Många Teslor underkänns i besiktningen, får vi läsa i media. Artiklarna försöker antyda att det skulle vara extrema problem med Teslas kvalitet – fast i verkliga livet beror de flesta anmärkningar på enkla fel du själv kan fixa.
Teslas bilar har ingen årlig service. Man behöver inte varje år åka till verkstad och betala massa pengar “för säkerhets skull”, vilket ju sparar både pengar och tid för ägarna. Fast det medför även att verkstaden då heller inte kan se över bilen. Många biltillverkares märkesverkstäder erbjuder till och med förkontroll inför besiktningen så det blir de som upptäcker och fixar felen, inte svärtar ner bilbesiktningens statistik.
Teslor får anmärkningar framför allt på tre punkter: rostiga bromsskivor samt felinställda strålkastare och dimljus. Alla dessa är enkla att kolla i förebyggande syfte inför besiktningen.
Rostiga bromsskivor
Elbilar brukar använda motorbroms från elmotorerna för att minska på hastigheten. Vilket gör att de använder de mekaniska bromsarna mindre än avgasbilar. Ibland används bromsarna så lite att det bildas en tunn beläggning av rost på bromsskivorna. Rosthinnan minskar bromskraften vilket kan göra att bilen underkänns vid besiktningen. Alla elbilar kan drabbas av detta – men för dem med årlig service brukar verkstaden fixa till det.
Tack och lov är det enkelt även för dig Teslaägare att slipa bort rosten från bromsskivorna. Allt du behöver göra är att bromsa kraftigt några gånger inför besiktningen.
Plocka bort eventuella plastskydd från dina fälgar och kolla på dina bromsskivor. Ifall de är rostiga gör så här: Kör landsvägsfart på en tom och rak vägsträcka. Lägg i friläge och bromsa hårt tills bilen står nästan still. Repetera fem gånger och kontrollera sedan om bromsskivorna ser bättre ut. Eventuellt behöver du göra om det fem gånger till. Drar bilen snett vid bromsningarna kan det vara dags att boka besök på verkstad innan besiktningen.
Alternativt kan du använda dig av poleringsläget under servicemenyn, fast Tesla avråder lekmän från att öppna den menyn.
Felinställda strålkastare
Brukar folk blinka på dig när du kör på kvällen är nog dina strålkastare felinställda. Tesla hade dessutom länge ett problem med att strålkastarna ställdes slumpmässigt om vid mjukvaruuppdateringar. Du bör därför definitivt kalibrera dina strålkastare inför besiktningen. Det finns en knapp för automatisk justering av strålkastarna i bilens huvudmeny. Tryck på den.
Men för säkerhets skull kontrollera att inställningen blev rätt genom att parkera på vågrät, plan mark 50 cm framför en vägg. Markera med ett streck hur högt upp på väggen dina strålkastare lyser. Backa och ställ bilen 10 meter från väggen. Nu ska ljusen lysa 10 cm under strecket. Kör annars den automatiska justeringen och använd sedan rattknapparna för att manuellt efterjustera. Läs mer i Teslas servicemanual.
Felinställda dimljus
Teslaägare vars bilar har dimljus har märkt att det är ibland lite si och så med deras fabriksinställningar. Felinställda dimljus kan resultera i anmärkning på besiktningsprotokollet. Gör samma kontroll mot vägg som för dina strålkastare och justera vid behov, enligt beskrivningen i Teslas servicemanual.
Gör du dessa tre enkla kontroller slipper du problem vid besiktningen, slipper besiktiga om bilen – och samtidigt bättrar du på Teslas statistik så vi slipper alarmerande artiklar om “Teslas enorma kvalitetsproblem”. Eller så lämnar du in din Tesla på verkstad som andra bilägare brukar göra och ber dem kolla och justera mot betalning.