Tesla har idag äntligen släppt deras nya uppdaterade Model Y även i Sverige. Projektet hade interna kodnamnet Juniper hos Tesla, en anspelning på evigt gröna växtsläktet Juniperus. Tesla släppte modellen för två veckor sedan i Asien – och idag även i Europa och Sverige.
Tesla har uppdaterat sin beställningssida på hemsidan, från och med idag kan alla beställa nya Model Y i Sverige. Med snabb leverans dessutom, de första bilarna når svenska kunder redan i mars!
Först ut är en extrautrustad “Launch series”, fyrhjulsdrivna Long Range AWD varianten med 20-tums fälgar och Acceleration Boost. 0-100 klaras av på 4,3 sekunder och bilen får 568 km räckvidd enligt WLTP. Med 201 km/h max hastighet och upp till 250 kW laddhastighet blir det bekväma långresor. Tjänstevikt 1997 kg. Andra modeller följer senare.
Teslas tyska bilfabrik utanför Berlin har redan ställts om till att börja tillverka den nya modellen. Det är från den fabriken vi i Sverige ska få bilarna ifrån.
Tesla Sverige har redan fått in en förseriebil från den tyska fabriken som vi under stort hysch-hysch fick titta och känna på.
Det första som slår en när man ser bilen är den nya ljuslisten tvärs över bilens nos. Strålkastarna ligger separat, en bit under ljuslisten. “Motor”huven har blivit plattare, vilket gör att bilen ser bredare ut. En detalj som ögat letar efter men snabbt inser att den saknas är Teslas T-emblem på huven.
Ljuslisten följer inte med upp när man öppnar framhuven. “Frunken”, lastutrymmet under huven är lika generöst stor som förut. En glädjande nyhet för alla som har försökt fylla på spolarvätska är att Tesla har nu flyttat påfyllningsluckan till en position framme som blir mycket lättare att nå utan spill och kladd.
Även baksidan har fått en ljuslist, som består av lysdioder som belyser T E S L A bokstäverna ovanifrån. Det ser läckert ut men vi undrar dock hur den öppna springan kommer se ut efter några mil med vinterslaskiga vägar och snörök. Backkameran har flyttats upp något till en förhoppningsvis mer skyddad position. Den stora platta plåtarean på bilens baksida ser större ut på bild än den upplevs i verkliga livet.
En glädjande nyhet är att Tesla har delat upp bilens baksida till flera mindre karosspaneler. De bakre hörnen och spoilern har blivit separata karossbitar – allt för att de enklare och billigare ska kunna bytas efter mindre olyckor. En misslyckad parkering ska inte medföra dyra byten av enorma karosspaneler.
Av den anledningen har Tesla även gjort den svarta plastpanelen bak på bilen extra fläskig. Den börjar påminna om åttiotalsbilars traditionella stötfångare. Mindre parkeringsknuffar ska över huvud taget inte nå plåtpanelerna.
När vi ändå befinner oss vid bilens baksida kan vi passa på att bekräfta att nya Model Y kommer med exakt samma dragkrok som den gamla, inkluderat i priset. Max dragvikt 1 600 kg.
Öppnar man den motordrivna bakluckan ser man att det enorma bagageutrymmet har klätts med svart filtmaterial ända ut till bakkant. De delar var plast förut. Allt för att dämpa vägbuller. Hatthyllan viks nu i fyra delar, som gör att den mycket lättare kan skjutas in på sin plats och vikas upp efter behov.
Under lastgolvet hittar man samma enorma extrautrymme som på gamla Model Y. Även utrymmena vid sidan om är kvar. Tesla Model Y får 2 138 liters lastutrymme. En praktisk nyhet är att hatthyllan kan vikas ihop och placeras under bagagegolvet.
Knapparna i bagageutrymmet som fäller baksätet kan nu även höja upp ryggstöden tillbaka till sina originalpositioner. Baksätets ryggstöd har nämligen fått motorer som förutom att fälla dem även kan höja dem, och justera ryggstödens lutning för bekväm sittposition.
Baksätens ryggstöd kan även justeras med knappar på sidan av sittdynorna och på den nya bakre mittskärmen. Vänster och höger baksäte kan justeras och fällas separat. Lägg även märke till de längre sittdynorna bak som ger ännu skönare sittkomfort.
