Nederländska laddoperatören Allego ska expandera i Europa och därmed även i Sverige. De har rekryterat Fortum Charge & Drives förre svenska chef Tobias Henmark till att leda deras nordiska expansion. De närmsta åren tänker de investera 3 miljarder kronor i 1200 HPC supersnabbladdare som ska stationeras på 322 platser runt om i Europa. Av dessa kommer 20-30 laddstationer hamna i Sverige, 20 i Norge, 10 i Finland och 6 i Danmark med en total investeringskostnad om ca 275 miljoner kronor. Varje station kommer få mellan 2-6 HPC laddstolpar.
Det unika med Allego är att de är inte finansierade av biltillverkare eller elbolag utan är en helt fristående laddoperatör som finansieras med riskkapital från finansbolaget Meridiam (som vanligtvis brukar finansiera infrastrukturprojekt som broar och tunnlar). De anser att elbilsmarknaden har mognat så pass att det nu går att etablera laddstationer på helt affärsmässiga grunder.
De tänker bygga mellan 20-30 laddstationer i Sverige, var och en utrustade med mellan 2-6 HPC supersnabbladdare på 350 kW. Dessa laddstationer kommer ingå i ett större Europeiskt nätverk av 322 laddstationer som kallas MEGA-E.
Då stationerna drivs på kommersiella grunder kommer Allego koncentrera sig på platser med hög genomströmning och många bilister. Vilket i Sverige betyder främst de större motorvägarna E4, E6 och E18 i södra halvan av landet. Tyvärr finns det fortfarande inte tillräckligt med kundunderlag i norra Sverige tycker Tobias Henmark när vi frågar honom.
Vissa av stationerna kommer bära Allegos logga, andra byggs i samarbete med andra aktörer (bensinstationer, restauranger och liknande) och kan då brandas annorlunda. Allego kommer dock stå för drift och service.
I närheten av städer tänker Allego bygga så kallade Multimodal stationer vid infartsparkeringar. Där kommer det finnas både långsamma laddstolpar och snabbladdare. Meningen är att så många partner som möjligt ska dela på infrastrukturen: på dagen laddas pendlarnas elbilar via laddstolpar, på natten laddas elbussarna vid busstationen. Bilpooler med elbilar folk kan hyra står också och laddar. Förbipasserande elbilister på motorvägen i närheten kan svänga av och snabbladda sina bilar på HPC supersnabbladdare. Så många som möjligt ska dela på elanslutningen.
Första Multimodal MEGA-E laddstationen som invigts i Eindhoven i Nederländerna har 26 laddplatser: 4 stycken 11 kW laddstolpar, 16 stycken 22 kW laddstolpar, 4 stycken 350 kW HPC supersnabbladdare och 2 stycken 50 kW “vanliga” snabbladdare. Allego-stationen står dessutom precis bredvid en Tesla Supercharger som har 24 laddplatser så sammanlagt 50 elbilar kan ladda samtidigt.
Vi frågade Tobias Henmark som ju haft erfarenhet från Fortum Charge & Drive att bygga 50 kW snabbladdare hur stor skillnad det är att etablera en laddstation med multipla 350 kW HPC supersnabbladdare? Största skillnaden är att för en supersnabbladdarstation måste man ha egen transformatorstation och koppla sig direkt till högspänningsnätet. Vilket kostar väldigt mycket pengar. En ensam 50 kW snabbladdare kostar mellan 500 tusen till en miljon kronor att sätta upp. En laddstation med 2-6 stycken 350 kW HPC supersnabbladdare och tillhörande transformatorstation kostar uppemot tio gånger så mycket. Även om beräknade livslängden är över femton år måste investeringen fås tillbaka. “Var beredda på att HPC supersnabbladdning kommer kosta, ungefär lika mycket som att tanka bensin” säger Tobias Henmark. För dem som inte har lika bråttom kommer det finnas billigare, långsammare laddalternativ.
Har man väl byggt en laddstation kostar det inte lika mycket att utöka den. Många av stationerna kommer vara förberedda för framtida expansion.
Förutom dessa MEGA-E laddstationer tänker Allego även bygga laddlösningar för elbussar, ellastbilar och andra kommersiella aktörer. Allt från laddstationer vid distributionscentraler till pantograf bussladdare vid hållplatser. Elektrifieringen av stadsbussar går mycket snabbare än personbilar, som vi tidigare rapporterat har 20% av alla nyregistrerade bussar i Sverige i år varit elektriska – mot runt 5% av personbilarna.
TCS två månader sedan: Nya laddkedjor i Sverige
Allego är långt ifrån ensamma med att vilja bygga laddkedja i Sverige. Förutom de redan etablerade spelarna Bee, E.on, Fortum, Ionity och Vattenfall kommer även Grön Kontakt och CircleK att bygga egna laddnätverk.
TCS två månader sedan: Hela Sverige ska ladda!
För att motverka koncentrationer av nya snabbladdare till endast södra halvan av vårt avlånga land satsar regeringen 150 miljoner kronor till att bygga laddinfrastruktur även i glesbygden. Fast Tesla är före även inom det området.
TCS två år sedan: Så mycket kostar en snabbladdare
Hur mycket kostar det egentligen att sätta upp och driva en 50 kW snabbladdare? Och hur mycket kostar det att bygga en Tesla Supercharger station?
Inte roligt att alla laddnätverk bara täcker södra Sverige och kusten. Ingenting för norrlands inland, förutom från Tesla Supercharger.
Ja det är riktigt tråkigt måste jag säga. Det går att göra som Tesla och sätta upp laddare som är av lite billigare typ bara för att få täckning. 2×100 kW räcker långt (Tesla-Poultikasvaara).
I södra Sverige fokuserar man dessutom på mitten och västra delen precis som alla andra laddnätverk. Hur effektivt kommer det vara att 3-4 olika laddnätverk har sina stationer med några hundra meters avstånd från varandra på samma ort men sedan tiotals mil eller mer mellan stationer oavsett laddnätverk på andra platser? På Öland befinner sig ca 250 000 personer på sommaren varav de flesta inte har tillgång till laddning hemma eftersom de är på resande fot.
Tänkte exakt samma sak. Det är ju sjukt mycket trafik under sommarmånaderna på E22an mellan Öland och Sthlm.
Synd bara att de täcker nästan exakt samma städer som de andra. Bra för konkurrens och snabbt kunna byta men dåligt med täckning.
De verkar totalt har glömt bort E22an och sydöstra Sverige. Undrar vart alla Stockholmare ska ladda sina bilar när de far ner till Kalmar/Öland under sommarmånaderna?