Nu när Tesla har öppnat upp (de flesta) av sina svenska Supercharger snabbladdarstationer även för andra elbilister uppstår frågan vilka bilar som kan ladda där?
Det finns nämligen ett problem: laddkabeln på Supercharger stolparna är super kort, den når med nöd och näppe fram till laddluckan som är vänster bak på alla Teslas bilar. Till och med Teslaägarna själva råkar ibland ut för att kabeln inte räcker fram utan man måste sätta sig i bilen igen och backa lite till.
Andra elbilar har laddluckan lite överallt på bilen:
Vissa elbilar har luckan vänster bak, som Tesla. Andra har den höger bak. Eller i nosen. Eller framför vänster eller höger framdörr. Enda stället är väl taket som ingen elbil har laddluckan på.
Beroende på placeringen av laddluckan är det olika lätt för andra elbilar att ladda på Tesla Supercharger:
Supercharger kompatibla
Elbilar som har laddluckan vänster bak, på samma ställe som Tesla har allra lättast att kunna ladda på Superchargers. Elbilar från Peugeot, Citroën, DS, Opel, Hyundai Ioniq, Volvo och Polestar brukar ha laddluckan på exakt rätt ställe och kan därmed obehindrat ladda från Teslas Superchargers.
Vissa Hyundai och Kia elbilar har dock en liten LED lampa alldeles för nära CCS kontakten. Den lyser så man hittar i mörkret men sitter i vägen för Teslas Supercharger V3 laddhandskar. De går inte att trycka in hela vägen så laddning kan inte starta. Antingen filar man bort lite av skyddsglaset från LED-en eller väljer Supercharger V2 (de med dubbla laddkablar) att ladda ifrån: de passar!
Elbilar som har laddluckan mitt på nosen, som tex Renault Zoe, Honda e och MG ZS kan också ladda från stationerna, Supercharger kabeln når (med nöd och näppe) fram.
Någorlunda kompatibla
Elbilar som har laddluckan på höger framskärm, framför främre passagerardörren (ge mig en enda anledning varför det skulle vara bra att ha luckan där?!) kan ladda på de Supercharger platser där stolpen är bredvid bilen, som till exempel de platserna man kan se till vänster på bilden högst uppe ovanför denna artikel. Men kabeln når inte fram från sådana Supercharger stolpar som är parallella med bilens bakre kofångare (stolparna till höger på samma bild).
Elbilar som Audi e-Tron GT, Audi e-Tron Sportback, Renault Megane och Porsche Taycan kan alltså ladda på vissa Supercharger stolpar – om de kör in till dem från fel håll! En inte helt optimal lösning.
Platstjuvarna
Det finns ett antal elbilar som till synes kan ladda obehindrat från Tesla Superchargers. De som har laddluckan höger bak bara backar in och kan ansluta en laddkabel och börja ladda. Problemet är bara att de ansluter sig då till fel Supercharger stolpe!
Elbilar från Mercedes, Smart, BMW, Fiat, Volkswagen, Cupra, Seat, Skoda och Audi Q4 e-Tron, IONIQ 5 och Mini Cooper SE har laddluckan höger bak. Om de parkerar på ruta C på bilden här bredvid kan då ingen Tesla ladda på ruta B för stolpen de anslöt bilen till hörde till ruta B inte ruta C!
Bilarnas ägare tycker att det här med Superchargers fungerar bra – men de driver alla Teslaägare till vansinne genom att lägga beslag på fel stolpe!
Likadant är det med de elbilar som har laddluckan vänster fram i nosen, som Hyundai Kona, Kia e-Soul och Kia e-Niro. De ställer sig med nosen mot Supercharger stolparna, sladden når fram, men de ockuperar då fel laddstolpe.
Okompatibla
De elbilar som har laddluckan framför förardörren är hopplösa att försöka ladda på Tesla Supercharger. Elbilar som Audi e-Tron, Jaguar i-Pace, Mini och Ford Mustand Mach-e måste alltid stå mer eller mindre fel för att få laddsladden att räcka fram till kontakten på bilen.
Snälla, gör inte så här:
Även elbilar som har CHAdeMO laddkontakt, som Nissan Leaf och Kia Soul EV är totalt okompatibla med Teslas Supercharger. Likaså äldre Renault Zoe som öht saknade uttag för DC snabbladdning.
Det är skillnad på Supercharger och Supercharger
Tesla har i två olika placeringar på sina Supercharger stolpar: bakom parkeringsrutan eller bak till vänster om bilen. För Teslor och de bilar som är fullt kompatibla spelar det ingen roll vilken man väljer. Andra elbilar måste välja vilken stolpe de ska stanna vid mer noga – och på vissa stationer där endast ena sortens stolpar finns kan det hända att de inte kommer kunna ladda.
Det är även skillnad på Supercharger V2 (med två kablar) och de nyare V3 laddarna.
Stannar du vid en V2 stolpe med dubbla kablar ska du alltid ta den övre kabeln. Den under är endast kompatibel med äldre Tesla Model S och X bilar. Inga andra kan ladda från de kontakterna trots att de påminner väldigt mycket om standard Typ2.
V3 kontakterna är en aning större och kan ge problem för vissa Hyundai och Kia bilar som har så trånga utrymmen vid sin laddkontakt att V3 handsken tar i. Välj då en äldre, tvåkablars Supercharger V2.
Prova!
Ladda ner Tesla appen, mata in dina uppgifter i den och åk till en Supercharger station. Kolla hur du behöver parkera bilen för att kunna komma åt (rätt!) Supercharger laddstolpe. Är det V2 eller V3 som passar din bil bättre, är det stolparna bakom eller bredvid parkeringsrutan som når din bils laddkontakt? Upplev hur nära du måste stå för att sladden ska räcka. Då är du mycket bättre förberedd inför den dagen du ska ladda i “skarp läge”.
Välkomna!
Pingback: Året som gått 2022 – del 1 – Tesla Club Sweden
Pingback: Hälften av alla europeiska Superchargers nu öppna för allmänheten – Tesla Club Sweden
Pingback: Råd till nyblivna elbilister – Tesla Club Sweden
Pingback: Tesla Club Sweden 2022 – Tesla Club Sweden