Tesla Model Y har nu fått en 8 tums skärm till baksätespassagerarna där de kan titta på filmer, spela spel, med mera. Det finns även två kraftfulla USB-C uttag med 65W effekt så man kan till och med ladda två laptops samtidigt.
Men framför allt kan den nu användas till att justera klimatinställningarna, slå på sätesvärme och justera lutningen av baksätenas ryggstöd. De kan till och med skjuta fram främre passagerarstol om ingen sitter där, för bättre benutrymme.
De främre stolarna har blivit mer skålade och förutom stolsvärme har de nu även fått ventilation. Mittkonsolen har fått rejäla skjutluckor i aluminium. Förarstolen har justerbar svankstöd – men tyvärr ej passagerarstolen.
Från mittpanelen kan man justera samtliga säten nu, både passagerarsätet och baksätena. Man kan till och med fälla och resa baksätets ryggstöd. Mycket välkomna nyheter.
Hör och häpna: Tesla har behållit blinkersspaken i bilarna! De har dock bantat ner den rejält, inte enbart i tjocklek utan även i funktion. Den nya skapen är en blinkersspak. Punkt. Den har inga andra funktioner. Spaken kan du dra uppåt och neråt, inget mer. Slå på helljus, starta vindrutetorkarna och andra funktioner har flyttats till knappar på ratten. Som tack vare bra mekanisk klickfunktion fungerar över förväntan bra. Duttar du på helljusknappen är det ljustuta, håller du intryckt den lite mer byter du mellan hel- och halvljus. Intuitivt och bra.
På andra sidan ratten finns knappar för att slå på kamerorna (så de visas på mittskärmen) och en knapp för röstkommandon. (Kom igen Tesla, det är år 2025, vi vill kunna säga “Hej Tesla” till bilen! Inte behöva trycka på knappar.)
Adaptiva farthållaren och autopiloten startas genom tryck på höger scrollhjul. Och tuta gör man genom att trycka mitt på ratten.
Växelspaken till höger om ratten är borta. Istället swipar man upp eller ner längs skärmens vänsterkant för att välja fram eller back. Om man ens behöver göra det: bilen har fått intelligens som automatiskt lägger i framväxeln när du trycker på gaspedalen, förutom om den ser ett hinder framför bilen, då lägger den i backen. Fungerar över förväntan superbra.
På ovan bild har vi tryckt på kameraknappen på ratten så kamerornas bild poppat upp på mittskärmen. Just nu ser man noskamerans bild tillsammans med de på bilens vänstra och högra sida. Swipar man upp på skärmen kommer backkamerans bild fram. (Eller om du eller bilen lägger i backen.)
Japp, bilen har fått en kamera i nosen! Den sitter längst nere, under registreringsskylten. Och håll i dig: den har fått spolarmunstycke! Genom att trycka på spolarknappen på bilens mittskärm kan man spola den främre kameran ren. En mycket välkommen nyhet på våra slaskiga breddgrader! Synd bara att varken sido- eller backkameror, eller strålkastare har fått spolning.
Interiört har nya Model Y fått ljuslist längs med vindrutan, och röda indikatorljus vid de främre stolparna som ska varna för fordon i den döda vinkeln snett bakom bilen.
Tesla har förbättrat bilens konnektivitet med 50% högre bandbredd på mobilförbindelsen och 300% snabbare fart på Wifi, som dessutom fått även dubbelt så bra signalstyrka inomhus i garage och liknande ställen. Förbindelsen till mobiltelefonen har också förbättrats med Ultra-wideband och andra tekniska lösningar så den blir mer pålitlig och kan användas till att bland annat öppna bakluckan automatiskt när man ställer sig bakom bilen. (Man behöver inte veva med foten under bakluckan.)
Bilen har blivit mycket tystare inuti. Tesla uppger att de har reducerat vägljud med 22%, ljud från stötdämparna med 20% och vindbrus med 20%. De nya laminerade glasrutorna dämpar även solljuset 26% mer än förut så förutom mer ljuddämpning ger de även jämnare inomhusklimat. Tesla har även gjort luftkonditioneringen tystare och mer effektiv.
