Teslas försäljning rasar! Vi bombarderas dagligen med budskapet från media. Och allt beror på Elon Musk.
Att leveranserna har minskat finns otvetydiga siffror på: under januari och februari i år nyregistrerades det 1 021 Teslor i Sverige enligt statistik från car.info – mot 1 806 samma period i fjol. Ett ras på 43%.
Men berodde det verkligen på Elon Musk? Eller finns det andra orsaker till raset?
För att kunna sälja bilar måste man tillverka dem. Fast Teslas fabrik utanför Berlin stod still i två veckor i januari på grund av ombyggnad. Tesla hade precis presenterat den nya uppdaterade Juniper versionen av sin Model Y och behövde bygga om sina fabriker för att kunna tillverka den. Tesla stoppade samtidigt alla sina tillverkningslinor runt om i världen som tillverkade Model Y, i Tyskland, Kina och USA. Efter ombyggnaden startade produktionen i låg takt. Maskiner och procedurer skulle kalibreras och finslipas.
Statistik car.info har tagit fram åt oss visar hur Tesla fasat ut sina svenska leveranser av gamla Model Y i början av året. Bilarna som levererades då hade tillverkats i slutet av förra året men från och med början av februari kom det inga fler gamla Model Y till Sverige. Den första stora sändningen av nya Juniper för leverans till kund kom först vecka 8, i slutet av februari.
Då Model Y utgör drygt 80% av Teslas svenska leveranser påverkar ett sådant produktionsbortfall extremt mycket.
Tittar vi på Teslas övriga modeller, Model S, X och 3 har företaget levererat fler av dem i januari och februari i år än under motsvarande period i fjol. 243 bilar i år mot 217 i fjol, upp 12%.
Skulle tappet av försäljningen berott på Elon Musk skulle Teslas alla modeller drabbats – inte bara den vars produktion stod still på grund av ombyggnad.
Nu påstår vi inte att Elon Musks aktiviteter aldrig kommer påverka Teslas försäljning – bara att tappet i början av året inte berodde på det, utan på ombyggnad av fabrikerna inför lanseringen av nya Model Y.