + från? Finns Ingen som bygger det mer än tesla o IONITY.
https://m.circlek.se/sv_SE/pg1334091874 ... ddare.htmlCircle K skrev:Vår nyöppnade station i Flädie blir först ut med fyra nya laddstolpar, två snabbladdare med en effekt på 50 kW och två med en effekt på 150 kW.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Polestar 2
En del av Cirkel K:s "supersnabbladdare" är Ionitys laddare men inte alla eller?Surfaren skrev:Snap02 skrev:Vad har du fått siffran 100kw + från? Finns Ingen som bygger det mer än tesla o IONITY.https://m.circlek.se/sv_SE/pg1334091874 ... ddare.htmlCircle K skrev:Vår nyöppnade station i Flädie blir först ut med fyra nya laddstolpar, två snabbladdare med en effekt på 50 kW och två med en effekt på 150 kW.
https://m.circlek.se/sv_SE/pg1334091874 ... ddare.html
Circle K skrev:Stationerna som erbjuder supersnabbladdare idag är:
Circle K Spekeröd
Circle K Strömstad E6
Circle K Varberg Nord
Circle K Vintrie (Malmö)
Circle K Mantorp
Circle K Ytterån Nälden
Circle K Södertälje Verkstadsvägen.
Circle K Karlstad V:a Infarten
Circle K Enköping Salatullen
Circle K Örebro Västhaga
Circle K Värnamo
Circle K Oskarshamn
Circle K Norrköping G:a Övägen
Circle K Kristianstad
Vi arbetar kontinuerligt med utrullningen av supersnabbladdare och inom kort kommer supersnabbladdning även finnas på: Circle K Helsingborg Bergarondellen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Polestar 2
Någon som vet vad det kostar att ladda hos Circle K?Svenssons skrev:En del av Cirkel K:s "supersnabbladdare" är Ionitys laddare men inte alla eller?Surfaren skrev:Snap02 skrev:Vad har du fått siffran 100kw + från? Finns Ingen som bygger det mer än tesla o IONITY.https://m.circlek.se/sv_SE/pg1334091874 ... ddare.htmlCircle K skrev:Vår nyöppnade station i Flädie blir först ut med fyra nya laddstolpar, två snabbladdare med en effekt på 50 kW och två med en effekt på 150 kW.
https://m.circlek.se/sv_SE/pg1334091874 ... ddare.htmlCircle K skrev:Stationerna som erbjuder supersnabbladdare idag är:
Circle K Spekeröd
Circle K Strömstad E6
Circle K Varberg Nord
Circle K Vintrie (Malmö)
Circle K Mantorp
Circle K Ytterån Nälden
Circle K Södertälje Verkstadsvägen.
Circle K Karlstad V:a Infarten
Circle K Enköping Salatullen
Circle K Örebro Västhaga
Circle K Värnamo
Circle K Oskarshamn
Circle K Norrköping G:a Övägen
Circle K Kristianstad
Vi arbetar kontinuerligt med utrullningen av supersnabbladdare och inom kort kommer supersnabbladdning även finnas på: Circle K Helsingborg Bergarondellen.
Audi e-tron 55 navarrablå advance 21 tum
Re: Polestar 2
Alltid lika roligt med tvärsäkra killgissare som är helt ute i det blå....Snap02 skrev:bylund skrev:Man kommer knappast vara helt beroende av Ionity. OKQ8 och Statoil har ju sagt att de ska erbjuda laddning i eget namn, och andra kommer. Är det laddning 100 kW+ så klarar man nog långresor inom Sverige fint, och väster och söder ut finns ju en del alternativ också, så jag förstår verkligen inte ramaskriet med att Ionity visar sig att försöka vara dyra.
Vad har du fått siffran 100kw + från? Finns Ingen som bygger det mer än tesla o IONITY. Det snabbaste du kan hitta är 50kw o då tar tex min tesla 3 ca 1 timme drygt att ladda fullt från låga nivåer.
