Många som skaffar elbil för första gången har massor med frågor och funderingar kring sin nya bil och den nya teknologin den innehåller. Nedan guide är en snabb introduktion till vad man ska tänka på som nybliven elbilist i Sverige.
Ladda hemma
Kan du inte ladda hemma överväg en gång till om du verkligen ska skaffa elbil. Ägandet blir mycket krångligare om du inte kan ladda hemma över natten.
Skaffa laddbox. Köper du en Tesla bör du köpa Teslas egen laddbox för att undvika garantiproblem ifall det skulle hända något. Även för andra biltillverkare som säljer egna laddboxar eller samarbetar med en viss tillverkare råder vi likaså. Låt en elektriker installera laddboxen på egna säkringar och med egen typ B jordfelsbrytare.
Även om elbilar kan laddas från vanliga vägguttag bör man inte göra det till vardags. Betrakta vägguttag som ett slags reservdunk som man kan ta till nån enstaka gång man är till exempel på besök hos någon eller så. Efter att du laddat från vägguttag dra alltid sladden först från bilen sedan från vägguttaget så undviker du eventuella gnistor.
Idka handpåläggning med jämna mellanrum (minst en gång i månaden) på din laddare! Lägg handen på alla kablar och kontakter efter att bilen har laddat i en timme och känn efter hur varma de är. Ljummet och varmt är helt OK men inget får vara brännhett!
Måste jag säkra upp huset?
Nej, oftast behöver man inte göra det. Dina moderna vitvaror drar så mycket mindre ström nuförtiden att det oftast finns el över för laddning av en elbil.
Bara för att din elbil klarar att ladda med en massa kilowatt betyder det inte att du måste ladda med full effekt hemma. Även så lite som 10A enfas kan räcka för att ladda elbilen om man låter den ladda hela natten.
Ladda din elbil över natten. Dels är risken då mindre att blåsa huvudsäkringen, i och med att resten av huset drar mindre ström. Dels kan du sänka priset för din laddning:
Se över ditt elabonnemang! Många elbilister skaffar timpris på el och laddar över natten då priset på el är lägre. Andra binder sitt elpris för att undvika pristopparna. Många skaffar solpaneler. Det finns många sätt att påverka priset på elen till din elbil.
Vilka sladdar måste jag ha?
Du måste alltid ha med dig en Typ 2 laddkabel. Den behövs när man laddar på publika laddstolpar som oftast endast har ett Typ 2 uttag och förväntar att du har med dig egen sladd. Det bör ha följt med en Typ 2 laddkabel med din bil (annars är biltillverkaren grymt snål).
Ska du ut på långresa, eller sova över hos en bekant och vill ladda bilen där ska du också ta med dig bilens laddsladd som har ett vanligt väggkontakt i ena änden. Om man inte kan ställa in hur många ampere din bil ska dra från elnätet (Tesla kan) bör du investera i en tredjeparts laddsladd med sådan inställningsmöjlighet på sladden. Om din laddsladd endast har väggkontakt (kan inte byta kontakttyp) kan du med fördel skaffa en trefas-till-schuko adapter. Ha även med dig några 6A och 10A porslinssäkringar – det finns inget mer pinsamt än att koppla in sig hos en bekant, slå ut säkringarna i proppskåpet och sedan upptäcka att de inte har några extra proppar hemma. Börja ladda med så få ampere som möjligt och kolla att sladdar inte blir för varma (handpåläggning) och att alla säkringar håller. Öka sen eventuellt. Går en säkring dra ut bilens laddsladd, byt säkring och försök sedan ladda med färre ampere. Finns det ett trefasuttag är de alltid att föredra framför vanliga vägguttag då de är byggda för högre strömmar och har oftast bättre anslutningskablar inne i väggarna också.
Vilka ladd-appar och -kort ska jag skaffa?