Vill du fylla tystnaden med ljud har ljudsystemet blivit kraftfullare, med 16 dolda högtalare och en subwoofer. Även handsfree mikrofonerna har förbättrats för bättre samtalskvalitet.
Förutom dessa synliga ändringar har Tesla förbättrat 70% av bilens komponenter. Den nya Tesla Model Y är mycket mer än vad ordinarie ansiktslyft brukar vara i bilbranschen, med bara några nya veck i plåten.
Tesla har förbättrat bilarnas kaross, hjulupphängning, fjädring, ljudisolering. Bilen känns som en helt ny bil – vilket den till 70% ju är. Med helgjutna fram- och bakvagn har Tesla även reducerat antal komponenter, bilarna har blivit mycket lättare att bygga.
De första Model Y som nu lanseras heter “Launch Series” och har fått en egen liten bakrutesdekal, med matchande dörrljus och ordet “Launch” på både dörrtröskeln och mittkonsolen.
Launch serien kommer i svart eller Quicksilver färg, svart interiör med svart veganmocka på instrumentbrädan och nya 20 tums Helix 2.0 fälgar. Värt att notera är att Quicksilver färgen kostar inget extra.
Launch Series bilarna är även utrustade med Acceleration Boost tillvalet redan från fabrik, som snabbar upp 0 till 100 accelerationen från 5,0 till 4,3 sekunder.
Först ut är som sagt fyrhjulsdrivna Long Range AWD Launch Series. Andra versioner, med bakhjulsdrift, olika batteristorlekar, Performance etc kommer senare.
Priset från 729 170 kronor kan vid första anblicken verka vara rejält högre än gamla Model Y LR AWD som kostade från 634 170 kronor. Men väljer man till allt som ingår i Launch Series: Quicksilver färg (+30 000 kr), 20 tums fälgar (+24 000) och acceleration boost (+19 200) kostade även gamla Model Y LR AWD 707 370 kronor. Då är skillnaden endast 21 800 kronor för en rejält tystare bil med bättre väghållning, ventilerade framsäten, skärm och motorstyrda ryggstöd till baksätet, parkeringskamera fram, bättre stereo, med mera nytt. Ett simpelt komfortpaket brukar kosta mer hos konkurrenterna.
Tesla Model Y LR AWD | gamla | nya Launch Series | |
Räckvidd WLTP, 20″ fälgar | 533 km | 568 km | + 35 km |
Topphastighet | 217 km | 201 km | – 16 km/h |
0-100 km/h acceleration | 5,0 s | 4,3 s | – 0,7 s |
längd | 4 751 mm | 4 790 mm | + 39 mm |
bredd | 2 129 mm | 2 129 mm | 0 |
höjd | 1 624 mm | 1 624 mm | 0 |
markfrigång | 172 mm | 167 mm | – 5 mm |
förbrukning | 1,69 kWh/mil (19″ hjul) | 1,53 kWh/mil (20″ hjul) | |
vikt | 1 979 kg | 1 997 kg | + 18 kg |
lastutrymme | 2 158 L | 2 138 L | – 20 L |
pris från | 634 170 kr | 729 170 kr | + 95 000 kr |
quicksilver + 20″ + acc boost | 707 370 kr | 729 170 kr | + 21 800 kr |
Tesla har lyckats trollat fram en ännu bättre bil än förra generationens Model Y, som ju redan blivit Sveriges och hela världens mest sålda bilmodell. Med dessa förbättringar hoppas Tesla att Model Y ska behålla sin position. Det är otroligt mycket bil man får för pengarna, och mycket av förbättringarna kommer uppskattas av barnfamiljer och andra köpare som vill köpa förnuftiga bilar. Att bilen samtidigt accelererar som ett skållat troll är bara ren bonus.
Tesla har lovat oss på Tesla Club Sweden att få komma och titta och känna på denna första exemplar av nya Model Y, vi återkommer med detaljer om eventet snart i vårt online forum. Sedan ska bilen ställas ut i företagets flaggskeppsbutiker i Stockholm och Göteborg. Och de första lyckliga köparna kan få sina bilar redan i mars.
Vi avslutar denna artikel med att sammanfatta våra intryck av nya Tesla Model Y i ett enda ord: WOW!