Om man ska åka längre sträckor än vad ens hemmaledning räcker till så kommer det antingen ta lång tid eller vara dyrt om du inte kör tesla.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Polestar 2
Nej cirkel k har bara samarbete med bee o IONITY o då är det antingen 50 kw eller IONITY som gäller. Dom har ingen laddning på 100kw som jag skrev.
Re: Polestar 2
Walker skrev:Alltid lika roligt med tvärsäkra killgissare som är helt ute i det blå....Snap02 skrev:bylund skrev:Man kommer knappast vara helt beroende av Ionity. OKQ8 och Statoil har ju sagt att de ska erbjuda laddning i eget namn, och andra kommer. Är det laddning 100 kW+ så klarar man nog långresor inom Sverige fint, och väster och söder ut finns ju en del alternativ också, så jag förstår verkligen inte ramaskriet med att Ionity visar sig att försöka vara dyra.
Vad har du fått siffran 100kw + från? Finns Ingen som bygger det mer än tesla o IONITY. Det snabbaste du kan hitta är 50kw o då tar tex min tesla 3 ca 1 timme drygt att ladda fullt från låga nivåer.
Om man ska åka längre sträckor än vad ens hemmaledning räcker till så kommer det antingen ta lång tid eller vara dyrt om du inte kör tesla.
2,50 per minut? Knappast bra pris.
Re: Polestar 2
Nu var det ju inte priset vi talade om utan huruvida det finns 100+kW laddare utanför Ionity och SuCSnap02 skrev:Walker skrev:Alltid lika roligt med tvärsäkra killgissare som är helt ute i det blå....Snap02 skrev:bylund skrev:Man kommer knappast vara helt beroende av Ionity. OKQ8 och Statoil har ju sagt att de ska erbjuda laddning i eget namn, och andra kommer. Är det laddning 100 kW+ så klarar man nog långresor inom Sverige fint, och väster och söder ut finns ju en del alternativ också, så jag förstår verkligen inte ramaskriet med att Ionity visar sig att försöka vara dyra.
Vad har du fått siffran 100kw + från? Finns Ingen som bygger det mer än tesla o IONITY. Det snabbaste du kan hitta är 50kw o då tar tex min tesla 3 ca 1 timme drygt att ladda fullt från låga nivåer.
Om man ska åka längre sträckor än vad ens hemmaledning räcker till så kommer det antingen ta lång tid eller vara dyrt om du inte kör tesla.
2,50 per minut? Knappast bra pris.
Försök inte slingra dig. Det heter: ”Jag hade fel!”
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Polestar 2
På 174kW kommer du upp i nästan 3 kWh för 2.50, är ju kanon! Fast i verkligheten kanske i bästa fall 120, men det är ju fortfarande 2 kWh i minuten. Det är ju billigare än hemma...Snap02 skrev:Walker skrev:Alltid lika roligt med tvärsäkra killgissare som är helt ute i det blå....Snap02 skrev:bylund skrev:Man kommer knappast vara helt beroende av Ionity. OKQ8 och Statoil har ju sagt att de ska erbjuda laddning i eget namn, och andra kommer. Är det laddning 100 kW+ så klarar man nog långresor inom Sverige fint, och väster och söder ut finns ju en del alternativ också, så jag förstår verkligen inte ramaskriet med att Ionity visar sig att försöka vara dyra.
Vad har du fått siffran 100kw + från? Finns Ingen som bygger det mer än tesla o IONITY. Det snabbaste du kan hitta är 50kw o då tar tex min tesla 3 ca 1 timme drygt att ladda fullt från låga nivåer.
Om man ska åka längre sträckor än vad ens hemmaledning räcker till så kommer det antingen ta lång tid eller vara dyrt om du inte kör tesla.
2,50 per minut? Knappast bra pris.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Polestar 2
Vägrar ha fel? Klickade du över huvudtaget på länken som Surfaren postade?Snap02 skrev:Nej cirkel k har bara samarbete med bee o IONITY o då är det antingen 50 kw eller IONITY som gäller. Dom har ingen laddning på 100kw som jag skrev.
https://m.circlek.se/sv_SE/pg1334091874 ... ddare.html
Sedan har vi även McDonalds enligt ovan men de är inte heller över 100 kW för att du tycker minutpriset är högt utan att räkna ut kostnaden per kWh...Vi bygger egna snabbladdare!