Smidigast snabbladdning får du på Teslas och Ionitys laddstationer. Du bör ladda ner deras appar och förregistrera dig på dem:
Företag som Plugsurfing och Virta är så kallade roamingoperatörer som skrivit avtal med många olika laddnätverk. Med hjälp av dem kan du ladda på många olika laddställen (även om du kanske inte alltid får det allra lägsta priset):
- Plugsurfing: Android, iPhone, RFID-bricka
- Virta: Android, iPhone
Vissa laddoperatörer erbjuder gratis RFID-brickor som förutom att de gör laddningen enklare ibland även erbjuder lägre priser än om du betalar på andra sätt. Du kan ansöka om brickorna här:
Allt fler laddstolpar går dessutom att betala med parkeringsappar som till exempel EasyPark.
Kommer du till en laddare vars operatör du inte känner igen försök använda de appar och RFID-brickor du redan har. Ofta samarbetar operatörer med varandra och accepterar varandras betalmetoder (så kallad roaming).
Många laddare har en QR kod du kan skanna med mobilen och betala med kort via en webbsida. Några få operatörer har utrustat sina laddare med kortläsare där du kan betala direkt med ditt vanliga kreditkort.
Vissa elbilar och laddoperatörer stödjer Plug & Charge, att laddningen startar på en gång när man pluggar in kabeln och betalas automatiskt. Både bilen, laddaren och laddoperatören måste stödja Plug & Charge för att det ska fungera.
Laddetikett
Var snäll mot dina med-elbilister! Stanna inte på laddplats om du inte behöver ladda. Parkera aldrig på en laddplats utan att plugga in bilen! Flytta på din bil efter att du har laddat färdigt så andra kan använda laddaren. Klistra gärna en lapp på insidan av laddlocket med ditt mobiltelefonnummer på så att andra elbilister som undrar hur länge till du ska ladda kan nå dig.
Hur hittar jag laddarna?
De flesta elbilar kan visa var de närmsta laddarna finns på bilens GPS-karta.
Google maps kan också visa elbilsladdare om du skriver “elbilsladdare” eller “electric vehicle charging station” i sökrutan.
Chargefinder är en av många laddkartor där man kan filtrera laddare efter effekt, operatör med mera. Finns även som app.
Med ruttplaneraren aBetterRoutePlanner.com kan du planera din resa. Välj elbilsmodell och varifrån och vart du vill resa så får du en komplett ruttplan som listar var och hur länge du behöver stanna och ladda. Finns även som Android och iPhone app.
Hur lång tid tar det att ladda?
Att ladda hemma tar många timmar men det spelar oftast ingen roll för man gör det på natten när man sover.
När du åker långfärd ska du endast ladda på snabbladdare. Laddstolpar och “semisnabbladdare” tar alldeles för lång tid att ladda på. Batterier laddas snabbast när de är nästan helt tomma. Undvik att snabbladda till över 80%: de sista 20% tar lika lång tid att ladda som de första 80%. Laddar du på Teslas Supercharger se till att välja rätt stolpe. Laddar du någon annan elbil än Tesla på Supercharger läs här.
Ladda elbilen så ofta du kan. De inte bara tål att laddas ofta utan är rekommenderade att göra det av tillverkarna. Speciellt på vintern ha som vana att alltid koppla in bilen om du har stannat någonstans där du kan, så att bilen både kan laddas och framför allt kan värmas upp med el från elnätet innan avfärd (så du slipper dra el från batterierna för det).
Räckviddsångest
Man brukar oftare ha räckviddsångest (oro om bilens laddning kommer räcka hela vägen) innan man skaffar elbil än när man väl använder den. Moderna elbilars räckvidd räcker med råge till vardagskörning.
Inför längre resor kan du till exempel använda online ruttplaneringsverktyg som aBetterRoutePlanner.com för att planera din resa.