Vi lanserar nu våra första snabbladdare under eget varmärke! Vår nyöppnade station i Flädie blir först ut med fyra nya laddstolpar, två snabbladdare med en effekt på 50 kW och två med en effekt på 150 kW.
Vi storsatsar på snabbladdning och tar nu ytterligare ett steg mot att bli störst i Sverige på snabbladdning av elbilar.
Vi erbjuder sedan tidigare laddning genom våra samarbetspartners IONITY och Bee Charging Solutions men nu tar vi nästa steg och lanserar egna laddare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Polestar 2
Kan intyga att Circle K laddaren i Flädie fungerar finfint upp till 150kw. Bygger en hel del i Norge och planen är att göra det i Sverige också.Svenssons skrev:Vägrar ha fel? Klickade du över huvudtaget på länken som Surfaren postade?Snap02 skrev:Nej cirkel k har bara samarbete med bee o IONITY o då är det antingen 50 kw eller IONITY som gäller. Dom har ingen laddning på 100kw som jag skrev.
https://m.circlek.se/sv_SE/pg1334091874 ... ddare.htmlSedan har vi även McDonalds enligt ovan men de är inte heller över 100 kW för att du tycker minutpriset är högt utan att räkna ut kostnaden per kWh...Vi bygger egna snabbladdare!
Vi lanserar nu våra första snabbladdare under eget varmärke! Vår nyöppnade station i Flädie blir först ut med fyra nya laddstolpar, två snabbladdare med en effekt på 50 kW och två med en effekt på 150 kW.
Vi storsatsar på snabbladdning och tar nu ytterligare ett steg mot att bli störst i Sverige på snabbladdning av elbilar.
Vi erbjuder sedan tidigare laddning genom våra samarbetspartners IONITY och Bee Charging Solutions men nu tar vi nästa steg och lanserar egna laddare.
Re: Polestar 2
Svenssons skrev:Vägrar ha fel? Klickade du över huvudtaget på länken som Surfaren postade?Snap02 skrev:Nej cirkel k har bara samarbete med bee o IONITY o då är det antingen 50 kw eller IONITY som gäller. Dom har ingen laddning på 100kw som jag skrev.
https://m.circlek.se/sv_SE/pg1334091874 ... ddare.htmlSedan har vi även McDonalds enligt ovan men de är inte heller över 100 kW för att du tycker minutpriset är högt utan att räkna ut kostnaden per kWh...Vi bygger egna snabbladdare!
Vi lanserar nu våra första snabbladdare under eget varmärke! Vår nyöppnade station i Flädie blir först ut med fyra nya laddstolpar, två snabbladdare med en effekt på 50 kW och två med en effekt på 150 kW.
Vi storsatsar på snabbladdning och tar nu ytterligare ett steg mot att bli störst i Sverige på snabbladdning av elbilar.
Vi erbjuder sedan tidigare laddning genom våra samarbetspartners IONITY och Bee Charging Solutions men nu tar vi nästa steg och lanserar egna laddare.
Jag bifogade länken från cirkel k där dom skriver att dom har två samarbetspartner, en med IONITY o med bee 50kw laddning.
Att dom skriver olika på sin sida hade jag ingen aning om. Ett tips tagga ner.
Re: Polestar 2
Är det verkligen så svårt att erkänna att man har fel?Snap02 skrev:Svenssons skrev:Vägrar ha fel? Klickade du över huvudtaget på länken som Surfaren postade?Snap02 skrev:Nej cirkel k har bara samarbete med bee o IONITY o då är det antingen 50 kw eller IONITY som gäller. Dom har ingen laddning på 100kw som jag skrev.
https://m.circlek.se/sv_SE/pg1334091874 ... ddare.htmlSedan har vi även McDonalds enligt ovan men de är inte heller över 100 kW för att du tycker minutpriset är högt utan att räkna ut kostnaden per kWh...Vi bygger egna snabbladdare!