Slå alltid in i bilens navigator vart du vill resa, även om du kan vägen. Förutom att bilen då kan föreslå laddstopp kan den även hjälpa till på andra sätt, som att till exempel förvärma batterierna innan laddstoppet så laddhastigheten ökar.
Tänk på att elbilar får kortare räckvidd ju snabbare du kör. Vill du få längre räckvidd finns det därför ett enkelt knep: sänk farten! Redan en måttlig fartsänkning på 10 km/h kan ge flera extra mil.
Vinterråd
Elbilar får kortare räckvidd på vintern. Att värma upp en iskall bil förbrukar ca en mils räckvidd. Stannar du många gånger och låter bilen kallna mellan åkturerna kan det därför gå åt mycket el till uppvärmningen. Startar du däremot kupévärmen medan bilen fortfarande är ansluten till laddare kommer elen tas från elnätet istället för batterierna.
Använd bilens app till att starta värmen en kvart innan du ska åka så slipper du skrapa rutorna och kan sätta dig i en varm och skön bil.
Är du ute på långtur se till att bilen alltid har minst 20% laddning i batterierna. Då har du marginaler kvar att kunna hålla värmen även om du plötsligt skulle fastna i en bilkö. Den extra marginalen gör att du kan ha varmt och mysigt i bilen i flera timmar ifall något oförutsett händer.
kWh? kW?
Ny teknologi medför nya tekniktermer. Det underlättar att ha ett hum om dessa två:
kWh (uttalas kilowattimmar) anger hur mycket el bilens batteri kan lagra (ungefär som liter för bensintank). När man åker går det sedan åt en viss mängd el per mil. Som tumregel kan man säga att elbilar drar ca 2 kWh el per mil.
kW (kilowatt) anger hur snabbt bilens batteri kan laddas. Har man laddat med 1 kW i en timme har det hamnat 1 kWh el i bilens batteri. Ju fler kW desto snabbare kan du ladda. (Med viss reservation: laddhastigheten beror på hur många kW laddaren kan lämna – och hur många kW bilen kan ta emot! Klarar din bil bara 50 kW kommer den inte ladda snabbare än så ens på en 350 kW laddare.)
Njut av din elbil!
Ha nu så roligt med din elbil! Vi vet att du kommer bli nöjd. Ingen som har kört elbil ett tag vill någonsin gå tillbaka till bilar med förbränningsmotorer igen.
Har du några fler frågor eller vill du träffa andra elbilister gå nu med i Tesla Club Sweden. Vi är Sveriges största elbilsklubb och har faktiskt många medlemmar som har andra elbilar än Tesla – eller inga elbilar alls. Alla är välkomna och medlemskap är gratis. Ansök här.
Boken SKAFFA ELBIL
Boken “Skaffa elbil” vänder sig till alla som vill lära sig mer om elbilar. Vill få svar på sina frågor och funderingar innan man vågar slå till och ta steget.
Undertiteln “allt du ville veta om elbilar men varit för blyg för att fråga” säger väl allt. Utförliga kapitel förklarar allt från räckvidd till motor- och batteriteknologi. Från laddning till elbilens historia. Vad man ska tänka på när man väljer batteristorlek, köper begagnad elbil eller fixar laddplats hemma.
Boken på 150 lättlästa sidor i pocketformat finns i bokhandeln nu.
Du kan provläsa boken här.
Kapitel:
Räckvidd • Ladda bilen • Vilken elbil ska jag välja? • Köpa begagnad elbil • Att fixa innan du skaffar elbil • Så är det att leva med elbil • Knep elbilister bör känna till • Så fungerar en elbil • Tesla • Laddhybrider •
Tumregler • Myter och missuppfattningar • Elbilars historia • Ordlista
Jättebra tips. För sydöstra Sverige rekommenderar jag att skaffa detta kort också
http://greencharge.se/laddinfrastruktur/greencharge-laddkort/
Hvis man deler et Tesla SuperCharger par (fx 1A og 1B) med en anden bil får den først ankomne alt det strøm den kan trække, så det er kun for ens egen skyld at man skal finde et ledigt par.
Sant. Ändrat i texten.
Bra lista tycker jag (som inte har elbil själv än kan tilläggas)
Jag ser att du missat ett e på slutet när du skriver ampere.
Amper är någonting helt annat 🙂
Nä nu blir jag amper. Skojar bara. Tack! Ändrat.
Bra sammanfattning Tibor. 🙂
En del har specifika önskemål om laddhastighet. Dom första åren använde jag bara Schuko hemma. Sen skaffade jag en röd trefas 16a uttag 100kr plus installation av behörig elektriker även detta fungerade utmärkt eller ännu bättre då man fördelar uttag på alla tre faser.
Sedan några år har jag låtit montera in en Tesla wallbox, är lite ”overkill” men ser proffsigare ut.
Den viktiga komponenten om du vill ställa upp laddhastighet är lastvakt denna kan monteras in separat även om det finns vissa som har detta inbyggd i wallboxen.
Detta eliminerar du om du kan och vill ställa ner laddhastighet, själv laddar jag bara 6 eller 8a hemma har aldrig slagit ut en säkring.
Bra lista. Rimmar väl med det jag har upplevt och känner är viktigt sedan vi blev elbilsägare för 6 månader sedan.
Jag skulle lägga till att bilens räckvidd även påverkas av underlaget man kör på. Oftast är det asfalt, men om asfalten är blöt eller, ännu värre, är oplogad och har många cm snö på sig så drar bilen mycket mer. När vi var på sportlov uppe i norra Norrland för några veckor sedan och körde på E12 medan det snöade var vi uppe i 3,5-4 kWh/mil. På vägen tillbaka fick vi 1,8-1,9 kWh/mil på samma sträcka trots takräcke, men då hade vi medvind och det var välplogat.
Jag upplever också att bilen drar mer så länge bilens batteri är kallt, vilket för oss brukar vara de första milen.
Jag laddar med vanlig trefas – sedan 4,5 år och med 150 000 km i batteriet. Har aldrig fallerat. Har iofs blivit erbjuden laddbox men förstår inte poängen. Bilen har varit från Kiruna i norr till Provence i söder, den senare destinationen fem gånger, i sommar gör vi UK. Superchargers kommer att funka. Utom på öarna, där får jag hitta hushåll/hotell som gillar elbilar. Kommer att gå alldeles utmärkt. Alla bondgårdar med maskiner har trefas ocg hittills har ingen sagt nej.
Poängen är ju att laddboxen har en sladd hängande som man bara kan stoppa i. Min UMC ligger i bilen så jag alltid har den om jag behöver på resa.
Har du kanske en extra UMC så är ju behovet inte så stort.
Kung Tibor har talat!
Körde förbi en Ionity laddplats häromdagen.
Kommer de vara tillgängliga för alla elbilar?
Nej men bla för Tesla
Länken till Bee funkar inte längre, den här kan vara nåt:
https://bee.se/kundservice/registrera-ditt-laddkort/
Hej! Har precis beställt en elbil som bara levereras med typ 2 kabel och ingen annan laddsladd. Jag funderar på om det är bättre att köpa en laddsladd för trefas till typ 2 istället för schucko till typ 2. Jag tänker att då kan jag ladda snabbare de gånger det finns trefasuttag medan de andra gångerna så behöver jag bara skaffa en adapter från schucko till trefas. Min fråga är om min trefasladdsladd kommer fungera även om den bara matas med en fas?
Stämmer det att man inte kan låsa Teslas Wall Connector från att obehöriga laddar med den? T.ex. genom rfid eller via app eller låsa den till specifika serienummer? Har nämligen en privat parkering ute vid gatan, så om det inte går att låsa den på något vis är den ointressant. Synd i sådana fall för den verkade prisvärd.
Pingback: Nya råd till elbilister – Tesla Club Sweden