Vi lanserar nu våra första snabbladdare under eget varmärke! Vår nyöppnade station i Flädie blir först ut med fyra nya laddstolpar, två snabbladdare med en effekt på 50 kW och två med en effekt på 150 kW.
Vi storsatsar på snabbladdning och tar nu ytterligare ett steg mot att bli störst i Sverige på snabbladdning av elbilar.
Vi erbjuder sedan tidigare laddning genom våra samarbetspartners IONITY och Bee Charging Solutions men nu tar vi nästa steg och lanserar egna laddare.
Jag bifogade länken från cirkel k där dom skriver att dom har två samarbetspartner, en med IONITY o med bee 50kw laddning.
Att dom skriver olika på sin sida hade jag ingen aning om. Ett tips tagga ner.
Ett tips: ta reda på fakta innan man talar om för alla hur det förhåller sig.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Polestar 2
Vad är det du inte förstår? Jag skrev att på cirkle k finns det antingen IONITY
Eller bee på 50kw precis som jag länkade till. Jag har aldrig påstått något om McDonalds,ingen aning vad dom har för laddare aldrig använt den.
Det är väl jättebra att du hittade en annan sida på cirkle k med att dom har två laddare i flädie, får väl åka dit o ladda från Stockholm då.
Du får en guldstjärna för att du hittade den sidan. Du o Svensson kan dels på den.
Eller bee på 50kw precis som jag länkade till. Jag har aldrig påstått något om McDonalds,ingen aning vad dom har för laddare aldrig använt den.
Det är väl jättebra att du hittade en annan sida på cirkle k med att dom har två laddare i flädie, får väl åka dit o ladda från Stockholm då.
Du får en guldstjärna för att du hittade den sidan. Du o Svensson kan dels på den.

Re: Polestar 2
...endel vill inte, andra kan inte. God natt.Snap02 skrev:Vad är det du inte förstår? Jag skrev att på cirkle k finns det antingen IONITY
Eller bee på 50kw precis som jag länkade till. Jag har aldrig påstått något om McDonalds,ingen aning vad dom har för laddare aldrig använt den.
Det är väl jättebra att du hittade en annan sida på cirkle k med att dom har två laddare i flädie, får väl åka dit o ladda från Stockholm då.
Du får en guldstjärna för att du hittade den sidan. Du o Svensson kan dels på den.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Polestar 2
Det hela började med detta citat (min fetstil):
Sedan kommer länk på McDonalds stolpar som är på 174 kW. Dessa räknas inte heller då de har ett minutpris som verkar vara högt. Att det inte blir högt om man kan ladda i +120kW ignoreras.
Att sedan andra aktörer är ute och bygger snabbladdare på +150 kW kommer säkert också ignoreras.
Ett par andra exempel:
Allego: https://teslaclubsweden.se/allego-ska-b ... i-sverige/
Göteborgs Energi: https://www.goteborgenergi.se/i-var-sta ... -lastbilar (pratas om lastbilar men är samma laddstandard som för personbilar, placering lär dock mer vara anpassade för Volvo Lastbilar i Muteborg gissar jag)
Sedan kommer länk på att Cirkel K förutom sammarbete med ett parter även sätter upp egna stolpar på mer än 100 kW. Detta räknas visst inte eftersom Cirkel K bara skriver att de sammarbetar med Bee och Ionity (vilket är en missuppfattning). Att det är egna stolpar räknas alltså inte.Snap02 skrev:Vad har du fått siffran 100kw + från? Finns Ingen som bygger det mer än tesla o IONITY. Det snabbaste du kan hitta är 50kw o då tar tex min tesla 3 ca 1 timme drygt att ladda fullt från låga nivåer.
Sedan kommer länk på McDonalds stolpar som är på 174 kW. Dessa räknas inte heller då de har ett minutpris som verkar vara högt. Att det inte blir högt om man kan ladda i +120kW ignoreras.
Att sedan andra aktörer är ute och bygger snabbladdare på +150 kW kommer säkert också ignoreras.
Ett par andra exempel:
Allego: https://teslaclubsweden.se/allego-ska-b ... i-sverige/
Göteborgs Energi: https://www.goteborgenergi.se/i-var-sta ... -lastbilar (pratas om lastbilar men är samma laddstandard som för personbilar, placering lär dock mer vara anpassade för Volvo Lastbilar i Muteborg gissar jag)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Polestar 2
Du kan lika gärna lägga ner Svenssons. Snap02 vill inte fatta, helt faktaresistent. Vad man än säger så har han rätt och vi andra fel.Svenssons skrev:Det hela började med detta citat (min fetstil):
Sedan kommer länk på att Cirkel K förutom sammarbete med ett parter även sätter upp egna stolpar på mer än 100 kW. Detta räknas visst inte eftersom Cirkel K bara skriver att de sammarbetar med Bee och Ionity (vilket är en missuppfattning). Att det är egna stolpar räknas alltså inte.Snap02 skrev:Vad har du fått siffran 100kw + från? Finns Ingen som bygger det mer än tesla o IONITY. Det snabbaste du kan hitta är 50kw o då tar tex min tesla 3 ca 1 timme drygt att ladda fullt från låga nivåer.
Sedan kommer länk på McDonalds stolpar som är på 174 kW. Dessa räknas inte heller då de har ett minutpris som verkar vara högt. Att det inte blir högt om man kan ladda i +120kW ignoreras.
Att sedan andra aktörer är ute och bygger snabbladdare på +150 kW kommer säkert också ignoreras.
Ett par andra exempel:
Allego: https://teslaclubsweden.se/allego-ska-b ... i-sverige/
Göteborgs Energi: https://www.goteborgenergi.se/i-var-sta ... -lastbilar (pratas om lastbilar men är samma laddstandard som för personbilar, placering lär dock mer vara anpassade för Volvo Lastbilar i Muteborg gissar jag)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Polestar 2
Det var iaf väldigt goda nyheter att det finns flera aktörer som satsar på 100kW+ laddare för oss som har beställt PS2! Tack Svenssons och Walker 
Nu till den eviga frågan - hur hittade ni dessa laddare? Google Maps ska ju så småningom bli integrerat i olika laddnätverk men misstänker att täckningen kommer att vara sisådär i början - var hittar man den mest pålitliga och uppdaterade kartan med supersnabbladdare i Sverige?
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Nu till den eviga frågan - hur hittade ni dessa laddare? Google Maps ska ju så småningom bli integrerat i olika laddnätverk men misstänker att täckningen kommer att vara sisådär i början - var hittar man den mest pålitliga och uppdaterade kartan med supersnabbladdare i Sverige?
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Re: Polestar 2
Jag har redan gett dig en guldstjärna för att du var så duktig o hittade en annan sida på cirkel k. Den jag visar här styrkte det jag trodde var rätt, att sedan cirkle k hade olika uppgifter visste inte jag.
Är vi klara nu?
Vad ska jag säga? Sidan jag länkade till från cirkle k stämmer inte, du hittade tydligen en annan som visar att det fanns två andra laddare med annan styrka i fläirde. Det är väl skitbra, nära o bra att åka o ladda från Stockholm.
Hur långt från Stockholm ligger dom laddarna?
Är vi klara nu?
Vad ska jag säga? Sidan jag länkade till från cirkle k stämmer inte, du hittade tydligen en annan som visar att det fanns två andra laddare med annan styrka i fläirde. Det är väl skitbra, nära o bra att åka o ladda från Stockholm.
Hur långt från Stockholm ligger dom laddarna?
Re: Polestar 2
Uppladdning.nu har ännu inte funktion för att filtrera fram laddeffekten och de andra karttjänsterna saknar detta också. Tar man fram de specifika laddstationerna så får man oftast reda på laddhastigheten.
Cirkel K har en del info på sin sida om de supersnabbladdare som kommer upp på deras stationer. De har kommit längre i Norge än i Sverige men det verkar gå undan: https://www.circlek.se/sv_SE/pg13340918 ... elbil.html
McDonalds samarbetar med Fortums Charge & Drive så då är det bäst att kolla på deras laddkarta: https://map.chargedrive.com/sv/
Göteborgs Energi har egen sida för laddplatser men den är inte särskilt bra. Är i sammarbete med Bee verkar det som vilket är naturligt eftersom Bee har sitt ursprung i kommunägda elbolag: https://www.goteborgenergi.se/privat/ladda/laddkarta
Filtrering på laddhastighet och antal laddare per standard lär nog komma med tiden. Enstaka 50 kW-laddare är inte särskilt intressanta. Stationer med 2 eller fler per plats och +100 kW är mycket mer intressanta.
Surfaren var det som gav länk till sidan som viss person ignorerade och istället länkar till äldre nyhet som inte hör till saken.
Cirkel K har en del info på sin sida om de supersnabbladdare som kommer upp på deras stationer. De har kommit längre i Norge än i Sverige men det verkar gå undan: https://www.circlek.se/sv_SE/pg13340918 ... elbil.html
McDonalds samarbetar med Fortums Charge & Drive så då är det bäst att kolla på deras laddkarta: https://map.chargedrive.com/sv/
Göteborgs Energi har egen sida för laddplatser men den är inte särskilt bra. Är i sammarbete med Bee verkar det som vilket är naturligt eftersom Bee har sitt ursprung i kommunägda elbolag: https://www.goteborgenergi.se/privat/ladda/laddkarta
Filtrering på laddhastighet och antal laddare per standard lär nog komma med tiden. Enstaka 50 kW-laddare är inte särskilt intressanta. Stationer med 2 eller fler per plats och +100 kW är mycket mer intressanta.
Surfaren var det som gav länk till sidan som viss person ignorerade och istället länkar till äldre nyhet som inte hör till saken.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Polestar 2
Jodå, om du har en e-tron och laddar med Plugsurfing. Då kostar det bara 2:00kr/minut vilket ger 75kWh på en halvtimme för 60kr. Billigare än hemmaladdning. Tyvärr finns dessa laddare hittills bara på två ställen, i Kristinehamn och i Västerås. Jag hoppas att det blir fler.Snap02 skrev:2,50 per minut? Knappast bra pris.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Polestar 2
Om du är lite nördig finns ett sätt:filippb skrev:Det var iaf väldigt goda nyheter att det finns flera aktörer som satsar på 100kW+ laddare för oss som har beställt PS2! Tack Svenssons och Walker
Nu till den eviga frågan - hur hittade ni dessa laddare? Google Maps ska ju så småningom bli integrerat i olika laddnätverk men misstänker att täckningen kommer att vara sisådär i början - var hittar man den mest pålitliga och uppdaterade kartan med supersnabbladdare i Sverige?
På uppladdning.nu kan du uppe i menyn gå på Hämta->mer
Sen väljer du land, alltså Sverige, tyvärr kan man inte välja flera länder. Upprepa om du vill ha Norge också.
Bocka bort alla laddkontakter förutom CCS EU.
Skriv minimum effekt 50kW. Det är lite förvirrande, men det betyder alla laddare över 50kW, vilket i praktiken betyder 100 eller mer.
Välj filformat GPX
Bekräfta att du inte är en robot och hämta.
Den nedladdade filen kan du integrera som lager i Google Maps:
Gå till mina kartor https://www.google.com/intl/sv/maps/about/mymaps/
Skapa ny karta i menyn.
Klicka på Legend.
Välj importera och ladda upp filen från uppladdning.nu
Du kan döpa kartan och välja ikon och färg på plupparna. Det går fint att importera fler kartor, t.ex. laddare från andra länder, lägre effekt osv.
I Google maps kan du nu välja dina kartor med laddarna. Ser ut såhär för mig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14